Rozjazd: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Drobne)
(Drobne)
 
Linia 24: Linia 24:
  
  
* krzyżowe ( Beaslera )
+
* krzyżowe (Beaslera)
 
[[Plik:Rozjazd krzyz podw.svg|mały|prawo|200px|... oraz podwójny]]
 
[[Plik:Rozjazd krzyz podw.svg|mały|prawo|200px|... oraz podwójny]]
 
[[Plik:beasler_mały.jpg]]  
 
[[Plik:beasler_mały.jpg]]  

Aktualna wersja na dzień 18:44, 20 paź 2018

Budowa rozjazdu

Rozjazd - rodzaj połączenia torów służący do przejścia taboru z jednego toru na drugi.

Budowa rozjazdu[edytuj]

Rozjazd składa się z:

Iglice oraz napęd rozjazdowy
  • zwrotnicy (iglic i opornic)
  • szyn łączących
  • krzyżownicy (dziobownicy, szyn skrzydełkowych)
  • kierownic (prowadzą zestawy kołowe podczas przechodzenia przez krzyżownice)
  • podrozjezdnic
  • zamknięć nastawczych

Podział rozjazdów[edytuj]

Rozróżnia się dwa zasadnicze rodzaje rozjazdów:

  • zwyczajne
Rozjazd krzyżowy pojedynczy...
  • krzyżowe (angielskie)

Anglik podwojny.jpg

Na zdjęciu dwa podwójne rozjazdy angielskie


  • krzyżowe (Beaslera)
... oraz podwójny

Beasler mały.jpg

Rozjazd krzyżowy systemu Beaslera, bardzo rzadko spotykany na polskiej sieci kolejowej


Oraz dalej na:

  • łukowe

Rozj lukowy maly.jpg

Na zdjęciu rozjazd łukowy prawy pojedyńczy, lewy jest lustrzanym odbiciem

  • pojedyncze i podwójne
  • skupione[1][2]


Przypisy

  1. Przepisy eksploatacji technicznej kolei (PET). Wyd. 1. Wydawnictwa Komunikacyjne, 1956. 
  2. Robert Szajer: Drogi żelazne. Wyd. 2. Cz. 2. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1970.