SM01: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 
|typ_lokomotywy        = Kö I, Köf II
 
|przewoźnik            = [[PKP]], [[kolej wewnątrzzakładowa|przemysł]]
 
|oznaczenie_przewoźnika = SM01
 
|grafika                =
 
|opis_zdjęcia          =
 
|producent              = różni producenci
 
|lata_budowy            = 1930 - 1956
 
|układ_osi              = B
 
|masa_własna            =
 
|masa_służbowa          =
 
|długość_ze_zderzakami  = 6450 mm
 
|szerokość              =
 
|wysokość              =
 
|rozstaw_osi_skrajnych  =
 
|średnica_kół          = 800 mm
 
|rozstaw_szyn          = 1435 mm
 
|zapas_paliwa          =
 
|typ_silnika            =
 
|moc_znamionowa        =
 
|siła_pociągowa        = 47 kN
 
|rodzaj_przekładni      = mechaniczna
 
|prędkość_konstrukcyjna = 45 km/h
 
|nacisk_osi            =
 
|system_hamulca        =
 
|sterowanie_wielokrotne =
 
|system_ogrzewania      =
 
|swiadectwo_typu        =
 
|uwagi                  = Istnieje prawdopodobieństwo różnic spowodowanych przyjęciem jednego oznaczenia dla dwóch typów lokomotyw
 
}}
 
  
'''SM01''' - spalinowa lokomotywa manewrowa produkowana pierwotnie przez niemieckie zakłady Krupp, przeznaczona głównie do przetaczania wagonów wewnątrz zakładów przemysłowych.
 
  
Na polskiej sieci kolejowej oznaczenia SM01 zostało przyjęte dla dwóch typów niemieckich lokomotyw: Kö I- produkowanych w latach 1930 - 1938 przez różne zakłady oraz Köf II, których produkcja trwała 24 lata i zakończyła się w 1956 roku.  
+
'''SM01''' oznaczenie przyjęte dla zbiorczej serii ( analogicznie do np. [[SN01]] ) lokomotyw spalinowych małej mocy produkcji przedwojennej i wojennej. Poprzednie oznaczenie lokomotyw tej klasy to m.in Lb oraz Lr z trzycyfrowymi numerami inwentarzowymi.
 +
 
 +
W skład serii Lb i Lr wchodziły pojazdy  przedwojennych niemieckich grup lekkich lokomotyw spalinowych Kö I, Köf II serii wyprodukowanych przed i w czasie IIWŚ oraz lokomotywy pochodzące z zakładów przemysłowych. Analiza dostępnej ikonografii pozwala stwierdzić, że w skład serii SM01 weszły przede wszystkim lokomotywy grupy  Köf II, lokomotywy innych typów zostały wcześniej skreślone z inwentarza PKP lub przekazane do przemysłu.
  
 
== Konstrukcja  ==
 
== Konstrukcja  ==
 
+
Ze względu na zróżnicowanie serii nie jest możliwe podanie jednolitych danych konstrukcyjnych.
Konstrukcja lokomotywy jest oparta na prostych rozwiązaniach technicznych, między innymi układowi osi "B". Paradoksalnie było to największym atutem tych pojazdów, dzięki czemu zyskały one uznanie dwóch powojennych przewoźników niemieckich: Deutsche Bundesbahn oraz Deutsche Reichsbahn, stanowiąc przez długi okres podstawę taboru naszych zachodnich sąsiadów.
 
  
 
== Eksploatacja  ==
 
== Eksploatacja  ==
  
Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, jednak prawdopodobnie było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i korektą granic Rzeczpospolitej Polskiej powodującą ustalenie dziesięciu nowych okręgów kolejowych. Nie jest też do końca pewna liczba tych lokomotyw używanych przez służbę trakcji PKP, prawdopodobnie były to 3 egzemplarze. Pozostałe lokomotywy zostały przekazane do innych jednostek PKP, np ZNTK lub służby drogowej, gdzie były wykorzystywane co najmniej do końca lat 80.
+
Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i przejęciem przez [[PKP]] pewnej ilości lokomotyw spalinowych należących do DRG, Ostbahn czy zakładów przemysłowych, które zostały sprowadzone po wybuchu wojny na tereny obecnej Polski, lub których nie zdążono wycofać na zachód przed przejściem frontu. Nie jest też do końca pewna liczba tych lokomotyw używanych przez służbę trakcji PKP, prawdopodobnie były to 3 egzemplarze. Pozostałe lokomotywy zostały przekazane do innych jednostek PKP, np ZNTK, służby drogowej, lub przekazane do zakładów przemysłowych gdzie były wykorzystywane co najmniej do końca lat 80 np w [[ZNTK Sędziszów]] czy [[ZNTK Słupsk]].
  
Obecnie do dziś niemieckie koleje przemysłowe używają tego typu lokomotyw do pracy manewrowej. PKP prawdopodobnie użytkowała te maszyny w ilości sztuk trzech. Dwa zachowane egzemplarze można oglądać w skansenie kolejowym w Pyskowicach oraz Skierniewicach.  
+
Nie jest znana liczba lokomotyw które otrzymały oznaczenie [[SM01]], prawdopodobnie było to ok 20 sztuk.
  
  
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]

Wersja z 18:11, 4 kwi 2018


SM01 oznaczenie przyjęte dla zbiorczej serii ( analogicznie do np. SN01 ) lokomotyw spalinowych małej mocy produkcji przedwojennej i wojennej. Poprzednie oznaczenie lokomotyw tej klasy to m.in Lb oraz Lr z trzycyfrowymi numerami inwentarzowymi.

W skład serii Lb i Lr wchodziły pojazdy przedwojennych niemieckich grup lekkich lokomotyw spalinowych Kö I, Köf II serii wyprodukowanych przed i w czasie IIWŚ oraz lokomotywy pochodzące z zakładów przemysłowych. Analiza dostępnej ikonografii pozwala stwierdzić, że w skład serii SM01 weszły przede wszystkim lokomotywy grupy Köf II, lokomotywy innych typów zostały wcześniej skreślone z inwentarza PKP lub przekazane do przemysłu.

Konstrukcja

Ze względu na zróżnicowanie serii nie jest możliwe podanie jednolitych danych konstrukcyjnych.

Eksploatacja

Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i przejęciem przez PKP pewnej ilości lokomotyw spalinowych należących do DRG, Ostbahn czy zakładów przemysłowych, które zostały sprowadzone po wybuchu wojny na tereny obecnej Polski, lub których nie zdążono wycofać na zachód przed przejściem frontu. Nie jest też do końca pewna liczba tych lokomotyw używanych przez służbę trakcji PKP, prawdopodobnie były to 3 egzemplarze. Pozostałe lokomotywy zostały przekazane do innych jednostek PKP, np ZNTK, służby drogowej, lub przekazane do zakładów przemysłowych gdzie były wykorzystywane co najmniej do końca lat 80 np w ZNTK Sędziszów czy ZNTK Słupsk.

Nie jest znana liczba lokomotyw które otrzymały oznaczenie SM01, prawdopodobnie było to ok 20 sztuk.