Dowolny tekst:
'''Służbowy Rozkład Jazdy Pociągów Pasażerskich i Towarowych Zeszyt IV-41 dla linii Górnośląskich Kolei Dojazdowych ważny od 1 czerwca 1975 r.''' wydany nakładem Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Katowicach. Druk: Drukarnia Kolejowa w Poznaniu. Nakład: 350 egzemplarzy. == Wprowadzenie == Niestety omawiany zeszyt został przygotowany dość niechlujnie - jest w nim sporo błędów, choć sporą część z nich da się rozpoznać i z dużym prawdopodobieństwem skorygować bez dodatkowych źródeł. Mimo tych błędów, mamy ciekawy obraz jak w 1975 roku wyglądał ruch na GKW. Pogląd na linie i bocznice Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w dniu wejścia w życie omawianego rozkładu jazdy prezentuje dołączona mapa. <hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900> Plik:Gkw-mapa-1975.png|Linie i bocznice GKW w 1975 roku </hovergallery> Numeracja pociągów rządziła się poniższymi zasadami: {| class="wikitable" |- ! Numery !! Opis poszczególnych cyfr |- | 4-cyfrowe || *1 cyfra oznaczała rejon uruchamiający pociąg *2 na terenie którego kończy bieg; stosowano również 0 (w rejonie Maciejkowice) i 7 (w rejonie Bytom Karb Wąsk.) dla pociągów wewnątrz rejonu; pozostałe *3 i 4 cyfra to numer kolejny w zakresie 11..16 (ruch pasażerski) i 60..99 (ruch towarowy) |- | 3-cyfrowe || *1 cyfra oznaczała rejon na terenie którego kursuje pociąg (tylko pociągi wewnątrz rejonu); stosowano również 7 i 9 dla pociągów wewnątrz rejonu Maciejkowice; *2 i 3. cyfra to numer kolejny w zakresie 11..32 (ruch pasażerski) i 60..99 (ruch towarowy) |- | 2-cyfrowe || *1 i 2 cyfra to numer kolejny pociągu wewnątrz rejonu w zakresie 70..99 (ruch towarowy), stosowane tylko w rejonie nr 5 |} Załączone skany oryginału z własnej kolekcji wykonał [[Użytkownik:Mariusz Herchold|Mariusz Herchold]]. == Ruch pasażerski == Między Gliwicami Trynkiem i Rudami uruchamiano 6 par pociągów w dni robocze oraz 4 pary w dni wolne. Poza tym rozkład jazdy przewidywał 1 parę na osobne zarządzenie i 1 parę w okresie od 15 VI do 30 X 1975. Wakacje 1975 były tym okresem, kiedy między przystankiem Bytom Wąsk. i Miasteczkiem Śl. Wąsk. uruchomiono przewozy turystyczne. W zeszycie przewidziano strony na rozkład jazdy, jednak prawdopodobnie do momentu oddania do druku nie podjęto decyzji o uruchamianiu tych pociągów, stąd brak samego rozkładu jazdy. Z "''Kolei Wąskotorowych na Górnym Śląsku''" K. Soidy wiadomo, że pociągi odjeżdżały z Bytomia Wąsk. o 07:50, 10:55 i 16:50. == Ruch towarowy == Do uruchamiania na sieci GKW przewidziane były 374 pociągi w dobie. Ruch rozkładał się na 5 rejonów następująco: {| class="wikitable" |- ! Numer rejonu !! Stacja rejonowa !! Wybrane stacje w rejonie !! Uruchomienie |- | 1 || Maciejkowice || Bytków, Katowice Szopienice, Paulina || 145 pociągów |- | 2 || Bytom Karb Wąsk. || Chorzów Przeładownia, Miechowice, Posterunek Witczak || 90 pociągów |- | 3 || Repty || Huta Miasteczko, Piekary Śląskie Wąsk., Sucha Góra || 39 pociągów |- | 4 || Poręba Wąsk. || Huta Zygmunt, Maciejów Śląski, Ruda Wschodnia Wąsk. || 44 pociągi |- | 5 || Rudy || Gliwice Wąsk., Markowice Raciborskie Wąsk. || 56 pociągów |} To oczywiście nie znaczy, że wszystkie przewidziane zeszytem pociągi były w dobie uruchamiane i że żaden inny uruchamiany nie był. Po pierwsze, choć nie ma tego w uwagach, część tras wzajemnie się wykluczała (wyjeżdżały ze stacji o tej samej godzinie i np. jechały na różne bocznice), stąd w ramach planowania dyspozytorskiego i na podstawie zapotrzebowania podejmowano decyzję który pociąg danego dnia pojedzie. Po drugie, wspomniane zapotrzebowanie na przewozy dawało podstawę do podejmowania decyzji w ramach planowania dyspozytorskiego czy dany pociąg danego dnia w ogóle pojedzie. I wreszcie po trzecie, możliwe było uruchamianie pociągów nie objętych rocznym rozkładem jazdy na oddzielne zarządzenie a nawet na podstawie trasy opracowanej w ramach planowania dyspozytorskiego. Poza tym warto pamiętać o tym, że godziny odjazdów i przyjazdów nie były tak sztywno przestrzegane jak w ruchu pasażerskim. == Strona tytułowa i objaśnienia == <hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900> Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-000.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-001.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-002.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-004.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-006.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-022.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-024.jpg </hovergallery> == Rozkład jazdy pociągów pasażerskich == <hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900> Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-008.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-010.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-012.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-014.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-016.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-018.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-020.jpg </hovergallery> == Rozkład jazdy pociągów towarowych == <hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900> Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-026.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-028.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-030.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-032.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-034.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-036.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-038.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-040.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-042.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-044.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-046.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-048.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-050.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-052.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-054.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-056.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-058.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-060.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-062.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-064.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-066.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-068.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-070.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-072.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-074.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-076.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-078.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-080.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-082.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-084.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-086.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-088.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-090.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-092.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-094.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-096.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-098.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-100.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-102.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-104.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-106.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-108.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-110.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-112.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-114.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-116.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-118.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-120.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-122.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-124.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-126.jpg </hovergallery> == Skorowidz numerów pociągów == <hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900> Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-128.jpg Plik:Srjp-gkw-1975-VII-41-130.jpg </hovergallery> [[Kategoria:Rozkłady jazdy, wykazy ostrzeżeń stałych i odległości taryfowych]] [[Kategoria:Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]]
Opis zmian:
To jest drobna zmiana Obserwuj
Anuluj