Edytujesz SM01
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''SM01''' oznaczenie przyjęte dla zbiorczej serii ( analogicznie do np. wagonów motorowych [[SN51]] lub parowozów [[TKp100]] ) lokomotyw spalinowych małej mocy produkcji przedwojennej i wojennej. Poprzednie oznaczenie lokomotyw tej klasy to m.in Lb oraz Lr z trzycyfrowymi numerami inwentarzowymi. Przypuszcza się, że oznaczenia "b" i "r" oznaczały rodzaj paliwa wynikający z typu silnika zamontowanego w lokomotywie | + | '''SM01''' oznaczenie przyjęte dla zbiorczej serii ( analogicznie do np. wagonów motorowych [[SN51]] lub parowozów [[TKp100]] ) lokomotyw spalinowych małej mocy produkcji przedwojennej i wojennej. Poprzednie oznaczenie lokomotyw tej klasy to m.in Lb oraz Lr z trzycyfrowymi numerami inwentarzowymi. Przypuszcza się, że oznaczenia "b" i "r" oznaczały rodzaj paliwa wynikający z typu silnika zamontowanego w lokomotywie. |
− | W skład serii Lb i Lr wchodziły pojazdy przedwojennych niemieckich grup lekkich lokomotyw spalinowych | + | W skład serii Lb i Lr wchodziły pojazdy przedwojennych niemieckich grup lekkich lokomotyw spalinowych Kö I, Köf II serii wyprodukowanych przed i w czasie IIWŚ oraz lokomotywy pochodzące z zakładów przemysłowych. W skład serii SM01 weszły przede wszystkim , ale nie tylko, lokomotywy grupy Köf II. Większość lokomotyw innych typów, np grupy Kö I, ze względu na zużycie, brak części zamiennych lub mała moc zostały wcześniej skreślone z inwentarza PKP lub przekazane do przemysłu. |
− | |||
== Konstrukcja == | == Konstrukcja == | ||
Linia 11: | Linia 10: | ||
== Eksploatacja == | == Eksploatacja == | ||
− | Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i przejęciem przez [[PKP]] pewnej ilości lokomotyw spalinowych należących do | + | Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i przejęciem przez [[PKP]] pewnej ilości lokomotyw spalinowych należących do DRG, Ostbahn czy zakładów przemysłowych, które zostały sprowadzone po wybuchu wojny na tereny obecnej Polski, lub których nie zdążono wycofać na zachód przed przejściem frontu. Nie jest pewne czy lokomotywy tej serii były używane przez służbę trakcji PKP, czy tylko w innych jednostkach PKP jak np ZNTK ([[ZNTK Sędziszów]] czy [[ZNTK Słupsk]]) czy służba drogowa. Pewna liczba lokomotyw została przekazana lub wydzierżawiona do zakładów przemysłowych gdzie były wykorzystywane nawet do końca lat 90. |
+ | |||
+ | Nie jest znana liczba lokomotyw które otrzymały oznaczenie [[SM01]], prawdopodobnie było to ok 20 sztuk. | ||
− | |||
− | |||
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] | [[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] |