Lokomotywownia: Różnice pomiędzy wersjami
(motowagonownie) |
|||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | '''Lokomotywownia''' - podstawowa jednostka organizacyjna [[Służba trakcji|służby trakcji]] wraz z zespołem budynków i urządzeń, służących do obsługi [[lokomotywa|lokomotyw]]. Prowadzi ona bezpośrednio gospodarkę trakcyjną. Jej głównym zadaniem jest utrzymanie [[pojazd trakcyjny|pojazdów trakcyjnych]] dla służby ruchu i innych służb, wykorzystujących w swojej pracy lokomotywy. | |
− | + | ||
− | + | == Zadania lokomotywowni == | |
− | + | * Wykonanie czynności przygotowujących pojazdy trakcyjne do pracy, | |
− | + | * [[Naprawa bieżąca|Naprawy bieżące]], [[przegląd okresowy|przeglądy okresowe]], [[Przegląd codzienny|przeglądy codzienne]] i ewentualnie [[Naprawa rewizyjna|naprawy okresowe (rewizje)]] pojazdów trakcyjnych, | |
− | + | * Dysponowanie [[Drużyna trakcyjna|drużynami trakcyjnymi]], potrzebnymi do obsługi przydzielonych jej pojazdów trakcyjnych, | |
− | + | * Nadzorowanie pracy pojazdów trakcyjnych i drużyn, | |
− | + | * Utrzymywanie urządzeń trakcyjnych znajdujących się na terenie lokomotywowni i na przydzielonych jej odcinkach trakcyjnych. | |
− | + | ||
− | + | == Typy lokomotywowni == | |
− | + | Ze względu na rodzaj obsługiwanych pojazdów trakcyjnych lokomotywownie dzieli się na: | |
− | + | * [[Parowozownia|Parowozownie]] | |
− | + | * [[Spalinowozownia|Spalinowozownie]] | |
− | + | * [[Elektrowozownia|Elektrowozownie]] | |
− | + | * [[Motowagonownia|Motowagonownie]] | |
− | < | + | * [[Lokomotywownia zakładowa|Lokomotywownie zakładowe]] |
− | + | ||
− | + | <gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption=""> | |
+ | Plik:lokomotywownia.jpg|Lokomotywownia zakładowa naleząca do betoniarni w Obornikach. Dawniej stacjonowała w niej lokomotywa 409Da-810. | ||
+ | </gallery> | ||
+ | {{clear}} | ||
+ | |||
+ | == Układy przestrzenne lokomotywowni == | ||
+ | Specyficzne zadania związane z obsługą każdego z rodzajów trakcji mogą wymuszać inne wyposażenie i w konsekwencji rozplanowanie całego kompleksu lokomotywowni. Duży wpływ na ich układ przestrzenny ma też ukształtowanie terenu i dostępność miejsca pod zabudowę. | ||
Z uwagi na kształt najważniejszego budynku - hali postojowej i naprawczej - rozróżnia się: | Z uwagi na kształt najważniejszego budynku - hali postojowej i naprawczej - rozróżnia się: | ||
− | + | [[Plik:Pyskowice lokomotywownia DSC 8410.jpg|mały|prawo|200px|Lokomotywownia wachlarzowa (Pyskowice)]] | |
− | + | * '''Lokomotywownie wachlarzowe''' mają budynki, w których tory są ułożone promieniście, a sam budynek ma kształt wycinka pierścienia. Zazwyczaj z jednej strony znajduje się przedłużone stanowisko warsztatowe, które ma kształt prostokątny. Zależnie od promienia łuku frontowej ściany wyróżnia się lokomotywownie o małym promieniu (55-70 m) i o dużym promieniu (powyżej 200 m). Lokomotywownie o małym promieniu wyposażone są w [[Obrotnica|obrotnice]], zaś o dużym promieniu obrotnicy nie wymagają. Lokomotywownie tego typu znalazły szerokie zastosowanie przy obsłudze trakcji parowej. Dla pozostałych rodzajów trakcji lokomotywownie wachlarzowe są stosowane tylko w razie ich adaptacji - właściwie nie buduje się ich już obecnie. | |
− | + | [[Plik:Lokomotywownia Wronki.JPG|mały|prawo|200px|Lokomotywownia prostokątna (Wronki)]] | |
− | + | * '''Lokomotywownie prostokątne''' to budynki na planie prostokąta, z torami ułożonymi równolegle do siebie. Tory mogą być przelotowe, tzn. wjazdy na stanowisko znajdują się po obu stronach budynku. Stosowane są dla wszystkich rodzajów trakcji. Często wyposażone są w przesuwnice zwiększające funkcjonalność przy ich niekiedy dużej długości. | |
− | + | ||
− | + | * '''Lokomotywownie schodkowe''' stanowią odmianę lokomotywowni prostokątnej. Budynek główny składa się z kilku prostokątnych części (zazwyczaj przelotowych), usytuowanych względem siebie w układzie stopni. Poszczególne stopnie są połączone niezamykanymi przejściami, dzięki czemu tworzą jedną całość. Każdy schodek ma zwykle 3 tory, połączone [[Rozjazd|rozjazdami]] z głównym [[Tor kolejowy|torem]] wjazdowym i wyjazdowym. | |
− | + | ||
− | + | == Źródła == | |
− | + | *Jan Nieliwodzki: Gospodarka Pojazdami Trakcyjnymi PKP. Wyd. 1. Warszawa: WKŁ, 1966 | |
+ | |||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
+ | [[Kategoria:Budynki utrzymania taboru]] |
Aktualna wersja na dzień 07:26, 16 kwi 2018
Lokomotywownia - podstawowa jednostka organizacyjna służby trakcji wraz z zespołem budynków i urządzeń, służących do obsługi lokomotyw. Prowadzi ona bezpośrednio gospodarkę trakcyjną. Jej głównym zadaniem jest utrzymanie pojazdów trakcyjnych dla służby ruchu i innych służb, wykorzystujących w swojej pracy lokomotywy.
Zadania lokomotywowni[edytuj]
- Wykonanie czynności przygotowujących pojazdy trakcyjne do pracy,
- Naprawy bieżące, przeglądy okresowe, przeglądy codzienne i ewentualnie naprawy okresowe (rewizje) pojazdów trakcyjnych,
- Dysponowanie drużynami trakcyjnymi, potrzebnymi do obsługi przydzielonych jej pojazdów trakcyjnych,
- Nadzorowanie pracy pojazdów trakcyjnych i drużyn,
- Utrzymywanie urządzeń trakcyjnych znajdujących się na terenie lokomotywowni i na przydzielonych jej odcinkach trakcyjnych.
Typy lokomotywowni[edytuj]
Ze względu na rodzaj obsługiwanych pojazdów trakcyjnych lokomotywownie dzieli się na:
Układy przestrzenne lokomotywowni[edytuj]
Specyficzne zadania związane z obsługą każdego z rodzajów trakcji mogą wymuszać inne wyposażenie i w konsekwencji rozplanowanie całego kompleksu lokomotywowni. Duży wpływ na ich układ przestrzenny ma też ukształtowanie terenu i dostępność miejsca pod zabudowę. Z uwagi na kształt najważniejszego budynku - hali postojowej i naprawczej - rozróżnia się:
- Lokomotywownie wachlarzowe mają budynki, w których tory są ułożone promieniście, a sam budynek ma kształt wycinka pierścienia. Zazwyczaj z jednej strony znajduje się przedłużone stanowisko warsztatowe, które ma kształt prostokątny. Zależnie od promienia łuku frontowej ściany wyróżnia się lokomotywownie o małym promieniu (55-70 m) i o dużym promieniu (powyżej 200 m). Lokomotywownie o małym promieniu wyposażone są w obrotnice, zaś o dużym promieniu obrotnicy nie wymagają. Lokomotywownie tego typu znalazły szerokie zastosowanie przy obsłudze trakcji parowej. Dla pozostałych rodzajów trakcji lokomotywownie wachlarzowe są stosowane tylko w razie ich adaptacji - właściwie nie buduje się ich już obecnie.
- Lokomotywownie prostokątne to budynki na planie prostokąta, z torami ułożonymi równolegle do siebie. Tory mogą być przelotowe, tzn. wjazdy na stanowisko znajdują się po obu stronach budynku. Stosowane są dla wszystkich rodzajów trakcji. Często wyposażone są w przesuwnice zwiększające funkcjonalność przy ich niekiedy dużej długości.
- Lokomotywownie schodkowe stanowią odmianę lokomotywowni prostokątnej. Budynek główny składa się z kilku prostokątnych części (zazwyczaj przelotowych), usytuowanych względem siebie w układzie stopni. Poszczególne stopnie są połączone niezamykanymi przejściami, dzięki czemu tworzą jedną całość. Każdy schodek ma zwykle 3 tory, połączone rozjazdami z głównym torem wjazdowym i wyjazdowym.
Źródła[edytuj]
- Jan Nieliwodzki: Gospodarka Pojazdami Trakcyjnymi PKP. Wyd. 1. Warszawa: WKŁ, 1966