Wypadek kolejowy w Smętowie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(o zarzutach prokuratorskich)
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 18: Linia 18:
 
  |wikinews          =  
 
  |wikinews          =  
 
}}-->
 
}}-->
'''Wypadek kolejowy w Smętowie''' – 30 sierpnia 2017 o godzinie 21:55 pociąg TLK „Pogoria” (PKP InterCity) relacji Gdynia – Bielsko-Biała / Zakopane, prowadzony lokomotywą EP07-385, na stacji kolejowej Smętowo, przez którą przejeżdżał planowo bez zatrzymania, uderzył w znajdującą się w skrajni lokomotywę spalinową S200-303{{r|foto}} przewoźnika STK prowadzącą niezaładowany skład do przewozu ładunków nadgabarytowych. W wyniku zdarzenia wykoleiła się lokomotywa pociągu pasażerskiego oraz 7 z 11 jego wagonów – jeden wagon przewrócił się, a kilka z nich po wykolejeniu zatrzymało się w pozycji mocno przechylonej. W pociągu było około 200 pasażerów, w tym wiele dzieci. Nikt nie zginął i nie odniósł ciężkich obrażeń, 28 osób zostało lekko rannych. Ponadto został uszkodzony zbiornik paliwa w lokomotywie spalinowej, co spowodowało konieczność użycia sprzętu ratownictwa chemicznego w celu przepompowania ok. 1200 l paliwa.
+
'''Wypadek kolejowy w Smętowie''' – 30 sierpnia 2017 o godzinie 21:55 pociąg TLK „Pogoria” (PKP InterCity) relacji Gdynia – Bielsko-Biała / Zakopane, prowadzony lokomotywą [[EP07]]-385, na stacji kolejowej Smętowo, przez którą przejeżdżał planowo bez zatrzymania, uderzył w znajdującą się w skrajni lokomotywę spalinową [[S200]]-303{{r|foto}} przewoźnika STK prowadzącą niezaładowany skład do przewozu ładunków nadgabarytowych. W wyniku zdarzenia wykoleiła się lokomotywa pociągu pasażerskiego oraz 7 z 11 jego wagonów – jeden wagon przewrócił się, a kilka z nich po wykolejeniu zatrzymało się w pozycji mocno przechylonej. W pociągu było około 200 pasażerów, w tym wiele dzieci. Nikt nie zginął i nie odniósł ciężkich obrażeń, 28 osób zostało lekko rannych. Ponadto został uszkodzony zbiornik paliwa w lokomotywie spalinowej, co spowodowało konieczność użycia sprzętu ratownictwa chemicznego w celu przepompowania ok. 1200 l paliwa.
  
 
Na miejsce przybyło 18 jednostek Straży Pożarnej, 9 samochodów ratownictwa medycznego, śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego i inne służby. Pomocy pasażerom pociągu udzielali także mieszkańcy Smętowa Granicznego. Zdarzenie spowodowało wstrzymanie ruchu pociągów do godziny 3 następnego dnia.{{r|tv2|rkx|rkf}} Ze wstępnych oględzin wynika, że uszkodzonych zostało ok. 400 m toru i 2 rozjazdy.{{r|tv3}}
 
Na miejsce przybyło 18 jednostek Straży Pożarnej, 9 samochodów ratownictwa medycznego, śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego i inne służby. Pomocy pasażerom pociągu udzielali także mieszkańcy Smętowa Granicznego. Zdarzenie spowodowało wstrzymanie ruchu pociągów do godziny 3 następnego dnia.{{r|tv2|rkx|rkf}} Ze wstępnych oględzin wynika, że uszkodzonych zostało ok. 400 m toru i 2 rozjazdy.{{r|tv3}}
Linia 43: Linia 43:
 
[[Kategoria:Katastrofy i wypadki kolejowe w Polsce]]
 
[[Kategoria:Katastrofy i wypadki kolejowe w Polsce]]
 
[[Kategoria:Artykuły importowane z Wikipedii]]
 
[[Kategoria:Artykuły importowane z Wikipedii]]
 +
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]

Aktualna wersja na dzień 13:05, 10 lip 2018

Wypadek kolejowy w Smętowie – 30 sierpnia 2017 o godzinie 21:55 pociąg TLK „Pogoria” (PKP InterCity) relacji Gdynia – Bielsko-Biała / Zakopane, prowadzony lokomotywą EP07-385, na stacji kolejowej Smętowo, przez którą przejeżdżał planowo bez zatrzymania, uderzył w znajdującą się w skrajni lokomotywę spalinową S200-303[1] przewoźnika STK prowadzącą niezaładowany skład do przewozu ładunków nadgabarytowych. W wyniku zdarzenia wykoleiła się lokomotywa pociągu pasażerskiego oraz 7 z 11 jego wagonów – jeden wagon przewrócił się, a kilka z nich po wykolejeniu zatrzymało się w pozycji mocno przechylonej. W pociągu było około 200 pasażerów, w tym wiele dzieci. Nikt nie zginął i nie odniósł ciężkich obrażeń, 28 osób zostało lekko rannych. Ponadto został uszkodzony zbiornik paliwa w lokomotywie spalinowej, co spowodowało konieczność użycia sprzętu ratownictwa chemicznego w celu przepompowania ok. 1200 l paliwa.

Na miejsce przybyło 18 jednostek Straży Pożarnej, 9 samochodów ratownictwa medycznego, śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego i inne służby. Pomocy pasażerom pociągu udzielali także mieszkańcy Smętowa Granicznego. Zdarzenie spowodowało wstrzymanie ruchu pociągów do godziny 3 następnego dnia.[2][3][4] Ze wstępnych oględzin wynika, że uszkodzonych zostało ok. 400 m toru i 2 rozjazdy.[5]

W akcji usuwania skutków wypadku zaangażowane były m.in. 3 pociągi techniczne, 3 lokomotywy i ok. 100 pracowników PLK.[3]

1 września gdańska Prokuratura Okręgowa postawiła maszyniście lokomotywy S200 zarzut nieumyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu lądowym.[6]

Przypisy

  1. przem710: SMZ Dubnica n. Vahom T 669.1 #S200-303. rail.phototrans.eu, 2017-08-31. [dostęp 2017-09-02].
  2. Dzieci płakały, ludzie krzyczeli, że pociąg się pali. "Strach był". Pasażerowie wychodzili przez okna. tvn24.pl, 2017-08-31. [dostęp 2017-09-02].
  3. 3,0 3,1 Jakub Madrjas: Wagony usunięte ze stacji Smętowo. rynek-kolejowy.pl, 2017-09-01. [dostęp 2017-09-05].
  4. Jakub Madrjas: TLK Pogoria po wypadku w Smętowie. rynek-kolejowy.pl, 2017-08-31. [dostęp 2017-09-02].
  5. Po zderzeniu pociągów. Komisja: stan urządzeń w Smętowie ustalony. Wkracza prokuratura. tvn24.pl, 2017-08-31. [dostęp 2017-09-02].
  6. Smętowo: Prokuratura postawiła zarzuty maszyniście pociągu towarowego. rynek-kolejowy.pl, 2017-09-04. [dostęp 2017-09-05].



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Wypadek kolejowy w Smętowie. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.