Żuraw kolejowy: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "'''Żuraw kolejowy''' - specjalistyczny pojazd kolejowy służący do przemieszczania pionowego/poziomego ładunków. Używany do prac ładunkowych, budowlanych, remonto...") |
|||
Linia 5: | Linia 5: | ||
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption=""> | <gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption=""> | ||
− | Plik:EDK-300.jpg| | + | Plik:EDK-300.jpg|Żuraw kolejowy [[EDK-300]] na przystanku [[Oborniki Wielkopolskie Miasto]]. |
</gallery> | </gallery> | ||
{{clear}} | {{clear}} |
Aktualna wersja na dzień 13:29, 9 kwi 2018
Żuraw kolejowy - specjalistyczny pojazd kolejowy służący do przemieszczania pionowego/poziomego ładunków. Używany do prac ładunkowych, budowlanych, remontowych, gospodarczych oraz do usuwania skutków katastrof kolejowych. Większość posiada własny napęd, pozwalający na przemieszczanie się z niewielką prędkością w miejscu pracy, na dalsze odległości przemieszczany jest za pomocą pojazdu trakcyjnego, najczęściej lokomotywy spalinowej. Poza żurawiami o napędzie ręcznym, używanymi przede wszystkim do celów gospodarczych spotyka się żurawie o napędzie spalinowym lub spalinowo-elektrycznym. Żurawie o napędzie parowym zostały wycofane ze służby na PKP II połowie lat 80. Jeden egzemplarz został zachowany w Skansenie w Zduńskiej Woli Karsznicach
Żuraw kolejowy EDK-300 na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto.