Tw53: Różnice pomiędzy wersjami
m (Resztę tabeli dodam w piątek/sobotę.) |
|||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
{{Lokomotywa parowa infobox | {{Lokomotywa parowa infobox | ||
|grafika = [[Plik:DSC02027am.JPG|290px]] | |grafika = [[Plik:DSC02027am.JPG|290px]] | ||
Linia 13: | Linia 10: | ||
|rozstaw_szyn = 750 mm, 785 mm | |rozstaw_szyn = 750 mm, 785 mm | ||
|długość_parowozu = 8800 mm | |długość_parowozu = 8800 mm | ||
− | |szerokość = | + | |szerokość = 2080 mm |
|wysokość = 3050 mm | |wysokość = 3050 mm | ||
|układ_osi = 0-5-0 | |układ_osi = 0-5-0 | ||
Linia 41: | Linia 38: | ||
− | Tw53 – polski parowóz tendrzak budowany w latach 1953 - 1954 przez Fablok. Łącznie zbudowano 20 egzemplarzy tego parowozu, z czego 10 na potrzeby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz 10 na potrzeby górnośląskich zakładów przemysłowych do obsługi ich własnych kolei przemysłowych oraz bocznic. | + | '''Tw53''' – polski parowóz tendrzak budowany w latach 1953 - 1954 przez Fablok. Łącznie zbudowano 20 egzemplarzy tego parowozu, z czego 10 na potrzeby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz 10 na potrzeby górnośląskich zakładów przemysłowych do obsługi ich własnych kolei przemysłowych oraz bocznic<ref>{{cytuj pismo|nazwisko=Pokropiński|imię=Bogdan|tytuł=Parowóz wąskotorowy Tw53|czasopismo=Świat Kolei |wydawca=Emi-Press|wolumin=3/2010|strony=36-39|issn=1234-5962}}</ref>. |
− | |||
Do dzisiejszych czasów zostało zachowane 6 parowozów z czego 2 z nich zostały przystosowane do współpracy z tendrami: | Do dzisiejszych czasów zostało zachowane 6 parowozów z czego 2 z nich zostały przystosowane do współpracy z tendrami: | ||
− | + | *Tw53-2561 | |
− | + | *Tw53-2564 przebudowany na Pw53-1980. Zestawiony z tendrem Pt10-1980 od skasowanego parowozu Pxu z dostaw UNNRA. | |
− | + | *Tw53-2565 | |
− | + | *Tw53-2566 Oczekuje na naprawę główną | |
− | + | *Tw53-2570 | |
− | + | *Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | == Zachowane egzemplarze == | |
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption=""> | <gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption=""> | ||
Linia 70: | Linia 61: | ||
{{clear}} | {{clear}} | ||
− | + | == Lista lokomotyw Tw53 produkcji Fabloku w Chrzanowie == | |
+ | |||
+ | {{#ask:[[Lw typ fabryczny::Tw53]] | limit = 250 | ||
+ | |?Lw numer seryjny | ||
+ | |?Lw rok produkcji | ||
+ | |?Lw stan | ||
+ | |?Lw ostatni rozstaw | ||
+ | |?Lw ostatni typ silnika | ||
+ | |?Lw ostatnie oznaczenie | ||
+ | |?Lw ostatnie stacjonowanie | ||
+ | |?Lw uwagi | ||
+ | |?Lw numer seryjny | ||
+ | |?Lw strona | ||
+ | |?Lw typ fabryczny | ||
+ | |sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny | ||
+ | |format=template | ||
+ | |template=Lw tabela | ||
+ | |introtemplate=Lw tabela nagłówek | ||
+ | | outrotemplate=Lw tabela stop | ||
+ | |link=all | ||
+ | |headers=show | ||
+ | |searchlabel=… dalsze wyniki | ||
+ | |class=sortable wikitable smwtable | ||
+ | }} | ||
+ | |||
+ | == Lista wszystkich egezemplarzy serii Tw53 - tabela do przerzucenia do bazy danych == | ||
{| class="wikitable sortable" | {| class="wikitable sortable" | ||
! Nr fabr. | ! Nr fabr. | ||
+ | ! Nr kotła | ||
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Stan | ! Stan | ||
Linia 81: | Linia 98: | ||
|- | |- | ||
|[[Tw53/2647|2647]] | |[[Tw53/2647|2647]] | ||
+ | |13963/54 | ||
| 1954 | | 1954 | ||
− | | style="background-color:#80FFFF;" | eksponat | + | | style="background-color:#80FFFF;" | eksponat |
| 785 | | 785 | ||
| Tw53-2566 | | Tw53-2566 | ||
− | | | + | | Bytom Karb Wąsk. |
− | | | + | | 05.03.2020 przetransportowany do Bytomia Karbia |
|- | |- | ||
|[[Tw53/3996|3996]] | |[[Tw53/3996|3996]] | ||
+ | |13956/54 | ||
|1954 | |1954 | ||
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat | |style="background-color:#80FFFF;" | eksponat | ||
Linia 97: | Linia 116: | ||
|- | |- | ||
|[[Tw53/2652|2652]] | |[[Tw53/2652|2652]] | ||
+ | |13969/54 | ||
|1955 | |1955 | ||
− | |style="background-color:# | + | |style="background-color:#228b22;" | pomnik |
|785 | |785 | ||
|Tw53-2570 | |Tw53-2570 | ||
Linia 105: | Linia 125: | ||
|- | |- | ||
|[[Tw53/3990|3990]] | |[[Tw53/3990|3990]] | ||
+ | |13950/54 | ||
|1954 | |1954 | ||
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat | |style="background-color:#80FFFF;" | eksponat | ||
Linia 113: | Linia 134: | ||
|- | |- | ||
|[[Tw53/2648|2648]] | |[[Tw53/2648|2648]] | ||
+ | |13966/54 | ||
|1955 | |1955 | ||
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat | |style="background-color:#80FFFF;" | eksponat | ||
Linia 121: | Linia 143: | ||
|- | |- | ||
|[[Tw53/2656|2646]] | |[[Tw53/2656|2646]] | ||
+ | |13960/54 | ||
|1955 | |1955 | ||
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat | |style="background-color:#80FFFF;" | eksponat | ||
Linia 126: | Linia 149: | ||
|Pw53-1980 | |Pw53-1980 | ||
|Sochaczew | |Sochaczew | ||
− | |ex. Tw53-2564. | + | |ex. Tw53-2564. Przebudowany w 1971 |
|- | |- | ||
|[[Tw53/3994|3994]] | |[[Tw53/3994|3994]] | ||
+ | |13955/? | ||
|1954 | |1954 | ||
|style="background-color:#FF8080;" | złom 14.09.1981 | |style="background-color:#FF8080;" | złom 14.09.1981 | ||
Linia 134: | Linia 158: | ||
|Tw53-2562 | |Tw53-2562 | ||
|Bytom? | |Bytom? | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tw53/2645|2645]] | ||
+ | |13961/? | ||
+ | |1955 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" | złom 18.04.1985 | ||
+ | |785 | ||
+ | |Tw53-2563 | ||
+ | |Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych PW Świętochłowice | ||
+ | |ex. PKP | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tw53/2649|2649]] | ||
+ | |13965/? | ||
+ | |1955 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" | złom 24.11.1984 | ||
+ | |785 | ||
+ | |Tw53-2567 | ||
+ | |Bytom? | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tw53/2650|2650]] | ||
+ | |13968/? | ||
+ | |1955 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" | złom 04.06.1983 | ||
+ | |785 | ||
+ | |Tw53-2568 | ||
+ | |Bytom? | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tw53/2651|2651]] | ||
+ | |13967/? | ||
+ | |1955 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" | złom 31.08.1978 | ||
+ | |785 | ||
+ | |Tw53-2569 | ||
+ | |Bytom? | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tw53/2643|2643]] | ||
+ | |13958/54 | ||
+ | |1954 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" | złom | ||
+ | |785 | ||
+ | |Tw53-2643 | ||
+ | |Huta Kościuszko | ||
+ | |ex. Huta Florian | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tw53/2644|2644]] | ||
+ | |13964/54 | ||
+ | |1955 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" | złom 1982 | ||
+ | |785 | ||
+ | |Tw53-2644 | ||
+ | |Huta Pokój | ||
+ | |ex. Huta Bobrek | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tw53/3989|3989]] | ||
+ | |12256/48 | ||
+ | |1955 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" | złom | ||
+ | |785 | ||
+ | |Tw53-3989 | ||
+ | |Huta Kościuszko | ||
+ | |zmiana kotła | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tw53/3991|3991]] | ||
+ | |13951/54 | ||
+ | |1955 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" | złom 1978 | ||
+ | |785 | ||
+ | |Tw53-3991 | ||
+ | |Huta Pokój | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tw53/3992|3992]] | ||
+ | |13952/54 | ||
+ | |1954 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" | złom | ||
+ | |785 | ||
+ | |Tw53-3992 | ||
+ | |KWK Wujek | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tw53/3993|3993]] | ||
+ | |13953/54 | ||
+ | |1954 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" | złom | ||
+ | |785 | ||
+ | |Tw53-3993 | ||
+ | |Huta Kościuszko | ||
+ | |ex. Huta Florian | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tw53/3995|3995]] | ||
+ | |13954/54 | ||
+ | |1954 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" | złom | ||
+ | |1000 | ||
+ | |Tw53-3995 | ||
+ | |KWK Zabrze-Bielszowice | ||
+ | |przekuty z 785 mm | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tw53/3997|3997]] | ||
+ | |13957/54 | ||
+ | |1954 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" | złom 1988 | ||
+ | |785 | ||
+ | |Tw53-3997 | ||
+ | |KWK Pokój | ||
+ | |ex. KWK Katowice | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tw53/3998|3998]] | ||
+ | |13959/54 | ||
+ | |1954 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" | złom 1974 | ||
+ | |785 | ||
+ | |Tw53-3998 | ||
+ | |KWK Wujek | ||
| | | | ||
|} | |} | ||
+ | *Kotły zbudowane w Sosnowieckich Zakładach Budowy Kotłów | ||
+ | {{Przypisy}} | ||
+ | == Bibliografia == | ||
− | + | * {{cytuj pismo|nazwisko=Pokropiński|imię=Bogdan|tytuł=Parowóz wąskotorowy Tw53|czasopismo=Świat Kolei |wydawca=Emi-Press|wolumin=3/2010|strony=36-39|issn=1234-5962}} | |
− | + | * {{cytuj książkę |nazwisko = Pokropiński| imię = Bogdan|tytuł = Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej| wydawca = Wydawnictwa Komunikacji i Łączności| miejsce = Warszawa| rok = 2016| isbn = 9788320619638}} | |
− | |||
{{Wikipedia|Tw53}} | {{Wikipedia|Tw53}} |
Aktualna wersja na dzień 16:21, 4 paź 2024
Tw53 | |
Tw53-2561 (błędnie oznaczony jako 2560) na ekspozycji w skansenie w Chabówce | |
Przewoźnik | PKP, przemysł |
Oznaczenie przewoźnika | Tw53 |
Producent | Fablok Chrzanów |
Lata budowy | 1953 - 1954 |
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy | 20 |
Rozstaw szyn | 750 mm, 785 mm |
Długość parowozu | 8800 mm |
Szerokość | 2080 mm |
Wysokość | 3050 mm |
Układ osi | 0-5-0
|
Średnica kół napędowych | 790 mm |
Ciśnienie pary w kotle | 13 atm |
Powierzchnia rusztu | 1,6 m2 |
Powierzchnia przegrzewacza | 22 m2
|
Średnica cylindrów | 450 mm |
Skok tłoka | 400 mm |
Moc znamionowa | 400 KM (294,2 kW) |
Prędkość konstrukcyjna | 30 km/h |
Masa własna | 32,4 t |
Masa służbowa | 41,25 t
|
Zapas węgla | 1,6 t |
Zapas wody | 4 m3
|
Tw53 – polski parowóz tendrzak budowany w latach 1953 - 1954 przez Fablok. Łącznie zbudowano 20 egzemplarzy tego parowozu, z czego 10 na potrzeby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz 10 na potrzeby górnośląskich zakładów przemysłowych do obsługi ich własnych kolei przemysłowych oraz bocznic[1].
Do dzisiejszych czasów zostało zachowane 6 parowozów z czego 2 z nich zostały przystosowane do współpracy z tendrami:
- Tw53-2561
- Tw53-2564 przebudowany na Pw53-1980. Zestawiony z tendrem Pt10-1980 od skasowanego parowozu Pxu z dostaw UNNRA.
- Tw53-2565
- Tw53-2566 Oczekuje na naprawę główną
- Tw53-2570
- Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48.
Zachowane egzemplarze[edytuj]
Tw53-2560 na terenie skansenu w Chabówce Chabówka 20.08.2016.
Tw53-2566 na terenie stacji w Rudach Rudy 25.10.2015
Lista lokomotyw Tw53 produkcji Fabloku w Chrzanowie[edytuj]
Typ / Numer fabryczny | Rok produkcji | Stan | Rozstaw | Typ silnika | Oznaczenie | Stacjonowanie | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tw53/2467 | 1954 | Odstawiona | 785 mm | Nie dotyczy | Tw53-2566 | Bytom Karb Wąskotorowy | |
Tw53/3990 | 1954 | Eksponat | 785 mm | Nie dotyczy | Tw53-2561 | Skansen w Chabówce | |
Tw53/3996 | 1954 | Odstawiona | 785 mm | Nie dotyczy | Tw53-3996 | Rudy | |
Tw53/2648 | 1955 | Eksponat | 785 mm | Nie dotyczy | Tw53-2565 | Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie | |
Tw53/2652 | 1955 | Pomnik | 785 mm | Nie dotyczy | Tw53-2670 | Racibórz |
Lista wszystkich egezemplarzy serii Tw53 - tabela do przerzucenia do bazy danych[edytuj]
Nr fabr. | Nr kotła | Rok prod. | Stan | Prześwit | Oznaczenie | Aktualne lub ostatnie miejsce stacjonowania |
Uwagi | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2647 | 13963/54 | 1954 | eksponat | 785 | Tw53-2566 | Bytom Karb Wąsk. | 05.03.2020 przetransportowany do Bytomia Karbia | |
3996 | 13956/54 | 1954 | eksponat | 785 | Pw53-02 | Rudy | ex. Tw53-3996 | |
2652 | 13969/54 | 1955 | pomnik | 785 | Tw53-2570 | Racibórz | kolor zielony . Nazywany Halinką | |
3990 | 13950/54 | 1954 | eksponat | 785 | Tw53-2561 | Chabówka | Błędnie oznaczony numerem 2560 | |
2648 | 13966/54 | 1955 | eksponat | 785 | Tw53-2565 | Sochaczew | Prostokątne Bufory | |
2646 | 13960/54 | 1955 | eksponat | 750 | Pw53-1980 | Sochaczew | ex. Tw53-2564. Przebudowany w 1971 | |
3994 | 13955/? | 1954 | złom 14.09.1981 | 785 | Tw53-2562 | Bytom? | ||
2645 | 13961/? | 1955 | złom 18.04.1985 | 785 | Tw53-2563 | Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych PW Świętochłowice | ex. PKP | |
2649 | 13965/? | 1955 | złom 24.11.1984 | 785 | Tw53-2567 | Bytom? | ||
2650 | 13968/? | 1955 | złom 04.06.1983 | 785 | Tw53-2568 | Bytom? | ||
2651 | 13967/? | 1955 | złom 31.08.1978 | 785 | Tw53-2569 | Bytom? | ||
2643 | 13958/54 | 1954 | złom | 785 | Tw53-2643 | Huta Kościuszko | ex. Huta Florian | |
2644 | 13964/54 | 1955 | złom 1982 | 785 | Tw53-2644 | Huta Pokój | ex. Huta Bobrek | |
3989 | 12256/48 | 1955 | złom | 785 | Tw53-3989 | Huta Kościuszko | zmiana kotła | |
3991 | 13951/54 | 1955 | złom 1978 | 785 | Tw53-3991 | Huta Pokój | ||
3992 | 13952/54 | 1954 | złom | 785 | Tw53-3992 | KWK Wujek | ||
3993 | 13953/54 | 1954 | złom | 785 | Tw53-3993 | Huta Kościuszko | ex. Huta Florian | |
3995 | 13954/54 | 1954 | złom | 1000 | Tw53-3995 | KWK Zabrze-Bielszowice | przekuty z 785 mm | |
3997 | 13957/54 | 1954 | złom 1988 | 785 | Tw53-3997 | KWK Pokój | ex. KWK Katowice | |
3998 | 13959/54 | 1954 | złom 1974 | 785 | Tw53-3998 | KWK Wujek |
- Kotły zbudowane w Sosnowieckich Zakładach Budowy Kotłów
Przypisy
Bibliografia[edytuj]
- Bogdan Pokropiński. Parowóz wąskotorowy Tw53. „Świat Kolei”. 3/2010, ss. 36-39. Emi-Press. ISSN 1234-5962.
- Bogdan Pokropiński: Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2016. ISBN 9788320619638.
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Tw53. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.