Rozjazd: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
m (→Podział rozjazdów: zdjęcie rozjazdu łukowego) |
|||
Linia 29: | Linia 29: | ||
* łukowe | * łukowe | ||
+ | [[Plik:rozj_lukowy_maly.jpg]] | ||
+ | na zdjęciu rozjazd łukowy prawy, lewy jest lustrzanym odbiciem | ||
+ | |||
* pojedyncze i podwójne | * pojedyncze i podwójne | ||
* skupione<ref>{{cytuj książkę|autor=|tytuł=Przepisy eksploatacji technicznej kolei (PET)|część=|wydawca=Wydawnictwa Komunikacyjne|rok=1956|wydanie=1}}</ref><ref>{{cytuj książkę|autor=Robert Szajer|tytuł=Drogi żelazne|część=2|wydawca=Państwowe Wydawnictwo Naukowe|rok=1970|wydanie=2}}</ref> | * skupione<ref>{{cytuj książkę|autor=|tytuł=Przepisy eksploatacji technicznej kolei (PET)|część=|wydawca=Wydawnictwa Komunikacyjne|rok=1956|wydanie=1}}</ref><ref>{{cytuj książkę|autor=Robert Szajer|tytuł=Drogi żelazne|część=2|wydawca=Państwowe Wydawnictwo Naukowe|rok=1970|wydanie=2}}</ref> |
Wersja z 10:27, 7 kwi 2018
Rozjazd - rodzaj połączenia torów służący do przejścia taboru z jednego toru na drugi.
Budowa rozjazdu
Rozjazd składa się z:
- zwrotnicy ( iglic i opornic )
- szyn łączących
- krzyżownicy ( dzobownicy, szyn skrzydełkowych )
- kierownic ( prowadzą zestawy kołowe podczas przechodzenia przez krzyżownice )
- podrozjezdnic
- zamknięć nastawczych
Podział rozjazdów
Rozróżnia się dwa zasadnicze rodzaje rozjazdów:
- zwyczajne
- krzyżowe (angielskie)
- krzyżowe ( beaslera )
Rozjazd krzyżowy systemu Beaslera, bardzo rzadko spotykany na polskiej sieci kolejowej
Oraz dalej na:
- łukowe
na zdjęciu rozjazd łukowy prawy, lewy jest lustrzanym odbiciem