Rozkaz pisemny: Różnice pomiędzy wersjami
(dodanie kategorii) |
(zmieniono i dodano informacje wzięte z instrukcji Ir1, rozdział o rozkazach pisemnych i przypadkach ich wydawania) |
||
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Rozkaz pisemny''' jest dokumentem | + | '''Rozkaz pisemny''' jest dokumentem za pomocą którego wydaje się polecenia i informacje drużynom pociągowym (głównie maszynistom) dotyczące szczegółowych zmian w prowadzeniu ruchu kolejowego. Rozkazy dzielimy na: |
− | Rozkaz pisemny '''O''' - rozkaz za pomocą którego wydaje się polecenia | + | Rozkaz pisemny '''O''' - rozkaz za pomocą którego wydaje się polecenia zmniejszenia prędkości na określonych odcinkach lub ograniczenia prędkości pociągu, polecenia podawania sygnału '''Rp1''' "Baczność!" oraz dodatkowe informacje mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego (informacje o robotach w pobliżu torów lub innych grożących wypadkiem niebezpieczeństwach) |
− | Rozkaz pisemny''' S''' - - rozkaz za pomocą którego | + | Rozkaz pisemny''' S''' - - rozkaz za pomocą którego wydaje się polecenia i informacje, głównie dotyczące sygnałów i sygnalizatorów, jazd w kierunku zasadniczym oraz odstępstw od rozkładu jazdy pociągu. Rozkaz taki wydaje się w celach: |
− | - | + | - zezwolenia pominięcia semafora wskazującego sygnał '''S1''' "Stój!" i kontynuowania jazdy |
− | + | - zezwolenia jazdy na tor zamknięty | |
− | - | + | - polecenia nieplanowego zatrzymania się pociągu w miejscu nieprzewidzianym przez rozkład jazdy |
− | - | + | - polecenia zatrzymania pociągu przed uszkodzonym semaforem |
− | + | - zezwolenia na przejazd obok sygnału (tarczy) [[D1]] "Stój" | |
− | - | + | Rozkaz pisemny '''N''' - rozkaz za pomocą którego wydaje się polecenia i informacje, głównie dotyczące jazd na tor lewy (przeciwny do zasadniczego) gdy urządzenia sterowania ruchem nie są dostosowane do prowadzenia takiego ruchu. Rozkaz taki wydaje się w celach: |
+ | |||
+ | - polecenia jazdy na tor przeciwny do zasadniczego (lewy) w którym wprowadzono ruch dwukierunkowy | ||
+ | |||
+ | - zezwolenia na wjazd w stację z toru lewego (jeśli nie ma na nim semafora lub nie można na nim wyświetlić sygnału zezwalającego) | ||
+ | |||
+ | - informacji co będzie zezwoleniem na wjazd na następny posterunek ruchu | ||
+ | |||
+ | - informacji o zamknięciu jednego z torów i wprowadzenia ruchu jednotorowego dwukierunkowego | ||
+ | |||
+ | - popychania pociągu | ||
+ | |||
+ | Oprócz tego w trakcie planowych zamknięć torów wydaje się rozkaz '''Nrob''' w którym zawiera się informacje i polecenia w przypadku prowadzenia robót na odcinku linii kolejowej na której następują znaczne zmiany w organizacji ruchu pociągów takie jak: otwarcie tymczasowych posterunków ruchu, zamknięcie wcześniej czynnych posterunków ruchu, zamknięcie dla ruchu torów szlakowych, ponadto rozkaz ten zawiera polecenia i informacje z rozkazu pisemnego '''N''' | ||
− | - | + | Rozkaz pisemny '''P''' - Używany dawniej, obecnie nieużywany oraz nieobecny w przepisach, rozkaz informujący, którego używa się także przy wydawaniu wybranych poleceń, głównie: |
− | + | - informacja o przerwie w łączności | |
− | + | - polecenie podania sygnału [[Rp1]] | |
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Prawo kolejowe]] | [[Kategoria:Prawo kolejowe]] |
Aktualna wersja na dzień 22:22, 6 lis 2019
Rozkaz pisemny jest dokumentem za pomocą którego wydaje się polecenia i informacje drużynom pociągowym (głównie maszynistom) dotyczące szczegółowych zmian w prowadzeniu ruchu kolejowego. Rozkazy dzielimy na:
Rozkaz pisemny O - rozkaz za pomocą którego wydaje się polecenia zmniejszenia prędkości na określonych odcinkach lub ograniczenia prędkości pociągu, polecenia podawania sygnału Rp1 "Baczność!" oraz dodatkowe informacje mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego (informacje o robotach w pobliżu torów lub innych grożących wypadkiem niebezpieczeństwach)
Rozkaz pisemny S - - rozkaz za pomocą którego wydaje się polecenia i informacje, głównie dotyczące sygnałów i sygnalizatorów, jazd w kierunku zasadniczym oraz odstępstw od rozkładu jazdy pociągu. Rozkaz taki wydaje się w celach:
- zezwolenia pominięcia semafora wskazującego sygnał S1 "Stój!" i kontynuowania jazdy
- zezwolenia jazdy na tor zamknięty
- polecenia nieplanowego zatrzymania się pociągu w miejscu nieprzewidzianym przez rozkład jazdy
- polecenia zatrzymania pociągu przed uszkodzonym semaforem
- zezwolenia na przejazd obok sygnału (tarczy) D1 "Stój"
Rozkaz pisemny N - rozkaz za pomocą którego wydaje się polecenia i informacje, głównie dotyczące jazd na tor lewy (przeciwny do zasadniczego) gdy urządzenia sterowania ruchem nie są dostosowane do prowadzenia takiego ruchu. Rozkaz taki wydaje się w celach:
- polecenia jazdy na tor przeciwny do zasadniczego (lewy) w którym wprowadzono ruch dwukierunkowy
- zezwolenia na wjazd w stację z toru lewego (jeśli nie ma na nim semafora lub nie można na nim wyświetlić sygnału zezwalającego)
- informacji co będzie zezwoleniem na wjazd na następny posterunek ruchu
- informacji o zamknięciu jednego z torów i wprowadzenia ruchu jednotorowego dwukierunkowego
- popychania pociągu
Oprócz tego w trakcie planowych zamknięć torów wydaje się rozkaz Nrob w którym zawiera się informacje i polecenia w przypadku prowadzenia robót na odcinku linii kolejowej na której następują znaczne zmiany w organizacji ruchu pociągów takie jak: otwarcie tymczasowych posterunków ruchu, zamknięcie wcześniej czynnych posterunków ruchu, zamknięcie dla ruchu torów szlakowych, ponadto rozkaz ten zawiera polecenia i informacje z rozkazu pisemnego N
Rozkaz pisemny P - Używany dawniej, obecnie nieużywany oraz nieobecny w przepisach, rozkaz informujący, którego używa się także przy wydawaniu wybranych poleceń, głównie:
- informacja o przerwie w łączności
- polecenie podania sygnału Rp1