Edytujesz Tw53/3996
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 8: | Linia 8: | ||
|Ostatnie oznaczenie=Pw53-02 | |Ostatnie oznaczenie=Pw53-02 | ||
|Ostatni rozstaw=785 | |Ostatni rozstaw=785 | ||
− | |Ostatni typ silnika= | + | |Ostatni typ silnika=- |
|Ostatnie stacjonowanie=Rudy | |Ostatnie stacjonowanie=Rudy | ||
|Ostatni kraj=Polska | |Ostatni kraj=Polska | ||
|Użytkownik=Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach | |Użytkownik=Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach | ||
− | |Właściciel=Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu | + | |Właściciel=Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu |
|Kolej=Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Kolej Wąskotorowa w Rudach | |Kolej=Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Kolej Wąskotorowa w Rudach | ||
− | |||
|Opis=Lokomotywa przebudowana z parowozu Tw53 przez Pana Tadeusza Popiela. Prowadziła pociągi turystyczne do 2005 roku, została wtedy wygaszona po raz ostatni i odstawiona jako eksponat. W 2022 została odmalowana i jest częścią interaktywnej wystawy w hali wagonowni w Rudach. | |Opis=Lokomotywa przebudowana z parowozu Tw53 przez Pana Tadeusza Popiela. Prowadziła pociągi turystyczne do 2005 roku, została wtedy wygaszona po raz ostatni i odstawiona jako eksponat. W 2022 została odmalowana i jest częścią interaktywnej wystawy w hali wagonowni w Rudach. | ||
|Stacjonowanie={{Lw stacjonowanie|b/d|1954|1997}}{{Lw stacjonowanie|Rudy|1997|nadal}} | |Stacjonowanie={{Lw stacjonowanie|b/d|1954|1997}}{{Lw stacjonowanie|Rudy|1997|nadal}} | ||
|Oznaczenie={{Lw oznaczenie|Tw53-3996|1954|1999}}{{Lw oznaczenie|Pw53-02|1999|nadal}} | |Oznaczenie={{Lw oznaczenie|Tw53-3996|1954|1999}}{{Lw oznaczenie|Pw53-02|1999|nadal}} | ||
|Rozstaw={{Lw rozstaw|785mm|1954|nadal}} | |Rozstaw={{Lw rozstaw|785mm|1954|nadal}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
}} | }} | ||
[[Kategoria:Tw53]] | [[Kategoria:Tw53]] | ||
Linia 96: | Linia 85: | ||
|10_oznaczenie | |10_oznaczenie | ||
|10_rok= | |10_rok= | ||
− | |uwagi = przebudowany | + | |uwagi = nielegalnie przebudowany |
}} | }} | ||
Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48. Parowóz należy do muzeum górnictwa węglowego w Zabrzu, a tender należy do gminy Kuźnia Raciborska. W 1997 r został sprowadzony na stację w Rudach przez Stowarzyszenie celem uruchomienia. Naczelnik i zarazem prezes Stowarzyszenia wydał polecenie przebudowy bez powiadamiania muzeum z Zabrza. Zostały brutalnie usunięte skrzynie wodne i zbiornik na węgiel. Budka została przebudowana, a wokół kotła zamontowano pomosty z parowozu Px48. Zabudowano skrzynię sprzęgową z Px48 oraz przekuto i dołączono tender z parowozu Px48-1728. Pomalowano go na kolor jasno zielony. Według zamysłu naczelnika miał przypominać Pxu, które widywał w młodości na stacji Gliwice Trynek. Odebrano kocioł i parowóz w roku 1999 był gotowy. Muzeum chciało odzyskać parowóz jeszcze przed przebudową, ale dowiedzieli się o tym wszystkim po fakcie. Na koniec nowy właściciel uprowadził lokomotywę do Stanicy i utworzył "skansen". Podsumowując: Przebudowano sprawny parowóz - ostatni czynny Tw53-3996, oraz zniszczono dwa parowozy serii Px48: z jednego wzięto tender, a z drugiego pomosty. Skrzynie boczne i skrzynia węglowa leżały na wagonie na stacji do około 2001 r. Parowóz był trudny w eksploatacji. Miał niespokojny bieg poprzez zmianę masy. Wygaszony w 2005 r. Raczej nie będzie już uruchamiany. | Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48. Parowóz należy do muzeum górnictwa węglowego w Zabrzu, a tender należy do gminy Kuźnia Raciborska. W 1997 r został sprowadzony na stację w Rudach przez Stowarzyszenie celem uruchomienia. Naczelnik i zarazem prezes Stowarzyszenia wydał polecenie przebudowy bez powiadamiania muzeum z Zabrza. Zostały brutalnie usunięte skrzynie wodne i zbiornik na węgiel. Budka została przebudowana, a wokół kotła zamontowano pomosty z parowozu Px48. Zabudowano skrzynię sprzęgową z Px48 oraz przekuto i dołączono tender z parowozu Px48-1728. Pomalowano go na kolor jasno zielony. Według zamysłu naczelnika miał przypominać Pxu, które widywał w młodości na stacji Gliwice Trynek. Odebrano kocioł i parowóz w roku 1999 był gotowy. Muzeum chciało odzyskać parowóz jeszcze przed przebudową, ale dowiedzieli się o tym wszystkim po fakcie. Na koniec nowy właściciel uprowadził lokomotywę do Stanicy i utworzył "skansen". Podsumowując: Przebudowano sprawny parowóz - ostatni czynny Tw53-3996, oraz zniszczono dwa parowozy serii Px48: z jednego wzięto tender, a z drugiego pomosty. Skrzynie boczne i skrzynia węglowa leżały na wagonie na stacji do około 2001 r. Parowóz był trudny w eksploatacji. Miał niespokojny bieg poprzez zmianę masy. Wygaszony w 2005 r. Raczej nie będzie już uruchamiany. |