Px48: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (Dodanie grafiki)
m
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Jb.jpg|mały|Px48-1783 w Rogowie]]
+
 
Px48 (typ Dh2) seria parowozów wąskotorowych na tory o szerokości 750,785 i 1000mm przez FABLOK. Do parowozu Px48 podczepiano tender Pt6x48. Parowóz powstał w oparciu o projekt parowozu Px29. Jednakże dokonano kilka istotnych zmian. Zastosowano min. zamkniętą budkę maszynisty. Na potrzeby eksportowe powstały projekty "Duna" i "Sawa" (Px49). Seria ta była najpopularniejszą serią parowozów wąskotorowych stosowanych przez PKP. Siedemnaście sztuk przystosowano do rozstawu 1000mm. Prawdopodobnie kilka pracowało również na torze 785mm. Obecnie seria Px48 jest najpopularniejszą serią eksploatowanych parowozów w Polsce.  
+
Px48 (typ Dh2) seria parowozów wąskotorowych na tory o szerokości 750,785 i 1000mm przez FABLOK. Parowozy były wyposażane w tendry skrzyniowe spawane, na wózkach Daimonda o pojemności 6m3 wody, oraz 4 ton węgla. Tender był wyposażony w hamulec ręczny rzutowy, oraz instalację hamulca pneumatycznego. Zastosowano stalową skrzynię ogniową, do tłoczenia wody wykorzystano dwa inżektory ssąco-tłoczące. Minimalny promień łuku po którym parowóz mógł się poruszać to 35m. Parowóz powstał w oparciu o projekt parowozu Px29. Jednakże dokonano kilka istotnych zmian. Zastosowano min. zamkniętą budkę maszynisty, podniesiono pomosty. Na potrzeby eksportowe powstały projekty "Duna" i "Sawa" (Px49). Seria ta była najpopularniejszą serią parowozów wąskotorowych stosowanych przez PKP. Siedemnaście sztuk przystosowano do rozstawu 1000mm. Kilka pracowało również na torze 785mm. Obecnie seria Px48 jest najpopularniejszą serią eksploatowanych parowozów w Polsce.  
Czynne są parowozy:  
+
Czynne są parowozy:
Px48-1907 (Krośnice),
 
 
Px48-1920 (Środa Wielkopolska),
 
Px48-1920 (Środa Wielkopolska),
 
Px48-1756 (Środa Wielkopolska),  
 
Px48-1756 (Środa Wielkopolska),  
Linia 8: Linia 7:
 
Px48-3901 (Koszalin),  
 
Px48-3901 (Koszalin),  
 
[[Plik:Px48.3901.Koszalin.3.10.21.jpg|mały|Parowóz Px48-3901 Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej]]
 
[[Plik:Px48.3901.Koszalin.3.10.21.jpg|mały|Parowóz Px48-3901 Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej]]
[[Plik:Ojv.jpg|mały|Tender Pt6x48 stosowany w parowozach Px48]]
+
[[Plik:Ojv.jpg|mały|Tender Pt6x48 podczepiany do parowozów Px48 Fot. Mikołaj Łuszczyński]]
[[Plik:Ijb.jpg|mały|Px48-1724 w Jędrzejowie 15.08.2021]]
+
[[Plik:Ijb.jpg|mały|Px48-1724 w Jędrzejowie 15.08.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński]]
 +
[[Plik:Jb.jpg|mały|Px48-1783 w Rogowie. 3.05.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński]]

Aktualna wersja na dzień 17:57, 1 mar 2024

Px48 (typ Dh2) seria parowozów wąskotorowych na tory o szerokości 750,785 i 1000mm przez FABLOK. Parowozy były wyposażane w tendry skrzyniowe spawane, na wózkach Daimonda o pojemności 6m3 wody, oraz 4 ton węgla. Tender był wyposażony w hamulec ręczny rzutowy, oraz instalację hamulca pneumatycznego. Zastosowano stalową skrzynię ogniową, do tłoczenia wody wykorzystano dwa inżektory ssąco-tłoczące. Minimalny promień łuku po którym parowóz mógł się poruszać to 35m. Parowóz powstał w oparciu o projekt parowozu Px29. Jednakże dokonano kilka istotnych zmian. Zastosowano min. zamkniętą budkę maszynisty, podniesiono pomosty. Na potrzeby eksportowe powstały projekty "Duna" i "Sawa" (Px49). Seria ta była najpopularniejszą serią parowozów wąskotorowych stosowanych przez PKP. Siedemnaście sztuk przystosowano do rozstawu 1000mm. Kilka pracowało również na torze 785mm. Obecnie seria Px48 jest najpopularniejszą serią eksploatowanych parowozów w Polsce. Czynne są parowozy: Px48-1920 (Środa Wielkopolska), Px48-1756 (Środa Wielkopolska), Px48-1752 (Ełk), Px48-3901 (Koszalin),

Parowóz Px48-3901 Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej
Tender Pt6x48 podczepiany do parowozów Px48 Fot. Mikołaj Łuszczyński
Px48-1724 w Jędrzejowie 15.08.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński
Px48-1783 w Rogowie. 3.05.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński