Wykaz parowozów Brigadelokomotive eksploatowanych w Polsce: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Linia 54: | Linia 54: | ||
| 23 || ? || Hartmann || ? || 1919 || PKPa: D1-376 || DRB: 99 1606 || PKPb: Tx1-319 || Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r.<br /> W 1950 r. do Mławy. | | 23 || ? || Hartmann || ? || 1919 || PKPa: D1-376 || DRB: 99 1606 || PKPb: Tx1-319 || Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r.<br /> W 1950 r. do Mławy. | ||
|- | |- | ||
− | | 24 || ? || Hartmann || ? || 1919 || || DRB: 99 1538 || PKPb: Tx1-311 || W 1952 r. do KZN Skalbmierzyce. | + | | 24 || ? || Hartmann || ? || 1919 || || DRB: 99 1538 || PKPb: Tx1-311 || Na terenie JKD w styczniu 1945 r.<br /> W 1952 r. do KZN Skalbmierzyce. |
|- | |- | ||
| 25 || ? || Orenstein & Koppel || ? || ? || || DRB: 99 1561 || || Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r. | | 25 || ? || Orenstein & Koppel || ? || ? || || DRB: 99 1561 || || Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r. |
Wersja z 16:24, 26 cze 2014
Poniżej przedstawiono zestawienie niektórych parowozów Brigadelokomotive eksploatowanych w Polsce. Ze względu na ich liczebność oraz ilość użytkowników (w tym firm nie związanych bezpośrednio z transportem kolejowym) pełen wykaz jest niemożliwy do stworzenia.
Koleje użytku publicznego
Jędrzejowska
Lp. | Nr HF | Producent | Nr fabryczny | rok budowy | Oznaczenie do 1939 r. |
Oznaczenie 1940-45 r. |
Oznaczenie po 1945 r. |
Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 256 (?) |
Henschel | 12558 | 1913 | PKPa: D1-333 | DRB: 99 1568 | Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r. | |
2 | 258 | Henschel | 12560 | 1914 | PKPa: D1-334 | DRB: 99 1549 | PKPb: Tx1-314 | W latach 1940-43 sprowadzony z Kujawskich KD. W 1951 r. do PRN Lublin. |
3 | 322 | Orenstein & Koppel | 7008 | 1914 | Lit.: K4-402 | DRB: 99 1631 | Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r. | |
4 | 339 | Borsig | 9234 | 1915 | PKPa: D1-321 | DRB: 99 1547 | PKPb: Tx1-313 | W latach 1940-43 sprowadzony z Kujawskich KD. Złomowany w 1948 r. |
5 | 360 | Orenstein & Koppel | 7974 | 1914 | W wykazie Pińczowskich Kolei Dojazdowych z 1926 r. | |||
6 | 1085 (?) |
Henschel | 15962 | 1918 | DRB: 99 1580 | PKPb: Tx1-318 | Na terenie JKD w styczniu 1945 r. W 1949 r. do Mławy. | |
7 | 1103 | Henschel | 15980 | 1918 | PKPa: 1241 | DRB: 99 1576 | Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r. ze Zwierzyńca. | |
8 | 1405 | Borsig | 9984 | 1917 | PKPa: D1-375 | DRB: 99 1558 | PKPb: Tx1-316 | W latach 1940-43 sprowadzony z Kujawskich KD. W 1950 r. do Mławy |
9 | 1562 | Maffei | 4840 | 1917 | W wykazie Pińczowskich Kolei Dojazdowych z 1926 r. | |||
10 | 1707 | Linke-Hofmann | 1507 | 1917 | PKPa: D1-301 | DRB: 99 1540 | PKPb: Tx1-312 | Sprowadzony w latach 1940 - 1943. Złomowany w 1952 r. |
11 | 1872 | Orenstein & Koppel | 8402 | 1917 | PKPa: D1-1029 | DRB: 99 1577 | PKPb: Tx1-308 | Sprowadzony w latach 1942 - 1943 ze Zwierzyńca. Skreślony w 1952 r. (przekazany do Zarządu Dróg?) |
12 | 1984 | Schwartzkopf | 6722 | 1918 | PKPa: D1-4252 | PKPb: Tx1-320 | Sprowadzony maj - listopad 1944 r. z Wileńszczyzny. W 1950 r. do Mławy. W 1952 r. do Cukr. Klemensów Złomowany w Klemensowie. | |
13 | 2209 | Jung | 2818 | 1918 | ? | Sprowadzony maj - listopad 1944 r. z Wileńszczyzny. | ||
14 | 2601 | Krauss | 7580 | 1919 | PKPa: D3-1271 | DRB: 99 1578 | Tx-317 | Demolag Parchim Sprowadzony w latach 1942 - 1943 ze Zwierzyńca. W 1948 r. złomowany w Mławie. |
15 | 2806 (?) |
Krauss | 7664 | 1919 | PKPa: D1-357 | DRB: 99 1605 | Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r. | |
16 | 2814 | Krauss | 7672 | 1919 | PKPa: D1-365 | DRB: 99 1554 | PKPb: Tx1-315 | W latach 1940-43 sprowadzony z Kujawskich KD. W 1950 r. do Mławy. |
17 | 2816 | Krauss | 7674 | 1919 | PKPa: D3-367 | DRB: 99 1536 | Sprowadzony w latach 1940 - 1943 | |
18 | ? | Borsig | 8831 | 1914 | PKPa: D1-318 | DRB: 99 1603 | Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r. | |
19 | ? | Orenstein & Koppel | 8163 | 1916 | Sprowadzony maj - listopad 1944 r. z Wileńszczyzny.[1] | |||
20 | ? | ? | ? | 1916 | Lit. K4-476 PKPa: D1-4216 |
PKPb: Tx1-309 | Sprowadzony maj - listopad 1944 r. z Wileńszczyzny. W 1953 r. do Min. Górnictwa. | |
21 | ? | Henschel | 15136 | 1917 | DRB: 99 1578* | PKPb: Tx1-317 | Na terenie JKD w styczniu 1945 r. W 1948 r. do Mławy. | |
22 | ? | Linke-Hofmann | 1337 | 1918 | Lett. M1-622 | PKPb: Tx1-310 | Sprowadzony maj - listopad 1944 r. z Wileńszczyzny. W 1950 r. do CZ PRK | |
23 | ? | Hartmann | ? | 1919 | PKPa: D1-376 | DRB: 99 1606 | PKPb: Tx1-319 | Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r. W 1950 r. do Mławy. |
24 | ? | Hartmann | ? | 1919 | DRB: 99 1538 | PKPb: Tx1-311 | Na terenie JKD w styczniu 1945 r. W 1952 r. do KZN Skalbmierzyce. | |
25 | ? | Orenstein & Koppel | ? | ? | DRB: 99 1561 | Sprowadzony lipiec - listopad 1944 r. |
Zwierzyniecka
Lp. | Nr HF | Producent | Nr fabryczny | rok budowy | Oznaczenie do 1939 r. |
Oznaczenie 1940-45 r. |
Oznaczenie po 1945 r. |
Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1103 | Henschel | 15980 | 1918 | PKPa: 1241 | DRB: 99 1576 | Luty 1942 r. w Zwierzyńcu Lipiec - listopad 1944 r. wysłany do Jędrzejowa. | |
2 | 1514 | Henschel | 15253 | 1917 | Lit.: K4-434 PKPa: 4257 |
DRB: 99 1601 | PKPb: Tx1-321 | Luty 1942 r. w Zwierzyńcu. |
3 | 1872 | Orenstein & Koppel | 8402 | 1917 | PKPa: D1-1029 | DRB: 99 1577 | PKPb: Tx1-308 | Eisenbahnpark Rehagen-Klausdorf Luty 1942 r. w Zwierzyńcu. 1942 - 1943 wysłany do Jędrzejowa. 1952 r. skreślony (przekazany do Zarządu Dróg?). |
4 | 2601 | Krauss | 7580 | 1919 | PKPa: D3-1271 | DRB: 99 1578 | PKPb: Tx1-317 | Demolag Parchim Luty 1942 r. w Zwierzyńcu. 1942 - 1943 wysłany do Jędrzejowa. 1948 r. złomowany w Mławie. |
5 | ? | Krauss | 10195 | 1919 | PKPa: 1276 | DRB: 99 1600 | PKPb: Tx1-334 | Demolag Parchim Luty 1942 r. w Zwierzyńcu. 1948 r. wysłany do Mławy 1956 r. przekazany do przemysłu. |
Koleje przemysłowe
Koleje leśne[2]
Lp. | Nr HF | Producent | Nr fabryczny | rok budowy | Oznaczenie polskie |
Stacjonowanie | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 365 | Henschel | 13306 | 1914 | ? | ? | |
2 | 522 | Henschel | 14015 | 1916 | Tx 232 | Czarna Biał. | oryginalny kocioł do HF 588 (Tx 227), następnie do Tx 242 2. kocioł z HF 2689, Borsig 10461 / 1919 3. kocioł z HF 2344, Henschel 16094 / 1918 |
3 | 580 | Jung | 2449 | 1916 | Tx 206 | Hajnówka | oryginalny kocioł do ? 2. kocioł z HF 2497, Borsig 10377 / 1919 2. kocioł do HF 1095 (Tx 207) 3. kocioł z HF 2630 (Tx 203), Maffei 5080 / 1918 3. kocioł do HF 1958 (Tx 1958) |
4 | 588 | Esslingen | 3777 | 1916 | Tx 227 | Czarna Biał. | oryginalny kocioł do ? 2. kocioł z HF 522 (Tx 232), Henschel 14015 / 1916 2. kocioł do Tx 242 (zachowany) 3. kocioł z ? EGZEMPLARZ ZACHOWANY |
5 | 840 | Maffei | 4752 | 1916 | Tx 1125 | Zagnańsk | oryginalny kocioł do Tx 208 2. kocioł z HF 2808, Krauss 7666 / 1919 |
6 | 977 | Borsig | 9840 | 1917 | ? | ? | |
7 | 1082 | Henschel | 15959 | 1918 | ? | ? | oryginalny kocioł do Tx 200 |
8 | 1095 | Henschel | 15972 | 1918 | Tx 207 | Czarna Biał. | oryginalny kocioł do ? 2. kocioł od HF 2497, Borsig 10377 / 1919 z HF 580 (Tx 206) |
9 | 1096 | Henschel | 15973 | 1918 | Tx 1117 | Czarna Biał. | oryginalny kocioł do ? 2. kocioł z HF 1920 (Tx 201), Borsig 10312 / 1918 |
10 | 1103 | Henschel | 15980 | 1918 | Tx 1115 | Czarna Biał. | |
11 | 1113 | Henschel | 15990 | 1918 | Tx 204 | Hajnówka | |
12 | 1609 | Hohenzollern | 3738 | 1917 | Tx 1123 | Hajnówka | EGZEMPLARZ ZACHOWANY |
13 | 1876 | Jung | 2764 | 1918 | Tx 1110 | Zagnańsk | |
14 | 1920 | Borsig | 10312 | 1918 | Tx 201 | Czarna Biał. | oryginalny kocioł do HF 1096 (Tx 1117) 2. kocioł z HF 2103, Borsig 10334 / 1918 EGZEMPLARZ ZACHOWANY |
15 | 1958 | Orenstein & Koppel | 8575 | 1918 | Tx 1958 | Hajnówka | oryginalny kocioł do HF 2500 (Tx 209) 2. kocioł od HF 2630 (Tx 203), Maffei 5080 / 1918 z HF 580 (Tx 206) 2. kocioł do ? 3. kocioł z HF 2277 (Tx 233), Hartmann 4121 / 1918 EGZEMPLARZ ZACHOWANY |
16 | 1973 | Orenstein & Koppel | 8590 | 1918 | Tx 1113 | Hajnówka | oryginalny kocioł do ? 2. kocioł z HF 2415, Linke-Hofmann 1759 / 1918 EGZEMPLARZ ZACHOWANY |
17 | 2066 | Henschel | 15920 | 1918 | ? | ? | |
18 | 2103 | Borsig | 10334 | 1918 | ? | ? | oryginalny kocioł do HF 1920 (Tx 201) |
19 | 2187 | Orenstein & Koppel | 8615 | 1918 | Tx 1114 | Czarna Biał. | oryginalny kocioł do ? 2. kocioł z HF 2277 (Tx 233), Hartmann 4121 / 1918 2. kocioł do HF 1958 (Tx 1958) EGZEMPLARZ ZACHOWANY |
20 | 2277 | Hartmann | 4121 | 1918 | Tx 233 | Hajnówka | oryginalny kocioł do HF 2187 (Tx 1114) |
21 | 2289 | Hanomag | 8690 | 1918 | Tx 1124 | Czarna Biał. | |
22 | 2296 | Borsig | 10359 | 1918 | Tx 226 | ? | oryginalny kocioł do ? 2. kocioł z HF 2344, Henschel 16094 / 1918 2. kocioł do HF 522 (Tx 232) |
23 | 2299 | Borsig | 10362 | 1918 | Tx 552 | Hajnówka | |
24 | 2309 | Hartmann | 4141 | 1918 | ? | ? | |
25 | 2344 | Henschel | 16094 | 1918 | ? | ? | oryginalny kocioł do HF 2296 (Tx 226) |
26 | 2353 | Henschel | 16103 | 1918 | Tx 1116 | Czarna Białostocka | oryginalny kocioł do Tx 1111 2. kocioł z HF 2744, Hartmann 4306 / 1919 EGZEMPLARZ ZACHOWANY |
27 | 2391 | Krauss | 7545 | 1918 | ? | ? | oryginalny kocioł do HF 2490 (Tx 1112) |
28 | 2415 | Linke-Hofmann | 1759 | 1918 | ? | ? | oryginalny kocioł do HF 1973 (Tx 1113) |
29 | 2490 | Borsig | 10370 | 1919 | Tx 1112 | Zagnańsk Czarna Biał. Hajnówka |
oryginalny kocioł do ? 2. kocioł z HF 2392, Krauss 7545 / 1919 EGZEMPLARZ ZACHOWANY |
30 | 2497 | Borsig | 10377 | 1919 | ? | ? | oryginalny kocioł do HF 580 (Tx 206), następnie do HF 1095 (Tx 207) |
31 | 2500 | Borsig | 10380 | 1919 | Tx 209 | Hajnówka | oryginalny kocioł do HF 2630 (Tx 203) 2. kocioł z HF 1958 (Tx 1958), Orenstein & Koppel 8575 / 1918 |
32 | 2501 | Borsig | 10381 | 1919 | Tx 231 | Czarna Biał. | |
33 | 2510 | Borsig | 10390 | 1919 | Tx 205 | Hajnówka | |
34 | 2630 | Maffei | 5080 | 1918 | Tx 203 | Hajnówka Czarna Biał. |
oryginalny kocioł do HF 580 (Tx 206), następnie do HF 1958 (Tx 1958) 2. kocioł z HF 2500 (Tx 209), Borsig 10380 / 1919 |
35 | 2689 | Borsig | 10461 | 1919 | ? | ? | oryginalny kocioł do HF 522 (Tx 232) |
36 | 2744 | Hartmann | 4306 | 1919 | ? | ? | oryginalny kocioł do HF 2353 (Tx 1116) |
37 | 2745 | Hartmann | 4307 | 1919 | ? | ? | |
38 | 2808 | Krauss | 7666 | 1919 | ? | ? | oryginalny kocioł do HF 840 (Tx 1125) |
39 | ? | ? | ? | ? | Tx 242 | Płociczno Zagnańsk ZKL Czarna Biał. |
oryginalny kocioł do ? 2. kocioł z HF 522 (Tx 232), Henschel 14015 / 1916 EGZEMPLARZ ZACHOWANY |
40 | ? | ? | ? | ? | Tx 208 | Zagnańsk | oryginalny kocioł do ? 2. kocioł z HF 840 (Tx 1125), Maffei 4752 / 1916 |
41 | ? | ? | ? | ? | Tx 200 | Hajnówka | oryginalny kocioł do ? 2. kocioł z HF 1082, Henschel 15959 / 1918 EGZEMPLARZ ZACHOWANY |
42 | ? | ? | ? | ? | Tx 1111 | Czarna Biał. | oryginalny kocioł do ? 2. kocioł z HF 2353 (Tx 1116), Henschel 16103 / 1918 |
Cukrownia Gosławice[3]
Lp. | Nr HF | Producent | Nr fabryczny | rok budowy | Oznaczenie polskie |
Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 365 | Henschel | 13306 | 1914 | 1926-39: Nr 3, 1940-54: Nr 3 | W 1954 r. odstawiony Po 1954 r. sprzedany Cukr. Zbiersk (do Cielc). |
2 | 988 | Borsig | 9851 | 1917 | 1926-39: Nr 4, 1940-54: Nr 4 | W 1954 r. odstawiony Po 1954 r. sprzedany Cukr. Leśmierz, Mała Wieś, Żnin lub innej cukrowni na Kujawach. |
3 | 2284 | Hartmann | 4128 | 1918 | 1926-39: Nr 2, 1940-54: Nr 6 | W 1954 r. odstawiony W 1956 r. sprzedany Cukr. Zbiersk (do Cielc). |
4 | 2300 (?) | Borsig | 10363[4] | 1918 | 1926-39: Nr 5, 1940-54: Nr 5 | W 1954 r. odstawiony Po 1954 r. sprzedany Cukr. Leśmierz, Mała Wieś, Żnin lub innej cukrowni na Kujawach. |
Jeden parowóz (przedwojenny nr 2?) zakupiono w 1919 roku, dwa kolejne (nr 3, 4?) w 1922/23 w firmie Wolwis.
Cukrownia Guzów[5]
Lp. | Nr HF | Producent | Nr fabryczny | rok budowy | Oznaczenie polskie |
Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1436 | Schwartzkopf | 6337 | 1917 | 1946: Nr 2, 1951: Nr 3, 1965: Nr 3 | |
2 | 1762 | Henschel | 15561 | 1917 | 1946: Nr 3, 1951: Nr 2, 1965: Nr 2 | |
3 | 2111 | Schwartzkopf | 6753 | 1918 | 1946: Nr 4, 1951: Nr 1, 1965: Nr 1 | Kocioł Hartmann 4158 / 1918 |
4 | 1090 | Henschel | 15967 | 1918 | 1946: -, 1951: Nr 4, 1965: Nr 4 | Najprawdopodobniej z Cukrowni Ciechanów. |
Cukrownia Klemensów[6]
Lp. | Nr HF | Producent | Nr fabryczny | rok budowy | Oznaczenie polskie |
Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 298 | Borsig | 8824 | 1914 | Nr 11 | W 1953 r. zakupiony z PKP (ex. D 315, Tx1 341) W 1974 r. przekazany do Muz. Kol. W 1981 r. złomowany w Chróścinie Nyskiej. |
2 | 485 | Henschel | 13580 | 1915 | Nr 4 | W 1929 r. zakupiony w firmie Wolwis W 1974 r. przekazany do Muz. Kol. EGZEMPLARZ ZACHOWANY |
3 | 1004 | Henschel | 14252 | 1915 | Nr 10 | W 1936 r. zakupiony w firmie Wolwis W 1974 r. przekazany do Muz. Kol. EGZEMPLARZ ZACHOWANY |
4 | 1405 | Borsig | 9984 | 1917 | Nr 12 | W 1955 r. zakupiony z PKP (ex. D 375, Tx1 316) W 1971 r. złomowany w Klemensowie. |
5 | 1984 | Schwartzkopf | 6722 | 1918 | Nr 10 | W 1952 r. zakupiony (przekazany z innej cukrowni?) Złomowany w Klemensowie |
6 | 2092 | Borsig | 10323 | 1918 | Nr 2 | W 1921 r. zakupiony z Cukr. Garbów W 1974 r. przekazany do Muz. Kol. EGZEMPLARZ ZACHOWANY |
7 | 2505 | Borsig | 10385 | 1919 | Nr 5 | W 1929 r. zakupiony w firmie Wolwis W 1974 r. przekazany do Muz. Kol. W 1978 r. złomowany w Chróścinie Nyskiej. |
8 | 2558 | Henschel | 16163 | 1918 | Nr 9 | W 1952 r. przekazany z Cukr. Włostów W 1974 r. przekazany do Muz. Kol. EGZEMPLARZ ZACHOWANY |
9 | 2604 | Linke-Hofmann | 1763 | 1918 | Nr 3 | W 1923 r. zakupiony w firmie Wolwis W 1974 r. przekazany do Muz. Kol. W 1978 r. złomowany w Chróścinie Nyskiej. |
10 | 2722 | Hartmann | 4284 | 1919 | Nr 8 | W 1952 r. przekazany z Cukr. Włostów W 1974 r. przekazany do Muz. Kol. W 1981 r. złomowany w Chróścinie Nyskiej. |
Przypisy
- ↑ Dane błędne (O&K 8163/16 to parowóz na 800 mm dla kolejek warszawskich). W 1916 r. O&K wyprodukował parowozy HF 582 - 586 (8146 - 8150), z których jeden (HF 586, O&K 8150/16) znalazł się na kolejach łotewskich LVD: ML 628.
- ↑ Na podstawie wykazu opracowanego przez Krzysztofa Zintla: (Leśnie kolejki wąskotorowe...)
- ↑ Maciej Matuszewski: Koleje żelazne Cukrowni Gosławice 1912 - 1992, Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań, 1993.
- ↑ Numer prawdopodobny. W dokumentach podano 10353.
- ↑ Maciej Kucharski, Zbigniew Tucholski: Kolej Cukrowni Guzów, "Stalowe Szlaki" 2/2000
- ↑ Hubert Chwedyk: Koleje wąskotorowe...