Edytujesz Szopienice Dwór
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | {{W edycji}} | ||
+ | |||
'''Szopienice Dwór''' - węzeł tramwajowy znajdujący się w [[:pl:Katowice|Katowicach]] w dzielnicy [[:pl:Szopienice|Szopienice]], łączący linie z centrum Katowic, [[:pl:Mysłowice|Mysłowic]] i [[:pl:Sosnowiec|Sosnowca]]. | '''Szopienice Dwór''' - węzeł tramwajowy znajdujący się w [[:pl:Katowice|Katowicach]] w dzielnicy [[:pl:Szopienice|Szopienice]], łączący linie z centrum Katowic, [[:pl:Mysłowice|Mysłowic]] i [[:pl:Sosnowiec|Sosnowca]]. | ||
− | == Powstanie linii tramwajowej | + | == Powstanie linii tramwajowej do Mysłowic == |
− | Linia tramwajowa z Szopienic do Mysłowic, stanowiąca początek późniejszego węzła "Szopienice Dwór" została wybudowana przez spółkę [[Oberschlesische Kleinbahnen und Elektrizitaetswerke A.G.]] w roku 1900 (odbiór miał miejsce 24/25 lipca, zaś rozpoczęcie ruchu - 31 października), stanowiąc końcowy odcinek linii z [[:pl:Bytom|Bytomia]] do Mysłowic. Zastosowany [[rozstaw szyn]] był typowy dla powstającej wówczas sieci górnośląskich tramwajów i wynosił 785 mm | + | Linia tramwajowa z Szopienic do Mysłowic, stanowiąca początek późniejszego węzła "Szopienice Dwór" została wybudowana przez spółkę [[Oberschlesische Kleinbahnen und Elektrizitaetswerke A.G.]] w roku 1900 (odbiór miał miejsce 24/25 lipca, zaś rozpoczęcie ruchu - 31 października), stanowiąc końcowy odcinek linii z [[:pl:Bytom|Bytomia]] do Mysłowic. Zastosowany [[rozstaw szyn]] był typowy dla powstającej wówczas sieci górnośląskich tramwajów i wynosił 785 mm. |
− | |||
== Węzeł w postaci pierwotnej (1928-1961) == | == Węzeł w postaci pierwotnej (1928-1961) == | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Trzykierunkowy odcinek jednotorowy (1961-2014) == | == Trzykierunkowy odcinek jednotorowy (1961-2014) == | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Stan obecny == | == Stan obecny == | ||
− | |||
Po zakończonej w sierpniu 2014 roku przebudowie kształt węzła uległ kolejnej zasadniczej zmianie. Linia tramwajowa w kierunku Sosnowca wyprowadzona jest w całości jako dwutorowa i zabudowana w jezdni. W zachodniej części węzła znajduje się przejście torowe umożliwiające przejazd z toru południowego na tor północny - z kolei z toru południowego w kierunku wschodnim wyprowadzony jest jednotorowy odcinek w kierunku pętli w Szopienicach oraz Mysłowic, przebiegający dalej jako wydzielony. Ze względu występujący (stosunkowo krótki) odcinek kolizyjny pociągi jadące z Katowic również w kierunku Sosnowca wykorzystują przebudowaną sygnalizację przekażnikową, jednak kontakt wyłączający odcinek "C" znajduje się bezpośrednio za rozgałęzieniem odcinków do Sosnowca i Mysłowic. Kontakt umożliwiający wyłączenie odcinka "C" przez pociąg zmierzający z kierunku Mysłowic do Katowic umieszczono nad przejściem z toru południowego na północny w sposób uniemożliwiający przypadkowe zwolnienie odcinka przez pociąg podążający z Sosnowca do Katowic (w tej relacji przejazd przez węzeł odbywa się z całkowitym pominięciem jakiejkolwiek sygnalizacji międzymijankowej). | Po zakończonej w sierpniu 2014 roku przebudowie kształt węzła uległ kolejnej zasadniczej zmianie. Linia tramwajowa w kierunku Sosnowca wyprowadzona jest w całości jako dwutorowa i zabudowana w jezdni. W zachodniej części węzła znajduje się przejście torowe umożliwiające przejazd z toru południowego na tor północny - z kolei z toru południowego w kierunku wschodnim wyprowadzony jest jednotorowy odcinek w kierunku pętli w Szopienicach oraz Mysłowic, przebiegający dalej jako wydzielony. Ze względu występujący (stosunkowo krótki) odcinek kolizyjny pociągi jadące z Katowic również w kierunku Sosnowca wykorzystują przebudowaną sygnalizację przekażnikową, jednak kontakt wyłączający odcinek "C" znajduje się bezpośrednio za rozgałęzieniem odcinków do Sosnowca i Mysłowic. Kontakt umożliwiający wyłączenie odcinka "C" przez pociąg zmierzający z kierunku Mysłowic do Katowic umieszczono nad przejściem z toru południowego na północny w sposób uniemożliwiający przypadkowe zwolnienie odcinka przez pociąg podążający z Sosnowca do Katowic (w tej relacji przejazd przez węzeł odbywa się z całkowitym pominięciem jakiejkolwiek sygnalizacji międzymijankowej). | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
− | * {{cytuj książkę | nazwisko = Soida| imię = Krzysztof | + | * {{cytuj książkę | nazwisko = Soida| imię = Krzysztof| autor link = | inni = | tytuł = Tramwaje Górnośląskie| url = | wydanie = | wydawca = Wydawnictwo "Eurosprinter"| miejsce = Rybnik| data = 2010| rok = | miesiąc = | strony = | rozdział = | adres rozdziału = | tom = I| tytuł tomu = Tramwaje katowickie do 1945 roku| isbn =978-83-926946-2-5}} |
− | |||
− | |||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | [[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] |