Tw53
Tw53 | |
Tw53-2561 (błędnie oznaczony jako 2560) na ekspozycji w skansenie w Chabówce | |
Przewoźnik | PKP, przemysł |
Oznaczenie przewoźnika | Tw53 |
Producent | Fablok Chrzanów |
Lata budowy | 1953 - 1954 |
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy | 20 |
Rozstaw szyn | 750 mm, 785 mm |
Długość parowozu | 8800 mm |
Szerokość | 2800 mm |
Wysokość | 3050 mm |
Układ osi | 0-5-0
|
Średnica kół napędowych | 790 mm |
Ciśnienie pary w kotle | 13 atm |
Powierzchnia rusztu | 1,6 m2 |
Powierzchnia przegrzewacza | 22 m2
|
Średnica cylindrów | 450 mm |
Skok tłoka | 400 mm |
Moc znamionowa | 400 KM (294,2 kW) |
Prędkość konstrukcyjna | 30 km/h |
Masa własna | 32,4 t |
Masa służbowa | 41,25 t
|
Zapas węgla | 1,6 t |
Zapas wody | 4 m3
|
Tw53 – polski parowóz tendrzak budowany w latach 1953 - 1954 przez Fablok. Łącznie zbudowano 20 egzemplarzy tego parowozu, z czego 10 na potrzeby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz 10 na potrzeby górnośląskich zakładów przemysłowych do obsługi ich własnych kolei przemysłowych oraz bocznic[1].
Do dzisiejszych czasów zostało zachowane 6 parowozów z czego 2 z nich zostały przystosowane do współpracy z tendrami:
- Tw53-2561
- Tw53-2564 przebudowany na Pw53-1980. Zestawiony z tendrem Pt10-1980 od skasowanego parowozu Pxu z dostaw UNNRA.
- Tw53-2565
- Tw53-2566 Oczekuje na naprawę główną
- Tw53-2570
- Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48.
Zachowane egzemplarze
Tw53-2560 na terenie skansenu w Chabówce Chabówka 20.08.2016.
Tw53-2566 na terenie stacji w Rudach Rudy 25.10.2015
Lista wszystkich egezemplarzy serii Tw53
Nr fabr. | Nr kotła | Rok prod. | Stan | Prześwit | Oznaczenie | Aktualne lub ostatnie miejsce stacjonowania |
Uwagi | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2647 | 13963/54 | 1954 | eksponat | 785 | Tw53-2566 | Bytom Karb Wąsk. | 05.03.2020 przetransportowany do Bytomia Karbia | |
3996 | 13956/54 | 1954 | eksponat | 785 | Pw53-02 | Rudy | ex. Tw53-3996 | |
2652 | 13969/54 | 1955 | pomnik | 785 | Tw53-2570 | Racibórz | kolor zielony . Nazywany Halinką | |
3990 | 13950/54 | 1954 | eksponat | 785 | Tw53-2561 | Chabówka | Błędnie oznaczony numerem 2560 | |
2648 | 13966/54 | 1955 | eksponat | 785 | Tw53-2565 | Sochaczew | Prostokątne Bufory | |
2646 | 13960/54 | 1955 | eksponat | 750 | Pw53-1980 | Sochaczew | ex. Tw53-2564. Przebudowany w 1971 | |
3994 | 13955/? | 1954 | złom 14.09.1981 | 785 | Tw53-2562 | Bytom? | ||
2645 | 13961/? | 1955 | złom 18.04.1985 | 785 | Tw53-2563 | Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych PW Świętochłowice | ex. PKP | |
2649 | 13965/? | 1955 | złom 24.11.1984 | 785 | Tw53-2567 | Bytom? | ||
2650 | 13968/? | 1955 | złom 04.06.1983 | 785 | Tw53-2568 | Bytom? | ||
2651 | 13967/? | 1955 | złom 31.08.1978 | 785 | Tw53-2569 | Bytom? | ||
2643 | 13958/54 | 1954 | złom | 785 | Tw53-2643 | Huta Kościuszko | ex. Huta Florian | |
2644 | 13964/54 | 1955 | złom 1982 | 785 | Tw53-2644 | Huta Pokój | ex. Huta Bobrek | |
3989 | 12256/48 | 1955 | złom | 785 | Tw53-3989 | Huta Kościuszko | zmiana kotła | |
3991 | 13951/54 | 1955 | złom 1978 | 785 | Tw53-3991 | Huta Pokój | ||
3992 | 13952/54 | 1954 | złom | 785 | Tw53-3992 | KWK Wujek | ||
3993 | 13953/54 | 1954 | złom | 785 | Tw53-3993 | Huta Kościuszko | ex. Huta Florian | |
3995 | 13954/54 | 1954 | złom | 1000 | Tw53-3995 | KWK Zabrze-Bielszowice | przekuty z 785 mm | |
3997 | 13957/54 | 1954 | złom 1988 | 785 | Tw53-3997 | KWK Pokój | ex. KWK Katowice | |
3998 | 13959/54 | 1954 | złom 1974 | 785 | Tw53-3998 | KWK Wujek |
- Kotły zbudowane w Sosnowieckich Zakładach Budowy Kotłów
Przypisy
Bibliografia
- Bogdan Pokropiński. Parowóz wąskotorowy Tw53. „Świat Kolei”. 3/2010, ss. 36-39. Emi-Press. ISSN 1234-5962.
- Bogdan Pokropiński: Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2016. ISBN 9788320619638.
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Tw53. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.