Instrukcja
DANE PODSTAWOWE
Stan *
SprawnaOdstawionaWrakZłomPomnikEksponatW trakcie remontuPrzebudowanaNieznany
Producent
Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie "Fablok"
Typ *
Tkb27
Numer fabryczny *
2002
Rok produkcji *
1950
Rok odstawienia
Rok złomowania
Ostatnie oznaczenie *
Tkb27-2002
Ostatni rozstaw *
785 mm
Ostatni typ silnika
Parowy
Ostatnie stacjonowanie *
Bytom Karb Wąskotorowy
Kraj *
Polska
Użytkownik
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych
Właściciel
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych / gmina Bytom
Kolej
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
Zwięzłe uwagi dot. np. nietypowych rozwiązań technicznych, malowania
Szczegółowy opis
* Parowóz Tkb27 "Ryś" Używany był w zakładach cynkowych Szopienice w Katowicach od roku jego produkcji, aż do 1984r. kiedy to ustawiono go w charakterze pomnika na terenie tegoż zakładu. *W 1996 roku został On przewieziony na teren stacji Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Rudach Raciborskich, a w 2000 rozpoczęto jego renowację w Śląskim Zapleczu Mechaniczno-Remontowym w Przezchlebiu, z której wrócił do Rud Raciborskich w Lutym 2009. *We Wrześniu 2019 został on przewieziony na teren stacji Bytom Karb Wąskotorowy, gdzie za pomocą środków pieniężnych gminy Bytom kontynuowano jego renowację co ułatwiał fakt, że przez blisko 20 lat parowóz był przechowywany pod dachem i jego stan techniczny nie zdążył się znacznie pogorszyć. *W połowie Grudnia 2021 dokończono jego renowację i został On włączony do listy czynnego taboru Górnośląskich Kolei Wąskotorowych i prowadzi On pociągi specjalne i turystyczne, a okazjonalnie nawet pociągi towarowe.
HISTORIA EKSPLOATACJI
ILUSTRACJE (nieobowiązkowe)
Główne zdjęcie w artykule
Prześlij plik
Parowóz po ukończeniu renowacji przed halą lokomotywowni Bytom Karb.
ZDJĘCIA DODATKOWE
Zdjęcie 1
Zdjęcie 2
Zdjęcie 3
Zdjęcie 4
Zdjęcie 5
Zdjęcie 6
Zdjęcie 7
Zdjęcie 8
Zdjęcie 9