Lokomotywownia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(motowagonownie)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
<p><b>Lokomotywownia</b> - podstawowa jednostka organizacyjna służby trakcji wraz z zespołem budynków i urządzeń, służących do obsługi lokomotyw. Prowadzi ona bezpośrednio gospodarkę trakcyjną. Jej głównym zadaniem jest utrzymanie pojazdów trakcyjnych dla służby ruchu i innych służb, wykorzystujących w swojej pracy lokomotywy.  
+
'''Lokomotywownia''' - podstawowa jednostka organizacyjna [[Służba trakcji|służby trakcji]] wraz z zespołem budynków i urządzeń, służących do obsługi [[lokomotywa|lokomotyw]]. Prowadzi ona bezpośrednio gospodarkę trakcyjną. Jej głównym zadaniem jest utrzymanie [[pojazd trakcyjny|pojazdów trakcyjnych]] dla służby ruchu i innych służb, wykorzystujących w swojej pracy lokomotywy.  
</p>
+
 
<h2> Zadania lokomotywowni </h2>
+
== Zadania lokomotywowni ==
<ul><li> Wykonanie czynności przygotowujących pojazdy trakcyjne do pracy,
+
* Wykonanie czynności przygotowujących pojazdy trakcyjne do pracy,
</li><li> Naprawy bieżące, przeglądy okresowe, przeglądy codzienne i ewentualnie naprawy okresowe (rewizje) pojazdów trakcyjnych,
+
* [[Naprawa bieżąca|Naprawy bieżące]], [[przegląd okresowy|przeglądy okresowe]], [[Przegląd codzienny|przeglądy codzienne]] i ewentualnie [[Naprawa rewizyjna|naprawy okresowe (rewizje)]] pojazdów trakcyjnych,
</li><li> Dysponowanie drużynami trakcyjnymi, potrzebnymi do obsługi przydzielonych jej pojazdów trakcyjnych,
+
* Dysponowanie [[Drużyna trakcyjna|drużynami trakcyjnymi]], potrzebnymi do obsługi przydzielonych jej pojazdów trakcyjnych,
</li><li> Nadzorowanie pracy pojazdów trakcyjnych i drużyn,
+
* Nadzorowanie pracy pojazdów trakcyjnych i drużyn,
</li><li> Utrzymywanie urządzeń trakcyjnych znajdujących się na terenie lokomotywowni i na przydzielonych jej odcinkach trakcyjnych.
+
* Utrzymywanie urządzeń trakcyjnych znajdujących się na terenie lokomotywowni i na przydzielonych jej odcinkach trakcyjnych.
</li></ul>
+
 
<h2> Typy lokomotywowni </h2>
+
== Typy lokomotywowni ==
<p>Ze względu na rodzaj obsługiwanych pojazdów trakcyjnych lokomotywownie dzieli się na:
+
Ze względu na rodzaj obsługiwanych pojazdów trakcyjnych lokomotywownie dzieli się na:
</p>
+
* [[Parowozownia|Parowozownie]]
<ul><li> Parowozownie,
+
* [[Spalinowozownia|Spalinowozownie]]
</li><li> Spalinowozownie
+
* [[Elektrowozownia|Elektrowozownie]]
</li><li> Elektrowozownie
+
* [[Motowagonownia|Motowagonownie]]
</li></ul>
+
* [[Lokomotywownia zakładowa|Lokomotywownie zakładowe]]
<h2> Układy przestrzenne lokomotywowni </h2>
+
 
<p>Specyficzne zadania związane z obsługą każdego z rodzajów trakcji może wymuszać inne wyposażenie i w konsekwencji rozplanowanie całego kompleksu lokomotywowni. Duży wpływ na ich układ przestrzenny ma też ukształtowanie terenu i dostępność miejsca pod zabudowę.  
+
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 +
Plik:lokomotywownia.jpg|Lokomotywownia zakładowa naleząca do betoniarni w Obornikach. Dawniej stacjonowała w niej lokomotywa 409Da-810.
 +
</gallery>
 +
{{clear}}
 +
 
 +
== Układy przestrzenne lokomotywowni ==
 +
Specyficzne zadania związane z obsługą każdego z rodzajów trakcji mogą wymuszać inne wyposażenie i w konsekwencji rozplanowanie całego kompleksu lokomotywowni. Duży wpływ na ich układ przestrzenny ma też ukształtowanie terenu i dostępność miejsca pod zabudowę.  
 
Z uwagi na kształt najważniejszego budynku - hali postojowej i naprawczej - rozróżnia się:
 
Z uwagi na kształt najważniejszego budynku - hali postojowej i naprawczej - rozróżnia się:
</p>
+
[[Plik:Pyskowice lokomotywownia DSC 8410.jpg|mały|prawo|200px|Lokomotywownia wachlarzowa (Pyskowice)]]
<ul><li> <b>Lokomotywownie wachlarzowe</b> mają budynki, w których tory są ułożone promieniście, a sam budynek ma kształt wycinka pierścienia. Zazwyczaj z jednej strony znajduje się przedłużone stanowisko warsztatowe, które ma kształt prostokątny. Zależnie od promienia łuku frontowej ściany wyróżnia się lokomotywownie o małym promieniu (55-70 m) i o dużym promieniu (powyżej 200 m). Lokomotywownie o małym promieniu wyposażone są w obrotnice, zaś o dużym promieniu obrotnicy nie wymagają. Lokomotywownie tego typu znalazły szerokie zastosowanie przy obsłudze trakcji parowej. Dla pozostałych rodzajów trakcji lokomotywownie wachlarzowe są stosowane tylko w razie ich adaptacji - właściwie nie buduje się ich już obecnie.
+
* '''Lokomotywownie wachlarzowe''' mają budynki, w których tory są ułożone promieniście, a sam budynek ma kształt wycinka pierścienia. Zazwyczaj z jednej strony znajduje się przedłużone stanowisko warsztatowe, które ma kształt prostokątny. Zależnie od promienia łuku frontowej ściany wyróżnia się lokomotywownie o małym promieniu (55-70 m) i o dużym promieniu (powyżej 200 m). Lokomotywownie o małym promieniu wyposażone są w [[Obrotnica|obrotnice]], zaś o dużym promieniu obrotnicy nie wymagają. Lokomotywownie tego typu znalazły szerokie zastosowanie przy obsłudze trakcji parowej. Dla pozostałych rodzajów trakcji lokomotywownie wachlarzowe są stosowane tylko w razie ich adaptacji - właściwie nie buduje się ich już obecnie.
</li><li> <b>Lokomotywownie prostokątne</b> to budynki na planie prostokąta, z torami ułożonymi równolegle do siebie. Tory mogą być przelotowe, tzn. wjazdy na stanowisko znajdują się po obu stronach budynku. Stosowane są dla wszystkich rodzajów trakcji. Często wyposażone są w przesuwnice zwiększające funkcjonalność przy ich niekiedy dużej długości.
+
[[Plik:Lokomotywownia Wronki.JPG|mały|prawo|200px|Lokomotywownia prostokątna (Wronki)]]
</li><li> <b>Lokomotywownie schodkowe</b> stanowią odmianę lokomotywowni prostokątnej. Budynek główny składa się z kilku prostokątnych części (zazwyczaj przelotowych), usytuowanych względem siebie w układzie stopni. Poszczególne stopnie są połączone niezamykanymi przejściami, dzięki czemu tworzą jedną całość. Każdy schodek ma zwykle 3 tory, połączone zwrotnicami z głównym torem wjazdowym i wyjazdowym.
+
* '''Lokomotywownie prostokątne''' to budynki na planie prostokąta, z torami ułożonymi równolegle do siebie. Tory mogą być przelotowe, tzn. wjazdy na stanowisko znajdują się po obu stronach budynku. Stosowane są dla wszystkich rodzajów trakcji. Często wyposażone są w przesuwnice zwiększające funkcjonalność przy ich niekiedy dużej długości.
</li></ul>
+
 
<h2> Źródła </h2>
+
* '''Lokomotywownie schodkowe''' stanowią odmianę lokomotywowni prostokątnej. Budynek główny składa się z kilku prostokątnych części (zazwyczaj przelotowych), usytuowanych względem siebie w układzie stopni. Poszczególne stopnie są połączone niezamykanymi przejściami, dzięki czemu tworzą jedną całość. Każdy schodek ma zwykle 3 tory, połączone [[Rozjazd|rozjazdami]] z głównym [[Tor kolejowy|torem]] wjazdowym i wyjazdowym.
<ul><li>Jan Nieliwodzki: Gospodarka Pojazdami Trakcyjnymi PKP. Wyd. 1. Warszawa: WKŁ, 1966
+
 
</li></ul>
+
== Źródła ==
<a _fcknotitle="true" href="Category:Hasła_encyklopedyczne">Hasła_encyklopedyczne</a> <a _fcknotitle="true" href="Category:Budynki_utrzymania_taboru">Budynki_utrzymania_taboru</a>
+
*Jan Nieliwodzki: Gospodarka Pojazdami Trakcyjnymi PKP. Wyd. 1. Warszawa: WKŁ, 1966
 +
 
 +
 
 +
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 +
[[Kategoria:Budynki utrzymania taboru]]

Aktualna wersja na dzień 07:26, 16 kwi 2018

Lokomotywownia - podstawowa jednostka organizacyjna służby trakcji wraz z zespołem budynków i urządzeń, służących do obsługi lokomotyw. Prowadzi ona bezpośrednio gospodarkę trakcyjną. Jej głównym zadaniem jest utrzymanie pojazdów trakcyjnych dla służby ruchu i innych służb, wykorzystujących w swojej pracy lokomotywy.

Zadania lokomotywowni[edytuj]

Typy lokomotywowni[edytuj]

Ze względu na rodzaj obsługiwanych pojazdów trakcyjnych lokomotywownie dzieli się na:



Układy przestrzenne lokomotywowni[edytuj]

Specyficzne zadania związane z obsługą każdego z rodzajów trakcji mogą wymuszać inne wyposażenie i w konsekwencji rozplanowanie całego kompleksu lokomotywowni. Duży wpływ na ich układ przestrzenny ma też ukształtowanie terenu i dostępność miejsca pod zabudowę. Z uwagi na kształt najważniejszego budynku - hali postojowej i naprawczej - rozróżnia się:

Lokomotywownia wachlarzowa (Pyskowice)
  • Lokomotywownie wachlarzowe mają budynki, w których tory są ułożone promieniście, a sam budynek ma kształt wycinka pierścienia. Zazwyczaj z jednej strony znajduje się przedłużone stanowisko warsztatowe, które ma kształt prostokątny. Zależnie od promienia łuku frontowej ściany wyróżnia się lokomotywownie o małym promieniu (55-70 m) i o dużym promieniu (powyżej 200 m). Lokomotywownie o małym promieniu wyposażone są w obrotnice, zaś o dużym promieniu obrotnicy nie wymagają. Lokomotywownie tego typu znalazły szerokie zastosowanie przy obsłudze trakcji parowej. Dla pozostałych rodzajów trakcji lokomotywownie wachlarzowe są stosowane tylko w razie ich adaptacji - właściwie nie buduje się ich już obecnie.
Lokomotywownia prostokątna (Wronki)
  • Lokomotywownie prostokątne to budynki na planie prostokąta, z torami ułożonymi równolegle do siebie. Tory mogą być przelotowe, tzn. wjazdy na stanowisko znajdują się po obu stronach budynku. Stosowane są dla wszystkich rodzajów trakcji. Często wyposażone są w przesuwnice zwiększające funkcjonalność przy ich niekiedy dużej długości.
  • Lokomotywownie schodkowe stanowią odmianę lokomotywowni prostokątnej. Budynek główny składa się z kilku prostokątnych części (zazwyczaj przelotowych), usytuowanych względem siebie w układzie stopni. Poszczególne stopnie są połączone niezamykanymi przejściami, dzięki czemu tworzą jedną całość. Każdy schodek ma zwykle 3 tory, połączone rozjazdami z głównym torem wjazdowym i wyjazdowym.

Źródła[edytuj]

  • Jan Nieliwodzki: Gospodarka Pojazdami Trakcyjnymi PKP. Wyd. 1. Warszawa: WKŁ, 1966