Edytujesz SM01
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''SM01''' oznaczenie przyjęte dla zbiorczej serii ( analogicznie do np. | + | '''SM01''' oznaczenie przyjęte dla zbiorczej serii ( analogicznie do np. [[SN01]] ) lokomotyw spalinowych małej mocy produkcji przedwojennej i wojennej. Poprzednie oznaczenie lokomotyw tej klasy to m.in Lb oraz Lr z trzycyfrowymi numerami inwentarzowymi. |
− | W skład serii Lb i Lr wchodziły pojazdy przedwojennych niemieckich grup lekkich lokomotyw spalinowych | + | W skład serii Lb i Lr wchodziły pojazdy przedwojennych niemieckich grup lekkich lokomotyw spalinowych Kö I, Köf II serii wyprodukowanych przed i w czasie IIWŚ oraz lokomotywy pochodzące z zakładów przemysłowych. Analiza dostępnej ikonografii pozwala stwierdzić, że w skład serii SM01 weszły przede wszystkim lokomotywy grupy Köf II, lokomotywy innych typów zostały wcześniej skreślone z inwentarza PKP lub przekazane do przemysłu. |
− | |||
== Konstrukcja == | == Konstrukcja == | ||
Linia 11: | Linia 10: | ||
== Eksploatacja == | == Eksploatacja == | ||
− | Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i przejęciem przez [[PKP]] pewnej ilości lokomotyw spalinowych należących do | + | Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i przejęciem przez [[PKP]] pewnej ilości lokomotyw spalinowych należących do DRG, Ostbahn czy zakładów przemysłowych, które zostały sprowadzone po wybuchu wojny na tereny obecnej Polski, lub których nie zdążono wycofać na zachód przed przejściem frontu. Nie jest też do końca pewna liczba tych lokomotyw używanych przez służbę trakcji PKP, prawdopodobnie były to 3 egzemplarze. Pozostałe lokomotywy zostały przekazane do innych jednostek PKP, np ZNTK, służby drogowej, lub przekazane do zakładów przemysłowych gdzie były wykorzystywane co najmniej do końca lat 80 np w [[ZNTK Sędziszów]] czy [[ZNTK Słupsk]]. |
+ | |||
+ | Nie jest znana liczba lokomotyw które otrzymały oznaczenie [[SM01]], prawdopodobnie było to ok 20 sztuk. | ||
− | |||
− | |||
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] | [[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] |