Enkol:O Enkol: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(historia pewnego telefonu)
 
Linia 38: Linia 38:
  
 
Żaden edytor, nie może składać oświadczeń woli w "imieniu Enkolu" do podmiotów zewnętrznych.
 
Żaden edytor, nie może składać oświadczeń woli w "imieniu Enkolu" do podmiotów zewnętrznych.
 +
 +
=== Powstanie i utrzymanie Enkol.pl ===
 +
 +
Idea zbioru wiedzy dotyczącej kolejnictwa kiełkowała równolegle u kilku pasjonatów udzielających się aktywnie zarówno na kolejach wąskotorowych jak i na różnych grupach czy forach internetowych. Iskrą zapłonową była pewna rozmowa telefoniczna między [[Użytkownik:Paweł_Niemczuk|Pawłem Niemczukiem]] i [[Użytkownik:Jacek_Fink-Finowicki|Jackiem Fink-Finowickim]], podczas której ustalono ogólne zasady, zaś paręnaście minut później [[Użytkownik:Paweł_Niemczuk|Paweł Niemczuk]] zadzwonił do [[Użytkownik:Jacek_Fink-Finowicki|Jacka Fink-Finowickiego]] z informacją, że to o czym dyskutowali już ma wykupioną domenę i nazywa się '''Enkol'''. Od tego czasu założyciele serwisu, ponoszą solidarnie pełne koszty hostingu i domeny. Mimo tego Enkol nie stanowi własności żadnego z założycieli, lecz jest dobrem publicznym.
  
 
[[Kategoria:Regulaminy]]
 
[[Kategoria:Regulaminy]]

Aktualna wersja na dzień 00:04, 23 mar 2018

Enkol.pl lub Internetowa Encyklopedia Kolejnictwa – encyklopedia o tematyce kolejowej, oparta na oprogramowaniu MediaWiki. Dodawać nowe artykuły i modyfikować istniejące może każdy odwiedzający. Obecnie strona znajduje się w fazie rozwojowej.

Cele

Celem Internetowej Encyklopedii Kolejnictwa stanowi uzupełnianie dla Wikipedii w zakresie tematyki dotyczącej kolei i dziedzin bezpośrednio z nią powiązanych, w obszarach w których posiadane informacje, pozwalające rozbudować artykuł, nie mogą być wykorzystanie na Wikipedii z powodu obowiązujących w niej zasad (np. brak encyklopedyczności, OR, prawa autorskie itd.).

Kryterium encyklopedyczności

Przykładowo na Wikipedii można opisywać serie typów taboru, które posiadały przynajmniej prototyp, zaś na Enkolu chętnie zbieramy informacje o pojazdach wyłącznie planowanych, które nie wyszły poza fazę projektową. Jednocześnie zbieramy np. wykazy taboru czy wręcz opisy poszczególnych egzemplarzy. Podobnie tworzymy bazę artykułów z czasopism branżowych, co na Wikipedii mogłoby podpadać pod zasadę pl:WP:CWNJ#WYKAZ

Badania własne

Jedną z zasad Wikipedii jest czyli "No original research" (brak badań własnych). Tym samym wiele drobiazgów z historii kolejnictwa umyka tam uwadze. Tworząc Enkol, kierowaliśmy się zasadą, że OR nie jest zły o ile jest poparty źródłami, choć do źródeł zaliczamy również wiedzę wynikającą z doświadczeń czy wywiadów z dawnymi pracownikami kolejowymi.

Prawa autorskie

O ile fundamentalną zasadą Wikipedii są wolne licencje, to w ramach Enkolu dopuszczamy wgrywanie zdjęć czy materiałów objętych prawami autorskimi, ale jedynie wówczas, gdy są one wgrane przez samego autora.

Główne dziedziny tematyczne

Kolejnictwo, jako główna dziedzina, zostało podzielone na następujące główne działy:

Powyższe działy zawierają dalsze podkategorie.

Dodawanie nowych artykułów i edycje istniejących

Dodawaniem nowych artykułów i edytowaniem istniejących może zająć się każdy zarejestrowany użytkownik encyklopedii. Nie jest wymagana rejestracja, ale daje ona pewne ułatwienia i przydatne funkcje.

Źródła informacji

Informacje zamieszczane w Internetowej Encyklopedii Kolejnictwa mogą pochodzić z praktycznie wszystkich dostępnych użytkownikowi źródeł, o ile są wiarygodne. Mogą to być np. opracowania naukowe i wszelkiego rodzaju dokumenty, ale także i przekazy ustne od ludzi związanych z opracowywana tematyką lub nawet własne doświadczenia, obserwacje i praktyka. Nie zwalnia to jednak autorów artykułów z obowiązku podawania informacji o wykorzystanych źródłach.

Tworząc artykuły należy pamiętać o konieczności przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących ochrony praw autorskich, w tym w szczególności nie publikować w serwisie tekstów (lub innych dzieł) objętych prawami autorskimi osób trzecich, a w przypadku zamieszczania tekstów (lub innych dzieł) opublikowanych wcześniej na wolnych licencjach - pamiętać o konieczności przestrzegania zawartych w nich warunków dalszego rozpowszechniania i / lub modyfikacji tychże utworów.

Społeczność edytorów Enkolu

Do społeczności edytorów, może dołączyć każdy i każdy może edytować wedle swojej preferencji. Enkol nie posiada redaktora naczelnego i nikt nie może narzucać innym swojej woli. Wszelkie ustalenia są dokonywane na zasadzie konsensusu społeczności, na podstawie dyskusji na Forum.

Żaden edytor, nie może składać oświadczeń woli w "imieniu Enkolu" do podmiotów zewnętrznych.

Powstanie i utrzymanie Enkol.pl

Idea zbioru wiedzy dotyczącej kolejnictwa kiełkowała równolegle u kilku pasjonatów udzielających się aktywnie zarówno na kolejach wąskotorowych jak i na różnych grupach czy forach internetowych. Iskrą zapłonową była pewna rozmowa telefoniczna między Pawłem Niemczukiem i Jackiem Fink-Finowickim, podczas której ustalono ogólne zasady, zaś paręnaście minut później Paweł Niemczuk zadzwonił do Jacka Fink-Finowickiego z informacją, że to o czym dyskutowali już ma wykupioną domenę i nazywa się Enkol. Od tego czasu założyciele serwisu, ponoszą solidarnie pełne koszty hostingu i domeny. Mimo tego Enkol nie stanowi własności żadnego z założycieli, lecz jest dobrem publicznym.