Edytujesz SM01

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
  
  
'''SM01''' oznaczenie przyjęte dla zbiorczej serii ( analogicznie do np. wagonów motorowych [[SN51]] lub parowozów [[TKp100]] ) lokomotyw spalinowych małej mocy produkcji przedwojennej i wojennej. Poprzednie oznaczenie lokomotyw tej klasy to m.in Lb oraz Lr z trzycyfrowymi numerami inwentarzowymi. Przypuszcza się, że oznaczenia "b" i "r" oznaczały rodzaj paliwa wynikający z typu silnika zamontowanego w lokomotywie - odpowiednio benzynowy i wysokoprężny, analogicznie do przedwojennych oznaczeń niemieckich. Nie udało się ustalić zasad numerowania lokomotyw tej serii, zakres znanych numerów waha zamyka się w zakresie 091-804 - Lr-091 - Lb-804
+
'''SM01''' oznaczenie przyjęte dla zbiorczej serii ( analogicznie do np. wagonów motorowych [[SN51]] lub parowozów [[TKp100]] ) lokomotyw spalinowych małej mocy produkcji przedwojennej i wojennej. Poprzednie oznaczenie lokomotyw tej klasy to m.in Lb oraz Lr z trzycyfrowymi numerami inwentarzowymi. Przypuszcza się, że oznaczenia "b" i "r" oznaczały rodzaj paliwa wynikający z typu silnika zamontowanego w lokomotywie - odpowiednio benzynowy i wysokoprężny, analogicznie do przedwojennych oznaczeń niemieckich.
  
W skład serii Lb i Lr wchodziły pojazdy  przedwojennych niemieckich grup lekkich lokomotyw spalinowych [[Kö I]], [[Köf II]], [[Kbf II]] serii wyprodukowanych przed i w czasie IIWŚ oraz lokomotywy pochodzące z zakładów przemysłowych. W skład serii SM01 weszły przede wszystkim , ale nie tylko, lokomotywy grupy  Köf II. Większość lokomotyw innych typów, np grupy Kö I, ze względu na zużycie, brak części zamiennych lub mała moc zostały wcześniej skreślone z inwentarza PKP lub przekazane do przemysłu. Liczebność tej klasy lokomotyw na PKP szacowana jest na kilkadziesiąt egzemplarzy.
+
W skład serii Lb i Lr wchodziły pojazdy  przedwojennych niemieckich grup lekkich lokomotyw spalinowych [[Kö I]], [[Köf II]], [[Kbf II]] serii wyprodukowanych przed i w czasie IIWŚ oraz lokomotywy pochodzące z zakładów przemysłowych. W skład serii SM01 weszły przede wszystkim , ale nie tylko, lokomotywy grupy  Köf II. Większość lokomotyw innych typów, np grupy Kö I, ze względu na zużycie, brak części zamiennych lub mała moc zostały wcześniej skreślone z inwentarza PKP lub przekazane do przemysłu.
Pewna grupa tych lokomotyw była na stanie lokomotywowni [[Warszawa Wschodnia]].
+
Duża grupa tych lokomotyw była na stanie lokomotywownie [[Warszawa Wschodnia]]
  
 
== Konstrukcja  ==
 
== Konstrukcja  ==
Linia 13: Linia 13:
 
Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i przejęciem przez [[PKP]] pewnej ilości lokomotyw spalinowych należących do [[DRG]], [[Ostbahn]] czy zakładów przemysłowych, które zostały sprowadzone po wybuchu wojny na tereny obecnej Polski, lub których nie zdążono wycofać na zachód przed przejściem frontu. Nie jest pewne czy lokomotywy tej serii były używane przez służbę mechaniczną PKP, czy tylko w innych jednostkach PKP jak np ZNTK ([[ZNTK Sędziszów]] czy [[ZNTK Słupsk]]), wagonownie czy służba drogowa. Pewna liczba lokomotyw została przekazana lub wydzierżawiona do zakładów przemysłowych gdzie były wykorzystywane nawet do końca lat 90.
 
Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i przejęciem przez [[PKP]] pewnej ilości lokomotyw spalinowych należących do [[DRG]], [[Ostbahn]] czy zakładów przemysłowych, które zostały sprowadzone po wybuchu wojny na tereny obecnej Polski, lub których nie zdążono wycofać na zachód przed przejściem frontu. Nie jest pewne czy lokomotywy tej serii były używane przez służbę mechaniczną PKP, czy tylko w innych jednostkach PKP jak np ZNTK ([[ZNTK Sędziszów]] czy [[ZNTK Słupsk]]), wagonownie czy służba drogowa. Pewna liczba lokomotyw została przekazana lub wydzierżawiona do zakładów przemysłowych gdzie były wykorzystywane nawet do końca lat 90.
  
Nie jest znana liczba lokomotyw które otrzymały oznaczenie [[SM01]], prawdopodobnie było to ok 20 sztuk, najwyższy znany z ikonografii numer inwentarzowy to SM01-16. Do dnia dzisiejszego nie zachowała się żadna lokomotywa, o której jednoznacznie wiadomo, że otrzymała oznaczenie SM01.  
+
Nie jest znana liczba lokomotyw które otrzymały oznaczenie [[SM01]], prawdopodobnie było to ok 20 sztuk.
Zachowane w skansenach w Pyskowicach oraz w Skierniewicach przedwojenne lokomotywy spalinowe miały pewien epizod na PKP, w późniejszym okresie były jednak eksploatowane w zakładach chemicznych oraz w ZNTK.
+
 
  
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/SM01