Tw53/3996: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 8: | Linia 8: | ||
|Ostatnie oznaczenie=Pw53-02 | |Ostatnie oznaczenie=Pw53-02 | ||
|Ostatni rozstaw=785 | |Ostatni rozstaw=785 | ||
− | |Ostatni typ silnika= | + | |Ostatni typ silnika=Parowy |
|Ostatnie stacjonowanie=Rudy | |Ostatnie stacjonowanie=Rudy | ||
|Ostatni kraj=Polska | |Ostatni kraj=Polska | ||
|Użytkownik=Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach | |Użytkownik=Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach | ||
− | |Właściciel=Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu | + | |Właściciel=Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu / UM Kuźnia Raciborska |
|Kolej=Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Kolej Wąskotorowa w Rudach | |Kolej=Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Kolej Wąskotorowa w Rudach | ||
|Uwagi=Część wystawy interaktywnej w stacyjnej wagonowni. | |Uwagi=Część wystawy interaktywnej w stacyjnej wagonowni. | ||
Linia 19: | Linia 19: | ||
|Oznaczenie={{Lw oznaczenie|Tw53-3996|1954|1999}}{{Lw oznaczenie|Pw53-02|1999|nadal}} | |Oznaczenie={{Lw oznaczenie|Tw53-3996|1954|1999}}{{Lw oznaczenie|Pw53-02|1999|nadal}} | ||
|Rozstaw={{Lw rozstaw|785mm|1954|nadal}} | |Rozstaw={{Lw rozstaw|785mm|1954|nadal}} | ||
+ | |Grafika=Pw53-02.jpg | ||
+ | |Opis grafiki=Pw53-02 podczas odnawiania malatury w lokomotywowni Rudy. 14.05.2022r. | ||
+ | |Foto1=Pw53-02 Rudy.jpeg | ||
+ | |Opis1=Pw53-02 na ekspozycji zewnętrznej stacji Rudy 20.03.2021r. | ||
+ | |Foto2=Pw53-02 Rudy2.jpg | ||
+ | |Opis2=Pw53-02 podczas piaskowania w celu remontu malatury parowozu. 30.04.2022r. | ||
+ | |Foto3=Pw53-02 Rudy1.jpeg | ||
+ | |Opis3=Pw53-02 jako ekspozycja multimedialna w budynku wagonowni w Rudach. 04.06.2022r. | ||
+ | |Foto4=Pw53-02 Tender.jpg | ||
+ | |Opis4=Tender Pw53-02 w wagonowni Rudy 04.06.2022r. | ||
}} | }} | ||
[[Kategoria:Tw53]] | [[Kategoria:Tw53]] |
Aktualna wersja na dzień 20:10, 1 lut 2023
<<< Pw53
Pw53 3996
Stan: eksponat
Rok produkcji
1954
Producent
Fablok
Stan
Eksponat
Rok odstawienia
2005
Aktualne oznaczenie
Pw53-02
Aktualny rozstaw
785
Aktualne miejsce stacjonowania
Rudy
Kraj stacjonowania
Polska
Aktualny typ silnika
Parowy
Kolej
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Kolej Wąskotorowa w Rudach
Użytkownik
Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach
Właściciel
Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu / UM Kuźnia Raciborska
Stacjonowanie
b/d | 1954 | - | 1997 |
Rudy | 1997 | - | nadal |
Rozstaw
785mm | 1954 | - | nadal |
Oznaczenie
Tw53-3996 | 1954 | - | 1999 |
Pw53-02 | 1999 | - | nadal |
Dodatkowe informacje
Część wystawy interaktywnej w stacyjnej wagonowni.
Szczegółowy opis i uwagi
Lokomotywa przebudowana z parowozu Tw53 przez Pana Tadeusza Popiela. Prowadziła pociągi turystyczne do 2005 roku, została wtedy wygaszona po raz ostatni i odstawiona jako eksponat. W 2022 została odmalowana i jest częścią interaktywnej wystawy w hali wagonowni w Rudach.
Galeria
Źródła
Tw53 3996 | |
Rok produkcji | 1954 |
Stan | eksponat |
Rok odstawienia | 2005 |
Obecne oznaczenie | Pw53-02 |
Miejsce obecnego stacjonowania | Rudy |
Szerokość toru | |
Szerokość | Od roku |
785 mm | 1954
|
Stacjonowanie | |
Miejsce | Okres stacjonowania |
Huta Kościuszko | 1954-1997? |
Zabrze | 1997? |
Rudy | 1997-11.2004 |
Stanica | 11.2004-2005 |
Rudy | od 2005
|
Oznaczenia | |
Oznaczenie | Rok nadania |
Tw53-3996 | 1954 |
Pw53-02 | 1997
|
przebudowany |
Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48. Parowóz należy do muzeum górnictwa węglowego w Zabrzu, a tender należy do gminy Kuźnia Raciborska. W 1997 r został sprowadzony na stację w Rudach przez Stowarzyszenie celem uruchomienia. Naczelnik i zarazem prezes Stowarzyszenia wydał polecenie przebudowy bez powiadamiania muzeum z Zabrza. Zostały brutalnie usunięte skrzynie wodne i zbiornik na węgiel. Budka została przebudowana, a wokół kotła zamontowano pomosty z parowozu Px48. Zabudowano skrzynię sprzęgową z Px48 oraz przekuto i dołączono tender z parowozu Px48-1728. Pomalowano go na kolor jasno zielony. Według zamysłu naczelnika miał przypominać Pxu, które widywał w młodości na stacji Gliwice Trynek. Odebrano kocioł i parowóz w roku 1999 był gotowy. Muzeum chciało odzyskać parowóz jeszcze przed przebudową, ale dowiedzieli się o tym wszystkim po fakcie. Na koniec nowy właściciel uprowadził lokomotywę do Stanicy i utworzył "skansen". Podsumowując: Przebudowano sprawny parowóz - ostatni czynny Tw53-3996, oraz zniszczono dwa parowozy serii Px48: z jednego wzięto tender, a z drugiego pomosty. Skrzynie boczne i skrzynia węglowa leżały na wagonie na stacji do około 2001 r. Parowóz był trudny w eksploatacji. Miał niespokojny bieg poprzez zmianę masy. Wygaszony w 2005 r. Raczej nie będzie już uruchamiany.