Edytujesz Użytkownik:Bohun/Forst Hilti (przystanek kolejowy)

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 54: Linia 54:
 
==eu47==
 
==eu47==
  
'''DB Cargo Polska (do kwietnia 2016 DB Schenker Rail Polska)''' – polskie przedsiębiorstwo z siedzibą w Zabrzu zajmujące się przewozami kolejowymi, wydobyciem piasku, obsługą bocznic oraz utrzymaniem taboru. Od lipca 2009 wchodzi w skład koncernu Deutsche Bahn.
+
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 +
|typ_lokomotywy        = S200
 +
|przewoźnik            = przewoźnicy prywatni, przemysł, [[DB Schenker Rail Polska]], SZD, ČSD i przewoźnicy z Iraku, Syrii, Indii oraz Albanii
 +
|oznaczenie_przewoźnika = S200, T669.05, T669.51, 770, 770.8, ЧMЭ3, DES 3101, seria 1000, LDE1500 
 +
|producent              = ČKD
 +
|lata_budowy            = 1963-1991
 +
|układ_osi              = Co'Co'
 +
|masa_służbowa          = 114,6 t
 +
|długość_ze_zderzakami  = 17240 mm
 +
|szerokość              = 3150 mm
 +
|wysokość              = 4635 mm
 +
|rozstaw_osi_skrajnych  = b/d
 +
|średnica_kół          =  1050 mm
 +
|rozstaw_szyn          = 1435 mm, 1520 mm, 1524 mm
 +
|zapas_paliwa          =  6000 l
 +
|typ_silnika            = K6S310DR V=163 L
 +
|moc_znamionowa        = 1350 KM
 +
|siła_pociągowa        = 280 kN (28000 kG)
 +
|rodzaj_przekładni      = elektryczna
 +
|prędkość_konstrukcyjna = 90 km/h
 +
|nacisk_osi            = b/d
 +
|system_hamulca        =
 +
|system_ogrzewania      = brak
 +
|sterowanie_wielokrotne = tak
 +
|uwagi                  = Lokomotywa jest nazywana Čmelák (trzmiel).
 +
|grafika                = [[File:S200-200 Firma TABOR.jpg|290px]]
 +
|opis_zdjęcia          = Lokomotywa S200-200 na dworcu w Obornikach.
 +
}}
  
Obecną grupę DB Cargo Polska utworzyły dwie grupy kapitałowe [[PCC Logistics]] (wraz z grupą Rybnik) oraz [[PTK Holding]]. Spółki stanowiące trzon wspomnianych grup kapitałowych działały na polskim rynku od kilkudziesięciu lat.  
+
'''S200''' lokomotywa spalinowa produkcji czechosłowackiej. Jest przeznaczona do manewrów i prowadzenia lekkich pociągów towarowych oraz osobowych. Była produkowana w latach 1963-1991. Eksploatowana w Czechach, ZSRR (Rosji), Polsce, Iraku, Albanii, Syrii i Indiach.
  
{| class="wikitable"
+
==Eksploatacja==
! Logo
 
! Państwo
 
! Adres
 
! Rok założenia
 
! Forma prawna
 
! Prezes
 
! Udziałowcy
 
! Numer KRS
 
! Zatrudnienie
 
! Kapitał zakładowy
 
|-
 
| style="text-align:center" | [[File:Deutsche_Bahn_AG-Logo.svg|220px]]
 
| style="text-align:center" | Polska
 
| style="text-align:center" | ul. Wolności 337,
 
41-800 Zabrze
 
| style="text-align:center" | 2009
 
| style="text-align:center" | spółka akcyjna
 
| style="text-align:center" | Marek Staszek
 
| style="text-align:center" | [[Deutsche Bahn AG]]
 
| style="text-align:center" | 0000057814
 
| style="text-align:center" | Ponad 4400 osób
 
| style="text-align:center" | 18,5 mln zł
 
|}
 
  
==Historia==
+
'''Czechosłowacja/Czechy'''
  
Przedsiębiorstwo wywodzi się z Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Katowicach, z którego w 1990 r. wyodrębniona została Kopalnia Piasku „Szczakowa” S.A., a z niej [[PCC Rail S.A.|PCC Rail Szczakowa S.A.]], która później została przekształcona w [[PCC Rail S.A.]]
+
Prototypy tej sześcioosiowej lokomotywy (jeden na tor o rozstawie 1435 mm, a dwa na tor 1520 mm) zostały przedstawione w roku 1963. Seryjna produkcja dla państwowych kolei czechosłowackich ČSD prowadzona była w latach 1967–1969. Przez ten czas wyprodukowano 121 egzemplarzy (seria T669.0, obecnie 770), w tym 12 na tor szeroki (seria T669.5, obecnie 770.8). Główne zatrudnienie znalazły przy obsłudze pociągów towarowych i pracach manewrowych, ale także sporadycznie prowadziły pociągi osobowe. Lokomotywy dysponowały wystarczającą siłą pociągową, lecz miały one duże zużycie paliwa przez co rozpoczęto ich wycofywanie i wprowadzanie na ich miejsce serii 742 lub 731. Dla celów muzealnych zachowano egzemplarze T669.0001 i T669.0085.
  
Od lipca 2009 r. PCC Rail weszła w skład koncernu [[Deutsche Bahn AG|Deutsche Bahn (wcześniej należała do europejskiego koncernu PCC SE z siedzibą w Duisburgu), a od listopada tego samego roku do kwietnia 2016 nosiła nazwę DB Schenker Rail Polska S.A.  
+
Dla kolei przemysłowych produkowano serie T669.05 (normalnotorowa) oraz T669.51 i 55 (szerokotorowa). Obecnie są one poddawane modernizacjom, m.in. poprzez wymianę silników.
  
Tuż przed nabyciem przez Deutsche Bahn, głównym obszarem działalności grupy PTK Holding, w której skład wchodziło 7 podmiotów, była obsługa towarowych przewozów kolejowych oraz bocznic kolejowych, obsługa terminali kontenerowych, śródlądowego i morskiego, a także remonty taboru kolejowego, utrzymanie i naprawy układów torowych oraz prace ziemne.
+
[[File:Cd770.jpg|300px]]
  
Grupa PCC składała się przed akwizycją z ponad 20 spółek zależnych o zróżnicowanym profilu działalności, w tym obecny DB Port Szczecin. Głównym przedmiotem działalności grupy było świadczenie usług przewozowych z wykorzystaniem własnego taboru oraz eksploatacja i sprzedaż piasku dla celów podsadzania wyrobisk górniczych, budownictwa i odlewnictwa.
+
'''Lokomotywa T669.0001.'''
  
W lipcu 2009 nastąpiło nabycie przez koncern Deutsche Bahn grupy PCC Logistics, a we wrześniu 2009 – grupy PTK Holding. W tym samym czasie PCC Rail zmieniła nazwę na DB Schenker Rail Polska, a w 2010 PTK Holding – na DB Schenker Rail Zabrze.
 
  
Połączenie opisanych wyżej dwóch odrębnych podmiotów w jedną strukturę pod marką DB Schenker Rail Polska, stworzyło największe prywatne przedsiębiorstwo świadczące usługi kolejowych przewozów towarowych w Polsce. Przedsiębiorstwo należy do paneuropejskiej sieci kolejowej Deutsche Bahn.
+
'''Polska'''
  
3 stycznia 2011 r. nastąpiło połączenie w drodze przejęcia przez DB Schenker Rail Polska S.A. następujących spółek: DB Schenker Rail Rybnik S.A., DB Schenker Rail Zabrze S.A., Trawipol Sp. z o.o., NZTK Sp. z o.o., Energoport Sp. z o.o. oraz PUT Trans-PAK Sp. z o.o.[6] W rezultacie kapitał spółki wzrósł z 5,72 mln PLN do 18,5 mln PLN[7].
+
Ogółem sprowadzono do Polski 143 sztuki tych lokomotyw, które podjęły pracę w przemyśle i transporcie towarów. Pierwsze egzemplarze (ponad 60 sztuk) zakupiono w roku 1966 dla obsługi kombinatu metalurgicznego im. Lenina w Krakowie (Nowa Huta), a stosowane tam oznaczenie S200 przyjęli także inni polscy przewoźnicy dysponujący lokomotywami tej serii. Lokomotywy S200 znalazły także zatrudnienie w przemyśle węglowym. Obecnie spalinowozami tego typu dysponują prywatni polscy przewoźnicy np.: [[STK Wrocław]], KWK Bogdanka, [[DB Schenker Rail Polska]] (dawniej PTK Holding Zabrze, PTKiGK Rybnik, NZTK)obecnie DB Cargo Polska, [[Kolej Bałtycka S.A.]] czy ZPNTMiUT Dębica. Obecnie w Polsce (07.2018) znajduje się 66 lokomotyw tego typu. Przeprowadzane są także modernizacje tych spalinowozów.
  
29 kwietnia 2016 przedsiębiorstwo zmieniło nazwę z DB Schenker Rail Polska na DB Cargo Polska'[8].
+
[[Plik:S200-267 (Trainpix 150929).jpg|300px]]
 +
 
 +
'''Lokomotywa S200-267 należąca do [[DB Schenker Rail Polska]].'''

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule: