Pług odśnieżny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 10: Linia 10:
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:odśnieżny wnętrze.JPG|Wnętrze pługu odśnieżnego na tor 600 mm na terenie [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji]].
 
Plik:odśnieżny wnętrze.JPG|Wnętrze pługu odśnieżnego na tor 600 mm na terenie [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji]].
 +
</gallery>
 +
{{clear}}
 +
 +
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 +
Plik:Urzadzenie-rotacyjne-5.jpg|Urządzenie rotacyjne (przypuszczalnie ex Lxd2-363) na terenie Warsztatów Naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu - Rozbarku.
 
</gallery>
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
{{clear}}

Wersja z 10:48, 8 kwi 2018

Pług odśnieżny - tabor techniczny, samobieżny lub bez własnego napędu służącej do odśnieżania torowiska. Ze względu na rodzaj sposobu oczyszczania nawierzchni może być lemieszowy, wirnikowy, ślimakowy, rotacyjny. Na kolei normalnotorowej najczęściej spotykanym modelem jest 411S produkcji ZNTK Stargard, a także niewielkie ilości pługów produkcji radzieckiej SDPM, czeskie odśnieżarki frezująco-ślimakowe KSF, polskie odśnieżarki OMW3. Na systemach kolei przemysłowych występują pojedyncze sztuki pługów 411S, pługi tendrowe oraz różnego rodzaju pługi samoróbki. Na kolejach wąskotorowych najliczniej występują pługi 802S, pługi starszych typów często zostały pozostawione jako pojazdy zabytkowe, służące jako atrakcja przy przejazdach specjalnych. Ze względu na mniejsze niż przed laty opady śniegu oraz mniej intensywne, niż w poprzednich latach wykorzystanie pługów na sieci PLK ilostan tych maszyn maleje.