Rozjazd: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
m (→Podział rozjazdów: zdjęcie rozjazdu łukowego) |
|||
Linia 30: | Linia 30: | ||
* łukowe | * łukowe | ||
[[Plik:rozj_lukowy_maly.jpg]] | [[Plik:rozj_lukowy_maly.jpg]] | ||
− | + | ||
+ | Na zdjęciu rozjazd łukowy prawy pojedyńczy, lewy jest lustrzanym odbiciem | ||
* pojedyncze i podwójne | * pojedyncze i podwójne |
Wersja z 10:29, 7 kwi 2018
Rozjazd - rodzaj połączenia torów służący do przejścia taboru z jednego toru na drugi.
Budowa rozjazdu
Rozjazd składa się z:
- zwrotnicy ( iglic i opornic )
- szyn łączących
- krzyżownicy ( dzobownicy, szyn skrzydełkowych )
- kierownic ( prowadzą zestawy kołowe podczas przechodzenia przez krzyżownice )
- podrozjezdnic
- zamknięć nastawczych
Podział rozjazdów
Rozróżnia się dwa zasadnicze rodzaje rozjazdów:
- zwyczajne
- krzyżowe (angielskie)
- krzyżowe ( beaslera )
Rozjazd krzyżowy systemu Beaslera, bardzo rzadko spotykany na polskiej sieci kolejowej
Oraz dalej na:
- łukowe
Na zdjęciu rozjazd łukowy prawy pojedyńczy, lewy jest lustrzanym odbiciem