Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa (do 2004 roku Grójecka Kolej Dojazdowa) – wąskotorowa kolej turystyczna będąca aktualnie największą działającą koleją wąskotorową w okolicach Warszawy, z prześwitem toru 1000 mm. Jest ostatnim zachowanym fragmentem uruchomionej w 1898 kolejki grójeckiej. Na przełomie lat 30. i 40. XX wieku wprowadzono do ruchu wagony motorowe MBxd1 produkcji zakładów Lilpop Rau i Lovenstein. W 1949 r. kolej została przejęta przez PKP. W latach 1970-1981 wyprodukowano w zakładach FAUR Bukareszt 8 lokomotyw serii Lxd2 o numerach: 451, 452, 453, 454, 455, 456, 465 i 466 przeznaczonych dla GrKD. W 1976 r. Rozpoczęto przewóz normalnotorowych wagonów towarowych na wąskotorowych transporterach. W latach 1984-1985 sprowadzono z wspomnianej bukareszteńskiej fabryki dwa wagony motorowe MBxd2 302 i 305, jednak już w 1988 r. odesłano je na Pomorskie KD ze względu na zmniejszające się przewozy pasażerskie. W roku 1991 zawieszono przewozy pasażerskie, a w 1996 r. przewozy towarowe. W roku 1998 powstało Towarzystwo Restauracji Grójeckiej Kolei Wąskotorowej, które postawiło uratować GrKD od rozbiórki, uratować tabor przed zezłomowaniem, udrożnić torowiska i przywróćić do ruchu lokomotywy i wagony (lokomotywy Lxd2-454 i 465 i wagony Bxhpi-FAUR). W tym samym roku na kolejce pojawił się parowóz Px48-3917, który prowadził pociągi turystyczne do roku 2011. Obecnie Piaseczyńska kolej wąskotorowa posiada sześć wagonów Bxhpi i cztery lokomotywy Lxd2: nieczynne 453 i 466 oraz czynne 454 i 465. Oprócz tego kolej posiada sprawną, ale używaną sporadycznie lokomotywę Lyd2-04 z cementowni Odra. Ciekawym wagonem jest replika salonki Wernigerode, która została dostarczona przez Niemców w czasie pierwszej wojny światowej. Do przejazdów roboczych używa się wózka motorowego Wmc-159. W lokomotywowni w Piasecznie stoi odstawiony parowóz Px48-3916 i remontowany wagon motorowy Mbxd2-302 w. Na stacji Piaseczno miasto stoją wagony platformy, cysterny,brankardy, | + | Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa (do 2004 roku Grójecka Kolej Dojazdowa) – wąskotorowa kolej turystyczna będąca aktualnie największą działającą koleją wąskotorową w okolicach Warszawy, z prześwitem toru 1000 mm. Jest ostatnim zachowanym fragmentem uruchomionej w 1898 kolejki grójeckiej. Na przełomie lat 30. i 40. XX wieku wprowadzono do ruchu wagony motorowe MBxd1 produkcji zakładów Lilpop Rau i Lovenstein. W 1949 r. kolej została przejęta przez PKP. W latach 1970-1981 wyprodukowano w zakładach FAUR Bukareszt 8 lokomotyw serii Lxd2 o numerach: 451, 452, 453, 454, 455, 456, 465 i 466 przeznaczonych dla GrKD. W 1976 r. Rozpoczęto przewóz normalnotorowych wagonów towarowych na wąskotorowych transporterach. W latach 1984-1985 sprowadzono z wspomnianej bukareszteńskiej fabryki dwa wagony motorowe MBxd2 302 i 305, jednak już w 1988 r. odesłano je na Pomorskie KD ze względu na zmniejszające się przewozy pasażerskie. W roku 1991 zawieszono przewozy pasażerskie, a w 1996 r. przewozy towarowe. W roku 1998 powstało Towarzystwo Restauracji Grójeckiej Kolei Wąskotorowej, które postawiło uratować GrKD od rozbiórki, uratować tabor przed zezłomowaniem, udrożnić torowiska i przywróćić do ruchu lokomotywy i wagony (lokomotywy Lxd2-454 i 465 i wagony Bxhpi-FAUR). W tym samym roku na kolejce pojawił się parowóz Px48-3917, który prowadził pociągi turystyczne do roku 2011. Obecnie Piaseczyńska kolej wąskotorowa posiada sześć wagonów Bxhpi i cztery lokomotywy Lxd2: nieczynne 453 i 466 oraz czynne 454 i 465. Oprócz tego kolej posiada sprawną, ale używaną sporadycznie lokomotywę Lyd2-04 z cementowni Odra. Ciekawym wagonem jest replika salonki Wernigerode, która została dostarczona przez Niemców w czasie pierwszej wojny światowej. Do przejazdów roboczych używa się wózka motorowego Wmc-159. W lokomotywowni w Piasecznie stoi odstawiony parowóz Px48-3916 i remontowany wagon motorowy Mbxd2-302 w. Na stacji Piaseczno miasto stoją wagony platformy, cysterny, brankardy, węglarki, |
− | transportery do przewozu wagonów normalnotorowych i lokomotywa normalnotorowa SM03-089.Punktem stycznym z koleją normalnotorową na Piaseczyńskiej kolei wąskotorowej była stacja Piaseczno przeładunkowa wyposażona w rampy przeładunkowe. Obecnie kolej prowadzi kursy turystyczne na trasie Piaseczno-Tarczyn. Odcinek z Tarczyna przez Grójec do nowego miasta nad Pilicą jest nieczynny że względu na zły stan torów i mostów. | + | transportery do przewozu wagonów normalnotorowych i lokomotywa normalnotorowa SM03-089. Zimą kolejka używa pługu 803S-02. Punktem stycznym z koleją normalnotorową na Piaseczyńskiej kolei wąskotorowej była stacja Piaseczno przeładunkowa wyposażona w rampy przeładunkowe. Obecnie kolej prowadzi kursy turystyczne na trasie Piaseczno-Tarczyn. Odcinek z Tarczyna przez Grójec do nowego miasta nad Pilicą jest nieczynny że względu na zły stan torów i mostów. |
GALERIA: | GALERIA: | ||
[[Plik:Lxd2-454 1.jpg|mały|Lxd2-454 z pociągiem turystycznym na stacji Piaseczno Miasto Wąskotorowe. 9.05.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński ]] | [[Plik:Lxd2-454 1.jpg|mały|Lxd2-454 z pociągiem turystycznym na stacji Piaseczno Miasto Wąskotorowe. 9.05.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński ]] |
Wersja z 16:51, 22 gru 2021
Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa (do 2004 roku Grójecka Kolej Dojazdowa) – wąskotorowa kolej turystyczna będąca aktualnie największą działającą koleją wąskotorową w okolicach Warszawy, z prześwitem toru 1000 mm. Jest ostatnim zachowanym fragmentem uruchomionej w 1898 kolejki grójeckiej. Na przełomie lat 30. i 40. XX wieku wprowadzono do ruchu wagony motorowe MBxd1 produkcji zakładów Lilpop Rau i Lovenstein. W 1949 r. kolej została przejęta przez PKP. W latach 1970-1981 wyprodukowano w zakładach FAUR Bukareszt 8 lokomotyw serii Lxd2 o numerach: 451, 452, 453, 454, 455, 456, 465 i 466 przeznaczonych dla GrKD. W 1976 r. Rozpoczęto przewóz normalnotorowych wagonów towarowych na wąskotorowych transporterach. W latach 1984-1985 sprowadzono z wspomnianej bukareszteńskiej fabryki dwa wagony motorowe MBxd2 302 i 305, jednak już w 1988 r. odesłano je na Pomorskie KD ze względu na zmniejszające się przewozy pasażerskie. W roku 1991 zawieszono przewozy pasażerskie, a w 1996 r. przewozy towarowe. W roku 1998 powstało Towarzystwo Restauracji Grójeckiej Kolei Wąskotorowej, które postawiło uratować GrKD od rozbiórki, uratować tabor przed zezłomowaniem, udrożnić torowiska i przywróćić do ruchu lokomotywy i wagony (lokomotywy Lxd2-454 i 465 i wagony Bxhpi-FAUR). W tym samym roku na kolejce pojawił się parowóz Px48-3917, który prowadził pociągi turystyczne do roku 2011. Obecnie Piaseczyńska kolej wąskotorowa posiada sześć wagonów Bxhpi i cztery lokomotywy Lxd2: nieczynne 453 i 466 oraz czynne 454 i 465. Oprócz tego kolej posiada sprawną, ale używaną sporadycznie lokomotywę Lyd2-04 z cementowni Odra. Ciekawym wagonem jest replika salonki Wernigerode, która została dostarczona przez Niemców w czasie pierwszej wojny światowej. Do przejazdów roboczych używa się wózka motorowego Wmc-159. W lokomotywowni w Piasecznie stoi odstawiony parowóz Px48-3916 i remontowany wagon motorowy Mbxd2-302 w. Na stacji Piaseczno miasto stoją wagony platformy, cysterny, brankardy, węglarki, transportery do przewozu wagonów normalnotorowych i lokomotywa normalnotorowa SM03-089. Zimą kolejka używa pługu 803S-02. Punktem stycznym z koleją normalnotorową na Piaseczyńskiej kolei wąskotorowej była stacja Piaseczno przeładunkowa wyposażona w rampy przeładunkowe. Obecnie kolej prowadzi kursy turystyczne na trasie Piaseczno-Tarczyn. Odcinek z Tarczyna przez Grójec do nowego miasta nad Pilicą jest nieczynny że względu na zły stan torów i mostów. GALERIA: