Rozjazd: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(→‎Budowa rozjazdu: dodanie kierownic)
(→‎Budowa rozjazdu: uzupełnienie informacji)
Linia 5: Linia 5:
 
Rozjazd składa się z:
 
Rozjazd składa się z:
 
[[Plik:ZwrotnicaPolska.JPG|mały|prawo|200px|Iglice oraz napęd rozjazdowy]]
 
[[Plik:ZwrotnicaPolska.JPG|mały|prawo|200px|Iglice oraz napęd rozjazdowy]]
* zwrotnicy
+
* zwrotnicy ( iglic i opornic )
 
* szyn łączących
 
* szyn łączących
* krzyżownicy  
+
* krzyżownicy ( dzobownicy, szyn skrzydełkowych )
* kierownic
+
* kierownic ( prowadzą zestawy kołowe podczas przechodzenia przez krzyżownice )
 
* podrozjezdnic
 
* podrozjezdnic
* zamknięć
+
* zamknięć nastawczych
  
 
== Podział rozjazdów ==
 
== Podział rozjazdów ==

Wersja z 20:26, 6 kwi 2018

Budowa rozjazdu

Rozjazd - rodzaj połączenia torów służący do przejścia taboru z jednego toru na drugi.

Budowa rozjazdu

Rozjazd składa się z:

Iglice oraz napęd rozjazdowy
  • zwrotnicy ( iglic i opornic )
  • szyn łączących
  • krzyżownicy ( dzobownicy, szyn skrzydełkowych )
  • kierownic ( prowadzą zestawy kołowe podczas przechodzenia przez krzyżownice )
  • podrozjezdnic
  • zamknięć nastawczych

Podział rozjazdów

Rozróżnia się dwa zasadnicze rodzaje rozjazdów:

  • zwyczajne
Rozjazd krzyżowy pojedynczy...
  • krzyżowe (angielskie)
  • krzyżowe ( beaslera )
... oraz podwójny

Oraz dalej na:

  • łukowe
  • pojedyncze i podwójne
  • skupione[1][2]


Przypisy

  1. Przepisy eksploatacji technicznej kolei (PET). Wyd. 1. Wydawnictwa Komunikacyjne, 1956. 
  2. Robert Szajer: Drogi żelazne. Wyd. 2. Cz. 2. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1970.