SM01: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 
|typ_lokomotywy        = Kö I, Köf II
 
|przewoźnik            = [[PKP]], [[kolej wewnątrzzakładowa|przemysł]]
 
|oznaczenie_przewoźnika = SM01
 
|grafika                =
 
|opis_zdjęcia          =
 
|producent              = różni producenci
 
|lata_budowy            = 1930 - 1956
 
|układ_osi              = B
 
|masa_własna            =
 
|masa_służbowa          =
 
|długość_ze_zderzakami  = 6450 mm
 
|szerokość              =
 
|wysokość              =
 
|rozstaw_osi_skrajnych  =
 
|średnica_kół          = 800 mm
 
|rozstaw_szyn          = 1435 mm
 
|zapas_paliwa          =
 
|typ_silnika            =
 
|moc_znamionowa        =
 
|siła_pociągowa        = 47 kN
 
|rodzaj_przekładni      = mechaniczna
 
|prędkość_konstrukcyjna = 45 km/h
 
|nacisk_osi            =
 
|system_hamulca        =
 
|sterowanie_wielokrotne =
 
|system_ogrzewania      =
 
|swiadectwo_typu        =
 
|uwagi                  = Istnieje prawdopodobieństwo różnic spowodowanych przyjęciem jednego oznaczenia dla dwóch typów lokomotyw
 
}}
 
  
'''SM01''' - spalinowa lokomotywa manewrowa produkowana pierwotnie przez niemieckie zakłady Krupp, przeznaczona głównie do przetaczania wagonów wewnątrz zakładów przemysłowych.
 
  
Na polskiej sieci kolejowej oznaczenia SM01 zostało przyjęte dla dwóch typów niemieckich lokomotyw: Kö I- produkowanych w latach 1930 - 1938 przez różne zakłady oraz Köf II, których produkcja trwała 24 lata i zakończyła się w 1956 roku.  
+
'''SM01''' oznaczenie przyjęte dla zbiorczej serii ( analogicznie do np. wagonów motorowych [[SN51]] lub parowozów [[TKp100]] ) lokomotyw spalinowych małej mocy produkcji przedwojennej i wojennej. Poprzednie oznaczenie lokomotyw tej klasy to m.in Lb oraz Lr z trzycyfrowymi numerami inwentarzowymi. Przypuszcza się, że oznaczenia "b" i "r" oznaczały rodzaj paliwa wynikający z typu silnika zamontowanego w lokomotywie - odpowiednio benzynowy i wysokoprężny, analogicznie do przedwojennych oznaczeń niemieckich. Nie udało się ustalić zasad numerowania lokomotyw tej serii, zakres znanych numerów waha zamyka się w zakresie 091-804 - Lr-091 - Lb-804
 +
 
 +
W skład serii Lb i Lr wchodziły pojazdy  przedwojennych niemieckich grup lekkich lokomotyw spalinowych [[Kö I]], [[Köf II]], [[Kbf II]] serii wyprodukowanych przed i w czasie IIWŚ oraz lokomotywy pochodzące z zakładów przemysłowych. W skład serii SM01 weszły przede wszystkim , ale nie tylko, lokomotywy grupy  Köf II. Większość lokomotyw innych typów, np grupy Kö I, ze względu na zużycie, brak części zamiennych lub mała moc zostały wcześniej skreślone z inwentarza PKP lub przekazane do przemysłu. Liczebność tej klasy lokomotyw na PKP szacowana jest na kilkadziesiąt egzemplarzy.
 +
Pewna grupa tych lokomotyw była na stanie lokomotywowni [[Warszawa Wschodnia]].
  
 
== Konstrukcja  ==
 
== Konstrukcja  ==
 
+
Ze względu na zróżnicowanie serii nie jest możliwe podanie jednolitych danych konstrukcyjnych.
Konstrukcja lokomotywy jest oparta na prostych rozwiązaniach technicznych, między innymi układowi osi "B". Paradoksalnie było to największym atutem tych pojazdów, dzięki czemu zyskały one uznanie dwóch powojennych przewoźników niemieckich: Deutsche Bundesbahn oraz Deutsche Reichsbahn, stanowiąc przez długi okres podstawę taboru naszych zachodnich sąsiadów.
 
  
 
== Eksploatacja  ==
 
== Eksploatacja  ==
  
Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, jednak prawdopodobnie było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i korektą granic Rzeczpospolitej Polskiej powodującą ustalenie dziesięciu nowych okręgów kolejowych. Nie jest też do końca pewna liczba tych lokomotyw używanych przez służbę trakcji PKP, prawdopodobnie były to 3 egzemplarze. Pozostałe lokomotywy zostały przekazane do innych jednostek PKP, np ZNTK lub służby drogowej, gdzie były wykorzystywane co najmniej do końca lat 80.
+
Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i przejęciem przez [[PKP]] pewnej ilości lokomotyw spalinowych należących do [[DRG]], [[Ostbahn]] czy zakładów przemysłowych, które zostały sprowadzone po wybuchu wojny na tereny obecnej Polski, lub których nie zdążono wycofać na zachód przed przejściem frontu. Nie jest pewne czy lokomotywy tej serii były używane przez służbę mechaniczną PKP, czy tylko w innych jednostkach PKP jak np ZNTK ([[ZNTK Sędziszów]] czy [[ZNTK Słupsk]]), wagonownie czy służba drogowa. Pewna liczba lokomotyw została przekazana lub wydzierżawiona do zakładów przemysłowych gdzie były wykorzystywane nawet do końca lat 90.
 
 
Obecnie do dziś niemieckie koleje przemysłowe używają tego typu lokomotyw do pracy manewrowej. PKP prawdopodobnie użytkowała te maszyny w ilości sztuk trzech. Dwa zachowane egzemplarze można oglądać w skansenie kolejowym w Pyskowicach oraz Skierniewicach.  
 
  
 +
Nie jest znana liczba lokomotyw które otrzymały oznaczenie [[SM01]], prawdopodobnie było to ok 20 sztuk, najwyższy znany z ikonografii numer inwentarzowy to SM01-16. Do dnia dzisiejszego nie zachowała się żadna lokomotywa, o której jednoznacznie wiadomo, że otrzymała oznaczenie SM01.
 +
Zachowane w skansenach w Pyskowicach oraz w Skierniewicach przedwojenne lokomotywy spalinowe miały pewien epizod na PKP, w późniejszym okresie były jednak eksploatowane w zakładach chemicznych oraz w ZNTK.
  
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]

Aktualna wersja na dzień 19:11, 5 kwi 2018


SM01 oznaczenie przyjęte dla zbiorczej serii ( analogicznie do np. wagonów motorowych SN51 lub parowozów TKp100 ) lokomotyw spalinowych małej mocy produkcji przedwojennej i wojennej. Poprzednie oznaczenie lokomotyw tej klasy to m.in Lb oraz Lr z trzycyfrowymi numerami inwentarzowymi. Przypuszcza się, że oznaczenia "b" i "r" oznaczały rodzaj paliwa wynikający z typu silnika zamontowanego w lokomotywie - odpowiednio benzynowy i wysokoprężny, analogicznie do przedwojennych oznaczeń niemieckich. Nie udało się ustalić zasad numerowania lokomotyw tej serii, zakres znanych numerów waha zamyka się w zakresie 091-804 - Lr-091 - Lb-804

W skład serii Lb i Lr wchodziły pojazdy przedwojennych niemieckich grup lekkich lokomotyw spalinowych Kö I, Köf II, Kbf II serii wyprodukowanych przed i w czasie IIWŚ oraz lokomotywy pochodzące z zakładów przemysłowych. W skład serii SM01 weszły przede wszystkim , ale nie tylko, lokomotywy grupy Köf II. Większość lokomotyw innych typów, np grupy Kö I, ze względu na zużycie, brak części zamiennych lub mała moc zostały wcześniej skreślone z inwentarza PKP lub przekazane do przemysłu. Liczebność tej klasy lokomotyw na PKP szacowana jest na kilkadziesiąt egzemplarzy. Pewna grupa tych lokomotyw była na stanie lokomotywowni Warszawa Wschodnia.

Konstrukcja[edytuj]

Ze względu na zróżnicowanie serii nie jest możliwe podanie jednolitych danych konstrukcyjnych.

Eksploatacja[edytuj]

Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i przejęciem przez PKP pewnej ilości lokomotyw spalinowych należących do DRG, Ostbahn czy zakładów przemysłowych, które zostały sprowadzone po wybuchu wojny na tereny obecnej Polski, lub których nie zdążono wycofać na zachód przed przejściem frontu. Nie jest pewne czy lokomotywy tej serii były używane przez służbę mechaniczną PKP, czy tylko w innych jednostkach PKP jak np ZNTK (ZNTK Sędziszów czy ZNTK Słupsk), wagonownie czy służba drogowa. Pewna liczba lokomotyw została przekazana lub wydzierżawiona do zakładów przemysłowych gdzie były wykorzystywane nawet do końca lat 90.

Nie jest znana liczba lokomotyw które otrzymały oznaczenie SM01, prawdopodobnie było to ok 20 sztuk, najwyższy znany z ikonografii numer inwentarzowy to SM01-16. Do dnia dzisiejszego nie zachowała się żadna lokomotywa, o której jednoznacznie wiadomo, że otrzymała oznaczenie SM01. Zachowane w skansenach w Pyskowicach oraz w Skierniewicach przedwojenne lokomotywy spalinowe miały pewien epizod na PKP, w późniejszym okresie były jednak eksploatowane w zakładach chemicznych oraz w ZNTK.