Px48: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę " {{#ask:Lw typ fabryczny::Px48 Lw producent::Fablok | limit = 250 |?Lw numer seryjny |?Lw rok produkcji |?Lw stan |?Lw ostatni rozstaw |?Lw ostatni typ siln...") |
m |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | Px48 (typ Dh2) seria parowozów wąskotorowych na tory o szerokości 750,785 i 1000mm przez FABLOK. Parowozy były wyposażane w tendry skrzyniowe spawane, na wózkach Daimonda o pojemności 6m3 wody, oraz 4 ton węgla. Tender był wyposażony w hamulec ręczny rzutowy, oraz instalację hamulca pneumatycznego. Zastosowano stalową skrzynię ogniową, do tłoczenia wody wykorzystano dwa inżektory ssąco-tłoczące. Minimalny promień łuku po którym parowóz mógł się poruszać to 35m. Parowóz powstał w oparciu o projekt parowozu Px29. Jednakże dokonano kilka istotnych zmian. Zastosowano min. zamkniętą budkę maszynisty, podniesiono pomosty. Na potrzeby eksportowe powstały projekty "Duna" i "Sawa" (Px49). Seria ta była najpopularniejszą serią parowozów wąskotorowych stosowanych przez PKP. Siedemnaście sztuk przystosowano do rozstawu 1000mm. Kilka pracowało również na torze 785mm. Obecnie seria Px48 jest najpopularniejszą serią eksploatowanych parowozów w Polsce. | |
− | + | Czynne są parowozy: | |
− | + | Px48-1920 (Środa Wielkopolska), | |
− | + | Px48-1756 (Środa Wielkopolska), | |
− | + | Px48-1752 (Ełk), | |
− | + | Px48-3901 (Koszalin), | |
− | + | [[Plik:Px48.3901.Koszalin.3.10.21.jpg|mały|Parowóz Px48-3901 Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej]] | |
− | + | [[Plik:Ojv.jpg|mały|Tender Pt6x48 podczepiany do parowozów Px48 Fot. Mikołaj Łuszczyński]] | |
− | + | [[Plik:Ijb.jpg|mały|Px48-1724 w Jędrzejowie 15.08.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński]] | |
− | + | [[Plik:Jb.jpg|mały|Px48-1783 w Rogowie. 3.05.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński]] | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Aktualna wersja na dzień 17:57, 1 mar 2024
Px48 (typ Dh2) seria parowozów wąskotorowych na tory o szerokości 750,785 i 1000mm przez FABLOK. Parowozy były wyposażane w tendry skrzyniowe spawane, na wózkach Daimonda o pojemności 6m3 wody, oraz 4 ton węgla. Tender był wyposażony w hamulec ręczny rzutowy, oraz instalację hamulca pneumatycznego. Zastosowano stalową skrzynię ogniową, do tłoczenia wody wykorzystano dwa inżektory ssąco-tłoczące. Minimalny promień łuku po którym parowóz mógł się poruszać to 35m. Parowóz powstał w oparciu o projekt parowozu Px29. Jednakże dokonano kilka istotnych zmian. Zastosowano min. zamkniętą budkę maszynisty, podniesiono pomosty. Na potrzeby eksportowe powstały projekty "Duna" i "Sawa" (Px49). Seria ta była najpopularniejszą serią parowozów wąskotorowych stosowanych przez PKP. Siedemnaście sztuk przystosowano do rozstawu 1000mm. Kilka pracowało również na torze 785mm. Obecnie seria Px48 jest najpopularniejszą serią eksploatowanych parowozów w Polsce. Czynne są parowozy: Px48-1920 (Środa Wielkopolska), Px48-1756 (Środa Wielkopolska), Px48-1752 (Ełk), Px48-3901 (Koszalin),