802S: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 7: | Linia 7: | ||
| producent = [[ZNTK Stargard Szczeciński]] | | producent = [[ZNTK Stargard Szczeciński]] | ||
| lata_budowy = 1985 - prototyp, 1989-1992 | | lata_budowy = 1985 - prototyp, 1989-1992 | ||
− | | szerokość_toru = 750 mm, 1000 mm | + | | szerokość_toru = 750 mm, 785mm, 1000 mm |
| długość_ze_zderzakami = 11240 mm | | długość_ze_zderzakami = 11240 mm | ||
| szerokość = 1900 mm | | szerokość = 1900 mm | ||
Linia 34: | Linia 34: | ||
== Eksploatacja == | == Eksploatacja == | ||
− | [[Polskie Koleje Państwowe]] zakupiły ogółem 15 sztuk w ZNTK Stargard Szczeciński. Pierwszym prototypowym pługiem był 802S-01. Posiadał on płaski dach i prostokątne światła. Następne egzemplarze miały już okrągłe światła i lekko zaokrąglony dach. Pługi te były były produkowane na [[rozstaw szyn]]: | + | [[Polskie Koleje Państwowe]] zakupiły ogółem 15 sztuk w ZNTK Stargard Szczeciński. Pierwszym prototypowym pługiem był 802S-01 na rozstaw szyn 750mm natomiast drugim 803S-01 na rozstaw szyn 1000mm. Posiadał on płaski dach i prostokątne światła. Następne egzemplarze miały już okrągłe światła i lekko zaokrąglony dach. Pługi te były były produkowane na [[rozstaw szyn]]: |
* 750mm – od 802S-01 do 12 | * 750mm – od 802S-01 do 12 | ||
* 785mm - od 803S-01 (rozstaw zmieniony w Rudach) | * 785mm - od 803S-01 (rozstaw zmieniony w Rudach) | ||
Linia 40: | Linia 40: | ||
== Charakterystyka == | == Charakterystyka == | ||
− | + | Wyposażenie bazowało w dużej mierze na pługu normalnotorowym [[411S]] natomiast konstrukcja pudła na bazie wagonu węglarki z osiami na łożyskach tocznych. Ciekawostką jest też to że pług posiada kilka elementów z tramwajów typu 102Na jak np. szyby przednie czy przełączniki typu "Z". Pojazd ten nie posiada własnego napędu, więc do jego pracy potrzebna jest lokomotywa. Wewnątrz znajduje się silnik spalinowy [[SW266]], napędzający agregat prądotwórczy potrzebny do obsługi hydrauliki. | |
Pług te były mało używane, podobno z powodu częstych wykolejeń. | Pług te były mało używane, podobno z powodu częstych wykolejeń. | ||
Linia 143: | Linia 143: | ||
|- | |- | ||
| [[803S/01|13 (?)]]<br> | | [[803S/01|13 (?)]]<br> | ||
− | | | + | | 1989<br> |
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony<br> | | style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony<br> | ||
| 785<br> | | 785<br> |
Wersja z 01:55, 25 wrz 2014
802S, 803S | |
Pług 802S-03 | |
Użytkownicy | PKP |
Oznaczenie przewoźnika | 802S, 803S |
Producent | ZNTK Stargard Szczeciński |
Lata budowy | 1985 - prototyp, 1989-1992 |
Szerokość toru | 750 mm, 785mm, 1000 mm |
Długość ze zderzakami | 11240 mm |
Szerokość | 1900 mm |
Wysokość | 3270 mm |
Liczba osi | 4 |
Rozstaw osi czopów skrętu | 7600 mm |
Rozstaw osi kół wózka | 1000 mm |
Rozstaw osi skrajnych | 8600 mm |
Średnica kół | 648 mm |
Nacisk na oś | ok. 6,25 t |
Masa służbowa | 25 t |
System hamulca | ręczny (przelotowy przewód główny) |
Prędkość konstrukcyjna | 45 km/h |
Prędkość transportowa | 40 km/h |
Prędkość robocza | 5-25 km/h (max 30 km/h*) |
Grubość warstwy śniegu | 0,3-1,5 m (max 2 m*) |
Szerokość odśnieżania lemieszem czołowym | 2 m |
Szerokość odśnieżania z lemieszami bocznymi | 4 m |
Możliwość odśnieżania jednostronnego | tak |
System ogrzewania | elektryczny (z agregatu) |
* - na torze prostym, śnieg suchy i sypki. |
802S, 803S – Wąskotorowy pług odśnieżny produkowany w latach 1985–1992 w Zakładach Naprawy Taboru Kolejowego w Stargardzie Szczecińskim.
Eksploatacja
Polskie Koleje Państwowe zakupiły ogółem 15 sztuk w ZNTK Stargard Szczeciński. Pierwszym prototypowym pługiem był 802S-01 na rozstaw szyn 750mm natomiast drugim 803S-01 na rozstaw szyn 1000mm. Posiadał on płaski dach i prostokątne światła. Następne egzemplarze miały już okrągłe światła i lekko zaokrąglony dach. Pługi te były były produkowane na rozstaw szyn:
- 750mm – od 802S-01 do 12
- 785mm - od 803S-01 (rozstaw zmieniony w Rudach)
- 1000mm – od 803S-02 do 03
Charakterystyka
Wyposażenie bazowało w dużej mierze na pługu normalnotorowym 411S natomiast konstrukcja pudła na bazie wagonu węglarki z osiami na łożyskach tocznych. Ciekawostką jest też to że pług posiada kilka elementów z tramwajów typu 102Na jak np. szyby przednie czy przełączniki typu "Z". Pojazd ten nie posiada własnego napędu, więc do jego pracy potrzebna jest lokomotywa. Wewnątrz znajduje się silnik spalinowy SW266, napędzający agregat prądotwórczy potrzebny do obsługi hydrauliki. Pług te były mało używane, podobno z powodu częstych wykolejeń.
Lista zbudowanych egzemplarzy
Nr fabr. | Rok prod. | Stan | Prześwit | Oznaczenie |
Aktualne lub ostatnie miejsce stacjonowania |
---|---|---|---|---|---|
001 |
1985 |
odstawiony |
750 |
802S-01 |
Mława Wąsk. |
02 |
1989 |
złom |
750 |
802S-02 |
Lisewo Wąsk. |
03 |
1989 |
sprawny |
750 |
802S-03 |
Rogów Wąsk. |
04 |
1989 |
odstawiony |
750 |
802S-04 |
Jedrzejów Wąsk. |
05 |
1989 |
sprawny |
750 |
802S-05 |
Gniezno Wąsk. |
06 |
1989 |
odstawiony |
750 |
802S-06 |
Karczmiska |
07 |
1990 |
odstawiony |
750 |
802S-07 |
Ełk Wąsk. |
08 |
1990 |
sprawny |
750 |
802S-08 |
Nowy Dwór Gdański Wąsk. |
09 |
1990 |
pomnik |
750 |
802S-09 |
Bachórz |
10 |
1990 |
odstawiony |
750 |
802S-10 |
Zbiersk |
11 |
1990 |
odstawiony |
750 |
802S-11 |
Krośniewice |
12 |
1990 |
odstawiony |
750 |
802S-12 |
Mława Wąsk. |
13 (?) |
1989 |
odstawiony |
785 |
803S-01 |
Rudy Raciborskie |
14 (?) |
1992 |
sprawny |
1000 |
803S-02 |
Piaseczno Wąsk. |
15 (?) |
1992 |
sprawny |
1000 |
803S-03 |
Gryfice Wąsk. |
Pług 803S-02 na stacji Piaseczno Wąskotorowe
Tabliczka znamionowa pługu 802S-09 (stacja Bachórz)