Edytujesz Rudy
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | [[Plik:PKP class Pw53 locomotive in Rudy railway museum, Poland.jpg|thumb|right|Parowóz Pw53 w Rudach]] | |
− | | | + | [[File:Rudy depot.jpg|thumb|Widok na wnętrze lokomotywowni Rudy. Na pierwszym planie [[Lxd2]], po lewej w głąb [[2WLs40/50|2WLs50]], za nią [[WLs150]]]] |
− | | | + | [[Plik:Drezyna 442.jpg|thumb|right|[[Drezyna]] w Rudach]] |
− | | | + | '''Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach''' – stacja kolei wąskotorowej w Rudach zlokalizowana w kilometrze 41,1 linii kolejowej [[Bytom Karb Wąskotorowy]] - [[Racibórz Markowice|Markowice Raciborskie Wąskotorowe]]<ref>{{cytuj książkę|tytuł=Dodatek do służbowego rozkładu jazdy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, część I, V i VII|wydawca=Śląska Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Katowicach|miejsce=Bytom|data=1981|strony=52 - 53}}</ref> [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]]. W latach 1899 - 1945 odcinek, na którym znajduje się ta stacja był częścią [[Linia wąskotorowa Gliwice – Racibórz|kolei Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz]], a na stacji tej znajdowało się zaplecze techniczne (m. in. [[lokomotywownia]]) tejże kolei. Od 19 października 2006 znajduje się na trasie Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego. |
− | | | + | |
− | | | + | == Informacje ogólne == |
− | | | + | Zabytkowa stacja z przełomu XIX i XX wieku znajduje się w Rudach przy ul. Szkolnej 2. Została udostępniona do zwiedzania 24 stycznia 1994 roku. W skansenie zgromadzono wiele eksponatów m.in [[lokomotywa|lokomotywy]] i [[wagon]]y. Do 2008 roku Stacją i kolejką opiekowało się ''Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik''. Od chwili przejęcia stacji przez gminę, pieczę nad obiektem sprawuje ''Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej''<ref> {{cytuj stronę | url = http://www.kolejkarudy.pl/site/index/2-aktualnosci/news/69-o-kolejce-na-x-sesji-rady-miejskiej--tekst--amp--video-.html| tytuł = O kolejce na X Sesji Rady Miejskiej| data dostępu = 2011-10-27| autor = | opublikowany = www.kolejkarudy.pl| praca = | data = | język = }}</ref>. |
− | | | + | |
− | + | Wśród atrakcji oferowanych turystom jest zwiedzanie stacji i hali lokomotywowni, przejazd kolejką na trasie Rudy-[[Paproć (przysiółek Rud)|Paproć]] oraz Rudy-[[Stanice Wąskotorowe]], a także [[Drezyna|drezyną]] na terenie stacji. Od sierpnia 2011 r. organizowane są również przejazdy wyremontowanym w [[Huta Pokój|Hucie Pokój]] parowozem ''[[Las47|Las]]49''<ref> {{cytuj stronę | url = http://www.kolejkarudy.pl/site/index/2-aktualnosci/news/62--quot-las-49-quot--glowna-atrakcja-na-kolejce--foto--amp--video-.html| tytuł = "Las 49" główną atrakcją na kolejce| data dostępu = 2011-10-27| autor = | opublikowany = www.kolejkarudy.pl| praca = | data = | język = }}</ref> | |
− | | | + | |
− | | | + | Kolej wąskotorowa relacji Gliwice – Rudy – Racibórz o rozstawie toru 785 mm została zbudowana w latach 1899-1900 przez przedsiębiorstwo [[Górnośląskie Tramwaje Parowe]]. Do połowy lat 60. XX w. wąskotorówka była podstawowym środkiem transportu miejscowej ludności. Od 1945 r. kolejka została przymusowo przejęta przez [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] i włączona do [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|GKW]]. Ostatecznie linia '''Rudy''' – Gliwice została zamknięta w 1992 r. |
− | | | + | |
− | | | + | == Tabor == |
− | | | + | Wśród eksponatów stacji wąskotorowej można zobaczyć między innymi: |
− | | | + | |
− | - | + | Parowozy [[Las47|Las49]], nieczynny [[Pw53]] oraz Ryś który obecnie jest w trakcie naprawy |
− | - | + | |
− | - | + | Lokomotywę akumulatorową Ldag5 |
− | - | + | |
− | [[ | + | Spalinowozy: |
− | + | *[[Lxd2]] | |
− | [[ | + | *[[Lyd2]] |
− | + | *[[Lyd1]] | |
− | + | *[[WLs75]] | |
− | | | + | *[[WLs50]] |
− | | | + | *[[WLs40]] |
− | | | + | *[[2WLs40/50]] |
− | | | + | *[[GLs30]] |
− | | | + | Oraz unikalny elektrowóz Siemens z roku 1896 |
− | | | + | |
− | | | + | ==Kursy turystyczne== |
− | | | + | W okresie wiosenno-jesiennym a także okazjonalnie w zimie odbywają się planowe kursy turystyczne na trasie Rudy-Paproć-Rudy (trakcją parową oraz spalinową) i na trasie Rudy-Stanica-Rudy (w trakcji spalinowej) |
+ | |||
+ | Pociągi w trakcji parowej prowadzi parowóz Las, w trakcji spalinowej na trasie Rudy-Paproć-Rudy są to 2WLs40/50 bądź WLs75 natomiast na trasie do Stanicy spalinowozy Lyd2 lub Lxd2 | ||
+ | |||
+ | Czasem można podziwiać w ruchu pociągi robocze zestawione z lokomotywy i platformy. | ||
+ | |||
+ | ==Inne atrakcje== | ||
+ | Na stacji w Rudach można udać się do bistro "Peron 2", dla dzieci atrakcją jest park linowy "Stacyjkowo Rudy" | ||
+ | == Zobacz też == | ||
+ | * [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]] | ||
+ | |||
+ | {{Przypisy}} | ||
+ | |||
+ | == Bibliografia == | ||
+ | * [http://turystyka.silesia-region.pl/szt/pl/21.html Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej na Szlaku Zabytków Techniki] | ||
+ | |||
+ | == Linki zewnętrzne == | ||
+ | * [http://www.kolejkarudy.pl/ Oficjalna strona Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach] | ||
+ | {{stacja kolejowa/sąsiednie | ||
+ | |stacja = Rudy | ||
+ | |linia = [[Bytom Karb Wąskotorowy]] - [[Racibórz Markowice|Markowice Raciborskie Wąskotorowe]] | ||
+ | |stan = | ||
+ | |typ = BHF | ||
+ | |kilometr = 41,1 | ||
+ | |następny = [[Paproć (stacja kolejowa)|Paproć]] | ||
+ | |następny_km = 2,001 | ||
+ | |następny_typ = KHSTr | ||
+ | |poprzedni = [[Stanice Wąskotorowe]] | ||
+ | |poprzedni_km = 4,007 | ||
}} | }} | ||
− | {{ | + | |
+ | {{Wikipedia}} | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Stacje i przystanki kolejowe GKW]] | ||
+ | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] |