Jacek Fink-Finowicki/Brudnopis/oznaczenia taboru: Różnice pomiędzy wersjami
(osobowe 3 grupa) |
(→Dla wagonów towarowych: kraje w tabeli) |
||
Linia 135: | Linia 135: | ||
* druga grupa - 2 cyfry (oznaczenie zarządu kolejowego kraju pochodzenia wagonu lub kolei włączającej wagon do eksploatacji): | * druga grupa - 2 cyfry (oznaczenie zarządu kolejowego kraju pochodzenia wagonu lub kolei włączającej wagon do eksploatacji): | ||
− | + | {| class="wikitable sortable" ! Numeryczny kod kraju ! Kraj ! Alfabetyczny kod kraju ! Przedsiębiorstwa | |
− | + | |- | 10 | Finlandia | FIN | VR, RHK | |
− | + | |- | 20 | Rosja | RUS | RŻD | |
− | + | |- | 21 | Białoruś | BY | BC | |
− | + | |- | 22 | Ukraina | UA | UZ | |
− | + | |- | 23 | Mołdawia | MD | CFM | |
− | + | |- | 24 | Litwa | LT | LG | |
− | + | |- | 25 | Łotwa | LV | LDZ | |
− | + | |- | 26 | Estonia | EST | EVR | |
− | + | |- | 27 | Kazachstan | KZ | KZH | |
− | + | |- | 28 | Gruzja | GE | GR | |
− | + | |- | 29 | Uzbekistan | UZ | UTI | |
− | + | |- | 30 | Korea Północna | PRK | ZC | |
− | + | |- | 31 | Mongolia | MGL | MTZ | |
− | + | |- | 32 | Wietnam | VN | DSVN | |
− | + | |- | 33 | Chiny | RC | KZD | |
− | + | |- | 40 | Kuba | CU | FC | |
− | + | |- | 41 | Albania | AL | HSh | |
− | + | |- | 42 | Japonia | J | EJRC | |
− | + | |- | 43 | Węgry | H | GySEV/ROeEE | |
− | + | |- | 50 | Bośnia i Hercegowina | BIH | ŽRS | |
− | + | |- | 51 | Polska | PL | PKP | |
− | + | |- | 52 | Bułgaria | BG | BDZ, SRIC | |
− | + | |- | 53 | Rumunia | RO | CFR | |
− | + | |- | 54 | Republika Czeska | CZ | ČD | |
− | + | |- | 55 | Węgry | H | MÁV | |
− | + | |- | 56 | Słowacja | SK | ŽSSK, ŽSR | |
− | + | |- | 57 | Azerbejdżan | AZ | AZ | |
− | + | |- | 58 | Armenia | AM | ARM | |
− | + | |- | 59 | Kirgistan | KS | KRG | |
− | + | |- | 60 | Irlandia | IRL | CIE | |
− | + | |- | 61 | Korea Południowa | ROK | KNR | |
− | + | |- | 63 | Szwajcaria | CH | BLS | |
− | + | |- | 64 | Włochy | I | FNME | |
− | + | |- | 65 | Macedonia | MK | CFARYM (MŽ) | |
− | + | |- | 66 | Tadżykistan | TJ | TZD | |
− | + | |- | 67 | Turkmenistan | TM | TRK | |
− | + | |- | 68 | Niemcy | D | AAE | |
− | + | |- | 70 | Zjednoczone królestwo | GB | BR | |
− | + | |- | 71 | Hiszpania | E | RENFE | |
− | + | |- | 72 | Serbia i Czarnogóra | SCG | JŽ | |
− | + | |- | 73 | Grecja | GR | CH | |
− | + | |- | 74 | Szwecja | S | GC, BV | |
− | + | |- | 75 | Turcja | TR | TCDD | |
− | + | |- | 76 | Norwegia | N | NSB, JBV | |
− | + | |- | 78 | Chorwacja | HR | HŽ | |
− | + | |- | 79 | Słowenia | SLO | SŽ | |
− | + | |- | 80 | Niemcy | D | DB | |
− | + | |- | 81 | Austria | A | ÖBB | |
− | + | |- | 82 | Luksemburg | L | CFL | |
− | + | |- | 83 | Włochy | I | FS | |
− | + | |- | 84 | Niderlandy | NL | NS | |
− | + | |- | 85 | Szwajcaria | CH | SBB/CFF/FFS | |
− | + | |- | 86 | Dania | DK | DSB, BS | |
− | + | |- | 87 | Francja | F | SNCF, RFF | |
− | + | |- | 88 | Belgia | B | SNCB / NMBS | |
− | + | |- | 90 | Egipt | ET | ENR | |
− | + | |- | 91 | Tunezja | TN | SNCFT | |
− | + | |- | 92 | Algieria | DZ | SNTF | |
− | + | |- | 93 | Maroko | MA | ONCFM | |
− | + | |- | 94 | Portugalia | P | CP, REFER | |
− | + | |- | 95 | Izrael | IL | IR | |
− | + | |- | 96 | Iran | IR | RAI | |
− | + | |- | 97 | Syria | SYR | CFS | |
− | + | |- | 98 | Liban | RL | CEL | |
− | + | |- | 99 | Irak | IRQ | IRR | |
− | + | ||
* trzecia grupa - 4 cyfry (oznaczają serię wagonu: pierwsza - rodzaj, a trzy kolejne cechy techniczne wagonu; ostatnia cyfra jest powiązana z dużą literą, a pozostałe cyfry są z małymi literami) | * trzecia grupa - 4 cyfry (oznaczają serię wagonu: pierwsza - rodzaj, a trzy kolejne cechy techniczne wagonu; ostatnia cyfra jest powiązana z dużą literą, a pozostałe cyfry są z małymi literami) |
Wersja z 08:49, 4 maj 2014
12-cyfrowe oznaczenie taboru kolejowego jest wprowadzone .... (tu wpisać gdzie) ... na podstawie ... (i tu zarówno http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ:L:2011:144:TOC jak i UIC, RIV, Mw-37a, ip... )
Ujednolicony kod
Dla jednostek napędowych
Dla wagonów osobowych
Dla wagonów towarowych
21 RIV MC - kod wymiany wagonu
51 PL-PKP - numer zarządu kolejowego kraju pochodzenia wagonu
564 9 028-0 - pierwsze 4 cyfry rodzaj i seria wagonu, pozostałe 3 określają numer wagonu serii produkcyjnej
Tikkm-x- 1 litera rodzaj wagonu, pozostałe oznaczają dane techniczno-eksploatacyjne
Znaczenie cyfr wchodzących w skład oznaczenia wagonów towarowych
12-cyfrowy numer wagonu jest zarazem jego numerem inwentarzowym.
Składa się z pięciu grup cyfr:
Pierwsza grupa - 2 cyfry
Tabor Wąskotorowy:
- 00 - tabor wąskotorowy
Wagony towarowe:
- 01 - tor normalny, ruch międzynarodowy w systemie RIV
- 20 - tor normalny, tylko komunikacja wewnętrzna
- 21 - tor normalny, ruch międzynarodowy w systemie RIV i MC
- 22 - tor normalny/szeroki, ruch międzynarodowy w systemie RIV i MC
- 30 - wagon dla potrzeb wewnętrznych kolei
- 31 - tor normalny, ładowność 40t, ruch międzynarodowy w systemie RIV i MC
Wagony pasażerskie:
- 50 - Wagony komunikacji wewnętrznej. Te wagony mogą kursować w komunikacji międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
- 51 - Wagony nieklimatyzowane, dla stałej szerokości toru, (włącznie z wagonami do transportu samochodów), zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 52 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), nieklimatyzowane, zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 54 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1672), nieklimatyzowane, zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 55 - Wagony ze specjalną numeracją (w czasie okresu przejściowego dla wag. KPP-WNP, które mają 8-cyfrowy nr. i mogą kursować na liniach OSŻD o szer. 1435mm
- 56 - Wagony dla stałej szerokości toru, zdatne do komunikacji RIC
- 57 - Wagony dla stałej szerokości toru zdatne do komunikacji PPW
- 58 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z wymiennymi wózkami, zdatne do komunikacji PPW.
- 59 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z zestawami kołowymi o zmiennym rozstawie kół, zdatne do komunikacji PPW
- 60 - Wagony służące dla potrzeb własnych KPP i nie biorące udziału w przewozach handlowych (służbowe)
- 61 - Wagony klimatyzowane dla stałej szerokości toru, zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 62 - Wagony klimatyzowane dla różnej szerokości torów (1435 / 1520), zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 63 - Wagony, które włącza się tylko na własne zapotrzebowanie KPP, które nie biorą udziału w przewozach handlowych, zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 64 - Wagony klimatyzowane dla różnych szerokości torów (1435 / 1672), zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 65 - Wagony komunikacji wewnętrznej do transportu samochodów osob.Te wag. mogą kursować w komunik. międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
- 66 - Wagony dla różnych szerokości torów, zdatne do komunikacji RIC
- 67 - Wagony dla stałej szerokości toru zdatne do komunikacji PPW
- 68 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z wymiennymi wózkami, zdatne do komunikacji PPW
- 69 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z zestawami kołowymi o zmiennym rozstawie kół, zdatne do komunikacji PPW
- 70 - Wagony komunikacji wewnętrznej klimatyzowane i ciśnieniowo szczelne. Te wag. mogą kursow. w komun.i międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
- 73 - Wagony klimatyzowane dla stałej szerokości torów i ciśnieniowo szczelne, zdatne do komunikacji RIC i PPW.
- 75 - Wagony komunikacji wewnętrznej. Te wagony mogą kursować w komunikacji międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
Tabor trakcyjny:
- 90 - Różne
- 91 - Lokomotywa elektryczna
- 92 - Lokomotywa spalinowa
- 93 - Elektryczny zespół trakcyjny (dużych prędkości) [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
- 94 - Elektryczny zespół trakcyjny (z wyjątkiem dużych prędkości) [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
- 95 - Spalinowy zespół trakcyjny [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
- 96 - Wagon doczepny specjalnego przeznaczenia
- 97 - Lokomotywa manewrowa z silnikiem elektrycznym
- 98 - Lokomotywa manewrowa z silnikiem spalinowym
- 99 - Pojazd specjalny
Dla jednostek napędowych
Grupa 3 (cyfry 5 i 6)
Dla wagonów osobowych
- 10 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 10 przedziałów, korytarz boczny lub 10 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 11 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 11 i więcej przedziałów, korytarz boczna lub 11 i więcej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 14 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, dowolna liczba miejsc, 2 lub 3 osiowy
- 16 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, wagon piętrowy, dowolna liczba miejsc
- 17 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 7 i mniej przedziałów, korytarz boczny lub 7 i mniej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 18 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 8 przedziałów, korytarz boczny lub 8 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 19 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 9 przedziałów korytarz boczny, lub 9 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 20 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 10 przedziałów, korytarz boczny lub 10 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 21 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 11 przedziałów, korytarz boczna lub 11 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 22 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 12 i więcej przedziałów, korytarz boczny lub 12 i więcej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 23 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, dowolna liczba miejsc, 3 osiowy
- 24 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, dowolna liczba miejsc, 2 osiowy
- 25 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, tylko dla OSŻD, wagon piętrowy
- 26 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, wagon piętrowy
- 28 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 8 i mniej przedziałów, korytarz boczny lub 8 i mniej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 29 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 9 przedziałów korytarz boczny, lub 9 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 30 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 10 przedziałów, korytarz boczny lub 10 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 31 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 11 przedziałów, korytarz boczna lub 11 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 32 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 12 i więcej przedziałów, korytarz boczny lub 12 i więcej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 34 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, dowolna liczba miejsc, 2 lub 3 osiowy
- 36 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, wagon piętrowy
- 38 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 8 i mniej przedziałów, korytarz boczny lub 8 i mniej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 39 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 9 przedziałów korytarz boczny, lub 9 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 40 - wagon z miejscami do leżenia 1 lub 1/2 klasy, 10 przedziałów 1/2 klasy
- 44 - wagon z miejscami do leżenia 1 lub 1/2 klasy, 9 i mniej przedziałów 1/2 kl.
- 49 - wagon z miejscami do leżenia 1 lub 1/2 klasy, 9 i mniej przedziałów 1 klas
- 50 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 10 przedziałów
- 51 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 11 przedziałów
- 52 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 12 i więcej przedziałów
- 59 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 9 i mniej przedziałów
- 70 - wagon sypialny, wszystkie klasy, 10 przedziałów
- 71 - wagon sypialny, wszystkie klasy, 11 przedziałów
- 72 - wagon sypialny, wszystkie klasy, 12 przedziałów
- 75 - wagon sypialny, wszystkie klasy, więcej niż 12 przedziałów
- 80 - wagon z miejscami do siedzenia wszystkich klas z lub bez przedziału bagażowego z kabiną sterowniczą dla ruchu wahadłowego
- 81 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 kl. z przedziałem bagażowym lub pocztowym
- 82 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia 2 kl. z przedziałem bagażowym lub pocztowym
- 84 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia wszystkich klas ze specjalnie urządzoną powierzchnią
- 85 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia i z miejscami do leżenia wszystkich klas z przedziałem barowym lub bufetowym
- 87 - wagon restauracyjny, barowy lub bufetowy z przedziałem bagażowym
- 88 - wagon restauracyjny
- 89 - inny wagon specjalny (wagon konferencyjny, barowy, telewizyjny, kinowy, do przewozu chorych itd.)
- 90 - wagon pocztowy
- 91 - wagon bagażowy z przedziałem pocztowym
- 92 - wagon bagażowy
- 93 - 2 lub 3 osiowy wagon bagażowy i 2 lub 3 osiowy wagon z miejscami do siedzenia 2 kl. z przedziałem bagażowym lub pocztowym
- 94 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, 2 lub 3 osiowy wagon bagażowy z przedziałem pocztowym
- 95 - wagon bagażowy z lub bez przedziału celnego i korytarza bocznego
- 97 - wagon 2 lub 3 osiowy do przewozu samochodów
- 98 - wagon do przewozu samochodów
- 99 - wagon służbowy
Dla wagonów towarowych
RIV - Regolamento Internazionale Veicoli - międzynarodowa umowa o użytkowaniu wagonów
PPW - Prawiła Polzowania Wagonami - skrót międzynarodowy MC - umowa łagodniejsza niż RIV
OPW - Obszczij Park Wagonow - umowa z byłych krajów RWPG, już nie stosowana
- druga grupa - 2 cyfry (oznaczenie zarządu kolejowego kraju pochodzenia wagonu lub kolei włączającej wagon do eksploatacji):
- trzecia grupa - 4 cyfry (oznaczają serię wagonu: pierwsza - rodzaj, a trzy kolejne cechy techniczne wagonu; ostatnia cyfra jest powiązana z dużą literą, a pozostałe cyfry są z małymi literami)
- czwarta grupa - 3 cyfry (oznaczają kolejny numer wagonu z danej serii produkcyjnej)
- piąta grupa - 1 cyfra (cyfra samokontroli)