Edytujesz SM01
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | {{Lokomotywa spalinowa infobox | ||
+ | |typ_lokomotywy = Kö, Köf II | ||
+ | |przewoźnik = [[PKP]], [[kolej wewnątrzzakładowa|przemysł]] | ||
+ | |oznaczenie_przewoźnika = SM01 | ||
+ | |grafika = | ||
+ | |opis_zdjęcia = | ||
+ | |producent = różni producenci | ||
+ | |lata_budowy = 1930 - 1956 | ||
+ | |układ_osi = B | ||
+ | |masa_własna = | ||
+ | |masa_służbowa = | ||
+ | |długość_ze_zderzakami = 6450 mm | ||
+ | |szerokość = | ||
+ | |wysokość = | ||
+ | |rozstaw_osi_skrajnych = | ||
+ | |średnica_kół = 800 mm | ||
+ | |rozstaw_szyn = 1435 mm | ||
+ | |zapas_paliwa = | ||
+ | |typ_silnika = | ||
+ | |moc_znamionowa = | ||
+ | |siła_pociągowa = 47 kN | ||
+ | |rodzaj_przekładni = mechaniczna | ||
+ | |prędkość_konstrukcyjna = 45 km/h | ||
+ | |nacisk_osi = | ||
+ | |system_hamulca = | ||
+ | |sterowanie_wielokrotne = | ||
+ | |system_ogrzewania = | ||
+ | |swiadectwo_typu = | ||
+ | |uwagi = Istnieje prawdopodobieństwo różnic spowodowanych przyjęciem jednego oznaczenia dla dwóch typów lokomotyw | ||
+ | }} | ||
+ | '''SM0'''1 - spalinowa lokomotywa manewrowa produkowana pierwotnie przez niemieckie zakłady Krupp, przeznaczona głównie do przetaczania wagonów wewnątrz zakładów przemysłowych. | ||
− | + | Na polskiej sieci kolejowej oznaczenia SM01 zostało przyjęte dla dwóch typów niemieckich lokomotyw: Kö - produkowanych w latach 1930 - 1938 przez różne zakłady oraz Köf II, których produkcja trwała 24 lata i zakończyła się w 1956 roku. | |
− | + | == Konstrukcja == | |
− | |||
− | + | Konstrukcja lokomotywy jest oparta na prostych rozwiązaniach technicznych, między innymi układowi osi "B". Paradoksalnie było to największym atutem tych pojazdów, dzięki czemu zyskały one uznanie dwóch powojennych przewoźników niemieckich: Deutsche Bundesbahn oraz Deutsche Reichsbahn, stanowiąc przez długi okres podstawę taboru naszych zachodnich sąsiadów. | |
− | |||
== Eksploatacja == | == Eksploatacja == | ||
− | Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i | + | Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, jednak prawdopodobnie było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i korektą granic Rzeczpospolitej Polskiej powodującą ustalenie dziesięciu nowych okręgów kolejowych. Nie jest też do końca pewna liczba tych lokomotyw używanych przez służbę trakcji PKP, prawdopodobnie były to 3 egzemplarze. Pozostałe lokomotywy zostały przekazane do innych jednostek PKP, np ZNTK lub służby drogowej, gdzie były wykorzystywane co najmniej do końca lat 80. |
+ | |||
+ | Obecnie do dziś niemieckie koleje przemysłowe używają tego typu lokomotyw do pracy manewrowej. PKP prawdopodobnie użytkowała te maszyny w ilości sztuk trzech. Dwa zachowane egzemplarze można oglądać w skansenie kolejowym w Pyskowicach oraz Skierniewicach. | ||
− | |||
− | |||
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] | [[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] |