Dowolny tekst:
__NOTOC__ '''Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry Wąskotorowe''' z lat 1946 i 1972. <br/> Prezentowane niżej dokumenty zostały zeskanowane i udostępnione przez Mariusza Senderowskiego (Sekcja Dokumentacji Historycznej Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych). Opisy opracował [[Użytkownik:Mariusz Herchold|Mariusz Herchold]]. {{clear}} == 1946 == [[Plik:Tarnowskie Góry Wąsk. 1946.jpg|right|800px]] ==== Położenie ==== * km 31,409 prawdopodobnie omyłkowy, poprawiony odręcznie na km 21,409 linii Maciejkowice - Miasteczko Śląskie Wąsk. (przez Brzeziny Śląskie Wąsk. i Piekary Śląskie Wąsk., pozostałość po międzywojennym podziale sieci GKW) ==== Tory główne ==== * główny zasadniczy bez numeru ==== Tory boczne ==== * nr 2 i 3 - odstawcze ==== Bocznice stacyjne ==== * skład węgla Spółdzielni Spożywców zatarasowany zaporą kłodową * skład węgla Centrali Zbyt Produktów Przemysłu Węglowego * bocznica Karłuszowiec * przeładownia z toru normalnego (tor nr 5) * ładownia publiczna (tory nr 1 i 4) ==== Urządzenia ZRK ==== * 8 zwrotnic nastawianych ręcznie * 3 wykolejnice nastawiane ręcznie * brak sygnalizatorów ==== Przejazdy i przejścia ==== * przejazd kat. A przez ulicę Bytomską obsługiwany przez dyżurnego ruchu ==== Budynki ==== * budynek stacyjny w km 21,409 (miejsce pracy dyżurnego ruchu) * magazyn między torami nr 2 i 5 === Ciekawostki === Na planie schematycznym umieszczono pieczęć informującą o tym, że stacja Tarnowskie Góry Wąsk. w 1946 roku podlegała pod stację kontrolną Karb (Bytom Karb Wąsk.). Stacje kontrolne ustanowiono na sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych po ich upaństwowieniu w 1884 w celu kontroli nad ilością przewożonych towarów i pobieranego za to przewoźnego<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku, tom I | wydawca = Śląsk sp. z o.o. | miejsce = Katowice | rok = 1996 | strony = 26 | isbn = 83-85831-82-7 }}</ref>. Późniejszym odpowiednikiem stacji kontrolnych były stacje rejonowe (zbiorcze). Tarnowskie Góry Wąsk. podlegały, zależnie od okresu i natężenia przewozów, zamiennie pod stacje Repty lub Bytom Karb Wąsk., a po 1995 roku również normalnotorowej stacji rejonowej Bytom<ref>{{cytuj pismo | nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Górnośląskie Koleje Wąskotorowe po 1990 roku | czasopismo = Koleje Małe i Duże | wolumin = 5/2005 | strony = 33-34 | issn = 1733-1994 }}</ref>. == 1972 == [[Plik:Tarngorywask1972-1.jpg|right|800px]] ==== Położenie ==== * km 11,101 linii Bytom Karb Wąsk. - Huta Miasteczko ==== Tory główne ==== * nr 1 i będący jego przedłużeniem tor nr 1a ==== Tory boczne ==== * nr 2 - stacyjny boczny * nr 8 i 10 - odstawcze ==== Bocznice stacyjne ==== * plac składowy węgla OPHO, czyli Okręgowego Przedsiębiorstwa Handlu Opałem (tor nr 4) * przeładownia z toru normalnego (tory nr 2 i 12) * ładownia publiczna (tory nr 6a i 8a) ==== Urządzenia ZRK ==== * 10 zwrotnic nastawianych ręcznie * 4 wykolejnice nastawiane ręcznie * brak sygnalizatorów ==== Przejazdy i przejścia ==== * przejazd kat. A w km 11,131 obsługiwany przez dyżurnego ruchu ==== Budynki ==== * budynek stacyjny w km 11,101 (miejsce pracy dyżurnego ruchu) * schronisko działki między torami nr 10 i 12 * dawny magazyn między torami nr 10 i 12 ==== Pozostałe budowle ==== * wiadukt w km 11,418 (pod normalnotorowym szlakiem Nakło Śląskie - Tarnowskie Góry TGA) * przesuwnica bramowa do przeładunku na przedłużeniu toru nr 2 {{Przypisy}} [[Kategoria:Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]] [[Kategoria:Stacje i inne posterunki - plany, regulaminy]]
Opis zmian:
To jest drobna zmiana Obserwuj
Anuluj