Poziomy utrzymania pojazdów kolejowych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(wedle rozp.)
 
(→‎Poziom 1: bez kropek)
 
Linia 4: Linia 4:
  
 
Czynności sprawdzające lub monitoring dokonywane przed wyjazdem pojazdu kolejowego na linię, w czasie jazdy lub po zjeździe pojazdu. Niektóre z tych czynności mogą być dokonywane przez pracowników przewoźnika (maszynistę, rewidenta) lub przyużyciu automatycznych urządzeń pokładowych lub przytorowych.
 
Czynności sprawdzające lub monitoring dokonywane przed wyjazdem pojazdu kolejowego na linię, w czasie jazdy lub po zjeździe pojazdu. Niektóre z tych czynności mogą być dokonywane przez pracowników przewoźnika (maszynistę, rewidenta) lub przyużyciu automatycznych urządzeń pokładowych lub przytorowych.
#. Ocena stanu zasadniczych zespołów, podzespołów i układów pojazdu kolejowego, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu pojazdu.
+
# Ocena stanu zasadniczych zespołów, podzespołów i układów pojazdu kolejowego, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu pojazdu.
#. Zaopatrzenie pojazdu kolejowego w materiały eksploatacyjne.
+
# Zaopatrzenie pojazdu kolejowego w materiały eksploatacyjne.
#. Ewentualna wymiana zużytych w trakcie eksploatacji elementów szybko zużywających się.
+
# Ewentualna wymiana zużytych w trakcie eksploatacji elementów szybko zużywających się.
  
 
=== Poziom 2 ===
 
=== Poziom 2 ===

Aktualna wersja na dzień 08:34, 13 wrz 2018

Poziomy utrzymania pojazdów kolejowych - poziomy utrzymania zdefiniowane ogólnie w Załączniku 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych (tekst jednolity: Dz. Ust. z 2016 r. poz. 266).

Poziom 1[edytuj]

Czynności sprawdzające lub monitoring dokonywane przed wyjazdem pojazdu kolejowego na linię, w czasie jazdy lub po zjeździe pojazdu. Niektóre z tych czynności mogą być dokonywane przez pracowników przewoźnika (maszynistę, rewidenta) lub przyużyciu automatycznych urządzeń pokładowych lub przytorowych.

  1. Ocena stanu zasadniczych zespołów, podzespołów i układów pojazdu kolejowego, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu pojazdu.
  2. Zaopatrzenie pojazdu kolejowego w materiały eksploatacyjne.
  3. Ewentualna wymiana zużytych w trakcie eksploatacji elementów szybko zużywających się.

Poziom 2[edytuj]

Czynności, które zapobiegają przekroczeniom limitów zużycia, wykonywane na specjalistycznych stanowiskach, w przerwach między kolejną planowaną eksploatacją pojazdu kolejowego.

  1. Szczegółowa ocena stanu technicznego pojazdu kolejowego przez sprawdzenie działania jego obwodów, oględziny dostępnych bez demontażu podzespołów, przewidziane w dokumentacji badania diagnostyczne.
  2. Naprawy dokonywane przez wymianę standardowych elementów.

Poziom 3[edytuj]

Czynności z zakresu utrzymania, które zapobiegają przekroczeniom limitów zużycia wykonywane na specjalistycznych stanowiskach, z wyłączeniem pojazdu kolejowego z planowanej eksploatacji.

  1. Szczegółowa ocena stanu technicznego pojazdu kolejowego poprzez sprawdzenie działania jego obwodów, oględziny dostępnych także po demontażu określonych w dokumentacji podzespołów, a także przewidziane w dokumentacji badania diagnostyczne.
  2. Planowe wymiany podzespołów oraz niewielkie naprawy zespołów i podzespołów funkcjonalnych wykonywane na wyspecjalizowanych stanowiskach.

Poziom 4[edytuj]

Czynności wykonywane z zakresu utrzymania naprawczego wykonywane w zakładach posiadających zaplecze techniczne i stanowiska pomiarowe.

  1. Szczegółowe sprawdzenie stanu technicznego przewidzianych w dokumentacji podzespołów i zespołów połączone z ich demontażem z pojazdu kolejowego.
  2. Planowe wymiany podzespołów i zespołów.
  3. Naprawy zespołów i podzespołów wykonywane w wyspecjalizowanych warsztatach.

Poziom 5[edytuj]

Czynności mające na celu podniesienie standardu pojazdu kolejowego lub jego odnowienie wykonywane w wyspecjalizowanych zakładach lub u producenta.

  1. Demontaż zespołów i podzespołów z pojazdów kolejowych i ich wymiana na nowe lub zregenerowane.
  2. Modyfikacje nadwozi pojazdów kolejowych i układów biegowych.