Jacek Fink-Finowicki/Brudnopis/oznaczenia taboru: Różnice pomiędzy wersjami
(→Dla wagonów towarowych: kraje w tabeli) |
(Anulowanie wersji 8223 autora Jacek Fink-Finowicki (dyskusja)) |
||
Linia 135: | Linia 135: | ||
* druga grupa - 2 cyfry (oznaczenie zarządu kolejowego kraju pochodzenia wagonu lub kolei włączającej wagon do eksploatacji): | * druga grupa - 2 cyfry (oznaczenie zarządu kolejowego kraju pochodzenia wagonu lub kolei włączającej wagon do eksploatacji): | ||
− | + | ** 10 - Fińskie Koleje Państwowe (VR) | |
− | + | ** 20 - Koleje Rosyjskie (РЖД [RŻD]) | |
− | + | ** 21 - Koleje Białoruskie (BC) | |
− | + | ** 22 - Koleje Ukraińskie (UZ) | |
− | + | ** 23 - Koleje Mołdawskie (CFM) | |
− | + | ** 24 - Koleje Litewskie (LG) | |
− | + | ** 25 - Koleje Łotewskie (LDZ) | |
− | + | ** 26 - Koleje Estońskie (EVR) | |
− | + | ** 27 - Koleje Kazachskie (KZH) | |
− | + | ** 28 - Koleje Gruzińskie (GR) | |
− | + | ** 29 - Koleje Uzbeckie (SAZ) | |
− | + | ** 30 - Koleje Koreańskiej Republiki Ludowej (KRZ) | |
− | + | ** 31 - Koleje Mongolii (MTZ) | |
− | + | ** 32 - Koleje Wietnamskiej Republiki Ludowej (DSVN) | |
− | + | ** 33 - Koleje Chińskiej Republiki Ludowej (KZD) | |
− | + | ** 40 - Koleje Kubańskie (FC) | |
− | + | ** 41 - Albańskie Koleje Żelazne (HSH) | |
− | + | ** 42 - Koleje Japońskie (JR) | |
− | + | ** 43 - Kolej Żelazna Raab-Ebenfurt (GySEV) | |
− | + | ** 44 - Budapeszteńskie Przedsiębiorstwo Transportowe (BHEV) | |
− | + | ** 51 - [[Polskie Koleje Państwowe]] (PKP) | |
− | + | ** 52 - Bułgarskie Koleje Państwowe (BDŻ) | |
− | + | ** 53 - Rumuńskie Koleje Żelazne (CFR) | |
− | + | ** 54 - Koleje Czeskie (CD) | |
− | + | ** 55 - Węgierskie Koleje Państwowe (MAV) | |
− | + | ** 56 - Koleje Republiki Słowacji (ZSR) | |
− | + | ** 57 - Koleje Azerbejdżańskie (AZ) | |
− | + | ** 58 - Koleje Ormiańskie (ARM) | |
− | + | ** 59 - Koleje Kirgijskie (KRG) | |
− | + | ** 60 - Koleje Irlandzkie (CIE) | |
− | + | ** 61 - Koleje Koreańskie (KNR) | |
− | + | ** 62 - Prywatne Koleje Szwajcarskie (SP) | |
− | + | ** 63 - Kolej Bern-Lötschberg-Simplon (BLS) | |
− | + | ** 64 - Koleje Nord-Milano-Escercizio (FNME) | |
− | + | ** 65 - Kolej Żelazna Republiki Jugosławii i Macedonii (MŻ) | |
− | + | ** 66 - Koleje Tadżyckie (TZD) | |
− | + | ** 68 - Koleje Ahaus-Alstate (AAE) | |
− | + | ** 69 - Towarzystwo Eurotunel (Eurotunel) | |
− | + | ** 70 - Brytyjskie Towarzystwo Transportowe (RFD) | |
− | + | ** 71 - Państwowa Sieć Kolei Hiszpańskich (RENFE) | |
− | + | ** 72 - Wspólnota Kolei Jugosłowiańskich (JŻ) | |
− | + | ** 73 - Koleje Greckie (CH) | |
− | + | ** 74 - Szwedzkie Koleje Państwowe (SJ) | |
− | + | ** 75 - Tureckie Koleje Państwowe (TCDD) | |
− | + | ** 76 - Norweskie Koleje Państwowe (NSB) | |
− | + | ** 78 - Chorwackie Koleje Żelazne (HŻ) | |
− | + | ** 79 - Słoweńskie Koleje Żelazne (SŻ) | |
− | + | ** 80 - Niemiecka Kolej Federalna (DB) | |
− | + | ** 81 - Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) | |
− | + | ** 82 - Narodowe Towarzystwo Kolei Luksemburskich (CFL) | |
− | + | ** 83 - Włoskie Koleje Państwowe(FS) | |
− | + | ** 84 - Holenderskie Koleje Żelazne (NS) | |
− | + | ** 85 - Szwajcarskie Koleje Federalne (SBB) | |
− | + | ** 86 - Duńskie Koleje Państwowe (DSB) | |
− | + | ** 87 - Towarzystwo Narodowe Dróg Żelaznych we Francji (SNCF) | |
− | + | ** 88 - Towarzystwo Narodowe Dróg Żelaznych w Belgii (B) | |
− | + | ** 89 - Koleje Bośni i Hercegowiny (ZBH) | |
− | + | ** 90 - Koleje Egipskie (ER) | |
− | + | ** 91 - Towarzystwo Narodowe Dróg Żelaznych w Tunezji (SNCFT) | |
− | + | ** 92 - Towarzystwo Narodowe Transportu Kolejowego w Algierii | |
− | + | ** 93 - Marokańskie Koleje Państwowe (ONCFM) | |
− | + | ** 94 - Koleje Portugalskie (CP) | |
− | + | ** 95 - Izraelskie Koleje Państwowe (IR) | |
− | + | ** 96 - Irańskie Koleje Państwowe (RAI) | |
− | + | ** 97 - Syryjskie Koleje Żelazne (CFS) | |
− | + | ** 98 - Libańskie Koleje Państwowe (CEL) | |
− | + | ** 99 - Irackie Koleje Żelazne (IRR) | |
* trzecia grupa - 4 cyfry (oznaczają serię wagonu: pierwsza - rodzaj, a trzy kolejne cechy techniczne wagonu; ostatnia cyfra jest powiązana z dużą literą, a pozostałe cyfry są z małymi literami) | * trzecia grupa - 4 cyfry (oznaczają serię wagonu: pierwsza - rodzaj, a trzy kolejne cechy techniczne wagonu; ostatnia cyfra jest powiązana z dużą literą, a pozostałe cyfry są z małymi literami) |
Wersja z 08:51, 4 maj 2014
12-cyfrowe oznaczenie taboru kolejowego jest wprowadzone .... (tu wpisać gdzie) ... na podstawie ... (i tu zarówno http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ:L:2011:144:TOC jak i UIC, RIV, Mw-37a, ip... )
Ujednolicony kod
Dla jednostek napędowych
Dla wagonów osobowych
Dla wagonów towarowych
21 RIV MC - kod wymiany wagonu
51 PL-PKP - numer zarządu kolejowego kraju pochodzenia wagonu
564 9 028-0 - pierwsze 4 cyfry rodzaj i seria wagonu, pozostałe 3 określają numer wagonu serii produkcyjnej
Tikkm-x- 1 litera rodzaj wagonu, pozostałe oznaczają dane techniczno-eksploatacyjne
Znaczenie cyfr wchodzących w skład oznaczenia wagonów towarowych
12-cyfrowy numer wagonu jest zarazem jego numerem inwentarzowym.
Składa się z pięciu grup cyfr:
Pierwsza grupa - 2 cyfry
Tabor Wąskotorowy:
- 00 - tabor wąskotorowy
Wagony towarowe:
- 01 - tor normalny, ruch międzynarodowy w systemie RIV
- 20 - tor normalny, tylko komunikacja wewnętrzna
- 21 - tor normalny, ruch międzynarodowy w systemie RIV i MC
- 22 - tor normalny/szeroki, ruch międzynarodowy w systemie RIV i MC
- 30 - wagon dla potrzeb wewnętrznych kolei
- 31 - tor normalny, ładowność 40t, ruch międzynarodowy w systemie RIV i MC
Wagony pasażerskie:
- 50 - Wagony komunikacji wewnętrznej. Te wagony mogą kursować w komunikacji międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
- 51 - Wagony nieklimatyzowane, dla stałej szerokości toru, (włącznie z wagonami do transportu samochodów), zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 52 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), nieklimatyzowane, zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 54 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1672), nieklimatyzowane, zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 55 - Wagony ze specjalną numeracją (w czasie okresu przejściowego dla wag. KPP-WNP, które mają 8-cyfrowy nr. i mogą kursować na liniach OSŻD o szer. 1435mm
- 56 - Wagony dla stałej szerokości toru, zdatne do komunikacji RIC
- 57 - Wagony dla stałej szerokości toru zdatne do komunikacji PPW
- 58 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z wymiennymi wózkami, zdatne do komunikacji PPW.
- 59 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z zestawami kołowymi o zmiennym rozstawie kół, zdatne do komunikacji PPW
- 60 - Wagony służące dla potrzeb własnych KPP i nie biorące udziału w przewozach handlowych (służbowe)
- 61 - Wagony klimatyzowane dla stałej szerokości toru, zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 62 - Wagony klimatyzowane dla różnej szerokości torów (1435 / 1520), zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 63 - Wagony, które włącza się tylko na własne zapotrzebowanie KPP, które nie biorą udziału w przewozach handlowych, zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 64 - Wagony klimatyzowane dla różnych szerokości torów (1435 / 1672), zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 65 - Wagony komunikacji wewnętrznej do transportu samochodów osob.Te wag. mogą kursować w komunik. międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
- 66 - Wagony dla różnych szerokości torów, zdatne do komunikacji RIC
- 67 - Wagony dla stałej szerokości toru zdatne do komunikacji PPW
- 68 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z wymiennymi wózkami, zdatne do komunikacji PPW
- 69 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z zestawami kołowymi o zmiennym rozstawie kół, zdatne do komunikacji PPW
- 70 - Wagony komunikacji wewnętrznej klimatyzowane i ciśnieniowo szczelne. Te wag. mogą kursow. w komun.i międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
- 73 - Wagony klimatyzowane dla stałej szerokości torów i ciśnieniowo szczelne, zdatne do komunikacji RIC i PPW.
- 75 - Wagony komunikacji wewnętrznej. Te wagony mogą kursować w komunikacji międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
Tabor trakcyjny:
- 90 - Różne
- 91 - Lokomotywa elektryczna
- 92 - Lokomotywa spalinowa
- 93 - Elektryczny zespół trakcyjny (dużych prędkości) [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
- 94 - Elektryczny zespół trakcyjny (z wyjątkiem dużych prędkości) [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
- 95 - Spalinowy zespół trakcyjny [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
- 96 - Wagon doczepny specjalnego przeznaczenia
- 97 - Lokomotywa manewrowa z silnikiem elektrycznym
- 98 - Lokomotywa manewrowa z silnikiem spalinowym
- 99 - Pojazd specjalny
Dla jednostek napędowych
Grupa 3 (cyfry 5 i 6)
Dla wagonów osobowych
- 10 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 10 przedziałów, korytarz boczny lub 10 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 11 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 11 i więcej przedziałów, korytarz boczna lub 11 i więcej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 14 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, dowolna liczba miejsc, 2 lub 3 osiowy
- 16 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, wagon piętrowy, dowolna liczba miejsc
- 17 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 7 i mniej przedziałów, korytarz boczny lub 7 i mniej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 18 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 8 przedziałów, korytarz boczny lub 8 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 19 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 9 przedziałów korytarz boczny, lub 9 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 20 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 10 przedziałów, korytarz boczny lub 10 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 21 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 11 przedziałów, korytarz boczna lub 11 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 22 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 12 i więcej przedziałów, korytarz boczny lub 12 i więcej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 23 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, dowolna liczba miejsc, 3 osiowy
- 24 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, dowolna liczba miejsc, 2 osiowy
- 25 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, tylko dla OSŻD, wagon piętrowy
- 26 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, wagon piętrowy
- 28 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 8 i mniej przedziałów, korytarz boczny lub 8 i mniej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 29 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 9 przedziałów korytarz boczny, lub 9 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 30 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 10 przedziałów, korytarz boczny lub 10 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 31 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 11 przedziałów, korytarz boczna lub 11 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 32 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 12 i więcej przedziałów, korytarz boczny lub 12 i więcej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 34 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, dowolna liczba miejsc, 2 lub 3 osiowy
- 36 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, wagon piętrowy
- 38 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 8 i mniej przedziałów, korytarz boczny lub 8 i mniej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 39 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 9 przedziałów korytarz boczny, lub 9 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 40 - wagon z miejscami do leżenia 1 lub 1/2 klasy, 10 przedziałów 1/2 klasy
- 44 - wagon z miejscami do leżenia 1 lub 1/2 klasy, 9 i mniej przedziałów 1/2 kl.
- 49 - wagon z miejscami do leżenia 1 lub 1/2 klasy, 9 i mniej przedziałów 1 klas
- 50 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 10 przedziałów
- 51 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 11 przedziałów
- 52 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 12 i więcej przedziałów
- 59 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 9 i mniej przedziałów
- 70 - wagon sypialny, wszystkie klasy, 10 przedziałów
- 71 - wagon sypialny, wszystkie klasy, 11 przedziałów
- 72 - wagon sypialny, wszystkie klasy, 12 przedziałów
- 75 - wagon sypialny, wszystkie klasy, więcej niż 12 przedziałów
- 80 - wagon z miejscami do siedzenia wszystkich klas z lub bez przedziału bagażowego z kabiną sterowniczą dla ruchu wahadłowego
- 81 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 kl. z przedziałem bagażowym lub pocztowym
- 82 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia 2 kl. z przedziałem bagażowym lub pocztowym
- 84 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia wszystkich klas ze specjalnie urządzoną powierzchnią
- 85 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia i z miejscami do leżenia wszystkich klas z przedziałem barowym lub bufetowym
- 87 - wagon restauracyjny, barowy lub bufetowy z przedziałem bagażowym
- 88 - wagon restauracyjny
- 89 - inny wagon specjalny (wagon konferencyjny, barowy, telewizyjny, kinowy, do przewozu chorych itd.)
- 90 - wagon pocztowy
- 91 - wagon bagażowy z przedziałem pocztowym
- 92 - wagon bagażowy
- 93 - 2 lub 3 osiowy wagon bagażowy i 2 lub 3 osiowy wagon z miejscami do siedzenia 2 kl. z przedziałem bagażowym lub pocztowym
- 94 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, 2 lub 3 osiowy wagon bagażowy z przedziałem pocztowym
- 95 - wagon bagażowy z lub bez przedziału celnego i korytarza bocznego
- 97 - wagon 2 lub 3 osiowy do przewozu samochodów
- 98 - wagon do przewozu samochodów
- 99 - wagon służbowy
Dla wagonów towarowych
RIV - Regolamento Internazionale Veicoli - międzynarodowa umowa o użytkowaniu wagonów
PPW - Prawiła Polzowania Wagonami - skrót międzynarodowy MC - umowa łagodniejsza niż RIV
OPW - Obszczij Park Wagonow - umowa z byłych krajów RWPG, już nie stosowana
- druga grupa - 2 cyfry (oznaczenie zarządu kolejowego kraju pochodzenia wagonu lub kolei włączającej wagon do eksploatacji):
- 10 - Fińskie Koleje Państwowe (VR)
- 20 - Koleje Rosyjskie (РЖД [RŻD])
- 21 - Koleje Białoruskie (BC)
- 22 - Koleje Ukraińskie (UZ)
- 23 - Koleje Mołdawskie (CFM)
- 24 - Koleje Litewskie (LG)
- 25 - Koleje Łotewskie (LDZ)
- 26 - Koleje Estońskie (EVR)
- 27 - Koleje Kazachskie (KZH)
- 28 - Koleje Gruzińskie (GR)
- 29 - Koleje Uzbeckie (SAZ)
- 30 - Koleje Koreańskiej Republiki Ludowej (KRZ)
- 31 - Koleje Mongolii (MTZ)
- 32 - Koleje Wietnamskiej Republiki Ludowej (DSVN)
- 33 - Koleje Chińskiej Republiki Ludowej (KZD)
- 40 - Koleje Kubańskie (FC)
- 41 - Albańskie Koleje Żelazne (HSH)
- 42 - Koleje Japońskie (JR)
- 43 - Kolej Żelazna Raab-Ebenfurt (GySEV)
- 44 - Budapeszteńskie Przedsiębiorstwo Transportowe (BHEV)
- 51 - Polskie Koleje Państwowe (PKP)
- 52 - Bułgarskie Koleje Państwowe (BDŻ)
- 53 - Rumuńskie Koleje Żelazne (CFR)
- 54 - Koleje Czeskie (CD)
- 55 - Węgierskie Koleje Państwowe (MAV)
- 56 - Koleje Republiki Słowacji (ZSR)
- 57 - Koleje Azerbejdżańskie (AZ)
- 58 - Koleje Ormiańskie (ARM)
- 59 - Koleje Kirgijskie (KRG)
- 60 - Koleje Irlandzkie (CIE)
- 61 - Koleje Koreańskie (KNR)
- 62 - Prywatne Koleje Szwajcarskie (SP)
- 63 - Kolej Bern-Lötschberg-Simplon (BLS)
- 64 - Koleje Nord-Milano-Escercizio (FNME)
- 65 - Kolej Żelazna Republiki Jugosławii i Macedonii (MŻ)
- 66 - Koleje Tadżyckie (TZD)
- 68 - Koleje Ahaus-Alstate (AAE)
- 69 - Towarzystwo Eurotunel (Eurotunel)
- 70 - Brytyjskie Towarzystwo Transportowe (RFD)
- 71 - Państwowa Sieć Kolei Hiszpańskich (RENFE)
- 72 - Wspólnota Kolei Jugosłowiańskich (JŻ)
- 73 - Koleje Greckie (CH)
- 74 - Szwedzkie Koleje Państwowe (SJ)
- 75 - Tureckie Koleje Państwowe (TCDD)
- 76 - Norweskie Koleje Państwowe (NSB)
- 78 - Chorwackie Koleje Żelazne (HŻ)
- 79 - Słoweńskie Koleje Żelazne (SŻ)
- 80 - Niemiecka Kolej Federalna (DB)
- 81 - Austriackie Koleje Federalne (ÖBB)
- 82 - Narodowe Towarzystwo Kolei Luksemburskich (CFL)
- 83 - Włoskie Koleje Państwowe(FS)
- 84 - Holenderskie Koleje Żelazne (NS)
- 85 - Szwajcarskie Koleje Federalne (SBB)
- 86 - Duńskie Koleje Państwowe (DSB)
- 87 - Towarzystwo Narodowe Dróg Żelaznych we Francji (SNCF)
- 88 - Towarzystwo Narodowe Dróg Żelaznych w Belgii (B)
- 89 - Koleje Bośni i Hercegowiny (ZBH)
- 90 - Koleje Egipskie (ER)
- 91 - Towarzystwo Narodowe Dróg Żelaznych w Tunezji (SNCFT)
- 92 - Towarzystwo Narodowe Transportu Kolejowego w Algierii
- 93 - Marokańskie Koleje Państwowe (ONCFM)
- 94 - Koleje Portugalskie (CP)
- 95 - Izraelskie Koleje Państwowe (IR)
- 96 - Irańskie Koleje Państwowe (RAI)
- 97 - Syryjskie Koleje Żelazne (CFS)
- 98 - Libańskie Koleje Państwowe (CEL)
- 99 - Irackie Koleje Żelazne (IRR)
- trzecia grupa - 4 cyfry (oznaczają serię wagonu: pierwsza - rodzaj, a trzy kolejne cechy techniczne wagonu; ostatnia cyfra jest powiązana z dużą literą, a pozostałe cyfry są z małymi literami)
- czwarta grupa - 3 cyfry (oznaczają kolejny numer wagonu z danej serii produkcyjnej)
- piąta grupa - 1 cyfra (cyfra samokontroli)