Tw53/3996: Różnice pomiędzy wersjami
(interpunkcja) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | {{Lw metryka pojazdu | ||
+ | |Stan=Eksponat | ||
+ | |Producent=Fablok | ||
+ | |Typ=Pw53 | ||
+ | |Numer=3996 | ||
+ | |Rok produkcji=1954 | ||
+ | |Rok odstawienia=2005 | ||
+ | |Ostatnie oznaczenie=Pw53-02 | ||
+ | |Ostatni rozstaw=785 | ||
+ | |Ostatni typ silnika=- | ||
+ | |Ostatnie stacjonowanie=Rudy | ||
+ | |Ostatni kraj=Polska | ||
+ | |Użytkownik=Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach | ||
+ | |Właściciel=Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu | ||
+ | |Kolej=Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Kolej Wąskotorowa w Rudach | ||
+ | |Opis=Lokomotywa przebudowana z parowozu Tw53 przez Pana Tadeusza Popiela. Prowadziła pociągi turystyczne do 2005 roku, została wtedy wygaszona po raz ostatni i odstawiona jako eksponat. W 2022 została odmalowana i jest częścią interaktywnej wystawy w hali wagonowni w Rudach. | ||
+ | |Stacjonowanie={{Lw stacjonowanie|b/d|1954|1997}}{{Lw stacjonowanie|Rudy|1997|nadal}} | ||
+ | |Oznaczenie={{Lw oznaczenie|Tw53-3996|1954|1999}}{{Lw oznaczenie|Pw53-02|1999|nadal}} | ||
+ | |Rozstaw={{Lw rozstaw|785mm|1954|nadal}} | ||
+ | }} | ||
[[Kategoria:Tw53]] | [[Kategoria:Tw53]] | ||
{{Przebieg służby Infobox | {{Przebieg służby Infobox |
Wersja z 19:53, 27 lip 2022
<<< Pw53
Pw53 3996
Stan: eksponat
Rok produkcji
1954
Producent
Fablok
Stan
Eksponat
Rok odstawienia
2005
Aktualne oznaczenie
Pw53-02
Aktualny rozstaw
785
Aktualne miejsce stacjonowania
Rudy
Kraj stacjonowania
Polska
Aktualny typ silnika
-
Kolej
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Kolej Wąskotorowa w Rudach
Użytkownik
Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach
Właściciel
Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu
Stacjonowanie
b/d | 1954 | - | 1997 |
Rudy | 1997 | - | nadal |
Rozstaw
785mm | 1954 | - | nadal |
Oznaczenie
Tw53-3996 | 1954 | - | 1999 |
Pw53-02 | 1999 | - | nadal |
Dodatkowe informacje
Szczegółowy opis i uwagi
Lokomotywa przebudowana z parowozu Tw53 przez Pana Tadeusza Popiela. Prowadziła pociągi turystyczne do 2005 roku, została wtedy wygaszona po raz ostatni i odstawiona jako eksponat. W 2022 została odmalowana i jest częścią interaktywnej wystawy w hali wagonowni w Rudach.
Galeria
Źródła
Tw53 3996 | |
Rok produkcji | 1954 |
Stan | eksponat |
Rok odstawienia | 2005 |
Obecne oznaczenie | Pw53-02 |
Miejsce obecnego stacjonowania | Rudy |
Szerokość toru | |
Szerokość | Od roku |
785 mm | 1954
|
Stacjonowanie | |
Miejsce | Okres stacjonowania |
Huta Kościuszko | 1954-1997? |
Zabrze | 1997? |
Rudy | 1997-11.2004 |
Stanica | 11.2004-2005 |
Rudy | od 2005
|
Oznaczenia | |
Oznaczenie | Rok nadania |
Tw53-3996 | 1954 |
Pw53-02 | 1997
|
nielegalnie przebudowany |
Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48. Parowóz należy do muzeum górnictwa węglowego w Zabrzu, a tender należy do gminy Kuźnia Raciborska. W 1997 r został sprowadzony na stację w Rudach przez Stowarzyszenie celem uruchomienia. Naczelnik i zarazem prezes Stowarzyszenia wydał polecenie przebudowy bez powiadamiania muzeum z Zabrza. Zostały brutalnie usunięte skrzynie wodne i zbiornik na węgiel. Budka została przebudowana, a wokół kotła zamontowano pomosty z parowozu Px48. Zabudowano skrzynię sprzęgową z Px48 oraz przekuto i dołączono tender z parowozu Px48-1728. Pomalowano go na kolor jasno zielony. Według zamysłu naczelnika miał przypominać Pxu, które widywał w młodości na stacji Gliwice Trynek. Odebrano kocioł i parowóz w roku 1999 był gotowy. Muzeum chciało odzyskać parowóz jeszcze przed przebudową, ale dowiedzieli się o tym wszystkim po fakcie. Na koniec nowy właściciel uprowadził lokomotywę do Stanicy i utworzył "skansen". Podsumowując: Przebudowano sprawny parowóz - ostatni czynny Tw53-3996, oraz zniszczono dwa parowozy serii Px48: z jednego wzięto tender, a z drugiego pomosty. Skrzynie boczne i skrzynia węglowa leżały na wagonie na stacji do około 2001 r. Parowóz był trudny w eksploatacji. Miał niespokojny bieg poprzez zmianę masy. Wygaszony w 2005 r. Raczej nie będzie już uruchamiany.