Rozjazd: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
| Linia 19: | Linia 19: | ||
[[Plik:Rozjazd krzyz pojed.svg|mały|prawo|200px|Rozjazd krzyżowy pojedynczy...]] | [[Plik:Rozjazd krzyz pojed.svg|mały|prawo|200px|Rozjazd krzyżowy pojedynczy...]] | ||
* krzyżowe (angielskie) | * krzyżowe (angielskie) | ||
| + | [[Plik:anglik_podwojny.jpg]] | ||
| + | |||
| + | Na zdjęciu dwa podwójne rozjazdy angielskie | ||
| + | |||
| + | |||
* krzyżowe ( beaslera ) | * krzyżowe ( beaslera ) | ||
[[Plik:Rozjazd krzyz podw.svg|mały|prawo|200px|... oraz podwójny]] | [[Plik:Rozjazd krzyz podw.svg|mały|prawo|200px|... oraz podwójny]] | ||
Wersja z 10:51, 7 kwi 2018
Rozjazd - rodzaj połączenia torów służący do przejścia taboru z jednego toru na drugi.
Budowa rozjazdu
Rozjazd składa się z:
- zwrotnicy ( iglic i opornic )
- szyn łączących
- krzyżownicy ( dzobownicy, szyn skrzydełkowych )
- kierownic ( prowadzą zestawy kołowe podczas przechodzenia przez krzyżownice )
- podrozjezdnic
- zamknięć nastawczych
Podział rozjazdów
Rozróżnia się dwa zasadnicze rodzaje rozjazdów:
- zwyczajne
- krzyżowe (angielskie)
Na zdjęciu dwa podwójne rozjazdy angielskie
- krzyżowe ( beaslera )
Rozjazd krzyżowy systemu Beaslera, bardzo rzadko spotykany na polskiej sieci kolejowej
Oraz dalej na:
- łukowe
Na zdjęciu rozjazd łukowy prawy pojedyńczy, lewy jest lustrzanym odbiciem


