Obrotnica: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „thumb|350px|Obrotnica przed hangarami [[lokomotywownia|lokomotywowni w Uster w Szwajcarii]] [[Plik:Kleine Handbetätigt...”)
 
m
Linia 6: Linia 6:
  
 
Obrotnice stosuje się nie tylko do odwracania "przodem do tyłu". Często obrotnicę umieszcza się przed wjazdami do hangarów remontowych w [[lokomotywownia]]ch: bramy hangarów umieszcza się gwiaździście wokół obrotnicy, a lokomotywy obracane są o kąty odpowiadające torom wjazdowym do każdego z hangarów. Czasem obrotnice umieszcza się na torowiskach do przeciągania wózków z urobkiem (w kopalniach i kamieniołomach, gdzie zazwyczaj brak miejsca lub ekonomicznego uzasadnienia do instalowania zwrotnic i rozjazdów). Umieszczenie niewielkiej platformy na skrzyżowaniu torów umożliwia łatwą zmianę kierunku jazdy takiego wózka.
 
Obrotnice stosuje się nie tylko do odwracania "przodem do tyłu". Często obrotnicę umieszcza się przed wjazdami do hangarów remontowych w [[lokomotywownia]]ch: bramy hangarów umieszcza się gwiaździście wokół obrotnicy, a lokomotywy obracane są o kąty odpowiadające torom wjazdowym do każdego z hangarów. Czasem obrotnice umieszcza się na torowiskach do przeciągania wózków z urobkiem (w kopalniach i kamieniołomach, gdzie zazwyczaj brak miejsca lub ekonomicznego uzasadnienia do instalowania zwrotnic i rozjazdów). Umieszczenie niewielkiej platformy na skrzyżowaniu torów umożliwia łatwą zmianę kierunku jazdy takiego wózka.
 
{{Commons|Category:Rail transport turntables in Poland|Obrotnice kolejowe w Polsce}}
 
  
 
<gallery perrow=6>
 
<gallery perrow=6>
Linia 20: Linia 18:
  
 
[[Kategoria:Infrastruktura]]
 
[[Kategoria:Infrastruktura]]
 +
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]

Wersja z 14:50, 21 sty 2013

Obrotnica przed hangarami lokomotywowni w Uster w Szwajcarii
Mała ręcznie obracana obrotnica w Bocholt w Niemczech

Obrotnica - urządzenie służące do zmiany kierunku pojazdu dokonywanej przez obrócenie platformy, na której ów pojazd stoi. Najczęściej stosowane w kolejnictwie w celu zmiany kierunku jazdy lokomotyw, rzadziej wagonów.

Ponieważ promień zawracania pojazdów kolejowych bywa na ogół znaczny, to odwrócenie kierunku jazdy lokomotyw o 180° przy pomocy pętli torów wymagałoby znacznej powierzchni. W takich przypadkach stosuje się często obrotnicę składającą się z platformy (z wbudowanym odcinkiem torów) o średnicy dostatecznie dużej, aby zmieścił się na nim cały obracany pojazd - wagon lub lokomotywa. Pojazd wprowadza się na platformę, tam go zatrzymuje i uruchamia mechanizm obracający platformę dokoła osi. W celu odwrócenie kierunku pojazdu platformę trzeba obrócić o 180° w stosunku do pierwotnego położenia.

Obrotnice stosuje się nie tylko do odwracania "przodem do tyłu". Często obrotnicę umieszcza się przed wjazdami do hangarów remontowych w lokomotywowniach: bramy hangarów umieszcza się gwiaździście wokół obrotnicy, a lokomotywy obracane są o kąty odpowiadające torom wjazdowym do każdego z hangarów. Czasem obrotnice umieszcza się na torowiskach do przeciągania wózków z urobkiem (w kopalniach i kamieniołomach, gdzie zazwyczaj brak miejsca lub ekonomicznego uzasadnienia do instalowania zwrotnic i rozjazdów). Umieszczenie niewielkiej platformy na skrzyżowaniu torów umożliwia łatwą zmianę kierunku jazdy takiego wózka.