BN-3512-12-01:1989: Różnice pomiędzy wersjami
(→Wstęp) |
m (Jacek Fink-Finowicki przeniósł stronę Użytkownik:Jacek Fink-Finowicki/Brudnopis/Tapet3 do BN-3512-12-01:1989: Właściwie na tyle gotowe, że można pchać... obrazki się uzupełni ;)) |
||
(Nie pokazano 9 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''BN-3512-12-01:1989''' | + | '''BN-3512-12-01:1989''' – Tabor kolejowy – Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 1000 ÷ 3000 V – Warunki techniczne. |
+ | |||
+ | Właściwie norma branżowa posiadała oznaczenie BN-89/3512-12/01, zaś oznaczenie z rokiem wydania umieszczonym na końcu po dwukropku jest zgodne z obecnie obowiązującym schematem ułatwiającym sortowanie norm. Skan normy jest dostępny w [http://bc.pollub.pl/dlibra/publication/6119/edition/5980/content?ref=desc Bibliotece Cyfrowej Politechniki Lubelskiej]. | ||
== Treść normy == | == Treść normy == | ||
Linia 11: | Linia 13: | ||
|rowspan=3 | '''Tabor kolejowy <br><big> Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 1000 ÷ 3000 V </big><br> Warunki techniczne''' | |rowspan=3 | '''Tabor kolejowy <br><big> Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 1000 ÷ 3000 V </big><br> Warunki techniczne''' | ||
|- | |- | ||
− | | <small>Zamiast <br> BN-82/3512-12/01</small> | + | | <small>Zamiast <br> [[BN-3512-12-01:1982|BN-82/3512-12/01]]</small> |
|- | |- | ||
| <small>Grupa katalogowa 0602</small> | | <small>Grupa katalogowa 0602</small> | ||
Linia 21: | Linia 23: | ||
'''1.1. Przedmiot normy.''' Przedmiotem normy są warunki techniczne dotyczące jedno- lub wielonapięciowej elektrycznej instalacji zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V prądu stałego i przemiennego wagonów osobowych, typu osobowego oraz wagonów towarowych kursujących w pociągach pasażerskich. | '''1.1. Przedmiot normy.''' Przedmiotem normy są warunki techniczne dotyczące jedno- lub wielonapięciowej elektrycznej instalacji zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V prądu stałego i przemiennego wagonów osobowych, typu osobowego oraz wagonów towarowych kursujących w pociągach pasażerskich. | ||
− | '''1.2. Zakres stosowania przedmiotu normy.''' Postanowienia normy obowiązują przy projektowaniu i w produkcji wagonów oraz są zalecane przy | + | '''1.2. Zakres stosowania przedmiotu normy.''' Postanowienia normy obowiązują przy projektowaniu i w produkcji wagonów oraz są zalecane przy modernizacji wagonów eksploatacyjnych. |
'''1.3. Określenia''' | '''1.3. Określenia''' | ||
Linia 33: | Linia 35: | ||
'''1.3.4. urządzenie wybiorczo-przełączające''' – urządzenie stosowane w instalacji wielonapięciowej zamontowane w skrzyni rozdzielczej, służące do samoczynnego przełączania urządzeń odbiorczych instalacji w zależności od wartości w przewodzie głównym. | '''1.3.4. urządzenie wybiorczo-przełączające''' – urządzenie stosowane w instalacji wielonapięciowej zamontowane w skrzyni rozdzielczej, służące do samoczynnego przełączania urządzeń odbiorczych instalacji w zależności od wartości w przewodzie głównym. | ||
− | '''1.3.5. Pozostałe określenia''' – wg PN-74/E- | + | '''1.3.5. Pozostałe określenia''' – wg [[PN-E-01000:1974|PN-74/E-01000]], [[PN-E-77100:1975|PN-75/E-77100]] i [[BN-3512-08:1986|BN-86/3512-08]]. |
− | === Warunki techniczne === | + | === 2. Warunki techniczne === |
'''2.1. Rodzaje i wartości znamionowe napięć zasilających instalację.''' W wagonach przewidzianych do ruchu krajowego jednonapięciowa instalacja powinna być przystosowana do zasilania prądem stałym o napięciu znamionowym 3000 V. | '''2.1. Rodzaje i wartości znamionowe napięć zasilających instalację.''' W wagonach przewidzianych do ruchu krajowego jednonapięciowa instalacja powinna być przystosowana do zasilania prądem stałym o napięciu znamionowym 3000 V. | ||
− | Wielonapięciowa instalacja wagonów przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinna być | + | Wielonapięciowa instalacja wagonów przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinna być przystosowana do zasilania znamionowymi napięciami: |
− | 2 | + | |
− | + | – 1000 V prądu przemiennego jednofazowego o częstotliwości 16<sup>2</sup>/<sub>3</sub> i 50 Hz, | |
− | 2 | + | |
− | b) 1140 | + | – 1500 V prądu przemiennego jednofazowego o częstotliwości 50 Hz, |
− | + | ||
− | + | – 1500 V prądu stałego, | |
+ | |||
+ | – 3000 V prądu stałego. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''2.2. Dopuszczalne wahania napięć zasilania''' powinny zawierać się w granicach: | ||
+ | |||
+ | a) 800 ÷ 1100 V, napięciu przemiennym o częstotliwości 16<sup>2</sup>/<sub>3</sub> oraz 50 Hz i wartości znamionowej 1000 V, | ||
+ | |||
+ | b) 1140 ÷ 1650 V, przy napięciu przemiennym o częstotliwości 50 Hz i wartości znamionowej 1500 V, | ||
+ | |||
+ | c) 1000 ÷ 1800 V, przy napięciu stałym o wartości znamionowej 1500 V, | ||
+ | |||
+ | d) 2000 ÷ 3600 V, przy napięciu stałym o wartości znamionowej 3000 V. | ||
+ | |||
+ | Przy zasilaniu napięciem 1000 V prądu przemiennego jednofazowego o częstotliwości 16<sup>2</sup>/<sub>3</sub> i 50 Hz dopuszczalne są krótkotrwałe spadki napięcia do 730 V, a przy zasilaniu napięciem 1500 V prądu przemiennego 50 Hz – do 1050 V. | ||
+ | |||
+ | Przy zasilaniu napięciem 3000 V prądu stałego dopuszczalne są wzrosty napięcia do 4000 V, w czasie nie przekraczającym 5 min. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''2.3. Napięcia znamionowe obwodów sterowania.''' Obwody sterowania instalacji powinny być przystosowane do zasilania napięciem wg [[BN-3512-12-04:1988|BN-88/3512-12/04]]. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''2.4. Urządzenie wybiorczo-przełączające.''' Wielonapięciowa instalacja wagonów przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinna być wyposażona w urządzenie wybiorczo-przełączające, przystosowujące samoczynnie instalację do zasilania jednym z napięć wymienionych w 2.1, w zakresie dopuszczalnych wahań – wg 2.2, a ponadto utrzymujące utworzony układ połączeń w czasie krótkotrwałych zaników napięcia powodowanych odrywaniem się [[Odbierak prądu|odbieraka prądu]] od [[Przewód jezdny sieci trakcyjnej|przewodu jezdnego sieci trakcyjnej]]. | ||
+ | |||
+ | Zaleca się, aby przyłączenia urządzeń odbiorczych instalacji i tworzenie układu połączeń następowało dla układu: | ||
+ | |||
+ | a) 1000 V – dla malejącego na pięcia 1050 V, | ||
+ | |||
+ | b) 1500 V – dla wzrastającego napięcia przy 1250 V, a dla malejącego - przy 1725 V. | ||
+ | |||
+ | c) 1000 V – dla wzrastającego napięcia przy 1875 V. | ||
+ | |||
+ | Przy wzroście napięcia do 4000 V wg 2.2 samoczynne odłączenie urządzeń odbiorczych instalacji powinno następować przy wzroście napięcia do 3900 ± 100 V, a załączenie – przy malejącym na pięciu 3700 ± 100 V. | ||
+ | |||
+ | W przypadku nie zadziałania urządzenia przełączającego w ustalonym zakresie napięcia, przy uwzględnieniu tolerancji wybieranego napięcia, urządzenie wybiorczo-przełączające powinno spowodować wyłączenie urządzeń odbiorczych instalacji lub przełączenie ich na najwyższe z wybieranych napięć. Oscylacje przełącznika są niedopuszczalne. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''2.5. Moc pobierana z przewodu głównego''' | ||
+ | |||
+ | '''2.5.1. Wartość średnia całkowitej mocy pobieranej z przewodu głównego''' przez urządzenie odbiorcze instalacji zasilanej napięciem znamionowym podanym w 2.1 nie powinna przekraczać: | ||
+ | |||
+ | a) 100 kW lub kVA – w wagonach restauracyjnych I specjalnych, | ||
+ | |||
+ | b) 50 k W lub k VA – w pozostałych wagonach osobowych i typu osobowego. | ||
+ | |||
+ | W przypadku wysokich temperatur zewnętrznych moc pobierana przez poszczególne wagony przewidziane do ruchu międzynarodowego powinna być ograniczana tak, aby w sumie dla całego pociągu nie spowodować przekroczenia wartości obciążeń dopuszczalnych przewodu głównego oraz elektrycznych sprzęgników przewodu głównego – wg rys. 1. | ||
+ | [[Plik:BN-3512-12-01-01.jpg|thumb|right|400px|Rys. 1.]] | ||
+ | |||
+ | '''2.5.2. Pierwsza półfala prądu''' przy 1000 V napięcia sinusoidalnego 16<sup>2</sup>/<sub>3</sub> Hz, przy włączeniu jednego odbiornika, nie powinna być większa niż 180 A, a część indukcyjna lub pojemnościowa nie większa niż 40 A. | ||
+ | |||
+ | '''2.5.3. Współczynnik mocy''' cos φ, przy napięciu przemiennym i prądach o różnych formach, przy maksymalnej dopuszczalnej mocy jednego wagonu wg 2.5.1 nie powinien być mniejszy niż 0,85. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''2.6. Aparatura rozdzielcza''' | ||
+ | |||
+ | '''2.6.1. Bezpieczniki topikowe – główny i urządzeń odbiorczych instalacji''' powinny mieć do brane znamionowe natężenie prądu tak, aby zapewniały ochronę instalacji i urządzeń odbiorczych instalacji zasilanej każdym rodzajem prądu wg 2.1, przy wahaniach napięcia wg 2.2, przed skutkami zwarć. | ||
+ | |||
+ | Bezpieczniki powinny spełniać wymagania wg [[BN-3086-14:1970|BN-70/3086-14]]. | ||
+ | |||
+ | '''2.6.2. Wyłącznik (stycznik) główny''' powinien umożliwiać odłączenie pod obciążeniem urządzeń odbiorczych instalacji od przewodu głównego. Wyłącznik (stycznik) główny powinien spełniać wymagania wg [[PN-E-06120:1969|PN-69/E-06120]]. | ||
+ | |||
+ | '''2.6.3. Styczniki załączające urządzenia odbiorcze instalacji wagonów''' przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinny działać poprawnie przy prądzie stałym i przemiennym o częstotliwości 16<sup>2</sup>/<sub>3</sub> i 50 Hz. | ||
+ | |||
+ | Załączanie styczników powinno być uzależnione od obecności napięcia w przewodzie głównym. Styczniki załączające urządzenie odbiorcze instalacji powinny spełniać wymagania wg [[PN-E-06120:1969|PN-69/E-06120]]. | ||
+ | |||
+ | '''2.6.4. Skrzynia rozdzielcza instalacji''' wielonapięciowej w wagonach przewidzianych do ruchu międzynarodowego oraz instalacji jednonapięciowej w wagonach przewidzianych do ruchu krajowego powinna zapewniać szczelność określoną wg [[PN-E-08106:1979|PN-79/E-08106]] i odpowiadać stopniowi ochrony IP55. | ||
+ | |||
+ | Otwarcie skrzyni powinno powodować wyłączenie wszystkich urządzeń odbiorczych oraz odłączenie instalacji zasilania od przewodu głównego. | ||
+ | |||
+ | '''2.6.5. Tablica rozdzielcza sterowania instalacji''' powinna być umieszczona w szafie rozdzielczej z tablicami rozdzielczymi pozostałych instalacji stosowanych w wagonach osobowych i typu osobowego zasilanych napięciem 24 ÷ 120 V. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''2.7. Elektryczne sprzęgniki przewodu głównego.''' | ||
+ | |||
+ | Obciążalność sprzęgników powinna być zgodna z podaną na rys. 1 – ''I = f(t) ''. | ||
+ | |||
+ | Dopuszczalne temperatury – uchwytu wtyczki na powierzchni dotykowej – maksimum +60°C, przewodów – maksimum +90°C. | ||
+ | |||
+ | Rozmieszczenie sprzęgników na czołownicach wagonów i długość przewodu sprzęgnika powinny być zgodne z [[BN-3531-10:1978|BN-78/3531-10]] p. 2 i dokumentacją techniczną uzgodnioną z zamawiającym. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''2.8. Przewody''' | ||
+ | |||
+ | '''2.8.1. Rodzaje przewodów.''' W zależności od przeznaczenia w instalacji zasilania rozróżnia się następujące rodzaje przewodów: | ||
+ | |||
+ | a) przewody na znamionowe napięcie 3000 V | ||
+ | |||
+ | – przewód główny, | ||
+ | |||
+ | – przewody sprzęgników, | ||
− | | + | – przewody pozostałe. |
− | | + | b) przewody niskiego napięcia – wg [[BN-3512-12-04:1988|BN-88/3512-12/04]], |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | c) przewody ochronne. | |
− | + | ||
− | + | '''2.8.2. Przewód główny''' w wielonapięciowej instalacji wagonów powinien mieć przekrój znamionowy 185 mm<sup>2</sup> Cu. izolację odporną na temperatury od -30 do +90°C oraz powinien być przystosowany do zasilania napięciem roboczym 4000 V. W jednonapięciowej instalacji wagonów przystosowanych do zasilania prądem stałym o napięciu znamionowym 3000 V powinien mieć przekrój znamionowy 95 mm<sup>2</sup> Cu, izolację odporną na temperatury od -30 do + 80°C oraz powinien być przystosowany do zasilania napięciem roboczym 4000 V. | |
− | + | ||
− | + | '''2.8.3. Przewody sprzęgników''' przeznaczone do połączenia wtyczek sprzęgników ze skrzynkami rozgałęźnymi w wielonapięciowej instalacji wagonów powinny mieć przekrój znamionowy 185 mm<sup>2</sup> plus żyłę ochronną minimum 25 mm<sup>2</sup> Cu, izolację odporną na temperatury od -30 do +90°C oraz powinny być przystosowane do zasilania napięciem roboczym 4000 V. W jednonapięciowej instalacji wagonów przystosowanych do zasilania prądem stałym o napięciu znamionowym 3000 V powinny mieć przekrój znamionowy 95 mm<sup>2</sup> plus żyłę ochronną minimum 25 mm<sup>2</sup> Cu, izolację odporną na temperatury od -30 do +90°C oraz powinny być przystosowane do zasilania napięciem roboczym 4000 V. | |
− | + | ||
− | 2.8.2. Przewód główny w | + | '''2.8.4. Przewody pozostałe.''' Przewody przeznaczone do połączenia skrzyni rozdzielczej ze skrzynią rozgałęźną lub gniazdem sprzęgnika powinny mieć izolację odporną na temperatury od -30 do +60°C oraz powinny być przystosowane do zasilania napięciem roboczym 4000 V. |
− | 2.8.3. Przewody sprzęgników przeznaczone do połączenia wtyczek sprzęgników ze skrzynkami rozgałęźnymi w wielonapięciowej instalacji wagonów powinny mieć | + | |
− | prądem stałym o napięciu znamionowym 3000 V powinny mieć przekrój znamionowy 95 | + | Przewody pozostałe przeznaczone do połączeń urządzeń odbiorczych instalacji ogrzewczej (np. ogrzewaczy) z aparatami w skrzyni rozdzielczej powinny mieć izolację odporną na temperatury od -30 do +80°C oraz powinny być przystosowane do zasilania napięciem roboczym 4000 V. |
+ | |||
+ | |||
+ | '''2.9. Przetwornica statyczna''' powinna przekształcać prądy wymienione w 2.1 w prąd przemienny o napięciu z zakresu 220 ÷ 1000 V, częstotliwości 50 Hz lub prąd stały o napięciu z zakresu 24 ÷ 120 V. | ||
+ | |||
+ | Dopuszcza się przetwornice statyczne przekształcające prądy wymienione w 2.1 w obydwa te zakresy. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''2.10. Połączenia ochronne.''' Wszystkie dostępne dla pasażerów lub obsługi metalowe części instalacji zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V powinny być połączone z masą metalową wagonu przewodami ochronnymi w celu wyrównania napięć (ekwipotencjalizacji). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''2.11. Oznaczenia''' | ||
+ | |||
+ | a) oznaczenie wyłącznika (stycznika) głównego powinno być wykonane zgodnie z rys. 2, | ||
+ | [[Plik:BN-3512-12-01-02.jpg|thumb|right|400px|Rys. 2. </br>Kształt tabliczki i dźwigni podano przykładowo]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | b) oznaczenie wagonów osobowych i typu osobowego z instalacją powinno być wykonane zgodnie z [[BN-3500-13-64:1988|BN-88/3500-13/64]], a wagonów towarowych kursujących w pociągach pasażerskich zgodnie z [[BN-3500-13-42:1979|BN-79/3500-13/42]], | ||
+ | |||
+ | c) tablice i znaki ostrzegawcze na wagonach z instalacją powinny odpowiadać wymaganiom wg [[BN-3086-10:1976|BN-76/3086-10]]. | ||
=== 3. Postanowienie przejściowe === | === 3. Postanowienie przejściowe === | ||
− | Do dnia 31 grudnia 1991 r. dopuszcza się stosowanie oznaczenia wyłącznika (stycznika) głównego instalacji znakami wg BN-82/3512-12/01. | + | Do dnia 31 grudnia 1991 r. dopuszcza się stosowanie oznaczenia wyłącznika (stycznika) głównego instalacji znakami wg [[BN-3512-12-01:1982|BN-82/3512-12/01]]. |
Linia 79: | Linia 185: | ||
− | '''2. Istotne zmiany w stosunku do BN-82/3512-12/01''' | + | '''2. Istotne zmiany w stosunku do [[BN-3512-12-01:1982|BN-82/3512-12/01]]''' |
a) poszerzono wymagania normy w zakresie mocy pobieranej z przewodu głównego, | a) poszerzono wymagania normy w zakresie mocy pobieranej z przewodu głównego, | ||
Linia 90: | Linia 196: | ||
'''3. Normy związane''' | '''3. Normy związane''' | ||
− | PN-74/E-01000 Łączniki energoelektryczne. Nazwy i określenia | + | [[PN-E-01000:1974|PN-74/E-01000]] Łączniki energoelektryczne. Nazwy i określenia |
− | PN-69/E-06120 Pojazdy trakcyjne. Aparaty elektryczne prądu stałego. Ogólne wymagania i badania | + | [[PN-E-06120:1969|PN-69/E-06120]] Pojazdy trakcyjne. Aparaty elektryczne prądu stałego. Ogólne wymagania i badania |
− | PN-79/E-08106 Obudowy urządzeń elektrotechnicznych. Stopnie ochrony. Podział, wymagania i badania | + | [[PN-E-08106:1979|PN-79/E-08106]] Obudowy urządzeń elektrotechnicznych. Stopnie ochrony. Podział, wymagania i badania |
− | PN-75/E-77100 Elektryczne urządzenia grzejne oporowe. Urządzenia grzejne dla taboru kolejowego. Ogólne wymagania i badania | + | [[PN-E-77100:1975|PN-75/E-77100]] Elektryczne urządzenia grzejne oporowe. Urządzenia grzejne dla taboru kolejowego. Ogólne wymagania i badania |
− | BN-76/3086-10 Tabor kolejowy. Tablice i znaki ostrzegawcze przed porażeniem prądem elektrycznym | + | [[BN-3086-10:1976|BN-76/3086-10]] Tabor kolejowy. Tablice i znaki ostrzegawcze przed porażeniem prądem elektrycznym |
− | BN-70/3086-14 Bezpieczniki topikowe trakcyjne prądu stałego na znamionowe napięcie izolacji od 1000 do 3000 V. Wymagania i badania | + | [[BN-3086-14:1970|BN-70/3086-14]] Bezpieczniki topikowe trakcyjne prądu stałego na znamionowe napięcie izolacji od 1000 do 3000 V. Wymagania i badania |
− | BN-79/3500-13/42 Napisy i znaki. Wagony towarowe. Oznaczenie na wagonach z elektrycznym przewodem ogrzewczym | + | [[BN-3500-13-42:1979|BN-79/3500-13/42]] Napisy i znaki. Wagony towarowe. Oznaczenie na wagonach z elektrycznym przewodem ogrzewczym |
− | BN-88/3500-13/64 Napisy i znaki. Wagony osobowe i typu osobowego. Oznaczenia na wagonach z przewodem lub urządzeniami ogrzewczymi | + | [[BN-3500-13-64:1988|BN-88/3500-13/64]] Napisy i znaki. Wagony osobowe i typu osobowego. Oznaczenia na wagonach z przewodem lub urządzeniami ogrzewczymi |
− | BN-86/3512-08 Tabor kolejowy. Instalacje elektryczne. Rodzaje i określenia | + | [[BN-3512-08:1986|BN-86/3512-08]] Tabor kolejowy. Instalacje elektryczne. Rodzaje i określenia |
− | BN-88/3512-12/04 Tabor kolejowy. Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 24 ÷ 120 V prądu stałego. Warunki techniczne | + | [[BN-3512-12-04:1988|BN-88/3512-12/04]] Tabor kolejowy. Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 24 ÷ 120 V prądu stałego. Warunki techniczne |
− | BN-78/3531-10 Tabor kolejowy. Rozmieszczenie urządzeń na czołownicy wagonów | + | [[BN-3531-10:1978|BN-78/3531-10]] Tabor kolejowy. Rozmieszczenie urządzeń na czołownicy wagonów |
'''4. Dokumenty międzynarodowe''' | '''4. Dokumenty międzynarodowe''' | ||
− | UIC 550 Elektrische Energieversorgungseinrichtungcn für Wagen der Reisezugwagenbauart – wyd. 8 z dnia 1 stycznia 1978 r. ze zmianami 1 ÷ 5 do dnia 1 lipca 1985 r. | + | [[UIC 550]] Elektrische Energieversorgungseinrichtungcn für Wagen der Reisezugwagenbauart – wyd. 8 z dnia 1 stycznia 1978 r. ze zmianami 1 ÷ 5 do dnia 1 lipca 1985 r. |
− | UIC 552 Versorgung der Züge mit elektrischer Energie aus der Zugsammelschiene – wyd. 8 z dnia 1 stycznia 1978 r. ze zmianami 1 ÷ 8 do dnia 1 stycznia 1986 r. | + | [[UIC 552]] Versorgung der Züge mit elektrischer Energie aus der Zugsammelschiene – wyd. 8 z dnia 1 stycznia 1978 r. ze zmianami 1 ÷ 8 do dnia 1 stycznia 1986 r. |
Linia 126: | Linia 232: | ||
{|style="border-spacing:0px; text-align:center; margin-left:auto; margin-right:auto;" border="1" | {|style="border-spacing:0px; text-align:center; margin-left:auto; margin-right:auto;" border="1" | ||
|- | |- | ||
− | |style="width:650px;" | Zgłoszona przez Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa </br> | + | |style="width:650px;" | Zgłoszona przez [[Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa]] </br> |
− | Ustanowiona przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności dnia 2 czerwca 1989 r. </br> | + | Ustanowiona przez [[Minister Transportu, Żeglugi i Łączności|Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności]] dnia 2 czerwca 1989 r. </br> |
jako norma obowiązująca od dnia 1 stycznia 1990 r. </br> | jako norma obowiązująca od dnia 1 stycznia 1990 r. </br> | ||
− | (Dz. Norm. i Miar nr 7/ 1989, poz. 18) | + | (Dz. Norm. i Miar nr 7/1989, poz. 18) |
|} | |} | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Norma Branżowa]] |
Aktualna wersja na dzień 23:32, 13 gru 2020
BN-3512-12-01:1989 – Tabor kolejowy – Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 1000 ÷ 3000 V – Warunki techniczne.
Właściwie norma branżowa posiadała oznaczenie BN-89/3512-12/01, zaś oznaczenie z rokiem wydania umieszczonym na końcu po dwukropku jest zgodne z obecnie obowiązującym schematem ułatwiającym sortowanie norm. Skan normy jest dostępny w Bibliotece Cyfrowej Politechniki Lubelskiej.
Treść normy[edytuj]
TRANSPORT SZYNOWY |
N O R M A B R A N Ż O W A | BN-89 3512-12/01 |
Tabor kolejowy Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 1000 ÷ 3000 V Warunki techniczne | ||
Zamiast BN-82/3512-12/01 | ||
Grupa katalogowa 0602 |
1. Wstęp[edytuj]
1.1. Przedmiot normy. Przedmiotem normy są warunki techniczne dotyczące jedno- lub wielonapięciowej elektrycznej instalacji zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V prądu stałego i przemiennego wagonów osobowych, typu osobowego oraz wagonów towarowych kursujących w pociągach pasażerskich.
1.2. Zakres stosowania przedmiotu normy. Postanowienia normy obowiązują przy projektowaniu i w produkcji wagonów oraz są zalecane przy modernizacji wagonów eksploatacyjnych.
1.3. Określenia
1.3.1. instalacja elektryczna zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V wagonów osobowych i typu osobowego – przewód główny, sprzęgniki przewodu głównego, urządzenie wybiorczo-przełączające, a para tura rozdzielcza, przewody, przetwornica statyczna.
1.3.2. instalacja elektryczna zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V wagonów towarowych kursujących w pociągach pasażerskich – przewód główny i sprzęgniki przewodu głównego.
1.3.3. urządzenia odbiorcze instalacji zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V – urządzenia elektryczne wagonów osobowych i typu osobowego, pobierające prąd z przewodu głównego. nie wymienione w 1.3.1.
1.3.4. urządzenie wybiorczo-przełączające – urządzenie stosowane w instalacji wielonapięciowej zamontowane w skrzyni rozdzielczej, służące do samoczynnego przełączania urządzeń odbiorczych instalacji w zależności od wartości w przewodzie głównym.
1.3.5. Pozostałe określenia – wg PN-74/E-01000, PN-75/E-77100 i BN-86/3512-08.
2. Warunki techniczne[edytuj]
2.1. Rodzaje i wartości znamionowe napięć zasilających instalację. W wagonach przewidzianych do ruchu krajowego jednonapięciowa instalacja powinna być przystosowana do zasilania prądem stałym o napięciu znamionowym 3000 V.
Wielonapięciowa instalacja wagonów przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinna być przystosowana do zasilania znamionowymi napięciami:
– 1000 V prądu przemiennego jednofazowego o częstotliwości 162/3 i 50 Hz,
– 1500 V prądu przemiennego jednofazowego o częstotliwości 50 Hz,
– 1500 V prądu stałego,
– 3000 V prądu stałego.
2.2. Dopuszczalne wahania napięć zasilania powinny zawierać się w granicach:
a) 800 ÷ 1100 V, napięciu przemiennym o częstotliwości 162/3 oraz 50 Hz i wartości znamionowej 1000 V,
b) 1140 ÷ 1650 V, przy napięciu przemiennym o częstotliwości 50 Hz i wartości znamionowej 1500 V,
c) 1000 ÷ 1800 V, przy napięciu stałym o wartości znamionowej 1500 V,
d) 2000 ÷ 3600 V, przy napięciu stałym o wartości znamionowej 3000 V.
Przy zasilaniu napięciem 1000 V prądu przemiennego jednofazowego o częstotliwości 162/3 i 50 Hz dopuszczalne są krótkotrwałe spadki napięcia do 730 V, a przy zasilaniu napięciem 1500 V prądu przemiennego 50 Hz – do 1050 V.
Przy zasilaniu napięciem 3000 V prądu stałego dopuszczalne są wzrosty napięcia do 4000 V, w czasie nie przekraczającym 5 min.
2.3. Napięcia znamionowe obwodów sterowania. Obwody sterowania instalacji powinny być przystosowane do zasilania napięciem wg BN-88/3512-12/04.
2.4. Urządzenie wybiorczo-przełączające. Wielonapięciowa instalacja wagonów przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinna być wyposażona w urządzenie wybiorczo-przełączające, przystosowujące samoczynnie instalację do zasilania jednym z napięć wymienionych w 2.1, w zakresie dopuszczalnych wahań – wg 2.2, a ponadto utrzymujące utworzony układ połączeń w czasie krótkotrwałych zaników napięcia powodowanych odrywaniem się odbieraka prądu od przewodu jezdnego sieci trakcyjnej.
Zaleca się, aby przyłączenia urządzeń odbiorczych instalacji i tworzenie układu połączeń następowało dla układu:
a) 1000 V – dla malejącego na pięcia 1050 V,
b) 1500 V – dla wzrastającego napięcia przy 1250 V, a dla malejącego - przy 1725 V.
c) 1000 V – dla wzrastającego napięcia przy 1875 V.
Przy wzroście napięcia do 4000 V wg 2.2 samoczynne odłączenie urządzeń odbiorczych instalacji powinno następować przy wzroście napięcia do 3900 ± 100 V, a załączenie – przy malejącym na pięciu 3700 ± 100 V.
W przypadku nie zadziałania urządzenia przełączającego w ustalonym zakresie napięcia, przy uwzględnieniu tolerancji wybieranego napięcia, urządzenie wybiorczo-przełączające powinno spowodować wyłączenie urządzeń odbiorczych instalacji lub przełączenie ich na najwyższe z wybieranych napięć. Oscylacje przełącznika są niedopuszczalne.
2.5. Moc pobierana z przewodu głównego
2.5.1. Wartość średnia całkowitej mocy pobieranej z przewodu głównego przez urządzenie odbiorcze instalacji zasilanej napięciem znamionowym podanym w 2.1 nie powinna przekraczać:
a) 100 kW lub kVA – w wagonach restauracyjnych I specjalnych,
b) 50 k W lub k VA – w pozostałych wagonach osobowych i typu osobowego.
W przypadku wysokich temperatur zewnętrznych moc pobierana przez poszczególne wagony przewidziane do ruchu międzynarodowego powinna być ograniczana tak, aby w sumie dla całego pociągu nie spowodować przekroczenia wartości obciążeń dopuszczalnych przewodu głównego oraz elektrycznych sprzęgników przewodu głównego – wg rys. 1.
2.5.2. Pierwsza półfala prądu przy 1000 V napięcia sinusoidalnego 162/3 Hz, przy włączeniu jednego odbiornika, nie powinna być większa niż 180 A, a część indukcyjna lub pojemnościowa nie większa niż 40 A.
2.5.3. Współczynnik mocy cos φ, przy napięciu przemiennym i prądach o różnych formach, przy maksymalnej dopuszczalnej mocy jednego wagonu wg 2.5.1 nie powinien być mniejszy niż 0,85.
2.6. Aparatura rozdzielcza
2.6.1. Bezpieczniki topikowe – główny i urządzeń odbiorczych instalacji powinny mieć do brane znamionowe natężenie prądu tak, aby zapewniały ochronę instalacji i urządzeń odbiorczych instalacji zasilanej każdym rodzajem prądu wg 2.1, przy wahaniach napięcia wg 2.2, przed skutkami zwarć.
Bezpieczniki powinny spełniać wymagania wg BN-70/3086-14.
2.6.2. Wyłącznik (stycznik) główny powinien umożliwiać odłączenie pod obciążeniem urządzeń odbiorczych instalacji od przewodu głównego. Wyłącznik (stycznik) główny powinien spełniać wymagania wg PN-69/E-06120.
2.6.3. Styczniki załączające urządzenia odbiorcze instalacji wagonów przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinny działać poprawnie przy prądzie stałym i przemiennym o częstotliwości 162/3 i 50 Hz.
Załączanie styczników powinno być uzależnione od obecności napięcia w przewodzie głównym. Styczniki załączające urządzenie odbiorcze instalacji powinny spełniać wymagania wg PN-69/E-06120.
2.6.4. Skrzynia rozdzielcza instalacji wielonapięciowej w wagonach przewidzianych do ruchu międzynarodowego oraz instalacji jednonapięciowej w wagonach przewidzianych do ruchu krajowego powinna zapewniać szczelność określoną wg PN-79/E-08106 i odpowiadać stopniowi ochrony IP55.
Otwarcie skrzyni powinno powodować wyłączenie wszystkich urządzeń odbiorczych oraz odłączenie instalacji zasilania od przewodu głównego.
2.6.5. Tablica rozdzielcza sterowania instalacji powinna być umieszczona w szafie rozdzielczej z tablicami rozdzielczymi pozostałych instalacji stosowanych w wagonach osobowych i typu osobowego zasilanych napięciem 24 ÷ 120 V.
2.7. Elektryczne sprzęgniki przewodu głównego.
Obciążalność sprzęgników powinna być zgodna z podaną na rys. 1 – I = f(t) .
Dopuszczalne temperatury – uchwytu wtyczki na powierzchni dotykowej – maksimum +60°C, przewodów – maksimum +90°C.
Rozmieszczenie sprzęgników na czołownicach wagonów i długość przewodu sprzęgnika powinny być zgodne z BN-78/3531-10 p. 2 i dokumentacją techniczną uzgodnioną z zamawiającym.
2.8. Przewody
2.8.1. Rodzaje przewodów. W zależności od przeznaczenia w instalacji zasilania rozróżnia się następujące rodzaje przewodów:
a) przewody na znamionowe napięcie 3000 V
– przewód główny,
– przewody sprzęgników,
– przewody pozostałe.
b) przewody niskiego napięcia – wg BN-88/3512-12/04,
c) przewody ochronne.
2.8.2. Przewód główny w wielonapięciowej instalacji wagonów powinien mieć przekrój znamionowy 185 mm2 Cu. izolację odporną na temperatury od -30 do +90°C oraz powinien być przystosowany do zasilania napięciem roboczym 4000 V. W jednonapięciowej instalacji wagonów przystosowanych do zasilania prądem stałym o napięciu znamionowym 3000 V powinien mieć przekrój znamionowy 95 mm2 Cu, izolację odporną na temperatury od -30 do + 80°C oraz powinien być przystosowany do zasilania napięciem roboczym 4000 V.
2.8.3. Przewody sprzęgników przeznaczone do połączenia wtyczek sprzęgników ze skrzynkami rozgałęźnymi w wielonapięciowej instalacji wagonów powinny mieć przekrój znamionowy 185 mm2 plus żyłę ochronną minimum 25 mm2 Cu, izolację odporną na temperatury od -30 do +90°C oraz powinny być przystosowane do zasilania napięciem roboczym 4000 V. W jednonapięciowej instalacji wagonów przystosowanych do zasilania prądem stałym o napięciu znamionowym 3000 V powinny mieć przekrój znamionowy 95 mm2 plus żyłę ochronną minimum 25 mm2 Cu, izolację odporną na temperatury od -30 do +90°C oraz powinny być przystosowane do zasilania napięciem roboczym 4000 V.
2.8.4. Przewody pozostałe. Przewody przeznaczone do połączenia skrzyni rozdzielczej ze skrzynią rozgałęźną lub gniazdem sprzęgnika powinny mieć izolację odporną na temperatury od -30 do +60°C oraz powinny być przystosowane do zasilania napięciem roboczym 4000 V.
Przewody pozostałe przeznaczone do połączeń urządzeń odbiorczych instalacji ogrzewczej (np. ogrzewaczy) z aparatami w skrzyni rozdzielczej powinny mieć izolację odporną na temperatury od -30 do +80°C oraz powinny być przystosowane do zasilania napięciem roboczym 4000 V.
2.9. Przetwornica statyczna powinna przekształcać prądy wymienione w 2.1 w prąd przemienny o napięciu z zakresu 220 ÷ 1000 V, częstotliwości 50 Hz lub prąd stały o napięciu z zakresu 24 ÷ 120 V.
Dopuszcza się przetwornice statyczne przekształcające prądy wymienione w 2.1 w obydwa te zakresy.
2.10. Połączenia ochronne. Wszystkie dostępne dla pasażerów lub obsługi metalowe części instalacji zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V powinny być połączone z masą metalową wagonu przewodami ochronnymi w celu wyrównania napięć (ekwipotencjalizacji).
2.11. Oznaczenia
a) oznaczenie wyłącznika (stycznika) głównego powinno być wykonane zgodnie z rys. 2,
b) oznaczenie wagonów osobowych i typu osobowego z instalacją powinno być wykonane zgodnie z BN-88/3500-13/64, a wagonów towarowych kursujących w pociągach pasażerskich zgodnie z BN-79/3500-13/42,
c) tablice i znaki ostrzegawcze na wagonach z instalacją powinny odpowiadać wymaganiom wg BN-76/3086-10.
3. Postanowienie przejściowe[edytuj]
Do dnia 31 grudnia 1991 r. dopuszcza się stosowanie oznaczenia wyłącznika (stycznika) głównego instalacji znakami wg BN-82/3512-12/01.
Informacje dodatkowe[edytuj]
1. Instytucja opracowująca normę – Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa. Warszawa.
2. Istotne zmiany w stosunku do BN-82/3512-12/01
a) poszerzono wymagania normy w zakresie mocy pobieranej z przewodu głównego,
b) zmieniono wymagania dotyczące przewodu głównego instalacji,
c) wprowadzono nowy sposób oznaczenia wyłącznika (stycznika) głównego instalacji.
3. Normy związane
PN-74/E-01000 Łączniki energoelektryczne. Nazwy i określenia
PN-69/E-06120 Pojazdy trakcyjne. Aparaty elektryczne prądu stałego. Ogólne wymagania i badania
PN-79/E-08106 Obudowy urządzeń elektrotechnicznych. Stopnie ochrony. Podział, wymagania i badania
PN-75/E-77100 Elektryczne urządzenia grzejne oporowe. Urządzenia grzejne dla taboru kolejowego. Ogólne wymagania i badania
BN-76/3086-10 Tabor kolejowy. Tablice i znaki ostrzegawcze przed porażeniem prądem elektrycznym
BN-70/3086-14 Bezpieczniki topikowe trakcyjne prądu stałego na znamionowe napięcie izolacji od 1000 do 3000 V. Wymagania i badania
BN-79/3500-13/42 Napisy i znaki. Wagony towarowe. Oznaczenie na wagonach z elektrycznym przewodem ogrzewczym
BN-88/3500-13/64 Napisy i znaki. Wagony osobowe i typu osobowego. Oznaczenia na wagonach z przewodem lub urządzeniami ogrzewczymi
BN-86/3512-08 Tabor kolejowy. Instalacje elektryczne. Rodzaje i określenia
BN-88/3512-12/04 Tabor kolejowy. Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 24 ÷ 120 V prądu stałego. Warunki techniczne
BN-78/3531-10 Tabor kolejowy. Rozmieszczenie urządzeń na czołownicy wagonów
4. Dokumenty międzynarodowe
UIC 550 Elektrische Energieversorgungseinrichtungcn für Wagen der Reisezugwagenbauart – wyd. 8 z dnia 1 stycznia 1978 r. ze zmianami 1 ÷ 5 do dnia 1 lipca 1985 r.
UIC 552 Versorgung der Züge mit elektrischer Energie aus der Zugsammelschiene – wyd. 8 z dnia 1 stycznia 1978 r. ze zmianami 1 ÷ 8 do dnia 1 stycznia 1986 r.
5. Autor projektu normy – inż. Ryszard Grewling – Centralne Biuro Konstrukcyjne – Polskie Koleje Państwowe.
Zgłoszona przez Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa Ustanowiona przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności dnia 2 czerwca 1989 r. |