BN-3512-12-01:1989: Różnice pomiędzy wersjami
(na roboczo) |
|||
Linia 75: | Linia 75: | ||
=== Informacje dodatkowe === | === Informacje dodatkowe === | ||
− | + | '''1. Instytucja opracowująca normę''' – Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa. Warszawa. | |
− | BN-79/3500- 13/42 Napisy i znaki. Wagony towarowe . Oznaczenie na wagonach z elektrycznym przewodem ogrzewczym BN-88n500-13/ 64 Napisy i znaki. Wagony osobowe i typu osobowego. Oznaczenia na wagonach 7 przewodem lub urządzeniami ogrzewczymi BN-86n5 12-08 Tabor kolejowy. Instalacje elektryczne. Rodzaje i ok rcślenia BN-88n512-12I04 Tabor kolejowy. Elektryczna instalacja zasilania urządzel1 wagonowych napięciem 24 7 120 V prądu stałego. Warunki techniczne BN-78/ J531-10 Tabor kolejowy. Rozmieszczenie urządzeń na czołownicy wagonów 4. Dokumenty międzynarodowe UIC 550 Elektrische Energieversorgungseinrichtungcn fur Wagen dcr Reisezugwagcnbauart - wyd. 8 z dnia I stycznia 1978 r. ze zmianami I 7 5 do dnia I lipca 1985 r. UIC 552 Versorgung der Zuge mit elcktrischer Energie aus der Zugsammelschiene - wyd. 8 7 dnia I styemia 1978 r. ze 7111ia nami I 7 8 do dnia I stycznia 1986 r. 5. Autor projektu normy | + | |
+ | '''2. Istotne zmiany w stosunku do BN-82/3512-12/01''' | ||
+ | |||
+ | a) poszerzono wymagania normy w zakresie mocy pobieranej z przewodu głównego, | ||
+ | |||
+ | b) zmieniono wymagania dotyczące przewodu głównego instalacji, | ||
+ | |||
+ | c) wprowadzono nowy sposób oznaczenia wyłącznika (stycznika) głównego instalacji. | ||
+ | |||
+ | '''3. Normy związane''' | ||
+ | |||
+ | PN-74/ 1-'-01000 ląclI1iki energol·ld,tryonc. Nal\"v i określenia PN-69/ E-06120 Pojazdy trakcyjne. Aparaty elektrynnr prądu stałego. Ogólne wymagania i badania PN-79/ l -08106 Obudowy lIr~ądzeli e1e ktrotechnionych. Stopnie oc hrony. Pool.ia l. wymagania i badania PN-75/ F-77100 !:Iek tryune ur~ąd7enia grzcjl1l' oporowe. Urządzenia grteJne dla taboru kokjowego. Ogólne wymagania i badania BN-7()1:10~6- IO Tabor ~o1ejowy. Tablice i 7na kl ostr~egawcze przed poraieniel11 prądem dektrvonYI11 BN-701:1086-14 Be7pieuniki topikowe tra~c)jne prądu stałego na ZllanllonOWl' napięcie izolacji od 1000 do 3000 V. Wymagania i badania | ||
+ | BN-79/3500- 13/42 Napisy i znaki. Wagony towarowe . Oznaczenie na wagonach z elektrycznym przewodem ogrzewczym BN-88n500-13/ 64 Napisy i znaki. Wagony osobowe i typu osobowego. Oznaczenia na wagonach 7 przewodem lub urządzeniami ogrzewczymi BN-86n5 12-08 Tabor kolejowy. Instalacje elektryczne. Rodzaje i ok rcślenia BN-88n512-12I04 Tabor kolejowy. Elektryczna instalacja zasilania urządzel1 wagonowych napięciem 24 7 120 V prądu stałego. Warunki techniczne BN-78/ J531-10 Tabor kolejowy. Rozmieszczenie urządzeń na czołownicy wagonów | ||
+ | |||
+ | '''4. Dokumenty międzynarodowe''' | ||
+ | |||
+ | UIC 550 Elektrische Energieversorgungseinrichtungcn fur Wagen dcr Reisezugwagcnbauart - wyd. 8 z dnia I stycznia 1978 r. ze zmianami I 7 5 do dnia I lipca 1985 r. | ||
+ | |||
+ | UIC 552 Versorgung der Zuge mit elcktrischer Energie aus der Zugsammelschiene - wyd. 8 7 dnia I styemia 1978 r. ze 7111ia nami I 7 8 do dnia I stycznia 1986 r. | ||
+ | |||
+ | '''5. Autor projektu normy''' – inż. Ryszard Grewling - Centralne Biuro Konstrukcyjne - Polskie Koleje Państwowe. |
Wersja z 07:38, 13 gru 2020
BN-3512-12-01:1989 - Tabor kolejowy - Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 1000 ÷ 3000 V - Warunki techniczne BN-89/3512-12/01
Treść normy
TRANSPORT SZYNOWY |
N O R M A B R A N Ż O W A | BN-89 3512-12/01 |
Tabor kolejowy Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 1000 ÷ 3000 V Warunki techniczne | ||
Zamiast BN-82/3512-12/01 | ||
Grupa katalogowa 0602 |
Wstęp
1.1. Przedmiot normy. Przedmiotem normy są warunki techniczne dotyczące jedno- lub wielonapięciowej elektrycznej instalacji zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V prądu stałego i przemiennego wagonów osobowych, typu osobowego oraz wagonów towarowych kursujących w pociągach pasażerskich.
1.2. Zakres stosowania przedmiotu normy. Postanowienia normy obowiązują przy projektowaniu i w produkcji wagonów oraz są zalecane przy modernizacj i wagonów eksploatacyjnych.
1.3. Określenia
1.3.1. instalacja elektryczna zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V wagonów osobowych i typu osobowego – przewód główny, sprzęgniki przewodu głównego, urządzenie wybiorczo-przełączające, a para tura rozdzielcza, przewody, przetwornica statyczna.
1.3.2. instalacja elektryczna zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V wagonów towarowych kursujących w pociągach pasażerskich – przewód główny i sprzęgniki przewodu głównego.
1.3.3. urządzenia odbiorcze instalacji zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V – urządzenia elektryczne wagonów osobowych i typu osobowego, pobierające prąd z przewodu głównego. nie wymienione w 1.3.1.
1.3.4. urządzenie wybiorczo-przełączające – urządzenie stosowane w instalacji wielonapięciowej zamontowane w skrzyni rozdzielczej, służące do samoczynnego przełączania urządzeń odbiorczych instalacji w zależności od wartości w przewodzie głównym.
1.3.5. Pozostałe określenia – wg PN-74/E-0 1000, PN-75/E-77100 i BN-86/ 3512-08.
Warunki techniczne
2.1. Rodzaje i wartości znamionowe napięć zasilających instalację. W wagonach przewidzianych do ruchu krajowego jednonapięciowa instalacja powinna być przystosowana do zasilania prądem stałym o napięciu znamionowym 3000 V.
Wielonapięciowa instalacja wagonów przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinna być przystosowa na do zasilania znamionowymi napięciami: - 1000 V prądu przemiennego jednofazowego o czę 2 stotliwości 163' i 50 Hz, - 1500 V prądu przemiennego jednofazowego o częstotliwości 50 Hz, - 1500 V prądu stałego, - 3000 V prądu stałego. 2.2. Dopuszczalne wahania napięć zasilania powinny za wlerać Się w gra nicach: a) 800 -;- 1100 V, napięciu przemiennym o często 2 tliwości 16- oraz 50 Hz i wartości znamionoweJ' 1000 V. 3 . b) 1140 -;- 1650 V, przy napięciu przemiennym o częstotliwości 50 Hz i wartości znamionowej 1500 V, c) 1000 -;- 1800 V, przy napięciu stałym o wartości znamionowej 1500 V, d) 2000 -;- 3600 V, przy napięCiU stałym o wartości znamionowej 3000 V. Przy zasilaniu napięciem 1000 V prądu przemimnego 2 jednofazowego o częstotliwości 163' i 50 Hz dopusz czalne są krótkotrwałe spadki napięcia do 730 V, a przy zasilaniu napięciem 1500 V prądu przemiennego 50 H7 - do 1050 V. Przy zasilaniu na pięciem 3000 V prądu stałego dopuszczalne są wzrosty napięcia do 4000 V, w czasie nie przekraczającym 5 min.
2.3. Napięcia znamionowe obwodów sterowania. Obwody sterowania instalacji powinny być przystosowane do zasilania napięciem wg BN-88/35 12- 12/04.
2.4. Urządzenie wybiorczo-przełączające. Wielonapięciowa instalacja wagonów przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinna być wyposażona w urządzenie wybiorczo-przełączające, przystosowujące samoczynnie instalację do zasila nia jednym z napięć wymienionych \1 2. 1. w 7akrc"ie dopuszczalnych wahań wg 2,2. a ponadto utr/yIllujące utworzony uklad połączcń w czasie k rótkot rw;tł\ ch 1<111 i ków na pięcia powodowanvch odrywaniem ~i~ odblC1'<Jka prądu od pr7e WOdu .ie/dnego sieci trakcyjnej. Za leca się. aby przyl'Iczenia urządzell odbiorczych InstalacJI I tworzeni" uk ładu poł'IC/eń następowało dla uk ładu: a) 1000 V - dla malejącego na pięcia ł050 V. b) 1500 V - dla wzra stającego napięcia przv 1250 V. a dla malejącego - pr7y 1725 V. c) .1000 V - dla wn:lstaj'lcego napięCia przy 1875 V. Pr7y wzroście napięcia do 4000 V wg 2,2 samoC/ynnc odłączenie urządzeń odbiorczych instalacji powinno następować przy wzroście na pięcia do .1900 ± I 00 V. a 7,ałączcnie - przy malejącym na pięciu .1700 ± 100 V, W pl7ypadku nie zad7iałania urządzenia przełączającego w ustalonym 7akrcsie na pi ęL'ia, pr/y uwzględnieniu tolerancji wy bieranego napięcia. ur/<jd/enic wybiorczo-przełączające powinno spowodować wyhjczenic ur7ądzell odbiorC/ych inst,dacji lub pr/elączenie ic h na najwyżsIl' z wybieranyc h na pięć, Oscylacje przełąclJlika są niedo puszczalne, 2,5. Moc pobierana z przewodu głównego 2.5. L Wartość średnia całkowitej mocy pobieranej z przewodu głównego pr7C7 urząd7enie odbio rCle instalacji zasilanej napięciem Inamionowym podanym w 2.1 nie powinna prle kraczać : a) 100 kW lub kVA - w wagonach restauracyjnych I specjalnych. bl 50 k W lub k VA - w pOlosta łych wagonach osobowych i tvpu osobowego. W prrypadku wysokich temperatur Icwnętrlllych moc pobinana pr7ez poszczególne wagony pr7cwidziane do ruch u m ięd7yna rodowcg() powi nna być ogranl czana ta k. aby w sumie dla całego pociągu nie spowodować przekroczenia wartości obciąidl dopuszczaln yc h przcwodu głównego o raz clcktrvcznych sprzęgników przewodu glównego - wg rys. I. 2.5.2. Pierwsza półfala prądu pr/ y 1000 V na pięcia ') sinusoidalnego 16~ H7. przy włączcniujednego odbio r nika. nie powinna być większa n iż 180 A, a C7ęŚĆ indukcyjna lub pojemnościowa nic większa niż 40 A. 2.5.3. Współczynnik mocy cos <.p, przy napięciu przemiel1l1ym i prądach o różnych I'ormach. prr\' maksyma lnej dopuszczalnej mocy jednego wagonu wg 2.5. 1 nie powinien być mniejszy niż. 0,85. 2.6. Aparatura rozdzielcza 2.6. ł. Bezpieczniki topikowe - główny i urządzeń odbiorczych instalacji powinny mieć do bra ne znamion6we nalężenie prądu tak. aby IdPewniały oL'h ronę in stalacji i urządzeIl odbio rczych instalacji zasilanej każdym rodzajem prądu wg 2, l, przy wahaniach na pięcia wg 2,2. przed skutka mi zwarć. Bczpieczniki powinny spełniać wymagania wg BN-70/ 3086- 14, 2.6.2, Wyłącznik (stycznik) główny powinien umożliwiać odlączt'nie pod obciąi ,eniem urząclzdl odbiorczych instalacji od przewodu głównego. WyłącZIlik (stycznik ) główny powinien spełniać wymagania wg PN-69/E-061 20. 2.6.3, Styczniki załąezając{' urządzenia odbiorcze instalacji wagonów przl'wiclziall\'cIl do ruchu Illi~di'\ n;trndowt'go powinny dzia l ać popr.twnie pr/.y pr:jd/il' ;..ta l\' Jll ') i pr7l'llliennylll () cz~,;r()tli\v()~L'I 16=- i 50 III . .I r
lączanic styc7llików powinno być lI7a!cżnionc od <loccności napięcia \\ pucwodzie glównym. Styczniki /,t!'ll:zaj.,cc uri'.,dzcnic odoiorl'/c instalacji powIllny ,pelniać wymagania wg P -69/ E-06120. 2.6.4. Skrzynia rozdzielcza instalacji wiei ona pięciowej w wagonach przewidzianych do ruchu międzynarodowego oraz instalacji jednonapięciowej w wagonach przewi(hianych do ruchu krajowego powinna zapewniać szczelność ok reśloną wg P -79/E-08106 i odpowiadać stopniowi ochrony I P55. Otwarcie skr7yni powinno powodować wyłclczenie wS7ystkich urządzeń odbiorczych oraz odłączenie instalacji zasilania od przewodu głównego. 2.6.5. Tablica rozdzielcza sterowania instalacji powi nna być umieszczona w szafie rozdzielczej z tablicami rozdzielczymi pozostałych instalacji stosowanych w wagonach osobowych i typu osobowego zasila nych napięciem 24 -:-- 120 V. 2.7. Elektryczne sprzęgniki przewodu głównego. Obciążalność sprzęgników powinna być zgodna z podaną na rys. I - I = f(l). Dopuszczalne temperatury - uchwytu wtyczki na powierzchni dotykowej - maksimum +60°C, przewodów - maksimum +90°C. Rozmieszc7<.:nie sprzęgników na czołownicach wagonów i długość pt7ewodu sprzęgnika powinny być zgod/1(: 7 BN-78/353 1- 10 p. 2 i dokumentacją techniczną uzgodnioną 7 za ma wiającym. 2.8. Przewody 2.8.1. Rodzaje przewodów. W zależności od przeznaczenia w instalacji zasilania rozróżnia się następujące rodzaje przewodów: a) przewody na znamionowe napięcie 3000 V przewód główny. - przewody sprzęgnik ów, - przewody pozostale. b) przewody niskiego napięcia -wg BN-88/3512-12/ 04, c) przewody ()I:hronne. 2.8.2. Przewód główny w wielonapięciowcj instalacji wagonó w powinien mieć przekrój znamionowy 185 mm2 Cu. izolację odporn., na temperatury od - 30 do +90°C o raz powinien być przystosowany do zasilania napięciem roboczym 4000 V. W jednonapięciowej insta lacji wagonów przystosowanych do zasilania prądem stałym o napięciu znamionowym JOOO V powinien mieć przekrój znamionowy 95 mm2 CU. ,izolację odporną na temperatury od - JO do + 80°C ora7 powinien być przystosowany do zasilania napięciem roboczym 4000 V. 2.8.3. Przewody sprzęgników przeznaczone do połączenia wtyczek sprzęgników ze skrzynkami rozgałęźnymi w wielonapięciowej instalacji wagonów powinny mieć przek rój znamionowy 185 111m2 plus żyłę och ronną minimum 25 mm2 Cu, izolację odporną na temperatury od -30 d'o +90°C oraz powinny być przystosowane do zasilania napięciem roboczym 4000 V. W jednonapięciowej instalacji wagonów przystosowa nych do zasila nia prądem stałym o napięciu znamionowym 3000 V powinny mieć przekrój znamionowy 95 mm2 plus żyłę ochronną minimum 25 mm2 Cu, izolację odporną na temperatury od -30 do +90°C oraz powinny być przystosowane do zasila nia napięciem roboczym 4000 V. 2.8.4. Przewody pozostałe. Przewody przeznaczone do połączenia sk rzyn i rozdzielczej ze sk rzynią rozgałęźne! lub gniazdem sprzęgni ka powinny mieć izolację odporną na temperatury od -30 do +60°C o raz powinny być przystosowane do zasilania napięciem roboczym 4000 V. Przewody pozostałe przeznaczone do połączeń urządzeń odbiorczych instalacji ogrzewczej (np. ogrzewaczy) z apara tami w skrzyni rozdzielczej powinny mieć izolację odporną na temperatury od -30 do +80°C oraz powinny być przystosowa ne do zasila nia napięciem roboczym 4000 V. 2.9. Przetwornica statyczna powinna przekształcać prądy wymienione w 2.1 w prąd przemienny o napięciu z zakresu 220 -:-- 1000 V. częstotliwości 50 Hz lub prąd stały o napięciu z zakresu 24 -:-- 120 V. Dopuszcza się przetwornice statyczne przekształcające prądy wymienione w 2. 1 w obydwa te zakresy. 2. 10. Połączenia ochronne. Wszystkie dostępne dla pasażerów lub obsługi meta lowe części insta lacji zasilania napięciem 1000 -:-- 3000 V powi nny być połączone z masą metalową wagonu przewodami ochronnymi w celu wyrównania napięć (ekwipotencjalizacji). 2.11. O znaczenia a ) oznaczenie wyłącznika (stycznika) głównego powinno być wykonane zgodnie z rys. 2,
Postanowienie przejściowe
Do dnia 31 grudnia 199 1 r. dopuszcza się stosowanie oznaczenia wyłącznika (stycznika) głównego instalacji znakami wg BN-82/3512-12/01.
KONIEC
Informacje dodatkowe
1. Instytucja opracowująca normę – Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa. Warszawa.
2. Istotne zmiany w stosunku do BN-82/3512-12/01
a) poszerzono wymagania normy w zakresie mocy pobieranej z przewodu głównego,
b) zmieniono wymagania dotyczące przewodu głównego instalacji,
c) wprowadzono nowy sposób oznaczenia wyłącznika (stycznika) głównego instalacji.
3. Normy związane
PN-74/ 1-'-01000 ląclI1iki energol·ld,tryonc. Nal\"v i określenia PN-69/ E-06120 Pojazdy trakcyjne. Aparaty elektrynnr prądu stałego. Ogólne wymagania i badania PN-79/ l -08106 Obudowy lIr~ądzeli e1e ktrotechnionych. Stopnie oc hrony. Pool.ia l. wymagania i badania PN-75/ F-77100 !:Iek tryune ur~ąd7enia grzcjl1l' oporowe. Urządzenia grteJne dla taboru kokjowego. Ogólne wymagania i badania BN-7()1:10~6- IO Tabor ~o1ejowy. Tablice i 7na kl ostr~egawcze przed poraieniel11 prądem dektrvonYI11 BN-701:1086-14 Be7pieuniki topikowe tra~c)jne prądu stałego na ZllanllonOWl' napięcie izolacji od 1000 do 3000 V. Wymagania i badania BN-79/3500- 13/42 Napisy i znaki. Wagony towarowe . Oznaczenie na wagonach z elektrycznym przewodem ogrzewczym BN-88n500-13/ 64 Napisy i znaki. Wagony osobowe i typu osobowego. Oznaczenia na wagonach 7 przewodem lub urządzeniami ogrzewczymi BN-86n5 12-08 Tabor kolejowy. Instalacje elektryczne. Rodzaje i ok rcślenia BN-88n512-12I04 Tabor kolejowy. Elektryczna instalacja zasilania urządzel1 wagonowych napięciem 24 7 120 V prądu stałego. Warunki techniczne BN-78/ J531-10 Tabor kolejowy. Rozmieszczenie urządzeń na czołownicy wagonów
4. Dokumenty międzynarodowe
UIC 550 Elektrische Energieversorgungseinrichtungcn fur Wagen dcr Reisezugwagcnbauart - wyd. 8 z dnia I stycznia 1978 r. ze zmianami I 7 5 do dnia I lipca 1985 r.
UIC 552 Versorgung der Zuge mit elcktrischer Energie aus der Zugsammelschiene - wyd. 8 7 dnia I styemia 1978 r. ze 7111ia nami I 7 8 do dnia I stycznia 1986 r.
5. Autor projektu normy – inż. Ryszard Grewling - Centralne Biuro Konstrukcyjne - Polskie Koleje Państwowe.