Wykaz parowozów Brigadelokomotive eksploatowanych w Polsce: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 54: Linia 54:
 
| 23 || ? || Hartmann || ? || 1919 || PKPa: D1-376 || DRB: 99 1606 || PKPb: Tx1-319 || Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r.<br /> W 1950 r. do Mławy.
 
| 23 || ? || Hartmann || ? || 1919 || PKPa: D1-376 || DRB: 99 1606 || PKPb: Tx1-319 || Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r.<br /> W 1950 r. do Mławy.
 
|-
 
|-
| 24 || ? || Hartmann || ? || 1919 || || DRB: 99 1538 || PKPb: Tx1-311 || W 1952 r. do KZN Skalbmierzyce.
+
| 24 || ? || Hartmann || ? || 1919 || || DRB: 99 1538 || PKPb: Tx1-311 || Na terenie JKD w styczniu 1945 r.<br /> W 1952 r. do KZN Skalbmierzyce.
 
|-
 
|-
 
| 25 || ? || Orenstein & Koppel || ? || ? || || DRB: 99 1561 || || Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r.
 
| 25 || ? || Orenstein & Koppel || ? || ? || || DRB: 99 1561 || || Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r.

Wersja z 16:24, 26 cze 2014

Poniżej przedstawiono zestawienie niektórych parowozów Brigadelokomotive eksploatowanych w Polsce. Ze względu na ich liczebność oraz ilość użytkowników (w tym firm nie związanych bezpośrednio z transportem kolejowym) pełen wykaz jest niemożliwy do stworzenia.

Koleje użytku publicznego

Jędrzejowska

Lp. Nr HF Producent Nr fabryczny rok budowy Oznaczenie
do 1939 r.
Oznaczenie
1940-45 r.
Oznaczenie
po 1945 r.
Uwagi
1 256
(?)
Henschel 12558 1913 PKPa: D1-333 DRB: 99 1568 Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r.
2 258 Henschel 12560 1914 PKPa: D1-334 DRB: 99 1549 PKPb: Tx1-314 W latach 1940-43 sprowadzony z Kujawskich KD.
W 1951 r. do PRN Lublin.
3 322 Orenstein & Koppel 7008 1914 Lit.: K4-402 DRB: 99 1631 Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r.
4 339 Borsig 9234 1915 PKPa: D1-321 DRB: 99 1547 PKPb: Tx1-313 W latach 1940-43 sprowadzony z Kujawskich KD.
Złomowany w 1948 r.
5 360 Orenstein & Koppel 7974 1914 W wykazie Pińczowskich Kolei Dojazdowych z 1926 r.
6 1085
(?)
Henschel 15962 1918 DRB: 99 1580 PKPb: Tx1-318 Na terenie JKD w styczniu 1945 r.
W 1949 r. do Mławy.
7 1103 Henschel 15980 1918 PKPa: 1241 DRB: 99 1576 Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r. ze Zwierzyńca.
8 1405 Borsig 9984 1917 PKPa: D1-375 DRB: 99 1558 PKPb: Tx1-316 W latach 1940-43 sprowadzony z Kujawskich KD.
W 1950 r. do Mławy
9 1562 Maffei 4840 1917 W wykazie Pińczowskich Kolei Dojazdowych z 1926 r.
10 1707 Linke-Hofmann 1507 1917 PKPa: D1-301 DRB: 99 1540 PKPb: Tx1-312 Sprowadzony w latach 1940 - 1943.
Złomowany w 1952 r.
11 1872 Orenstein & Koppel 8402 1917 PKPa: D1-1029 DRB: 99 1577 PKPb: Tx1-308 Sprowadzony w latach 1942 - 1943 ze Zwierzyńca.
Skreślony w 1952 r. (przekazany do Zarządu Dróg?)
12 1984 Schwartzkopf 6722 1918 PKPa: D1-4252 PKPb: Tx1-320 Sprowadzony maj - listopad 1944 r. z Wileńszczyzny.
W 1950 r. do Mławy.
W 1952 r. do Cukr. Klemensów
Złomowany w Klemensowie.
13 2209 Jung 2818 1918 ? Sprowadzony maj - listopad 1944 r. z Wileńszczyzny.
14 2601 Krauss 7580 1919 PKPa: D3-1271 DRB: 99 1578 Tx-317 Demolag Parchim
Sprowadzony w latach 1942 - 1943 ze Zwierzyńca.
W 1948 r. złomowany w Mławie.
15 2806
(?)
Krauss 7664 1919 PKPa: D1-357 DRB: 99 1605 Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r.
16 2814 Krauss 7672 1919 PKPa: D1-365 DRB: 99 1554 PKPb: Tx1-315 W latach 1940-43 sprowadzony z Kujawskich KD.
W 1950 r. do Mławy.
17 2816 Krauss 7674 1919 PKPa: D3-367 DRB: 99 1536 Sprowadzony w latach 1940 - 1943
18 ? Borsig 8831 1914 PKPa: D1-318 DRB: 99 1603 Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r.
19 ? Orenstein & Koppel 8163 1916 Sprowadzony maj - listopad 1944 r. z Wileńszczyzny.[1]
20 ? ? ? 1916 Lit. K4-476
PKPa: D1-4216
PKPb: Tx1-309 Sprowadzony maj - listopad 1944 r. z Wileńszczyzny.
W 1953 r. do Min. Górnictwa.
21 ? Henschel 15136 1917 DRB: 99 1578* PKPb: Tx1-317 Na terenie JKD w styczniu 1945 r.
W 1948 r. do Mławy.
22 ? Linke-Hofmann 1337 1918 Lett. M1-622 PKPb: Tx1-310 Sprowadzony maj - listopad 1944 r. z Wileńszczyzny.
W 1950 r. do CZ PRK
23 ? Hartmann ? 1919 PKPa: D1-376 DRB: 99 1606 PKPb: Tx1-319 Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r.
W 1950 r. do Mławy.
24 ? Hartmann ? 1919 DRB: 99 1538 PKPb: Tx1-311 Na terenie JKD w styczniu 1945 r.
W 1952 r. do KZN Skalbmierzyce.
25 ? Orenstein & Koppel ? ? DRB: 99 1561 Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r.

Zwierzyniecka

Lp. Nr HF Producent Nr fabryczny rok budowy Oznaczenie
do 1939 r.
Oznaczenie
1940-45 r.
Oznaczenie
po 1945 r.
Uwagi
1 1103 Henschel 15980 1918 PKPa: 1241 DRB: 99 1576 Luty 1942 r. w Zwierzyńcu
Lipiec - listopad 1944 r. wysłany do Jędrzejowa.
2 1514 Henschel 15253 1917 Lit.: K4-434
PKPa: 4257
DRB: 99 1601 PKPb: Tx1-321 Luty 1942 r. w Zwierzyńcu.
3 1872 Orenstein & Koppel 8402 1917 PKPa: D1-1029 DRB: 99 1577 PKPb: Tx1-308 Eisenbahnpark Rehagen-Klausdorf
Luty 1942 r. w Zwierzyńcu.
1942 - 1943 wysłany do Jędrzejowa.
1952 r. skreślony (przekazany do Zarządu Dróg?).
4 2601 Krauss 7580 1919 PKPa: D3-1271 DRB: 99 1578 PKPb: Tx1-317 Demolag Parchim
Luty 1942 r. w Zwierzyńcu.
1942 - 1943 wysłany do Jędrzejowa.
1948 r. złomowany w Mławie.
5 ? Krauss 10195 1919 PKPa: 1276 DRB: 99 1600 PKPb: Tx1-334 Demolag Parchim
Luty 1942 r. w Zwierzyńcu.
1948 r. wysłany do Mławy
1956 r. przekazany do przemysłu.

Koleje przemysłowe

Koleje leśne[2]

Lp. Nr HF Producent Nr fabryczny rok budowy Oznaczenie
polskie
Stacjonowanie Uwagi
1 365 Henschel 13306 1914 ? ?
2 522 Henschel 14015 1916 Tx 232 Czarna Biał. oryginalny kocioł do HF 588 (Tx 227), następnie do Tx 242
2. kocioł z HF 2689, Borsig 10461 / 1919
3. kocioł z HF 2344, Henschel 16094 / 1918
3 580 Jung 2449 1916 Tx 206 Hajnówka oryginalny kocioł do ?
2. kocioł z HF 2497, Borsig 10377 / 1919
2. kocioł do HF 1095 (Tx 207)
3. kocioł z HF 2630 (Tx 203), Maffei 5080 / 1918
3. kocioł do HF 1958 (Tx 1958)
4 588 Esslingen 3777 1916 Tx 227 Czarna Biał. oryginalny kocioł do ?
2. kocioł z HF 522 (Tx 232), Henschel 14015 / 1916
2. kocioł do Tx 242 (zachowany)
3. kocioł z ?
EGZEMPLARZ ZACHOWANY
5 840 Maffei 4752 1916 Tx 1125 Zagnańsk oryginalny kocioł do Tx 208
2. kocioł z HF 2808, Krauss 7666 / 1919
6 977 Borsig 9840 1917 ? ?
7 1082 Henschel 15959 1918 ? ? oryginalny kocioł do Tx 200
8 1095 Henschel 15972 1918 Tx 207 Czarna Biał. oryginalny kocioł do ?
2. kocioł od HF 2497, Borsig 10377 / 1919 z HF 580 (Tx 206)
9 1096 Henschel 15973 1918 Tx 1117 Czarna Biał. oryginalny kocioł do ?
2. kocioł z HF 1920 (Tx 201), Borsig 10312 / 1918
10 1103 Henschel 15980 1918 Tx 1115 Czarna Biał.
11 1113 Henschel 15990 1918 Tx 204 Hajnówka
12 1609 Hohenzollern 3738 1917 Tx 1123 Hajnówka EGZEMPLARZ ZACHOWANY
13 1876 Jung 2764 1918 Tx 1110 Zagnańsk
14 1920 Borsig 10312 1918 Tx 201 Czarna Biał. oryginalny kocioł do HF 1096 (Tx 1117)
2. kocioł z HF 2103, Borsig 10334 / 1918
EGZEMPLARZ ZACHOWANY
15 1958 Orenstein & Koppel 8575 1918 Tx 1958 Hajnówka oryginalny kocioł do HF 2500 (Tx 209)
2. kocioł od HF 2630 (Tx 203), Maffei 5080 / 1918 z HF 580 (Tx 206)
2. kocioł do ?
3. kocioł z HF 2277 (Tx 233), Hartmann 4121 / 1918
EGZEMPLARZ ZACHOWANY
16 1973 Orenstein & Koppel 8590 1918 Tx 1113 Hajnówka oryginalny kocioł do ?
2. kocioł z HF 2415, Linke-Hofmann 1759 / 1918
EGZEMPLARZ ZACHOWANY
17 2066 Henschel 15920 1918 ? ?
18 2103 Borsig 10334 1918 ? ? oryginalny kocioł do HF 1920 (Tx 201)
19 2187 Orenstein & Koppel 8615 1918 Tx 1114 Czarna Biał. oryginalny kocioł do ?
2. kocioł z HF 2277 (Tx 233), Hartmann 4121 / 1918
2. kocioł do HF 1958 (Tx 1958)
EGZEMPLARZ ZACHOWANY
20 2277 Hartmann 4121 1918 Tx 233 Hajnówka oryginalny kocioł do HF 2187 (Tx 1114)
21 2289 Hanomag 8690 1918 Tx 1124 Czarna Biał.
22 2296 Borsig 10359 1918 Tx 226 ? oryginalny kocioł do ?
2. kocioł z HF 2344, Henschel 16094 / 1918
2. kocioł do HF 522 (Tx 232)
23 2299 Borsig 10362 1918 Tx 552 Hajnówka
24 2309 Hartmann 4141 1918 ? ?
25 2344 Henschel 16094 1918 ? ? oryginalny kocioł do HF 2296 (Tx 226)
26 2353 Henschel 16103 1918 Tx 1116 Czarna Białostocka oryginalny kocioł do Tx 1111
2. kocioł z HF 2744, Hartmann 4306 / 1919
EGZEMPLARZ ZACHOWANY
27 2391 Krauss 7545 1918 ? ? oryginalny kocioł do HF 2490 (Tx 1112)
28 2415 Linke-Hofmann 1759 1918 ? ? oryginalny kocioł do HF 1973 (Tx 1113)
29 2490 Borsig 10370 1919 Tx 1112 Zagnańsk
Czarna Biał.
Hajnówka
oryginalny kocioł do ?
2. kocioł z HF 2392, Krauss 7545 / 1919
EGZEMPLARZ ZACHOWANY
30 2497 Borsig 10377 1919 ? ? oryginalny kocioł do HF 580 (Tx 206), następnie do HF 1095 (Tx 207)
31 2500 Borsig 10380 1919 Tx 209 Hajnówka oryginalny kocioł do HF 2630 (Tx 203)
2. kocioł z HF 1958 (Tx 1958), Orenstein & Koppel 8575 / 1918
32 2501 Borsig 10381 1919 Tx 231 Czarna Biał.
33 2510 Borsig 10390 1919 Tx 205 Hajnówka
34 2630 Maffei 5080 1918 Tx 203 Hajnówka
Czarna Biał.
oryginalny kocioł do HF 580 (Tx 206), następnie do HF 1958 (Tx 1958)
2. kocioł z HF 2500 (Tx 209), Borsig 10380 / 1919
35 2689 Borsig 10461 1919 ? ? oryginalny kocioł do HF 522 (Tx 232)
36 2744 Hartmann 4306 1919 ? ? oryginalny kocioł do HF 2353 (Tx 1116)
37 2745 Hartmann 4307 1919 ? ?
38 2808 Krauss 7666 1919 ? ? oryginalny kocioł do HF 840 (Tx 1125)
39 ? ? ? ? Tx 242 Płociczno
Zagnańsk
ZKL Czarna Biał.
oryginalny kocioł do ?
2. kocioł z HF 522 (Tx 232), Henschel 14015 / 1916
EGZEMPLARZ ZACHOWANY
40 ? ? ? ? Tx 208 Zagnańsk oryginalny kocioł do ?
2. kocioł z HF 840 (Tx 1125), Maffei 4752 / 1916
41 ? ? ? ? Tx 200 Hajnówka oryginalny kocioł do ?
2. kocioł z HF 1082, Henschel 15959 / 1918
EGZEMPLARZ ZACHOWANY
42 ? ? ? ? Tx 1111 Czarna Biał. oryginalny kocioł do ?
2. kocioł z HF 2353 (Tx 1116), Henschel 16103 / 1918

Cukrownia Gosławice[3]

Lp. Nr HF Producent Nr fabryczny rok budowy Oznaczenie
polskie
Uwagi
1 365 Henschel 13306 1914 1926-39: Nr 3, 1940-54: Nr 3 W 1954 r. odstawiony
Po 1954 r. sprzedany Cukr. Zbiersk (do Cielc).
2 988 Borsig 9851 1917 1926-39: Nr 4, 1940-54: Nr 4 W 1954 r. odstawiony
Po 1954 r. sprzedany Cukr. Leśmierz, Mała Wieś, Żnin lub innej cukrowni na Kujawach.
3 2284 Hartmann 4128 1918 1926-39: Nr 2, 1940-54: Nr 6 W 1954 r. odstawiony
W 1956 r. sprzedany Cukr. Zbiersk (do Cielc).
4 2300 (?) Borsig 10363[4] 1918 1926-39: Nr 5, 1940-54: Nr 5 W 1954 r. odstawiony
Po 1954 r. sprzedany Cukr. Leśmierz, Mała Wieś, Żnin lub innej cukrowni na Kujawach.

Jeden parowóz (przedwojenny nr 2?) zakupiono w 1919 roku, dwa kolejne (nr 3, 4?) w 1922/23 w firmie Wolwis.

Cukrownia Guzów[5]

Lp. Nr HF Producent Nr fabryczny rok budowy Oznaczenie
polskie
Uwagi
1 1436 Schwartzkopf 6337 1917 1946: Nr 2, 1951: Nr 3, 1965: Nr 3
2 1762 Henschel 15561 1917 1946: Nr 3, 1951: Nr 2, 1965: Nr 2
3 2111 Schwartzkopf 6753 1918 1946: Nr 4, 1951: Nr 1, 1965: Nr 1 Kocioł Hartmann 4158 / 1918
4 1090 Henschel 15967 1918 1946: -, 1951: Nr 4, 1965: Nr 4 Najprawdopodobniej z Cukrowni Ciechanów.

Cukrownia Klemensów[6]

Lp. Nr HF Producent Nr fabryczny rok budowy Oznaczenie
polskie
Uwagi
1 298 Borsig 8824 1914 Nr 11 W 1953 r. zakupiony z PKP (ex. D 315, Tx1 341)
W 1974 r. przekazany do Muz. Kol.
W 1981 r. złomowany w Chróścinie Nyskiej.
2 485 Henschel 13580 1915 Nr 4 W 1929 r. zakupiony w firmie Wolwis
W 1974 r. przekazany do Muz. Kol.
EGZEMPLARZ ZACHOWANY
3 1004 Henschel 14252 1915 Nr 10 W 1936 r. zakupiony w firmie Wolwis
W 1974 r. przekazany do Muz. Kol.
EGZEMPLARZ ZACHOWANY
4 1405 Borsig 9984 1917 Nr 12 W 1955 r. zakupiony z PKP (ex. D 375, Tx1 316)
W 1971 r. złomowany w Klemensowie.
5 1984 Schwartzkopf 6722 1918 Nr 10 W 1952 r. zakupiony (przekazany z innej cukrowni?)
Złomowany w Klemensowie
6 2092 Borsig 10323 1918 Nr 2 W 1921 r. zakupiony z Cukr. Garbów
W 1974 r. przekazany do Muz. Kol.
EGZEMPLARZ ZACHOWANY
7 2505 Borsig 10385 1919 Nr 5 W 1929 r. zakupiony w firmie Wolwis
W 1974 r. przekazany do Muz. Kol.
W 1978 r. złomowany w Chróścinie Nyskiej.
8 2558 Henschel 16163 1918 Nr 9 W 1952 r. przekazany z Cukr. Włostów
W 1974 r. przekazany do Muz. Kol.
EGZEMPLARZ ZACHOWANY
9 2604 Linke-Hofmann 1763 1918 Nr 3 W 1923 r. zakupiony w firmie Wolwis
W 1974 r. przekazany do Muz. Kol.
W 1978 r. złomowany w Chróścinie Nyskiej.
10 2722 Hartmann 4284 1919 Nr 8 W 1952 r. przekazany z Cukr. Włostów
W 1974 r. przekazany do Muz. Kol.
W 1981 r. złomowany w Chróścinie Nyskiej.

Przypisy

  1. Dane błędne (O&K 8163/16 to parowóz na 800 mm dla kolejek warszawskich). W 1916 r. O&K wyprodukował parowozy HF 582 - 586 (8146 - 8150), z których jeden (HF 586, O&K 8150/16) znalazł się na kolejach łotewskich LVD: ML 628.
  2. Na podstawie wykazu opracowanego przez Krzysztofa Zintla: (Leśnie kolejki wąskotorowe...)
  3. Maciej Matuszewski: Koleje żelazne Cukrowni Gosławice 1912 - 1992, Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań, 1993.
  4. Numer prawdopodobny. W dokumentach podano 10353.
  5. Maciej Kucharski, Zbigniew Tucholski: Kolej Cukrowni Guzów, "Stalowe Szlaki" 2/2000
  6. Hubert Chwedyk: Koleje wąskotorowe...