Px48: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę " {{#ask:Lw typ fabryczny::Px48 Lw producent::Fablok | limit = 250 |?Lw numer seryjny |?Lw rok produkcji |?Lw stan |?Lw ostatni rozstaw |?Lw ostatni typ siln...")
 
m
 
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
  
{{#ask:[[Lw typ fabryczny::Px48]] [[Lw producent::Fablok]] | limit = 250
+
Px48 (typ Dh2) seria parowozów wąskotorowych na tory o szerokości 750,785 i 1000mm przez FABLOK. Parowozy były wyposażane w tendry skrzyniowe spawane, na wózkach Daimonda o pojemności 6m3 wody, oraz 4 ton węgla. Tender był wyposażony w hamulec ręczny rzutowy, oraz instalację hamulca pneumatycznego. Zastosowano stalową skrzynię ogniową, do tłoczenia wody wykorzystano dwa inżektory ssąco-tłoczące. Minimalny promień łuku po którym parowóz mógł się poruszać to 35m. Parowóz powstał w oparciu o projekt parowozu Px29. Jednakże dokonano kilka istotnych zmian. Zastosowano min. zamkniętą budkę maszynisty, podniesiono pomosty. Na potrzeby eksportowe powstały projekty "Duna" i "Sawa" (Px49). Seria ta była najpopularniejszą serią parowozów wąskotorowych stosowanych przez PKP. Siedemnaście sztuk przystosowano do rozstawu 1000mm. Kilka pracowało również na torze 785mm. Obecnie seria Px48 jest najpopularniejszą serią eksploatowanych parowozów w Polsce.
  |?Lw numer seryjny
+
Czynne są parowozy:   
|?Lw rok produkcji
+
Px48-1920 (Środa Wielkopolska),
|?Lw stan
+
Px48-1756 (Środa Wielkopolska),
|?Lw ostatni rozstaw
+
Px48-1752 (Ełk),
|?Lw ostatni typ silnika
+
Px48-3901 (Koszalin),  
|?Lw ostatnie oznaczenie
+
[[Plik:Px48.3901.Koszalin.3.10.21.jpg|mały|Parowóz Px48-3901 Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej]]
|?Lw ostatnie stacjonowanie
+
[[Plik:Ojv.jpg|mały|Tender Pt6x48 podczepiany do parowozów Px48 Fot. Mikołaj Łuszczyński]]
|?Lw uwagi
+
[[Plik:Ijb.jpg|mały|Px48-1724 w Jędrzejowie 15.08.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński]]
|?Lw numer seryjny
+
[[Plik:Jb.jpg|mały|Px48-1783 w Rogowie. 3.05.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński]]
|?Lw strona
 
|?Lw typ fabryczny
 
|sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny
 
|format=template
 
|template=Lw tabela
 
|introtemplate=Lw tabela nagłówek
 
| outrotemplate=Lw tabela stop
 
|link=all
 
|headers=show
 
|searchlabel=… dalsze wyniki
 
|class=sortable wikitable smwtable
 
}}
 

Aktualna wersja na dzień 17:57, 1 mar 2024

Px48 (typ Dh2) seria parowozów wąskotorowych na tory o szerokości 750,785 i 1000mm przez FABLOK. Parowozy były wyposażane w tendry skrzyniowe spawane, na wózkach Daimonda o pojemności 6m3 wody, oraz 4 ton węgla. Tender był wyposażony w hamulec ręczny rzutowy, oraz instalację hamulca pneumatycznego. Zastosowano stalową skrzynię ogniową, do tłoczenia wody wykorzystano dwa inżektory ssąco-tłoczące. Minimalny promień łuku po którym parowóz mógł się poruszać to 35m. Parowóz powstał w oparciu o projekt parowozu Px29. Jednakże dokonano kilka istotnych zmian. Zastosowano min. zamkniętą budkę maszynisty, podniesiono pomosty. Na potrzeby eksportowe powstały projekty "Duna" i "Sawa" (Px49). Seria ta była najpopularniejszą serią parowozów wąskotorowych stosowanych przez PKP. Siedemnaście sztuk przystosowano do rozstawu 1000mm. Kilka pracowało również na torze 785mm. Obecnie seria Px48 jest najpopularniejszą serią eksploatowanych parowozów w Polsce. Czynne są parowozy: Px48-1920 (Środa Wielkopolska), Px48-1756 (Środa Wielkopolska), Px48-1752 (Ełk), Px48-3901 (Koszalin),

Parowóz Px48-3901 Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej
Tender Pt6x48 podczepiany do parowozów Px48 Fot. Mikołaj Łuszczyński
Px48-1724 w Jędrzejowie 15.08.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński
Px48-1783 w Rogowie. 3.05.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński