Tw53: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m
 
(Nie pokazano 32 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{| cellpadding="4" cellspacing="0" style="float:right; width:290px; margin: 0 0 1em 1em; background: #F2F2F2; border: 1px #aaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 90%; text-align:left;"
+
{{Lokomotywa parowa infobox
|-
+
|grafika                   = [[Plik:DSC02027am.JPG|290px]]
| colspan="2" style="background-color:#AAAAFF; text-align:center; font-size:120%" | '''Tw53'''
+
|opis_zdjęcia              = Tw53-2561 (błędnie oznaczony jako 2560) na ekspozycji w skansenie w Chabówce
|-
+
|typ_lokomotywy            = Tw53
{{Infobox nagłówek dodaj
+
|przewoźnik                = PKP, przemysł
|{{{grafika|}}}|[[Plik:Tw53-2566_(1).jpg |290px]]
+
|oznaczenie_przewoźnika    = Tw53
 
+
|producent                  = [[Fablok Chrzanów]]
| colspan="2" ; text-align:center; font-size:120%" | Tw53-2566 na terenie stacji [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudy]] 25.10.2015
+
|lata_budowy                = 1953 - 1954
{{Infobox wiersz dodaj
+
|liczba_egzemplarzy        = 20
|Przewoźnik
+
|rozstaw_szyn              = 750 mm, 785 mm
|[[PKP]],Przemysł
+
|długość_parowozu          = 8800 mm
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
+
|szerokość                  = 2080 mm
{{Infobox wiersz dodaj
+
|wysokość                  = 3050 mm
|Oznaczenie przewoźnika
+
|układ_osi                  = 0-5-0
|[[Tw53]]
+
|rozstaw_osi_skrajnych      =
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
+
|rozstaw_osi_sztywnych      =
{{Infobox wiersz dodaj
+
|średnica_kół_napędowych    = 790 mm
|Producent
+
|ciśnienie_pary            = 13 atm
|[[Fablok]] Chrzanów
+
|powierzchnia_rusztu        = 1,6 m<sup>2</sup>
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
+
|powierzchnia_ogrzewalna    =  
{{Infobox wiersz dodaj
+
|powierzchnia_przegrzewacza = 22 m<sup>2</sup>
|Lata budowy
+
|typ_silnika_parowego      =
|1953-1954  
+
|liczba_cylindrów          =
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
+
|średnica_cylindrów        = 450 mm
{{Infobox wiersz dodaj
+
|skok_tłoka                = 400 mm
|Liczba wyprodukowanych egzemplarzy
+
|rodzaj_rozrządu            =
|20
+
|moc_znamionowa            = 400 KM (294,2 kW)
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
+
|siła_pociągowa            =
{{Infobox wiersz dodaj
+
|prędkość_konstrukcyjna    = 30 km/h
|Rozstaw szyn
+
|masa_własna                = 32,4 t
|785 mm , 750 mm
+
|masa_służbowa              = 41,25 t
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
+
|masa_napędowa              =
{{Infobox wiersz dodaj
+
|nacisk_osi                =
|Długość parowozu
+
|zapas_węgla               = 1,6 t
|8800 mm
+
|zapas_wody                 = 4 m<sup>3</sup>
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
+
|system_hamulca            =
{{Infobox wiersz dodaj
+
}}
|Szerokość
 
|2800 mm  
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|Wysokość
 
|3050 mm
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|[[Układ osi]]
 
|0-5-0
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|Średnica kół napędowych
 
|790 mm
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|[[Ciśnienie pary w kotle]]
 
|13 atm
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|[[Powierzchnia rusztu]]
 
|1,6 m^2  
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|[[Powierzchnia przegrzewacza]]
 
|22 m^2  
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|Średnica cylindrów
 
|450 mm
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|Skok tłoka
 
|400 mm
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|[[Moc znamionowa]]
 
|400 KM (294,2 kW)
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|[[Prędkość konstrukcyjna]]
 
|30 km/h  
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|[[Masa własna]]
 
|32,4 t  
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|[[Masa służbowa]]
 
|41,25 t  
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|Zapas węgla
 
|{{{zapas_węgla}}}
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|Zapas wody
 
|{{{zapas_wody}}}
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|[[Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego|Świadectwo typu]] 
 
|{{{swiadectwo_typu}}}
 
|kol2=style="background-color:#d8d8ff; width:150px"}}
 
|-
 
| colspan="2" style="background-color:#f8f8f8; text-align:center; font-size:x-small" | {{{uwagi}}}
 
|-
 
|}
 
<noinclude>[[Kategoria:Infoboksy pojazdów szynowych]]</noinclude>
 
 
 
 
 
Przepraszamy,Artykuł w opracowaniu. Wkrótce więcej informacji.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
  
 +
'''Tw53''' – polski parowóz tendrzak budowany w latach 1953 - 1954 przez Fablok. Łącznie zbudowano 20 egzemplarzy tego parowozu, z czego 10 na potrzeby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz 10 na potrzeby górnośląskich zakładów przemysłowych do obsługi ich własnych kolei przemysłowych oraz bocznic<ref>{{cytuj pismo|nazwisko=Pokropiński|imię=Bogdan|tytuł=Parowóz wąskotorowy Tw53|czasopismo=Świat Kolei |wydawca=Emi-Press|wolumin=3/2010|strony=36-39|issn=1234-5962}}</ref>.
  
 +
Do dzisiejszych czasów zostało zachowane 6 parowozów z czego 2 z nich zostały przystosowane do współpracy z tendrami:
  
 +
*Tw53-2561
 +
*Tw53-2564 przebudowany na Pw53-1980. Zestawiony z tendrem Pt10-1980 od skasowanego parowozu Pxu z dostaw UNNRA.
 +
*Tw53-2565
 +
*Tw53-2566 Oczekuje na naprawę główną
 +
*Tw53-2570
 +
*Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48.
  
 +
== Zachowane egzemplarze ==
  
 +
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 +
Plik:P8203343.JPG|Tw53-2560 na terenie skansenu w Chabówce [[Skansen Chabówka|Chabówka]] 20.08.2016.
 +
Plik:Tw53-2566 (1).jpg|Tw53-2566 na terenie stacji w Rudach [[Rudy]] 25.10.2015
 +
Plik:Racib%C3%B3rzam.jpg|30.09.2007|Tw53-2670 ustawiony w charakterze pomnika w Raciborzu.
 +
Plik:DSC02225am.JPG|30.09.2007|Tw53-2665 jako eksponat w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.
 +
Plik:DSC02831am2.JPG|09.08.2009|Pw53-02 (ex. Tw53-3996 ) na terenie Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach.
 +
Plik:DSC02213am.JPG|30.07.2009|Pw53-1980 (ex. Tw53-2564) jako eksponat w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.
 +
</gallery>
 +
{{clear}}
  
 +
== Lista lokomotyw Tw53 produkcji Fabloku w Chrzanowie ==
  
 +
{{#ask:[[Lw typ fabryczny::Tw53]] | limit = 250
 +
|?Lw numer seryjny
 +
|?Lw rok produkcji
 +
|?Lw stan
 +
|?Lw ostatni rozstaw
 +
|?Lw ostatni typ silnika
 +
|?Lw ostatnie oznaczenie
 +
|?Lw ostatnie stacjonowanie
 +
|?Lw uwagi
 +
|?Lw numer seryjny
 +
|?Lw strona
 +
|?Lw typ fabryczny
 +
|sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny
 +
|format=template
 +
|template=Lw tabela
 +
|introtemplate=Lw tabela nagłówek
 +
| outrotemplate=Lw tabela stop
 +
|link=all
 +
|headers=show
 +
|searchlabel=&hellip; dalsze wyniki
 +
|class=sortable wikitable smwtable
 +
}}
  
 +
== Lista wszystkich egezemplarzy serii Tw53 - tabela do przerzucenia do bazy danych ==
 +
{| class="wikitable sortable"
 +
! Nr fabr.
 +
! Nr kotła
 +
! Rok prod.
 +
! Stan
 +
! Prześwit
 +
! Oznaczenie
 +
! Aktualne lub ostatnie<br/>miejsce stacjonowania<br>
 +
! Uwagi
 +
|-
 +
|[[Tw53/2647|2647]]
 +
|13963/54
 +
| 1954
 +
| style="background-color:#80FFFF;" | eksponat
 +
| 785
 +
| Tw53-2566
 +
| Bytom Karb Wąsk.
 +
| 05.03.2020 przetransportowany do Bytomia Karbia
 +
|-
 +
|[[Tw53/3996|3996]]
 +
|13956/54
 +
|1954
 +
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat
 +
|785
 +
|Pw53-02
 +
|Rudy
 +
|ex. Tw53-3996
 +
|-
 +
|[[Tw53/2652|2652]]
 +
|13969/54
 +
|1955
 +
|style="background-color:#228b22;" | pomnik
 +
|785
 +
|Tw53-2570
 +
|Racibórz
 +
|kolor zielony . Nazywany Halinką
 +
|-
 +
|[[Tw53/3990|3990]]
 +
|13950/54
 +
|1954
 +
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat
 +
|785
 +
|Tw53-2561
 +
|Chabówka
 +
|Błędnie oznaczony numerem 2560
 +
|-
 +
|[[Tw53/2648|2648]]
 +
|13966/54
 +
|1955
 +
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat
 +
|785
 +
|Tw53-2565
 +
|Sochaczew
 +
|Prostokątne Bufory
 +
|-
 +
|[[Tw53/2656|2646]]
 +
|13960/54
 +
|1955
 +
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat
 +
|750
 +
|Pw53-1980
 +
|Sochaczew
 +
|ex. Tw53-2564. Przebudowany w 1971
 +
|-
 +
|[[Tw53/3994|3994]]
 +
|13955/?
 +
|1954
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 14.09.1981
 +
|785
 +
|Tw53-2562
 +
|Bytom?
 +
|
 +
|-
 +
|[[Tw53/2645|2645]]
 +
|13961/?
 +
|1955
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 18.04.1985
 +
|785
 +
|Tw53-2563
 +
|Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych PW Świętochłowice
 +
|ex. PKP
 +
|-
 +
|[[Tw53/2649|2649]]
 +
|13965/?
 +
|1955
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 24.11.1984
 +
|785
 +
|Tw53-2567
 +
|Bytom?
 +
|
 +
|-
 +
|[[Tw53/2650|2650]]
 +
|13968/?
 +
|1955
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 04.06.1983
 +
|785
 +
|Tw53-2568
 +
|Bytom?
 +
|
 +
|-
 +
|[[Tw53/2651|2651]]
 +
|13967/?
 +
|1955
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 31.08.1978
 +
|785
 +
|Tw53-2569
 +
|Bytom?
 +
|
 +
|-
 +
|[[Tw53/2643|2643]]
 +
|13958/54
 +
|1954
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom
 +
|785
 +
|Tw53-2643
 +
|Huta Kościuszko
 +
|ex. Huta Florian
 +
|-
 +
|[[Tw53/2644|2644]]
 +
|13964/54
 +
|1955
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 1982
 +
|785
 +
|Tw53-2644
 +
|Huta Pokój
 +
|ex. Huta Bobrek
 +
|-
 +
|[[Tw53/3989|3989]]
 +
|12256/48
 +
|1955
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom
 +
|785
 +
|Tw53-3989
 +
|Huta Kościuszko
 +
|zmiana kotła
 +
|-
 +
|[[Tw53/3991|3991]]
 +
|13951/54
 +
|1955
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 1978
 +
|785
 +
|Tw53-3991
 +
|Huta Pokój
 +
|
 +
|-
 +
|[[Tw53/3992|3992]]
 +
|13952/54
 +
|1954
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom
 +
|785
 +
|Tw53-3992
 +
|KWK Wujek
 +
|
 +
|-
 +
|[[Tw53/3993|3993]]
 +
|13953/54
 +
|1954
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom
 +
|785
 +
|Tw53-3993
 +
|Huta Kościuszko
 +
|ex. Huta Florian
 +
|-
 +
|[[Tw53/3995|3995]]
 +
|13954/54
 +
|1954
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom
 +
|1000
 +
|Tw53-3995
 +
|KWK Zabrze-Bielszowice
 +
|przekuty z 785 mm
 +
|
 +
|-
 +
|[[Tw53/3997|3997]]
 +
|13957/54
 +
|1954
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 1988
 +
|785
 +
|Tw53-3997
 +
|KWK Pokój
 +
|ex. KWK Katowice
 +
|-
 +
|[[Tw53/3998|3998]]
 +
|13959/54
 +
|1954
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 1974
 +
|785
 +
|Tw53-3998
 +
|KWK Wujek
 +
|
 +
|}
  
 +
*Kotły zbudowane w Sosnowieckich Zakładach Budowy Kotłów
  
 +
{{Przypisy}}
  
 +
== Bibliografia ==
  
 +
* {{cytuj pismo|nazwisko=Pokropiński|imię=Bogdan|tytuł=Parowóz wąskotorowy Tw53|czasopismo=Świat Kolei |wydawca=Emi-Press|wolumin=3/2010|strony=36-39|issn=1234-5962}}
 +
* {{cytuj książkę |nazwisko = Pokropiński| imię = Bogdan|tytuł = Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej| wydawca = Wydawnictwa Komunikacji i Łączności| miejsce = Warszawa| rok = 2016| isbn = 9788320619638}}
  
<br/>
+
{{Wikipedia|Tw53}}
<div id="Template_law" class="toccolours" style="border-width:2px 0 0 0">
 
<small>
 
Ta strona zawiera treści z Wikipedii.
 
Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą [[:pl:{{{tytuł|{{FULLPAGENAME}}}}}|{{{tytuł|{{FULLPAGENAME}}}}}]]. Lista autorów jest dostępna w
 
<span class="plainlinks">[http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title={{urlencode:{{{tytuł|{{FULLPAGENAME}}}}}}}&action=history historii strony]</span>. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji [http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0 Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach].</small>
 
</div>
 
<noinclude>
 
'''Ten szablon jest własnością publiczną.''' Sposób użycia szablonu oraz przykłady znajdują się na  [[{{TALKPAGENAME}}|stronie dyskusji]].
 
[[Kategoria:Szablony redakcyjne]]
 
</noinclude>
 

Aktualna wersja na dzień 16:21, 4 paź 2024

Tw53
DSC02027am.JPG
Tw53-2561 (błędnie oznaczony jako 2560) na ekspozycji w skansenie w Chabówce
Przewoźnik PKP, przemysł
Oznaczenie przewoźnika Tw53
Producent Fablok Chrzanów
Lata budowy 1953 - 1954
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy 20
Rozstaw szyn 750 mm, 785 mm
Długość parowozu 8800 mm
Szerokość 2080 mm
Wysokość 3050 mm
Układ osi 0-5-0


Średnica kół napędowych 790 mm
Ciśnienie pary w kotle 13 atm
Powierzchnia rusztu 1,6 m2
Powierzchnia przegrzewacza 22 m2


Średnica cylindrów 450 mm
Skok tłoka 400 mm
Moc znamionowa 400 KM (294,2 kW)
Prędkość konstrukcyjna 30 km/h
Masa własna 32,4 t
Masa służbowa 41,25 t


Zapas węgla 1,6 t
Zapas wody 4 m3



Tw53 – polski parowóz tendrzak budowany w latach 1953 - 1954 przez Fablok. Łącznie zbudowano 20 egzemplarzy tego parowozu, z czego 10 na potrzeby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz 10 na potrzeby górnośląskich zakładów przemysłowych do obsługi ich własnych kolei przemysłowych oraz bocznic[1].

Do dzisiejszych czasów zostało zachowane 6 parowozów z czego 2 z nich zostały przystosowane do współpracy z tendrami:

  • Tw53-2561
  • Tw53-2564 przebudowany na Pw53-1980. Zestawiony z tendrem Pt10-1980 od skasowanego parowozu Pxu z dostaw UNNRA.
  • Tw53-2565
  • Tw53-2566 Oczekuje na naprawę główną
  • Tw53-2570
  • Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48.

Zachowane egzemplarze[edytuj]



Lista lokomotyw Tw53 produkcji Fabloku w Chrzanowie[edytuj]

Typ / Numer fabryczny Rok produkcji Stan Rozstaw Typ silnika Oznaczenie Stacjonowanie Uwagi
Tw53/2467 1954 Odstawiona 785 mm Nie dotyczy Tw53-2566 Bytom Karb Wąskotorowy
Tw53/3990 1954 Eksponat 785 mm Nie dotyczy Tw53-2561 Skansen w Chabówce
Tw53/3996 1954 Odstawiona 785 mm Nie dotyczy Tw53-3996 Rudy
Tw53/2648 1955 Eksponat 785 mm Nie dotyczy Tw53-2565 Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie
Tw53/2652 1955 Pomnik 785 mm Nie dotyczy Tw53-2670 Racibórz


Lista wszystkich egezemplarzy serii Tw53 - tabela do przerzucenia do bazy danych[edytuj]

Nr fabr. Nr kotła Rok prod. Stan Prześwit Oznaczenie Aktualne lub ostatnie
miejsce stacjonowania
Uwagi
2647 13963/54 1954 eksponat 785 Tw53-2566 Bytom Karb Wąsk. 05.03.2020 przetransportowany do Bytomia Karbia
3996 13956/54 1954 eksponat 785 Pw53-02 Rudy ex. Tw53-3996
2652 13969/54 1955 pomnik 785 Tw53-2570 Racibórz kolor zielony . Nazywany Halinką
3990 13950/54 1954 eksponat 785 Tw53-2561 Chabówka Błędnie oznaczony numerem 2560
2648 13966/54 1955 eksponat 785 Tw53-2565 Sochaczew Prostokątne Bufory
2646 13960/54 1955 eksponat 750 Pw53-1980 Sochaczew ex. Tw53-2564. Przebudowany w 1971
3994 13955/? 1954 złom 14.09.1981 785 Tw53-2562 Bytom?
2645 13961/? 1955 złom 18.04.1985 785 Tw53-2563 Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych PW Świętochłowice ex. PKP
2649 13965/? 1955 złom 24.11.1984 785 Tw53-2567 Bytom?
2650 13968/? 1955 złom 04.06.1983 785 Tw53-2568 Bytom?
2651 13967/? 1955 złom 31.08.1978 785 Tw53-2569 Bytom?
2643 13958/54 1954 złom 785 Tw53-2643 Huta Kościuszko ex. Huta Florian
2644 13964/54 1955 złom 1982 785 Tw53-2644 Huta Pokój ex. Huta Bobrek
3989 12256/48 1955 złom 785 Tw53-3989 Huta Kościuszko zmiana kotła
3991 13951/54 1955 złom 1978 785 Tw53-3991 Huta Pokój
3992 13952/54 1954 złom 785 Tw53-3992 KWK Wujek
3993 13953/54 1954 złom 785 Tw53-3993 Huta Kościuszko ex. Huta Florian
3995 13954/54 1954 złom 1000 Tw53-3995 KWK Zabrze-Bielszowice przekuty z 785 mm
3997 13957/54 1954 złom 1988 785 Tw53-3997 KWK Pokój ex. KWK Katowice
3998 13959/54 1954 złom 1974 785 Tw53-3998 KWK Wujek
  • Kotły zbudowane w Sosnowieckich Zakładach Budowy Kotłów

Przypisy

  1. Bogdan Pokropiński. Parowóz wąskotorowy Tw53. „Świat Kolei”. 3/2010, ss. 36-39. Emi-Press. ISSN 1234-5962. 

Bibliografia[edytuj]

  • Bogdan Pokropiński. Parowóz wąskotorowy Tw53. „Świat Kolei”. 3/2010, ss. 36-39. Emi-Press. ISSN 1234-5962. 
  • Bogdan Pokropiński: Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2016. ISBN 9788320619638. 



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Tw53. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.