Użytkownik:Lubię placki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
 
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 4: Linia 4:
  
 
Przygotowanie: Zagnieść ciasto. Jeżeli nie mamy zakwasu, wówczas drożdże rozmieszać w letnim mleku, dodać trochę mąki i cukru. Pozostawić do wyrośnięcia. Do rozczynu dodać mąkę i wodę. Dobrze wszystko połączyć. Pozostawić na około 6 godz. do wyrośnięcia. Na rozgrzany olej kłaść łyżką stołową ciasto, piec po obu stronach na złoty kolor. Upieczone placuszki posypujemy cukrem.
 
Przygotowanie: Zagnieść ciasto. Jeżeli nie mamy zakwasu, wówczas drożdże rozmieszać w letnim mleku, dodać trochę mąki i cukru. Pozostawić do wyrośnięcia. Do rozczynu dodać mąkę i wodę. Dobrze wszystko połączyć. Pozostawić na około 6 godz. do wyrośnięcia. Na rozgrzany olej kłaść łyżką stołową ciasto, piec po obu stronach na złoty kolor. Upieczone placuszki posypujemy cukrem.
 
 
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 
|typ_lokomotywy        = WLs40, WLs50
 
|przewoźnik            = [[PKP]], [[przemysł]]
 
|oznaczenie_przewoźnika = Ld1
 
|grafika                = [[Plik:Lxd2-264(1).JPG|290px|Lxd2]]
 
|opis_zdjęcia          = Lxd2-264, [[Rogów Towarowy Wąskotorowy|Rogów]]
 
|producent              = [[Fablok]]*, Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych, [[ZNTK Poznań]]
 
|lata_budowy            = 1951*, 1952-1960**, 1961-1975***
 
|układ_osi              = B
 
|masa_służbowa          = 7 t
 
|długość_ze_zderzakami  = 4380 mm
 
|szerokość              = 1440 mm
 
|wysokość              = 2200 mm
 
|rozstaw_osi_skrajnych  = 1000 mm
 
|średnica_kół          = 550 mm
 
|rozstaw_szyn          = 600mm
 
|zapas_paliwa          = 136 l
 
|typ_silnika            = S64L**, S324HL***
 
|moc_znamionowa        = 40 KM**, 50 KM***
 
|siła_pociągowa        = 1900 kG
 
|rodzaj_przekładni      = mechaniczna
 
|prędkość_konstrukcyjna = 17 km/h
 
|nacisk_osi            = 3,5 t
 
|system_hamulca        = ręczny korbowy
 
|system_ogrzewania      = brak
 
|uwagi                  = * - prototyp, ** - dot. WLs40, *** - dot. WLs50
 
}}
 
 
[[Plik:Bytom, GKW.jpg|thumb|300px|Lxd2, stacja [[Bytom Wąsk.]], [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]]]]
 
 
'''WLs40''' i '''WLs50''' (oznaczenie na [[PKP]] '''Ld1''') – polskie wąskotorowe [[lokomotywa spalinowa|lokomotywy spalinowe]] na [[rozstaw szyn|tor szerokości]] 600 mm, przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa.
 
 
Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w [[1950]] w [[Fablok]]u w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy [[Deutz AG|Deutz]])<ref name=pokr>B. Pokropiński (op.cit.)</ref>. Napęd stanowił [[silnik wysokoprężny]] S64L o mocy 40 [[koń mechaniczny|KM]] (mocy trwałej, moc szczytowa wynosiła 44 KM), produkowany [[Wytwórnia Silników Wysokoprężnych Andoria S.A.|w Andrychowie]]. Napęd na koła był przenoszony za pomocą ślepego wału i [[wiązar (mechanika)|wiązarów]]. Pierwsze lokomotywy zostały zbudowane w Warszawskich Zakładach Budowy Urządzeń Przemysłowych, po czym seryjna produkcja została przeniesiona do [[ZNTK Poznań]], gdzie w latach 1952-1960 zbudowano 883 egzemplarze<ref name=pokr/>. Od [[1961]] do [[1975]] produkowano ulepszoną wersję z ekonomiczniejszym i mocniejszym silnikiem S324HL o mocy 50 KM, oznaczoną WLs50. Zbudowano 1090 lokomotyw WLs50<ref name=pokr/>. Począwszy od [[lata 80. XX wieku|lat 80.]] lokomotywy tych serii zaczęto modernizować.
 
 
== Eksploatacja ==
 
Lokomotywy WLs40/50 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne (10 WLs40 i 10 WLs50) używane były przez [[PKP]]<ref name=pokr/>, gdzie otrzymały numery w serii Ld1, oznaczającej dwuosiowe lokomotywy z silnikiem diesla i [[przekładnia mechaniczna|przekładnią mechaniczną]]. Na eksport zbudowano dwanaście egzemplarzy WLs40 dla Korei Północnej, trzy WLs50 dla Egiptu oraz dwie WLs50 dla jakiegoś kraju socjalistycznego. Obecnie lokomotywy tego typu stanowią podstawowy środek transportu na większości polskich kolei wąskotorowych o szerokości toru 600mm.
 
 
== Modernizacja M1 i M3 ==
 
W 1989 roku ZNTSiS w Brzsku opracowało dwa warianty modernizacji M1 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW-266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1.
 
 
== Lista zachowanych lokomotyw ==
 
 
{| class="wikitable sortable"
 
!Nr fabr.
 
!Rok prod.
 
!Stan
 
!Prześwit
 
!Oznaczenie
 
!Stacjonuje
 
|-
 
|[[Wls40:100|WLs40-100]]
 
|1956*
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|600
 
|?
 
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]]
 
|-
 
|[[Wls40:133|WLs40-133]]
 
|1953
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
|600
 
|?
 
|Trzeciewnica
 
|-
 
|[[Wls40:286|WLs40-286]]**
 
|1955
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
|600
 
|?
 
|Trzeciewnica
 
|-
 
|[[Wls40:338|WLs40-338]]
 
|1955
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
|600
 
|?
 
|[[Kolejka parkowa w Ostrowie Wielkopolskim|Ostrów Wielkopolski]]
 
|-
 
|[[Wls40:402|WLs40-402]]
 
|?
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|750
 
|?
 
|[[Ekomuzeum im. Jana Pazdura w Starachowicach|Starachowice]]
 
|-
 
|[[Wls40:773|WLs40-773]]
 
|1958
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
|600
 
|?
 
|Trzeciewnica
 
|-
 
|[[Wls40:991|WLs40-991]]
 
|1955
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|600
 
|Ld1-?
 
|[[Myślęcińska Kolej Parkowa|Bydgoszcz]]
 
|-
 
|[[Wls50:1053|WLs50-1053]]
 
|1965
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|600
 
|?
 
|[[Wigierska Kolej Wąskotorowa|Płociczno]]
 
|-
 
|[[Wls50:1563|WLs50-1563]]
 
|1964
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|600
 
|?
 
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]]
 
|-
 
|[[Wls50:1847|WLs50-1847]]***
 
|1966
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|600
 
|?
 
|[[Wigierska Kolej Wąskotorowa|Płociczno]]
 
|-
 
|[[Wls50:1895|WLs50-1895]]
 
|1967
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
|600
 
|?
 
|[[Kolejka parkowa w Ostrowie Wielkopolskim|Ostrów Wielkopolski]]
 
|-
 
|[[Wls50:1986|WLs50-1986]]
 
|1965
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|600
 
|Ld1-?
 
|[[Myślęcińska Kolej Parkowa|Bydgoszcz]]
 
|-
 
|[[Wls50:2084|WLs50-2084]]
 
|?
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
|600
 
|?
 
|Trzeciewnica
 
|-
 
|[[Wls50:2105|WLs50-2105]]
 
|1970
 
| style="background-color:#DBEEF3;" |Eksponat
 
|600
 
|?
 
|[[Skansen Kolei Leśnej|Janów Lubelski]]
 
|-
 
|[[Wls50M1:003|WLs50M1-003]]
 
|1990
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
|600
 
|?
 
|[[Wyrzyska Kolej Powiatowa|Białośliwie]]
 
|-
 
|}
 
 
* rok produkcji najprawdopodobniej fikcyjny, zapewne jest to prototypowa lokomotywa tego typu z roku 1951 lub 1952
 
** wewnątrz budki jest tabliczka z numerem 179
 
*** 1817 (?)
 
 
== Przypisy ==
 
<references/>
 
 
== Zobacz też ==
 
[[2WLs40/50|2WLs40 i 2WLs50]] (wersja na tor szerokości 750-785 mm)
 
 
{{Wikipedia}}
 
 
[[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Wąskotorowe_lokomotywy_spalinowe]]
 

Aktualna wersja na dzień 17:49, 22 cze 2011

Ruchanki kaszubskie

Składniki: mąka żytnia, mleko lub woda, drożdże, olej, sól, cukier.

Przygotowanie: Zagnieść ciasto. Jeżeli nie mamy zakwasu, wówczas drożdże rozmieszać w letnim mleku, dodać trochę mąki i cukru. Pozostawić do wyrośnięcia. Do rozczynu dodać mąkę i wodę. Dobrze wszystko połączyć. Pozostawić na około 6 godz. do wyrośnięcia. Na rozgrzany olej kłaść łyżką stołową ciasto, piec po obu stronach na złoty kolor. Upieczone placuszki posypujemy cukrem.