Jacek Fink-Finowicki/Brudnopis/oznaczenia taboru: Różnice pomiędzy wersjami
(Anulowanie wersji 8223 autora Jacek Fink-Finowicki (dyskusja)) |
(porządki w grupach) |
||
| (Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
| Linia 14: | Linia 14: | ||
'''Tikkm-x'''- 1 litera rodzaj wagonu, pozostałe oznaczają dane techniczno-eksploatacyjne<br> | '''Tikkm-x'''- 1 litera rodzaj wagonu, pozostałe oznaczają dane techniczno-eksploatacyjne<br> | ||
| − | == | + | == Podział na grupy == |
12-cyfrowy numer wagonu jest zarazem jego numerem inwentarzowym. | 12-cyfrowy numer wagonu jest zarazem jego numerem inwentarzowym. | ||
| Linia 20: | Linia 20: | ||
Składa się z pięciu grup cyfr: | Składa się z pięciu grup cyfr: | ||
| − | + | == Pierwsza grupa (cyfry 1 i 2) == | |
| − | + | Pierwsza grupa określa rodzaj taboru oraz zakres interoperacyjności | |
| − | |||
Wagony towarowe: | Wagony towarowe: | ||
| Linia 69: | Linia 68: | ||
** 99 - Pojazd specjalny | ** 99 - Pojazd specjalny | ||
| − | == | + | == Druga grupa (cyrfy 2 i 3) == |
| + | |||
| + | Druga grupa określa kraj pochodzenia | ||
| + | |||
| + | {| class="wikitable sortable" | ||
| + | !Numeryczny kod kraju | ||
| + | !Kraj | ||
| + | !Alfabetyczny kod kraju | ||
| + | !Przedsiębiorstwa | ||
| + | |- | ||
| + | | 10 | ||
| + | | Finlandia | ||
| + | | FIN | ||
| + | | VR, RHK | ||
| + | |- | ||
| + | | 20 | ||
| + | | Rosja | ||
| + | | RUS | ||
| + | | RŻD | ||
| + | |- | ||
| + | | 21 | ||
| + | | Białoruś | ||
| + | | BY | ||
| + | | BC | ||
| + | |- | ||
| + | | 22 | ||
| + | | Ukraina | ||
| + | | UA | ||
| + | | UZ | ||
| + | |- | ||
| + | | 23 | ||
| + | | Mołdawia | ||
| + | | MD | ||
| + | | CFM | ||
| + | |- | ||
| + | | 24 | ||
| + | | Litwa | ||
| + | | LT | ||
| + | | LG | ||
| + | |- | ||
| + | | 25 | ||
| + | | Łotwa | ||
| + | | LV | ||
| + | | LDZ | ||
| + | |- | ||
| + | | 26 | ||
| + | | Estonia | ||
| + | | EST | ||
| + | | EVR | ||
| + | |- | ||
| + | | 27 | ||
| + | | Kazachstan | ||
| + | | KZ | ||
| + | | KZH | ||
| + | |- | ||
| + | | 28 | ||
| + | | Gruzja | ||
| + | | GE | ||
| + | | GR | ||
| + | |- | ||
| + | | 29 | ||
| + | | Uzbekistan | ||
| + | | UZ | ||
| + | | UTI | ||
| + | |- | ||
| + | | 30 | ||
| + | | Korea Północna | ||
| + | | PRK | ||
| + | | ZC | ||
| + | |- | ||
| + | | 31 | ||
| + | | Mongolia | ||
| + | | MGL | ||
| + | | MTZ | ||
| + | |- | ||
| + | | 32 | ||
| + | | Wietnam | ||
| + | | VN | ||
| + | | DSVN | ||
| + | |- | ||
| + | | 33 | ||
| + | | Chiny | ||
| + | | RC | ||
| + | | KZD | ||
| + | |- | ||
| + | | 40 | ||
| + | | Kuba | ||
| + | | CU | ||
| + | | FC | ||
| + | |- | ||
| + | | 41 | ||
| + | | Albania | ||
| + | | AL | ||
| + | | HSh | ||
| + | |- | ||
| + | | 42 | ||
| + | | Japonia | ||
| + | | J | ||
| + | | EJRC | ||
| + | |- | ||
| + | | 43 | ||
| + | | Węgry | ||
| + | | H | ||
| + | | GySEV/ROeEE | ||
| + | |- | ||
| + | | 50 | ||
| + | | Bośnia i Hercegowina | ||
| + | | BIH | ||
| + | | ŽRS | ||
| + | |- | ||
| + | | 51 | ||
| + | | Polska | ||
| + | | PL | ||
| + | | PKP | ||
| + | |- | ||
| + | | 52 | ||
| + | | Bułgaria | ||
| + | | BG | ||
| + | | BDZ, SRIC | ||
| + | |- | ||
| + | | 53 | ||
| + | | Rumunia | ||
| + | | RO | ||
| + | | CFR | ||
| + | |- | ||
| + | | 54 | ||
| + | | Republika Czeska | ||
| + | | CZ | ||
| + | | ČD | ||
| + | |- | ||
| + | | 55 | ||
| + | | Węgry | ||
| + | | H | ||
| + | | MÁV | ||
| + | |- | ||
| + | | 56 | ||
| + | | Słowacja | ||
| + | | SK | ||
| + | | ŽSSK, ŽSR | ||
| + | |- | ||
| + | | 57 | ||
| + | | Azerbejdżan | ||
| + | | AZ | ||
| + | | AZ | ||
| + | |- | ||
| + | | 58 | ||
| + | | Armenia | ||
| + | | AM | ||
| + | | ARM | ||
| + | |- | ||
| + | | 59 | ||
| + | | Kirgistan | ||
| + | | KS | ||
| + | | KRG | ||
| + | |- | ||
| + | | 60 | ||
| + | | Irlandia | ||
| + | | IRL | ||
| + | | CIE | ||
| + | |- | ||
| + | | 61 | ||
| + | | Korea Południowa | ||
| + | | ROK | ||
| + | | KNR | ||
| + | |- | ||
| + | | 63 | ||
| + | | Szwajcaria | ||
| + | | CH | ||
| + | | BLS | ||
| + | |- | ||
| + | | 64 | ||
| + | | Włochy | ||
| + | | I | ||
| + | | FNME | ||
| + | |- | ||
| + | | 65 | ||
| + | | Macedonia | ||
| + | | MK | ||
| + | | CFARYM (MŽ) | ||
| + | |- | ||
| + | | 66 | ||
| + | | Tadżykistan | ||
| + | | TJ | ||
| + | | TZD | ||
| + | |- | ||
| + | | 67 | ||
| + | | Turkmenistan | ||
| + | | TM | ||
| + | | TRK | ||
| + | |- | ||
| + | | 68 | ||
| + | | Niemcy | ||
| + | | D | ||
| + | | AAE | ||
| + | |- | ||
| + | | 70 | ||
| + | | Zjednoczone królestwo | ||
| + | | GB | ||
| + | | BR | ||
| + | |- | ||
| + | | 71 | ||
| + | | Hiszpania | ||
| + | | E | ||
| + | | RENFE | ||
| + | |- | ||
| + | | 72 | ||
| + | | Serbia i Czarnogóra | ||
| + | | SCG | ||
| + | | JŽ | ||
| + | |- | ||
| + | | 73 | ||
| + | | Grecja | ||
| + | | GR | ||
| + | | CH | ||
| + | |- | ||
| + | | 74 | ||
| + | | Szwecja | ||
| + | | S | ||
| + | | GC, BV | ||
| + | |- | ||
| + | | 75 | ||
| + | | Turcja | ||
| + | | TR | ||
| + | | TCDD | ||
| + | |- | ||
| + | | 76 | ||
| + | | Norwegia | ||
| + | | N | ||
| + | | NSB, JBV | ||
| + | |- | ||
| + | | 78 | ||
| + | | Chorwacja | ||
| + | | HR | ||
| + | | HŽ | ||
| + | |- | ||
| + | | 79 | ||
| + | | Słowenia | ||
| + | | SLO | ||
| + | | SŽ | ||
| + | |- | ||
| + | | 80 | ||
| + | | Niemcy | ||
| + | | D | ||
| + | | DB | ||
| + | |- | ||
| + | | 81 | ||
| + | | Austria | ||
| + | | A | ||
| + | | ÖBB | ||
| + | |- | ||
| + | | 82 | ||
| + | | Luksemburg | ||
| + | | L | ||
| + | | CFL | ||
| + | |- | ||
| + | | 83 | ||
| + | | Włochy | ||
| + | | I | ||
| + | | FS | ||
| + | |- | ||
| + | | 84 | ||
| + | | Niderlandy | ||
| + | | NL | ||
| + | | NS | ||
| + | |- | ||
| + | | 85 | ||
| + | | Szwajcaria | ||
| + | | CH | ||
| + | | SBB/CFF/FFS | ||
| + | |- | ||
| + | | 86 | ||
| + | | Dania | ||
| + | | DK | ||
| + | | DSB, BS | ||
| + | |- | ||
| + | | 87 | ||
| + | | Francja | ||
| + | | F | ||
| + | | SNCF, RFF | ||
| + | |- | ||
| + | | 88 | ||
| + | | Belgia | ||
| + | | B | ||
| + | | SNCB / NMBS | ||
| + | |- | ||
| + | | 90 | ||
| + | | Egipt | ||
| + | | ET | ||
| + | | ENR | ||
| + | |- | ||
| + | | 91 | ||
| + | | Tunezja | ||
| + | | TN | ||
| + | | SNCFT | ||
| + | |- | ||
| + | | 92 | ||
| + | | Algieria | ||
| + | | DZ | ||
| + | | SNTF | ||
| + | |- | ||
| + | | 93 | ||
| + | | Maroko | ||
| + | | MA | ||
| + | | ONCFM | ||
| + | |- | ||
| + | | 94 | ||
| + | | Portugalia | ||
| + | | P | ||
| + | | CP, REFER | ||
| + | |- | ||
| + | | 95 | ||
| + | | Izrael | ||
| + | | IL | ||
| + | | IR | ||
| + | |- | ||
| + | | 96 | ||
| + | | Iran | ||
| + | | IR | ||
| + | | RAI | ||
| + | |- | ||
| + | | 97 | ||
| + | | Syria | ||
| + | | SYR | ||
| + | | CFS | ||
| + | |- | ||
| + | | 98 | ||
| + | | Liban | ||
| + | | RL | ||
| + | | CEL | ||
| + | |- | ||
| + | | 99 | ||
| + | | Irak | ||
| + | | IRQ | ||
| + | | IRR | ||
| + | |- | ||
| + | |} | ||
| + | |||
| + | |||
== Grupa 3 (cyfry 5 i 6) == | == Grupa 3 (cyfry 5 i 6) == | ||
| Linia 134: | Linia 470: | ||
'''OPW''' - ''Obszczij Park Wagonow'' - umowa z byłych krajów [[RWPG]], już nie stosowana | '''OPW''' - ''Obszczij Park Wagonow'' - umowa z byłych krajów [[RWPG]], już nie stosowana | ||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
* trzecia grupa - 4 cyfry (oznaczają serię wagonu: pierwsza - rodzaj, a trzy kolejne cechy techniczne wagonu; ostatnia cyfra jest powiązana z dużą literą, a pozostałe cyfry są z małymi literami) | * trzecia grupa - 4 cyfry (oznaczają serię wagonu: pierwsza - rodzaj, a trzy kolejne cechy techniczne wagonu; ostatnia cyfra jest powiązana z dużą literą, a pozostałe cyfry są z małymi literami) | ||
Aktualna wersja na dzień 03:56, 5 maj 2014
12-cyfrowe oznaczenie taboru kolejowego jest wprowadzone .... (tu wpisać gdzie) ... na podstawie ... (i tu zarówno http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ:L:2011:144:TOC jak i UIC, RIV, Mw-37a, ip... )
Ujednolicony kod[edytuj]
Dla jednostek napędowych[edytuj]
Dla wagonów osobowych[edytuj]
Dla wagonów towarowych[edytuj]
21 RIV MC - kod wymiany wagonu
51 PL-PKP - numer zarządu kolejowego kraju pochodzenia wagonu
564 9 028-0 - pierwsze 4 cyfry rodzaj i seria wagonu, pozostałe 3 określają numer wagonu serii produkcyjnej
Tikkm-x- 1 litera rodzaj wagonu, pozostałe oznaczają dane techniczno-eksploatacyjne
Podział na grupy[edytuj]
12-cyfrowy numer wagonu jest zarazem jego numerem inwentarzowym.
Składa się z pięciu grup cyfr:
Pierwsza grupa (cyfry 1 i 2)[edytuj]
Pierwsza grupa określa rodzaj taboru oraz zakres interoperacyjności
Wagony towarowe:
- 01 - tor normalny, ruch międzynarodowy w systemie RIV
- 20 - tor normalny, tylko komunikacja wewnętrzna
- 21 - tor normalny, ruch międzynarodowy w systemie RIV i MC
- 22 - tor normalny/szeroki, ruch międzynarodowy w systemie RIV i MC
- 30 - wagon dla potrzeb wewnętrznych kolei
- 31 - tor normalny, ładowność 40t, ruch międzynarodowy w systemie RIV i MC
Wagony pasażerskie:
- 50 - Wagony komunikacji wewnętrznej. Te wagony mogą kursować w komunikacji międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
- 51 - Wagony nieklimatyzowane, dla stałej szerokości toru, (włącznie z wagonami do transportu samochodów), zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 52 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), nieklimatyzowane, zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 54 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1672), nieklimatyzowane, zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 55 - Wagony ze specjalną numeracją (w czasie okresu przejściowego dla wag. KPP-WNP, które mają 8-cyfrowy nr. i mogą kursować na liniach OSŻD o szer. 1435mm
- 56 - Wagony dla stałej szerokości toru, zdatne do komunikacji RIC
- 57 - Wagony dla stałej szerokości toru zdatne do komunikacji PPW
- 58 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z wymiennymi wózkami, zdatne do komunikacji PPW.
- 59 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z zestawami kołowymi o zmiennym rozstawie kół, zdatne do komunikacji PPW
- 60 - Wagony służące dla potrzeb własnych KPP i nie biorące udziału w przewozach handlowych (służbowe)
- 61 - Wagony klimatyzowane dla stałej szerokości toru, zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 62 - Wagony klimatyzowane dla różnej szerokości torów (1435 / 1520), zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 63 - Wagony, które włącza się tylko na własne zapotrzebowanie KPP, które nie biorą udziału w przewozach handlowych, zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 64 - Wagony klimatyzowane dla różnych szerokości torów (1435 / 1672), zdatne do komunikacji RIC i PPW
- 65 - Wagony komunikacji wewnętrznej do transportu samochodów osob.Te wag. mogą kursować w komunik. międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
- 66 - Wagony dla różnych szerokości torów, zdatne do komunikacji RIC
- 67 - Wagony dla stałej szerokości toru zdatne do komunikacji PPW
- 68 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z wymiennymi wózkami, zdatne do komunikacji PPW
- 69 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z zestawami kołowymi o zmiennym rozstawie kół, zdatne do komunikacji PPW
- 70 - Wagony komunikacji wewnętrznej klimatyzowane i ciśnieniowo szczelne. Te wag. mogą kursow. w komun.i międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
- 73 - Wagony klimatyzowane dla stałej szerokości torów i ciśnieniowo szczelne, zdatne do komunikacji RIC i PPW.
- 75 - Wagony komunikacji wewnętrznej. Te wagony mogą kursować w komunikacji międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
Tabor trakcyjny:
- 90 - Różne
- 91 - Lokomotywa elektryczna
- 92 - Lokomotywa spalinowa
- 93 - Elektryczny zespół trakcyjny (dużych prędkości) [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
- 94 - Elektryczny zespół trakcyjny (z wyjątkiem dużych prędkości) [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
- 95 - Spalinowy zespół trakcyjny [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
- 96 - Wagon doczepny specjalnego przeznaczenia
- 97 - Lokomotywa manewrowa z silnikiem elektrycznym
- 98 - Lokomotywa manewrowa z silnikiem spalinowym
- 99 - Pojazd specjalny
Druga grupa (cyrfy 2 i 3)[edytuj]
Druga grupa określa kraj pochodzenia
| Numeryczny kod kraju | Kraj | Alfabetyczny kod kraju | Przedsiębiorstwa |
|---|---|---|---|
| 10 | Finlandia | FIN | VR, RHK |
| 20 | Rosja | RUS | RŻD |
| 21 | Białoruś | BY | BC |
| 22 | Ukraina | UA | UZ |
| 23 | Mołdawia | MD | CFM |
| 24 | Litwa | LT | LG |
| 25 | Łotwa | LV | LDZ |
| 26 | Estonia | EST | EVR |
| 27 | Kazachstan | KZ | KZH |
| 28 | Gruzja | GE | GR |
| 29 | Uzbekistan | UZ | UTI |
| 30 | Korea Północna | PRK | ZC |
| 31 | Mongolia | MGL | MTZ |
| 32 | Wietnam | VN | DSVN |
| 33 | Chiny | RC | KZD |
| 40 | Kuba | CU | FC |
| 41 | Albania | AL | HSh |
| 42 | Japonia | J | EJRC |
| 43 | Węgry | H | GySEV/ROeEE |
| 50 | Bośnia i Hercegowina | BIH | ŽRS |
| 51 | Polska | PL | PKP |
| 52 | Bułgaria | BG | BDZ, SRIC |
| 53 | Rumunia | RO | CFR |
| 54 | Republika Czeska | CZ | ČD |
| 55 | Węgry | H | MÁV |
| 56 | Słowacja | SK | ŽSSK, ŽSR |
| 57 | Azerbejdżan | AZ | AZ |
| 58 | Armenia | AM | ARM |
| 59 | Kirgistan | KS | KRG |
| 60 | Irlandia | IRL | CIE |
| 61 | Korea Południowa | ROK | KNR |
| 63 | Szwajcaria | CH | BLS |
| 64 | Włochy | I | FNME |
| 65 | Macedonia | MK | CFARYM (MŽ) |
| 66 | Tadżykistan | TJ | TZD |
| 67 | Turkmenistan | TM | TRK |
| 68 | Niemcy | D | AAE |
| 70 | Zjednoczone królestwo | GB | BR |
| 71 | Hiszpania | E | RENFE |
| 72 | Serbia i Czarnogóra | SCG | JŽ |
| 73 | Grecja | GR | CH |
| 74 | Szwecja | S | GC, BV |
| 75 | Turcja | TR | TCDD |
| 76 | Norwegia | N | NSB, JBV |
| 78 | Chorwacja | HR | HŽ |
| 79 | Słowenia | SLO | SŽ |
| 80 | Niemcy | D | DB |
| 81 | Austria | A | ÖBB |
| 82 | Luksemburg | L | CFL |
| 83 | Włochy | I | FS |
| 84 | Niderlandy | NL | NS |
| 85 | Szwajcaria | CH | SBB/CFF/FFS |
| 86 | Dania | DK | DSB, BS |
| 87 | Francja | F | SNCF, RFF |
| 88 | Belgia | B | SNCB / NMBS |
| 90 | Egipt | ET | ENR |
| 91 | Tunezja | TN | SNCFT |
| 92 | Algieria | DZ | SNTF |
| 93 | Maroko | MA | ONCFM |
| 94 | Portugalia | P | CP, REFER |
| 95 | Izrael | IL | IR |
| 96 | Iran | IR | RAI |
| 97 | Syria | SYR | CFS |
| 98 | Liban | RL | CEL |
| 99 | Irak | IRQ | IRR |
Grupa 3 (cyfry 5 i 6)[edytuj]
Dla wagonów osobowych[edytuj]
- 10 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 10 przedziałów, korytarz boczny lub 10 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 11 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 11 i więcej przedziałów, korytarz boczna lub 11 i więcej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 14 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, dowolna liczba miejsc, 2 lub 3 osiowy
- 16 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, wagon piętrowy, dowolna liczba miejsc
- 17 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 7 i mniej przedziałów, korytarz boczny lub 7 i mniej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 18 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 8 przedziałów, korytarz boczny lub 8 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 19 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 9 przedziałów korytarz boczny, lub 9 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 20 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 10 przedziałów, korytarz boczny lub 10 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 21 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 11 przedziałów, korytarz boczna lub 11 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 22 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 12 i więcej przedziałów, korytarz boczny lub 12 i więcej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 23 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, dowolna liczba miejsc, 3 osiowy
- 24 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, dowolna liczba miejsc, 2 osiowy
- 25 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, tylko dla OSŻD, wagon piętrowy
- 26 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, wagon piętrowy
- 28 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 8 i mniej przedziałów, korytarz boczny lub 8 i mniej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 29 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 9 przedziałów korytarz boczny, lub 9 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 30 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 10 przedziałów, korytarz boczny lub 10 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 31 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 11 przedziałów, korytarz boczna lub 11 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 32 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 12 i więcej przedziałów, korytarz boczny lub 12 i więcej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 34 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, dowolna liczba miejsc, 2 lub 3 osiowy
- 36 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, wagon piętrowy
- 38 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 8 i mniej przedziałów, korytarz boczny lub 8 i mniej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 39 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 9 przedziałów korytarz boczny, lub 9 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
- 40 - wagon z miejscami do leżenia 1 lub 1/2 klasy, 10 przedziałów 1/2 klasy
- 44 - wagon z miejscami do leżenia 1 lub 1/2 klasy, 9 i mniej przedziałów 1/2 kl.
- 49 - wagon z miejscami do leżenia 1 lub 1/2 klasy, 9 i mniej przedziałów 1 klas
- 50 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 10 przedziałów
- 51 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 11 przedziałów
- 52 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 12 i więcej przedziałów
- 59 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 9 i mniej przedziałów
- 70 - wagon sypialny, wszystkie klasy, 10 przedziałów
- 71 - wagon sypialny, wszystkie klasy, 11 przedziałów
- 72 - wagon sypialny, wszystkie klasy, 12 przedziałów
- 75 - wagon sypialny, wszystkie klasy, więcej niż 12 przedziałów
- 80 - wagon z miejscami do siedzenia wszystkich klas z lub bez przedziału bagażowego z kabiną sterowniczą dla ruchu wahadłowego
- 81 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 kl. z przedziałem bagażowym lub pocztowym
- 82 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia 2 kl. z przedziałem bagażowym lub pocztowym
- 84 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia wszystkich klas ze specjalnie urządzoną powierzchnią
- 85 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia i z miejscami do leżenia wszystkich klas z przedziałem barowym lub bufetowym
- 87 - wagon restauracyjny, barowy lub bufetowy z przedziałem bagażowym
- 88 - wagon restauracyjny
- 89 - inny wagon specjalny (wagon konferencyjny, barowy, telewizyjny, kinowy, do przewozu chorych itd.)
- 90 - wagon pocztowy
- 91 - wagon bagażowy z przedziałem pocztowym
- 92 - wagon bagażowy
- 93 - 2 lub 3 osiowy wagon bagażowy i 2 lub 3 osiowy wagon z miejscami do siedzenia 2 kl. z przedziałem bagażowym lub pocztowym
- 94 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, 2 lub 3 osiowy wagon bagażowy z przedziałem pocztowym
- 95 - wagon bagażowy z lub bez przedziału celnego i korytarza bocznego
- 97 - wagon 2 lub 3 osiowy do przewozu samochodów
- 98 - wagon do przewozu samochodów
- 99 - wagon służbowy
Dla wagonów towarowych[edytuj]
RIV - Regolamento Internazionale Veicoli - międzynarodowa umowa o użytkowaniu wagonów
PPW - Prawiła Polzowania Wagonami - skrót międzynarodowy MC - umowa łagodniejsza niż RIV
OPW - Obszczij Park Wagonow - umowa z byłych krajów RWPG, już nie stosowana
- trzecia grupa - 4 cyfry (oznaczają serię wagonu: pierwsza - rodzaj, a trzy kolejne cechy techniczne wagonu; ostatnia cyfra jest powiązana z dużą literą, a pozostałe cyfry są z małymi literami)
- czwarta grupa - 3 cyfry (oznaczają kolejny numer wagonu z danej serii produkcyjnej)
- piąta grupa - 1 cyfra (cyfra samokontroli)