SM01: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
  
  
'''SM01''' oznaczenie przyjęte dla zbiorczej serii ( analogicznie do np. wagonów motorowych [[SN51]] lub parowozów [[TKp100]] ) lokomotyw spalinowych małej mocy produkcji przedwojennej i wojennej. Poprzednie oznaczenie lokomotyw tej klasy to m.in Lb oraz Lr z trzycyfrowymi numerami inwentarzowymi. Przypuszcza się, że oznaczenia "b" i "r" oznaczały rodzaj paliwa wynikający z typu silnika zamontowanego w lokomotywie.
+
'''SM01''' oznaczenie przyjęte dla zbiorczej serii ( analogicznie do np. wagonów motorowych [[SN51]] lub parowozów [[TKp100]] ) lokomotyw spalinowych małej mocy produkcji przedwojennej i wojennej. Poprzednie oznaczenie lokomotyw tej klasy to m.in Lb oraz Lr z trzycyfrowymi numerami inwentarzowymi. Przypuszcza się, że oznaczenia "b" i "r" oznaczały rodzaj paliwa wynikający z typu silnika zamontowanego w lokomotywie - odpowiednio benzynowy i wysokoprężny, analogicznie do przedwojennych oznaczeń niemieckich. Nie udało się ustalić zasad numerowania lokomotyw tej serii, zakres znanych numerów waha zamyka się w zakresie 091-804 - Lr-091 - Lb-804
  
W skład serii Lb i Lr wchodziły pojazdy  przedwojennych niemieckich grup lekkich lokomotyw spalinowych Kö I, Köf II serii wyprodukowanych przed i w czasie IIWŚ oraz lokomotywy pochodzące z zakładów przemysłowych. Analiza dostępnej ikonografii pozwala stwierdzić, że w skład serii SM01 weszły przede wszystkim lokomotywy grupy  Köf II, lokomotywy innych typów zostały wcześniej skreślone z inwentarza PKP lub przekazane do przemysłu.
+
W skład serii Lb i Lr wchodziły pojazdy  przedwojennych niemieckich grup lekkich lokomotyw spalinowych [[Kö I]], [[Köf II]], [[Kbf II]] serii wyprodukowanych przed i w czasie IIWŚ oraz lokomotywy pochodzące z zakładów przemysłowych. W skład serii SM01 weszły przede wszystkim , ale nie tylko, lokomotywy grupy  Köf II. Większość lokomotyw innych typów, np grupy Kö I, ze względu na zużycie, brak części zamiennych lub mała moc zostały wcześniej skreślone z inwentarza PKP lub przekazane do przemysłu. Liczebność tej klasy lokomotyw na PKP szacowana jest na kilkadziesiąt egzemplarzy.
 +
Pewna grupa tych lokomotyw była na stanie lokomotywowni [[Warszawa Wschodnia]].
  
 
== Konstrukcja  ==
 
== Konstrukcja  ==
Linia 10: Linia 11:
 
== Eksploatacja  ==
 
== Eksploatacja  ==
  
Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i przejęciem przez [[PKP]] pewnej ilości lokomotyw spalinowych należących do DRG, Ostbahn czy zakładów przemysłowych, które zostały sprowadzone po wybuchu wojny na tereny obecnej Polski, lub których nie zdążono wycofać na zachód przed przejściem frontu. Nie jest pewne czy lokomotywy tej serii były uzywane przez służbę trakcji PKP, czy tylko w do innych jednostkach PKP jak np ZNTK ([[ZNTK Sędziszów]] czy [[ZNTK Słupsk]]) czy służba drogowa. Pewna liczba lokomotyw została przekazana lub wydzierżawiona do zakładów przemysłowych gdzie były wykorzystywane nawet do końca lat 90.
+
Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i przejęciem przez [[PKP]] pewnej ilości lokomotyw spalinowych należących do [[DRG]], [[Ostbahn]] czy zakładów przemysłowych, które zostały sprowadzone po wybuchu wojny na tereny obecnej Polski, lub których nie zdążono wycofać na zachód przed przejściem frontu. Nie jest pewne czy lokomotywy tej serii były używane przez służbę mechaniczną PKP, czy tylko w innych jednostkach PKP jak np ZNTK ([[ZNTK Sędziszów]] czy [[ZNTK Słupsk]]), wagonownie czy służba drogowa. Pewna liczba lokomotyw została przekazana lub wydzierżawiona do zakładów przemysłowych gdzie były wykorzystywane nawet do końca lat 90.
 
 
Nie jest znana liczba lokomotyw które otrzymały oznaczenie [[SM01]], prawdopodobnie było to ok 20 sztuk.
 
  
 +
Nie jest znana liczba lokomotyw które otrzymały oznaczenie [[SM01]], prawdopodobnie było to ok 20 sztuk, najwyższy znany z ikonografii numer inwentarzowy to SM01-16. Do dnia dzisiejszego nie zachowała się żadna lokomotywa, o której jednoznacznie wiadomo, że otrzymała oznaczenie SM01.
 +
Zachowane w skansenach w Pyskowicach oraz w Skierniewicach przedwojenne lokomotywy spalinowe miały pewien epizod na PKP, w późniejszym okresie były jednak eksploatowane w zakładach chemicznych oraz w ZNTK.
  
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]

Aktualna wersja na dzień 19:11, 5 kwi 2018


SM01 oznaczenie przyjęte dla zbiorczej serii ( analogicznie do np. wagonów motorowych SN51 lub parowozów TKp100 ) lokomotyw spalinowych małej mocy produkcji przedwojennej i wojennej. Poprzednie oznaczenie lokomotyw tej klasy to m.in Lb oraz Lr z trzycyfrowymi numerami inwentarzowymi. Przypuszcza się, że oznaczenia "b" i "r" oznaczały rodzaj paliwa wynikający z typu silnika zamontowanego w lokomotywie - odpowiednio benzynowy i wysokoprężny, analogicznie do przedwojennych oznaczeń niemieckich. Nie udało się ustalić zasad numerowania lokomotyw tej serii, zakres znanych numerów waha zamyka się w zakresie 091-804 - Lr-091 - Lb-804

W skład serii Lb i Lr wchodziły pojazdy przedwojennych niemieckich grup lekkich lokomotyw spalinowych Kö I, Köf II, Kbf II serii wyprodukowanych przed i w czasie IIWŚ oraz lokomotywy pochodzące z zakładów przemysłowych. W skład serii SM01 weszły przede wszystkim , ale nie tylko, lokomotywy grupy Köf II. Większość lokomotyw innych typów, np grupy Kö I, ze względu na zużycie, brak części zamiennych lub mała moc zostały wcześniej skreślone z inwentarza PKP lub przekazane do przemysłu. Liczebność tej klasy lokomotyw na PKP szacowana jest na kilkadziesiąt egzemplarzy. Pewna grupa tych lokomotyw była na stanie lokomotywowni Warszawa Wschodnia.

Konstrukcja[edytuj]

Ze względu na zróżnicowanie serii nie jest możliwe podanie jednolitych danych konstrukcyjnych.

Eksploatacja[edytuj]

Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i przejęciem przez PKP pewnej ilości lokomotyw spalinowych należących do DRG, Ostbahn czy zakładów przemysłowych, które zostały sprowadzone po wybuchu wojny na tereny obecnej Polski, lub których nie zdążono wycofać na zachód przed przejściem frontu. Nie jest pewne czy lokomotywy tej serii były używane przez służbę mechaniczną PKP, czy tylko w innych jednostkach PKP jak np ZNTK (ZNTK Sędziszów czy ZNTK Słupsk), wagonownie czy służba drogowa. Pewna liczba lokomotyw została przekazana lub wydzierżawiona do zakładów przemysłowych gdzie były wykorzystywane nawet do końca lat 90.

Nie jest znana liczba lokomotyw które otrzymały oznaczenie SM01, prawdopodobnie było to ok 20 sztuk, najwyższy znany z ikonografii numer inwentarzowy to SM01-16. Do dnia dzisiejszego nie zachowała się żadna lokomotywa, o której jednoznacznie wiadomo, że otrzymała oznaczenie SM01. Zachowane w skansenach w Pyskowicach oraz w Skierniewicach przedwojenne lokomotywy spalinowe miały pewien epizod na PKP, w późniejszym okresie były jednak eksploatowane w zakładach chemicznych oraz w ZNTK.