Edytujesz Użytkownik:Bohun/Forst Hilti (przystanek kolejowy)

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 54: Linia 54:
 
==eu47==
 
==eu47==
  
'''DB Cargo Polska (do kwietnia 2016 DB Schenker Rail Polska)''' – polskie przedsiębiorstwo z siedzibą w Zabrzu zajmujące się przewozami kolejowymi, wydobyciem piasku, obsługą bocznic oraz utrzymaniem taboru. Od lipca 2009 wchodzi w skład koncernu Deutsche Bahn.
+
{{Lokomotywa elektryczna infobox
 +
|typ_lokomotywy            = EU47, E583, P160DC
 +
|przeznaczenie_lokomotywy  = lokomotywa pasażerska
 +
|grafika                    = [[Plik: TRAXX-P160-DC-Hetman.jpg|300px]]
 +
|opis_zdjęcia              = Lokomotywa E583.001 należąca do [[Koleje Mazowieckie|Kolei Mazowieckich]].
 +
|przewoźnik                = [[Koleje Mazowieckie]]
 +
|oznaczenie_przewoźnika    =  EU47 początkowo E583
 +
|producent                  = [[Bombardier]]
 +
|lata_budowy                = 2011
 +
|liczba_członów            = 1
 +
|układ_osi                  = Bo'Bo'
 +
|masa_służbowa              = 85 ton
 +
|długość_ze_zderzakami      = 18900 mm
 +
|szerokość                  = 2977 mm
 +
|wysokość                  = 
 +
|średnica_kół              = 1250 mm
 +
|rozstaw_szyn              = 1435 mm
 +
|system_zasilania          =  3kV
 +
|liczba_silników            =  4
 +
|typ_silników              =
 +
|moc_ciągła                =  5600kW
 +
|moc_godzinna              = 
 +
|maksymalna siła_pociągowa  =  300kN
 +
|stosunek_przekładni        =
 +
|prędkość_konstrukcyjna    = 160 km/h
 +
|sterowanie_wielokrotne    = jest
 +
|system_hamulca            = Oerlikon + ED
 +
|system_ogrzewania          = elektryczne
 +
|uwagi                      = Lokomotywy te są nazywane „Hetman”.
 +
}}
  
Obecną grupę DB Cargo Polska utworzyły dwie grupy kapitałowe – [[PCC Logistics]] (wraz z grupą Rybnik) oraz [[PTK Holding]]. Spółki stanowiące trzon wspomnianych grup kapitałowych działały na polskim rynku od kilkudziesięciu lat.  
+
'''EU47 (E583)'''-normalnotorowa lokomotywa elektryczna eksploatowana od 2011 roku przez [[Koleje Mazowieckie]] do prowadzenia pociągów [[Pociąg zmiennokierunkowy|push-pull]].
  
{| class="wikitable"
+
==Historia eksploatacji==
! Logo
 
! Państwo
 
! Adres
 
! Rok założenia
 
! Forma prawna
 
! Prezes
 
! Udziałowcy
 
! Numer KRS
 
! Zatrudnienie
 
! Kapitał zakładowy
 
|-
 
| style="text-align:center" | [[File:Deutsche_Bahn_AG-Logo.svg|220px]]
 
| style="text-align:center" | Polska
 
| style="text-align:center" | ul. Wolności 337,
 
41-800 Zabrze
 
| style="text-align:center" | 2009
 
| style="text-align:center" | spółka akcyjna
 
| style="text-align:center" | Marek Staszek
 
| style="text-align:center" | [[Deutsche Bahn AG]]
 
| style="text-align:center" | 0000057814
 
| style="text-align:center" | Ponad 4400 osób
 
| style="text-align:center" | 18,5 mln zł
 
|}
 
  
==Historia==
+
EU47 to oznaczenie lokomotyw TRAXX P160DC eksploatowanych przez Koleje Mazowieckie. Oznaczenie to jest jednak błędne, ponieważ te lokomotywy nie są wielosystemowe oraz uniwersalne. Ma ono tylko nawiązywać do tradycyjnych oznaczeń [[PKP]].  Malatura  natomiast jest efektem konkursu wygranego przez studentkę SGGW i jest twórczym rozwinięciem logo przewoźnika. KM zamówiły 11 takich lokomotyw, które skutecznie wyparły lokomotywy EU07. Prowadzą one pociągi zmiennokierunkowe zestawione z wagonów piętrowych i wagonu sterowniczego. Lokomotywy EU47 (E583) noszą nazwę Hetman, która została wybrana w drodze konkursu. Każda lokomotywa ma swojego patrona, a dokładniej postać historyczną pełniącą funkcję hetmana wielkiego koronnego lub litewskiego.
  
Przedsiębiorstwo wywodzi się z Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Katowicach, z którego w 1990 r. wyodrębniona została Kopalnia Piasku „Szczakowa” S.A., a z niej [[PCC Rail S.A.|PCC Rail Szczakowa S.A.]], która później została przekształcona w [[PCC Rail S.A.]]
+
==Ciekawostki==
 
+
W 2013r. włoska firma [[A.C.M.E]] wydała w skali H0 model lokomotywy EU47-011.
Od lipca 2009 r. PCC Rail weszła w skład koncernu [[Deutsche Bahn AG|Deutsche Bahn (wcześniej należała do europejskiego koncernu PCC SE z siedzibą w Duisburgu), a od listopada tego samego roku do kwietnia 2016 nosiła nazwę DB Schenker Rail Polska S.A.
 
 
 
Tuż przed nabyciem przez Deutsche Bahn, głównym obszarem działalności grupy PTK Holding, w której skład wchodziło 7 podmiotów, była obsługa towarowych przewozów kolejowych oraz bocznic kolejowych, obsługa terminali kontenerowych, śródlądowego i morskiego, a także remonty taboru kolejowego, utrzymanie i naprawy układów torowych oraz prace ziemne.
 
 
 
Grupa PCC składała się przed akwizycją z ponad 20 spółek zależnych o zróżnicowanym profilu działalności, w tym obecny DB Port Szczecin. Głównym przedmiotem działalności grupy było świadczenie usług przewozowych z wykorzystaniem własnego taboru oraz eksploatacja i sprzedaż piasku dla celów podsadzania wyrobisk górniczych, budownictwa i odlewnictwa.
 
 
 
W lipcu 2009 nastąpiło nabycie przez koncern Deutsche Bahn grupy PCC Logistics, a we wrześniu 2009 – grupy PTK Holding. W tym samym czasie PCC Rail zmieniła nazwę na DB Schenker Rail Polska, a w 2010 PTK Holding – na DB Schenker Rail Zabrze.
 
 
 
Połączenie opisanych wyżej dwóch odrębnych podmiotów w jedną strukturę pod marką DB Schenker Rail Polska, stworzyło największe prywatne przedsiębiorstwo świadczące usługi kolejowych przewozów towarowych w Polsce. Przedsiębiorstwo należy do paneuropejskiej sieci kolejowej Deutsche Bahn.
 
 
 
3 stycznia 2011 r. nastąpiło połączenie w drodze przejęcia przez DB Schenker Rail Polska S.A. następujących spółek: DB Schenker Rail Rybnik S.A., DB Schenker Rail Zabrze S.A., Trawipol Sp. z o.o., NZTK Sp. z o.o., Energoport Sp. z o.o. oraz PUT Trans-PAK Sp. z o.o.[6] W rezultacie kapitał spółki wzrósł z 5,72 mln PLN do 18,5 mln PLN[7].
 
 
 
29 kwietnia 2016 przedsiębiorstwo zmieniło nazwę z DB Schenker Rail Polska na DB Cargo Polska'[8].
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule: