Kolej wąskotorowa w Toruniu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (Bot: Dodanie tytułów do linków w przypisach (patrz FAQ))
Linia 1: Linia 1:
 
{{Linia kolejowa infobox
 
{{Linia kolejowa infobox
  |zarządca       = [[Armia Cesarstwa Niemieckiego]] (1884–1920) <br /> [[Wojsko Polskie (II RP)|Wojsko Polskie]] (1920-1939) <br /> [[Ludowe Wojsko Polskie]] (1945-ok. 1970)
+
  | zarządca       = [[Armia Cesarstwa Niemieckiego]] (1884–1920) <br /> [[Wojsko Polskie (II RP)|Wojsko Polskie]] (1920-1939) <br />[[Wehrmacht]] (1939-1945)<br /> [[Ludowe Wojsko Polskie]] (1945-ok. 1970)
  |nazwa           =  
+
  | nazwa         =  
  |nazwa2         = Kolej wąskotorowa w Toruniu
+
  | nazwa2         = Kolej wąskotorowa w Toruniu
  |numer           =  
+
  | numer         =  
  |mapa           =  
+
  | mapa           =  
  |srjp           =  
+
  | srjp           =  
  |długość         = ok. 32,2
+
  | długość       = ok. 32,2
  |rozstaw         = 600
+
  | rozstaw       = 600
  |trakcja         = brak
+
  | trakcja       = brak
  |vmax           = 20
+
  | vmax           = 20
  |zdjęcie         = Fragment zabudowy jednorodzinnej przy ulicy Kniaziewicza w Toruniu.jpg
+
  | zdjęcie       = Fragment zabudowy jednorodzinnej przy ulicy Kniaziewicza w Toruniu.jpg
  |opis           = Ulica Kniaziewicza, przy której biegła linia wąskotorowa, widok współczesny
+
  | opis           = Ulica Kniaziewicza, przy której biegła linia wąskotorowa, widok współczesny
  |lata_budowy     =  
+
  | lata_budowy   =  
  |rok_otwarcia   = 1884/1901-1906
+
  | rok_otwarcia   = 1884/1901-1906
  |rok_do_pkp     =  
+
  | rok_do_pkp     =  
  |rok_elektry     =  
+
  | rok_elektry   =  
  |rok_zaw_ruchu   =  
+
  | rok_zaw_ruchu =  
  |rok_fiz_likw   = koniec l. 60. XX w.
+
  | rok_fiz_likw   = koniec l. 60. XX w.
  |przebieg       =  
+
  | przebieg       =  
  |commons         =  
+
  | commons       =  
 
}}
 
}}
 
'''Kolej wąskotorowa w Toruniu''' – poligonowa [[kolej wąskotorowa]], która niegdyś istniała w [[Toruń|Toruniu]].
 
'''Kolej wąskotorowa w Toruniu''' – poligonowa [[kolej wąskotorowa]], która niegdyś istniała w [[Toruń|Toruniu]].

Wersja z 06:22, 13 mar 2021

Szablon:Linia kolejowa infobox Kolej wąskotorowa w Toruniu – poligonowa kolej wąskotorowa, która niegdyś istniała w Toruniu.

Lokalizacja

Kolej znajdowała się w lewobrzeżnej części miasta, na terenie dwóch dzielnic: Stawek i Rudaku oraz w północnej części poligonu.

Historia

Rampa przeładunkowa przy ul. Podgórskiej, widok współczesny

Po zakończonej zwycięstwem wojny z Francją (1870–1871) władze pruskie podjęły decyzję o rozbudowie toruńskiego poligonu m.in. o konną kolej wąskotorową o rozstawie szyn 600 mm. Wybudowano wówczas łącznie ok. 30 km torów, które służyły do dowozu zaopatrzenia dla ćwiczących artylerzystów. W latach 1901-1906 kolej rozbudowano i przekształcono w parową. Do wybuchu I wojny światowej na jej wyposażeniu znajdowało się 14 parowozów. W tym okresie wybudowano także dwie bocznice kolejowe. Łączyły one linię kolejową (obecnie nr 18) ze składami amunicyjnymi zlokalizowanymi na terenie poligonu. Pierwszą z nich, normalnotorową (istniejącą do dziś), odprowadzono z Brzozy Toruńskiej, zaś drugą, wąskotorową z Rudaku (dziś dzielnicy Torunia). Linia ta biegła wzdłuż dzisiejszych ulic Podgórskiej i Kniaziewicza. Na wysokości późniejszej radiostacji przecinała ona dzisiejszą ulicę Łódzką. Przy ul. Podgórskiej, obok Fortu Kolejowego, znajdowała się stacja przeładunkowa między koleją normalnotorową a wąskotorową. Całkowita długość torowisk tej kolei wynosiła 32,2 km. W jej skład, oprócz wspomnianej bocznicy, wchodziła także pętla okrążająca cały teren ćwiczebny poligonu (22,1 km), dworzec w sąsiedztwie koszar, warsztaty oraz 5 mijanek. W okresie międzywojennym kolej wykorzystywana była m.in. przez Pomocniczą Składownię Uzbrojenia nr 8 – Magazyn Amunicji „Poligon”. Po 1945 roku coraz rzadziej była ona wykorzystywana przez Wojsko Polskie i ostatecznie została zlikwidowana na terenie należącym do miasta pod koniec lat 60. XX wieku. W tym samym czasie w miejscu dworca kolejowego wybudowano nowe koszary Bazy Materiałowej (obecnie 1. Baza Materiałowo - Techniczna). Do czasów współczesnych zachowała się po niej jedynie rampa przeładunkowa przy ul. Podgórskiej oraz fragmenty nasypu na terenie osiedla mieszkaniowego u zbiegu ulic Łódzkiej i Kniaziewicza. Natomiast w części poligonowej infrastruktura tej linii istnieje do dziś[1][2][3][4][5].

Ciekawostka

Poligonowa kolej wąskotorowa dała początek normalnotorowej linii kolejowej Toruń - Sierpc - Warszawa (obecnie nr 27). W czasie I wojny światowej jej fragmenty z części poligonowej zostały przełożone na prawobrzeże miasta, okrążając częściowo pierścień wewnętrzny Twierdzy Toruń. Ułatwiło to lepsze połączenie toruńskich dworców kolejowych z Twierdzą. W tym samym czasie zaczęto przedłużać torowisko w kierunku Twierdzy Modlin. W okresie międzywojennym fragment tej linii był wykorzystywany w rolnictwie. W latach 1935-1937 linia ta została przebudowana na normalnotorową, funkcjonującą do dziś.

Przypisy

Przypisy

Bibliografia

  • Roman Witkowski, Kolejki wojskowe w Toruniu w czasie I wojny światowej, Świat Kolei, nr 7/2008

Szablon:Koleje wąskotorowe w Polsce Szablon:Transport kolejowy w Toruniu Szablon:Twierdza Toruń