Edytujesz Rudy
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 11: | Linia 11: | ||
|Peron=Tak | |Peron=Tak | ||
|Nastawnia=Tak - w budynku stacyjnym | |Nastawnia=Tak - w budynku stacyjnym | ||
− | |Budynek stacyjny= | + | |Budynek stacyjny=tak |
− | |Lokomotywownia= | + | |Lokomotywownia=tak |
|Opis zabudowań=Na stacji znajduje się: | |Opis zabudowań=Na stacji znajduje się: | ||
- powojenny budynek stacyjny (posiada oryginalne piwnice), w którym znajduje się poczekalnia, kasa, nastawnia oraz biura. </br> | - powojenny budynek stacyjny (posiada oryginalne piwnice), w którym znajduje się poczekalnia, kasa, nastawnia oraz biura. </br> | ||
Linia 18: | Linia 18: | ||
- wieża wodna. </br> | - wieża wodna. </br> | ||
- inne budynki gospodarcze, w tym jeden z oryginalnym tzw. murem pruskim lub inaczej nazywany budową szachtową. | - inne budynki gospodarcze, w tym jeden z oryginalnym tzw. murem pruskim lub inaczej nazywany budową szachtową. | ||
− | |||
|Opis urządzeń zrk=Urządzenia kluczowe, mechaniczne scentralizowane oraz urządzenia przekaźnikowe z pulpitem kostkowym. | |Opis urządzeń zrk=Urządzenia kluczowe, mechaniczne scentralizowane oraz urządzenia przekaźnikowe z pulpitem kostkowym. | ||
− | |||
|Historia=[[https://enkol.pl/Zabytkowa_stacja_kolei_w%C4%85skotorowej_w_Rudach#Historia | Historia Stacji]] | |Historia=[[https://enkol.pl/Zabytkowa_stacja_kolei_w%C4%85skotorowej_w_Rudach#Historia | Historia Stacji]] | ||
|Nazwa={{Pw nazwa|Rauden|1899|1945}}{{Pw nazwa|Rudy|1945|nadal}} | |Nazwa={{Pw nazwa|Rauden|1899|1945}}{{Pw nazwa|Rudy|1945|nadal}} | ||
|Rodzaj={{Pw rodzaj|stacja|1899|nadal}} | |Rodzaj={{Pw rodzaj|stacja|1899|nadal}} | ||
− | |Linia= | + | |Linia={{Pw linia|Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice|41,1}} |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
}} | }} | ||
− | {{ | + | [[Plik:PKP class Pw53 locomotive in Rudy railway museum, Poland.jpg|thumb|right|Parowóz Pw53 w Rudach]] |
+ | [[File:Rudy depot.jpg|thumb|Widok na wnętrze lokomotywowni Rudy. Na pierwszym planie [[Lxd2]], po lewej w głąb [[2WLs40/50|2WLs50]], za nią [[WLs150]]]] | ||
+ | [[Plik:Drezyna 442.jpg|thumb|right|[[Drezyna]] w Rudach]] | ||
+ | [[Plik:Siemens Rudy.JPG|thumb|right|[[Siemens 'Bo]] w Rudach]] | ||
+ | '''Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach''' – stacja kolei wąskotorowej w Rudach zlokalizowana w kilometrze 41,1 linii kolejowej [[Bytom Karb Wąskotorowy]] - [[Racibórz Markowice|Markowice Raciborskie Wąskotorowe]]<ref>{{cytuj książkę|tytuł=Dodatek do służbowego rozkładu jazdy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, część I, V i VII|wydawca=Śląska Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Katowicach|miejsce=Bytom|data=1981|strony=52 - 53}}</ref> [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]]. W latach 1899 - 1945 odcinek, na którym znajduje się ta stacja był częścią [[Linia wąskotorowa Gliwice – Racibórz|kolei Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz]], a na stacji tej znajdowało się zaplecze techniczne (m. in. [[lokomotywownia]]) tejże kolei. Od 19 października 2006 znajduje się na trasie Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego. | ||
+ | |||
+ | == Informacje ogólne == | ||
+ | Zabytkowa stacja z przełomu XIX i XX wieku znajduje się w Rudach przy ul. Szkolnej 2. Została udostępniona do zwiedzania 24 stycznia 1994 roku. W skansenie zgromadzono wiele eksponatów m.in [[lokomotywa|lokomotywy]] i [[wagon]]y. Do 2008 roku Stacją i kolejką opiekowało się ''Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik''. Od chwili przejęcia stacji przez gminę, pieczę nad obiektem sprawuje ''Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej''<ref> {{cytuj stronę | url = http://www.kolejkarudy.pl/site/index/2-aktualnosci/news/69-o-kolejce-na-x-sesji-rady-miejskiej--tekst--amp--video-.html| tytuł = O kolejce na X Sesji Rady Miejskiej| data dostępu = 2011-10-27| autor = | opublikowany = www.kolejkarudy.pl| praca = | data = | język = }}</ref>. | ||
+ | |||
+ | Wśród atrakcji oferowanych turystom jest zwiedzanie stacji i hali lokomotywowni, przejazd kolejką na trasie Rudy-[[Paproć (przysiółek Rud)|Paproć]] oraz Rudy-[[Stanice Wąskotorowe]], a także [[Drezyna|drezyną]] na terenie stacji. Od sierpnia 2011 r. organizowane są również przejazdy wyremontowanym w [[Huta Pokój|Hucie Pokój]] parowozem ''[[Las47|Las]]49''<ref> {{cytuj stronę | url = http://www.kolejkarudy.pl/site/index/2-aktualnosci/news/62--quot-las-49-quot--glowna-atrakcja-na-kolejce--foto--amp--video-.html| tytuł = "Las 49" główną atrakcją na kolejce| data dostępu = 2011-10-27| autor = | opublikowany = www.kolejkarudy.pl| praca = | data = | język = }}</ref> | ||
+ | |||
+ | Kolej wąskotorowa relacji Gliwice – Rudy – Racibórz o rozstawie toru 785 mm została zbudowana w latach 1899-1900 przez przedsiębiorstwo [[Górnośląskie Tramwaje Parowe]]. Do połowy lat 60. XX w. wąskotorówka była podstawowym środkiem transportu miejscowej ludności. Od 1945 r. kolejka została przymusowo przejęta przez [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] i włączona do [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|GKW]]. Ostatecznie linia '''Rudy''' – Gliwice została zamknięta w 1992 r. | ||
+ | |||
+ | == Tabor == | ||
+ | ===Historyczny=== | ||
+ | W pierwszych latach do przewozów ludzi i towarów użytkowano tramwajowe lokomotywy parowe marki Hohenzoller, wycofane z dopiero co zelektryfikowanej miejskiej sieci tramwajowej, które ze względu na swój "miejski" rodowód nie sprawdziły się do ciągnięcia cięższych składów na dłuższych trasach. Już po 5 latach zaczęto więc wprowadzać do ruchu parowozy typowo "kolejowe" - początkowo marki Borsig (oznaczone serią Txb2) które służyły do lat 60-tych, później potężne Tw9. Po wojnie w ramach programu UNRRA dostarczono z USA maszyny serii Pxu które pracowały aż do zastąpienia ich spalinowozami rumuńskimi, kiedy to zostały w większości przekazane na Kujawskie Koleje Wąskotorowe. Podobnej klasy maszynami były polskie Px48 - trzy lokomotywy tej serii służyły na trasie Gliwice - Rudy w latach sześćdziesiątych jednak niewielka moc tych parowozów spowodowała, że przed końcem dekady zostały przeniesione na inne koleje wąskotorowe PKP. | ||
+ | ===Obecnie=== | ||
+ | Zestawienie taboru stacjonującego w Rudach: | ||
+ | |||
+ | === Parowozy stacjonujące obecnie === | ||
+ | |||
+ | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
+ | ! style="width:90px" |Nr fabr. | ||
+ | ! Typ | ||
+ | ! Producent | ||
+ | ! Rok prod. | ||
+ | ! Nr. Kotła | ||
+ | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
+ | ! style="width:110px"|Stan | ||
+ | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
+ | |- | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-02986|3343]] | ||
+ | | Las49 | ||
+ | | Chrzanów | ||
+ | | 1954 | ||
+ | | 1655/53 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Las49-3343 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tw53/3996|3996]] | ||
+ | | Tw53/Pw53 | ||
+ | | Chrzanów | ||
+ | |1955/1997/9 | ||
+ | | 13969/54 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Pw53-02 | ||
+ | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat | ||
+ | | Przebudowany z Tw53. Tender od Px48. Zachowały się skrzynie wodne z Tw53 | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]] | ||
+ | | Tw9 | ||
+ | | AEG | ||
+ | | ? | ||
+ | | ? | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Tw9-8 | ||
+ | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat | ||
+ | | Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-02989|Borsig Bn2t]] | ||
+ | | Bn2t | ||
+ | | Borsig | ||
+ | | 1929 | ||
+ | | 12050/29 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | 15 | ||
+ | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | === Spalinowe pojazdy trakcyjne === | ||
+ | |||
+ | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
+ | ! style="width:90px" |Nr fabr. | ||
+ | ! Typ | ||
+ | ! Rok prod. | ||
+ | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
+ | ! style="width:110px"|Stan | ||
+ | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]] | ||
+ | | Lxd2 | ||
+ | | 1981 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Lxd2-373 | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]] | ||
+ | | Lxd2 | ||
+ | | 1981 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | HP-Lxd2-08 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]] | ||
+ | | Lxd2 | ||
+ | | 1967 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Lxd2-354 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]] | ||
+ | | Lxd2 | ||
+ | | 1967 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Urządzenie Rotacyjne (Ex. Lxd2-357) | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
+ | | Przebudowana na rotacyjne urządzenie do oczyszczania toru w roku 1987 z lokomotywy Lxd2-357. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00370|Lyd1-150]] | ||
+ | | Wls150 | ||
+ | | 1966 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Lyd1-150 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00449|Wls180-15]] | ||
+ | | Wls180 | ||
+ | | 1971 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wls180-15 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00472|Wls180-36]] | ||
+ | | Wls180 | ||
+ | | 1972 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wls180-36 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00041|2Wls50-2088]] | ||
+ | | 2WLs50 | ||
+ | | 1970 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | 2WLs50-2088 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00035|2Wls50-1836]] | ||
+ | | 2WLs50 | ||
+ | | 1970 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | 2WLs50-1836 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00013|2Wls40-1189]] | ||
+ | | 2WLs40 | ||
+ | | 1961 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | 10 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona | ||
+ | | Pęknięty blok silnika | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00644|Wls75-38]] | ||
+ | | Wls75 | ||
+ | | 1967 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wls75-38 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
+ | | Prowadzi pociągi robocze oraz wykonuje drobne manewry w stacji. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00657|Wls75-66]] | ||
+ | | Wls75 | ||
+ | | 1971 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wls75-66 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-01386|Wlp50-031]] | ||
+ | | Wlp50 | ||
+ | | 1994 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wlp50-031 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona | ||
+ | | Przekuta na 785mm. Kiedyś służyła na Kolei Parkowej w WPKiW. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-01301|Wmd 101]] | ||
+ | | Wmc | ||
+ | | nieznany | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wmd 101 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]] | ||
+ | | A20D-P | ||
+ | | 1986 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | MBxd2-218 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[WLs40/377|Wls40-377]] | ||
+ | | WLs40 | ||
+ | | 1955 | ||
+ | | 600mm | ||
+ | | Wls40-377 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[WLs40/372|Wls40-372]] | ||
+ | | WLs40 | ||
+ | | 1955 | ||
+ | | 600mm | ||
+ | | Wls40-372 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00074|Wls40-568]] | ||
+ | | WLs40 | ||
+ | | 1957 | ||
+ | | 600mm | ||
+ | | Wls40-568 | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |W renowacji | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | === Elektrowozy === | ||
+ | |||
+ | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
+ | ! style="width:90px" |Nr fabr. | ||
+ | ! Typ | ||
+ | ! Rok prod. | ||
+ | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
+ | ! style="width:110px"|Stan | ||
+ | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-02987|Siemens]] | ||
+ | | Siemens elektrowóz | ||
+ | | 1896 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | 15 | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |W Remoncie | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | ====Wagony pasażerskie==== | ||
+ | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
+ | ! style="width:90px" |Typ | ||
+ | ! Rok prod. | ||
+ | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
+ | ! style="width:110px"|Stan | ||
+ | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
+ | |- | ||
+ | | A20D-P | ||
+ | | 1988 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Bxhpi 00-450024-236-7 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
+ | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | ||
+ | |- | ||
+ | | A20D-P | ||
+ | | 1988 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Bxhpi 00-450024-237-5 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
+ | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | ||
+ | |- | ||
+ | | A20D-P | ||
+ | | 1988 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Bxhpi 00-450024-238-3 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxh | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxh 00-320034-313-9 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxh | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxh 00-320034-314-7 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxh | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxh 00-320034-315-4 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxh | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxh 00-320034-316-2 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxh | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxh 00-320034-317-0 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxh | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxh 00-320034-318-9 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxh | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxh 00-320034-319-6 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
+ | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
+ | |- | ||
+ | | BTxhpi | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | BTxhpi | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |W remoncie | ||
+ | | Wagon Kryty<br/> | ||
+ | |- | ||
+ | | 1Aw | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | 1Aw | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
+ | | Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica | ||
+ | |- | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | ==Kursy turystyczne== | ||
+ | *Na stacji w Rudach odbywają sie całoroczne kursy turystyczne w stronę stacji Stanica oraz w stronę stacji Rybnik Stodoły przez stację Paproć. | ||
+ | |||
+ | *Pociągi w trakcji parowej prowadzi parowóz Las, w trakcji spalinowej na trasie Rudy-Rybnik Stodoły-Rudy są to Wls180 lub okazjonalnie Lxd2 natomiast na trasie do Stanicy spalinowozy Wls180 lub Lxd2 | ||
+ | |||
+ | *Czasem można podziwiać w ruchu pociągi robocze i utrzymaniowe lub drezynę do patrolu szlaku. | ||
+ | |||
+ | *Okazjonalnie można spotkać również specjalne pociągi dla miłośników fotografii kolejowej zestawione z wagonów towarowych. | ||
+ | |||
+ | ==Inne atrakcje== | ||
+ | *Na stacji w Rudach można udać się do bistro "Peron 2", dla dzieci atrakcją jest park linowy "Stacyjkowo Rudy" oraz do restauracji zaaranżowanej w wagonie kolejowym. | ||
+ | |||
+ | *Możliwa jest także przejażdżka drezyną ręczną . | ||
+ | |||
+ | *Można także zwiedzać lokomotywownię i wagonownię z przewodnikiem . | ||
+ | |||
+ | *W wagonowni znajduje się ścieżka ineraktywna z goglami VR oraz innymi ciekawymi atrakcjami. | ||
+ | |||
+ | *Istnieje możliwość zobaczenia pracy kowala w stacyjnej kuźni oraz warsztaty kowalskie. | ||
+ | |||
+ | == Zobacz też == | ||
+ | * [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach]] | ||
+ | |||
+ | {{Przypisy}} | ||
+ | |||
+ | == Bibliografia == | ||
+ | * [http://turystyka.silesia-region.pl/szt/pl/21.html Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej na Szlaku Zabytków Techniki] | ||
+ | |||
+ | == Linki zewnętrzne == | ||
+ | * [http://www.kolejkarudy.pl/ Oficjalna strona Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach] | ||
+ | {{stacja kolejowa/sąsiednie | ||
+ | |stacja = Rudy | ||
+ | |linia = [[Bytom Karb Wąskotorowy]] - [[Racibórz Markowice|Markowice Raciborskie Wąskotorowe]] | ||
+ | |stan = Czynna | ||
+ | |typ = BHF | ||
+ | |kilometr = 41,1 | ||
+ | |następny = [[Paproć (stacja kolejowa)|Paproć]] | ||
+ | |następny_km = 2,001 | ||
+ | |następny_typ = KHSTr | ||
+ | |poprzedni = [[Stanice Wąskotorowe]] | ||
+ | |poprzedni_km = 4,007 | ||
+ | }} | ||
+ | |||
+ | {{Wikipedia}} | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Stacje, przystanki i posterunki Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]] | ||
+ | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] |