BN-3512-12-01:1989

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

BN-3512-12-01:1989 - Tabor kolejowy - Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 1000 ÷ 3000 V - Warunki techniczne BN-89/3512-12/01

Treść normy

TRANSPORT
SZYNOWY
N O R M A     B R A N Ż O W A BN-89
3512-12/01
Tabor kolejowy
Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 1000 ÷ 3000 V
Warunki techniczne
Zamiast
BN-82/3512-12/01
Grupa katalogowa 0602


Wstęp

   1.1. Przedmiot normy. Przedmiotem normy są warunki techniczne dotyczące jedno- lub wielonapięciowej elektrycznej instalacji zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V prądu stałego i przemiennego wagonów osobowych, typu osobowego oraz wagonów towarowych kursujących w pociągach pasażerskich.

   1.2. Zakres stosowania przedmiotu normy. Postanowienia normy obowiązują przy projektowaniu i w produkcji wagonów oraz są zalecane przy modernizacj i wagonów eksploatacyjnych.

   1.3. Określenia

   1.3.1. instalacja elektryczna zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V wagonów osobowych i typu osobowego – przewód główny, sprzęgniki przewodu głównego, urządzenie wybiorczo-przełączające, a para tura rozdzielcza, przewody, przetwornica statyczna.

   1.3.2. instalacja elektryczna zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V wagonów towarowych kursujących w pociągach pasażerskich – przewód główny i sprzęgniki przewodu głównego.

   1.3.3. urządzenia odbiorcze instalacji zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V – urządzenia elektryczne wagonów osobowych i typu osobowego, pobierające prąd z przewodu głównego. nie wymienione w 1.3.1.

   1.3.4. urządzenie wybiorczo-przełączające – urządzenie stosowane w instalacji wielonapięciowej zamontowane w skrzyni rozdzielczej, służące do samoczynnego przełączania urządzeń odbiorczych instalacji w zależności od wartości w przewodzie głównym.

   1.3.5. Pozostałe określenia – wg PN-74/E-0 1000, PN-75/E-77100 i BN-86/ 3512-08.

Warunki techniczne

   2.1. Rodzaje i wartości znamionowe napięć zasilających instalację. W wagonach przewidzianych do ruchu krajowego jednonapięciowa instalacja powinna być przystosowana do zasilania prądem stałym o napięciu znamionowym 3000 V.

Wielonapięciowa instalacja wagonów przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinna być przystosowa na do zasilania znamionowymi napięciami: - 1000 V prądu przemiennego jednofazowego o czę 2 stotliwości 163' i 50 Hz, - 1500 V prądu przemiennego jednofazowego o częstotliwości 50 Hz, - 1500 V prądu stałego, - 3000 V prądu stałego. 2.2. Dopuszczalne wahania napięć zasilania powinny za wlerać Się w gra nicach: a) 800 -;- 1100 V, napięciu przemiennym o często 2 tliwości 16- oraz 50 Hz i wartości znamionoweJ' 1000 V. 3 . b) 1140 -;- 1650 V, przy napięciu przemiennym o częstotliwości 50 Hz i wartości znamionowej 1500 V, c) 1000 -;- 1800 V, przy napięciu stałym o wartości znamionowej 1500 V, d) 2000 -;- 3600 V, przy napięCiU stałym o wartości znamionowej 3000 V. Przy zasilaniu napięciem 1000 V prądu przemimnego 2 jednofazowego o częstotliwości 163' i 50 Hz dopusz czalne są krótkotrwałe spadki napięcia do 730 V, a przy zasilaniu napięciem 1500 V prądu przemiennego 50 H7 - do 1050 V. Przy zasilaniu na pięciem 3000 V prądu stałego dopuszczalne są wzrosty napięcia do 4000 V, w czasie nie przekraczającym 5 min.

   2.3. Napięcia znamionowe obwodów sterowania. Obwody sterowania instalacji powinny być przystosowane do zasilania napięciem wg BN-88/35 12- 12/04.

   2.4. Urządzenie wybiorczo-przełączające. Wielonapięciowa instalacja wagonów przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinna być wyposażona w urządzenie wybiorczo-przełączające, przystosowujące samoczynnie instalację do zasila nia jednym z napięć wymienionych \1 2. 1. w 7akrc"ie dopuszczalnych wahań wg 2,2. a ponadto utr/yIllujące utworzony uklad połączcń w czasie k rótkot rw;tł\ ch 1<111 i ków na pięcia powodowanvch odrywaniem ~i~ odblC1'<Jka prądu od pr7e WOdu .ie/dnego sieci trakcyjnej. Za leca się. aby przyl'Iczenia urządzell odbiorczych InstalacJI I tworzeni" uk ładu poł'IC/eń następowało dla uk ładu: a) 1000 V - dla malejącego na pięcia ł050 V. b) 1500 V - dla wzra stającego napięcia przv 1250 V. a dla malejącego - pr7y 1725 V. c) .1000 V - dla wn:lstaj'lcego napięCia przy 1875 V. Pr7y wzroście napięcia do 4000 V wg 2,2 samoC/ynnc odłączenie urządzeń odbiorczych instalacji powinno następować przy wzroście na pięcia do .1900 ± I 00 V. a 7,ałączcnie - przy malejącym na pięciu .1700 ± 100 V, W pl7ypadku nie zad7iałania urządzenia przełączającego w ustalonym 7akrcsie na pi ęL'ia, pr/y uwzględnieniu tolerancji wy bieranego napięcia. ur/<jd/enic wybiorczo-przełączające powinno spowodować wyhjczenic ur7ądzell odbiorC/ych inst,dacji lub pr/elączenie ic h na najwyżsIl' z wybieranyc h na pięć, Oscylacje przełąclJlika są niedo puszczalne, 2,5. Moc pobierana z przewodu głównego 2.5. L Wartość średnia całkowitej mocy pobieranej z przewodu głównego pr7C7 urząd7enie odbio rCle instalacji zasilanej napięciem Inamionowym podanym w 2.1 nie powinna prle kraczać : a) 100 kW lub kVA - w wagonach restauracyjnych I specjalnych. bl 50 k W lub k VA - w pOlosta łych wagonach osobowych i tvpu osobowego. W prrypadku wysokich temperatur Icwnętrlllych moc pobinana pr7ez poszczególne wagony pr7cwidziane do ruch u m ięd7yna rodowcg() powi nna być ogranl czana ta k. aby w sumie dla całego pociągu nie spowodować przekroczenia wartości obciąidl dopuszczaln yc h przcwodu głównego o raz clcktrvcznych sprzęgników przewodu glównego - wg rys. I. 2.5.2. Pierwsza półfala prądu pr/ y 1000 V na pięcia ') sinusoidalnego 16~ H7. przy włączcniujednego odbio r nika. nie powinna być większa n iż 180 A, a C7ęŚĆ indukcyjna lub pojemnościowa nic większa niż 40 A. 2.5.3. Współczynnik mocy cos <.p, przy napięciu przemiel1l1ym i prądach o różnych I'ormach. prr\' maksyma lnej dopuszczalnej mocy jednego wagonu wg 2.5. 1 nie powinien być mniejszy niż. 0,85. 2.6. Aparatura rozdzielcza 2.6. ł. Bezpieczniki topikowe - główny i urządzeń odbiorczych instalacji powinny mieć do bra ne znamion6we nalężenie prądu tak. aby IdPewniały oL'h ronę in stalacji i urządzeIl odbio rczych instalacji zasilanej każdym rodzajem prądu wg 2, l, przy wahaniach na pięcia wg 2,2. przed skutka mi zwarć. Bczpieczniki powinny spełniać wymagania wg BN-70/ 3086- 14, 2.6.2, Wyłącznik (stycznik) główny powinien umożliwiać odlączt'nie pod obciąi ,eniem urząclzdl odbiorczych instalacji od przewodu głównego. WyłącZIlik (stycznik ) główny powinien spełniać wymagania wg PN-69/E-061 20. 2.6.3, Styczniki załąezając{' urządzenia odbiorcze instalacji wagonów przl'wiclziall\'cIl do ruchu Illi~di'\ n;trndowt'go powinny dzia l ać popr.twnie pr/.y pr:jd/il' ;..ta l\' Jll ') i pr7l'llliennylll () cz~,;r()tli\v()~L'I 16=- i 50 III . .I r

lączanic styc7llików powinno być lI7a!cżnionc od <loccności napięcia \\ pucwodzie glównym. Styczniki /,t!'ll:zaj.,cc uri'.,dzcnic odoiorl'/c instalacji powIllny ,pelniać wymagania wg P -69/ E-06120. 2.6.4. Skrzynia rozdzielcza instalacji wiei ona pięciowej w wagonach przewidzianych do ruchu międzynarodowego oraz instalacji jednonapięciowej w wagonach przewi(hianych do ruchu krajowego powinna zapewniać szczelność ok reśloną wg P -79/E-08106 i odpowiadać stopniowi ochrony I P55. Otwarcie skr7yni powinno powodować wyłclczenie wS7ystkich urządzeń odbiorczych oraz odłączenie instalacji zasilania od przewodu głównego. 2.6.5. Tablica rozdzielcza sterowania instalacji powi nna być umieszczona w szafie rozdzielczej z tablicami rozdzielczymi pozostałych instalacji stosowanych w wagonach osobowych i typu osobowego zasila nych napięciem 24 -:-- 120 V. 2.7. Elektryczne sprzęgniki przewodu głównego. Obciążalność sprzęgników powinna być zgodna z podaną na rys. I - I = f(l). Dopuszczalne temperatury - uchwytu wtyczki na powierzchni dotykowej - maksimum +60°C, przewodów - maksimum +90°C. Rozmieszc7<.:nie sprzęgników na czołownicach wagonów i długość pt7ewodu sprzęgnika powinny być zgod/1(: 7 BN-78/353 1- 10 p. 2 i dokumentacją techniczną uzgodnioną 7 za ma wiającym. 2.8. Przewody 2.8.1. Rodzaje przewodów. W zależności od przeznaczenia w instalacji zasilania rozróżnia się następujące rodzaje przewodów: a) przewody na znamionowe napięcie 3000 V przewód główny. - przewody sprzęgnik ów, - przewody pozostale. b) przewody niskiego napięcia -wg BN-88/3512-12/ 04, c) przewody ()I:hronne. 2.8.2. Przewód główny w wielonapięciowcj instalacji wagonó w powinien mieć przekrój znamionowy 185 mm2 Cu. izolację odporn., na temperatury od - 30 do +90°C o raz powinien być przystosowany do zasilania napięciem roboczym 4000 V. W jednonapięciowej insta lacji wagonów przystosowanych do zasilania prądem stałym o napięciu znamionowym JOOO V powinien mieć przekrój znamionowy 95 mm2 CU. ,izolację odporną na temperatury od - JO do + 80°C ora7 powinien być przystosowany do zasilania napięciem roboczym 4000 V. 2.8.3. Przewody sprzęgników przeznaczone do połączenia wtyczek sprzęgników ze skrzynkami rozgałęźnymi w wielonapięciowej instalacji wagonów powinny mieć przek rój znamionowy 185 111m2 plus żyłę och ronną minimum 25 mm2 Cu, izolację odporną na temperatury od -30 d'o +90°C oraz powinny być przystosowane do zasilania napięciem roboczym 4000 V. W jednonapięciowej instalacji wagonów przystosowa nych do zasila nia prądem stałym o napięciu znamionowym 3000 V powinny mieć przekrój znamionowy 95 mm2 plus żyłę ochronną minimum 25 mm2 Cu, izolację odporną na temperatury od -30 do +90°C oraz powinny być przystosowane do zasila nia napięciem roboczym 4000 V. 2.8.4. Przewody pozostałe. Przewody przeznaczone do połączenia sk rzyn i rozdzielczej ze sk rzynią rozgałęźne! lub gniazdem sprzęgni ka powinny mieć izolację odporną na temperatury od -30 do +60°C o raz powinny być przystosowane do zasilania napięciem roboczym 4000 V. Przewody pozostałe przeznaczone do połączeń urządzeń odbiorczych instalacji ogrzewczej (np. ogrzewaczy) z apara tami w skrzyni rozdzielczej powinny mieć izolację odporną na temperatury od -30 do +80°C oraz powinny być przystosowa ne do zasila nia napięciem roboczym 4000 V. 2.9. Przetwornica statyczna powinna przekształcać prądy wymienione w 2.1 w prąd przemienny o napięciu z zakresu 220 -:-- 1000 V. częstotliwości 50 Hz lub prąd stały o napięciu z zakresu 24 -:-- 120 V. Dopuszcza się przetwornice statyczne przekształcające prądy wymienione w 2. 1 w obydwa te zakresy. 2. 10. Połączenia ochronne. Wszystkie dostępne dla pasażerów lub obsługi meta lowe części insta lacji zasilania napięciem 1000 -:-- 3000 V powi nny być połączone z masą metalową wagonu przewodami ochronnymi w celu wyrównania napięć (ekwipotencjalizacji). 2.11. O znaczenia a ) oznaczenie wyłącznika (stycznika) głównego powinno być wykonane zgodnie z rys. 2,

3. Postanowienie przejściowe

Do dnia 31 grudnia 1991 r. dopuszcza się stosowanie oznaczenia wyłącznika (stycznika) głównego instalacji znakami wg BN-82/3512-12/01.


K O N I E C

Informacje dodatkowe

   1. Instytucja opracowująca normę – Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa. Warszawa.


   2. Istotne zmiany w stosunku do BN-82/3512-12/01

a) poszerzono wymagania normy w zakresie mocy pobieranej z przewodu głównego,

b) zmieniono wymagania dotyczące przewodu głównego instalacji,

c) wprowadzono nowy sposób oznaczenia wyłącznika (stycznika) głównego instalacji.


   3. Normy związane

PN-74/E-01000   Łączniki energoelektryczne. Nazwy i określenia

PN-69/E-06120   Pojazdy trakcyjne. Aparaty elektryczne prądu stałego. Ogólne wymagania i badania

PN-79/E-08106   Obudowy urządzeń elektrotechnicznych. Stopnie ochrony. Podział, wymagania i badania

PN-75/E-77100   Elektryczne urządzenia grzejne oporowe. Urządzenia grzejne dla taboru kolejowego. Ogólne wymagania i badania

BN-76/3086-10   Tabor kolejowy. Tablice i znaki ostrzegawcze przed porażeniem prądem elektrycznym

BN-70/3086-14   Bezpieczniki topikowe trakcyjne prądu stałego na znamionowe napięcie izolacji od 1000 do 3000 V. Wymagania i badania

BN-79/3500-13/42   Napisy i znaki. Wagony towarowe. Oznaczenie na wagonach z elektrycznym przewodem ogrzewczym

BN-88/3500-13/64   Napisy i znaki. Wagony osobowe i typu osobowego. Oznaczenia na wagonach z przewodem lub urządzeniami ogrzewczymi

BN-86/3512-08   Tabor kolejowy. Instalacje elektryczne. Rodzaje i określenia

BN-88/3512-12/04   Tabor kolejowy. Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 24 ÷ 120 V prądu stałego. Warunki techniczne

BN-78/3531-10   Tabor kolejowy. Rozmieszczenie urządzeń na czołownicy wagonów


   4. Dokumenty międzynarodowe

UIC 550 Elektrische Energieversorgungseinrichtungcn für Wagen der Reisezugwagenbauart – wyd. 8 z dnia 1 stycznia 1978 r. ze zmianami 1 ÷ 5 do dnia 1 lipca 1985 r.

UIC 552 Versorgung der Züge mit elektrischer Energie aus der Zugsammelschiene – wyd. 8 z dnia 1 stycznia 1978 r. ze zmianami 1 ÷ 8 do dnia 1 stycznia 1986 r.


   5. Autor projektu normy – inż. Ryszard Grewling – Centralne Biuro Konstrukcyjne – Polskie Koleje Państwowe.


Zgłoszona przez Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa
Ustanowiona przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności dnia 2 czerwca 1989 r.
jako norma obowiązująca od dnia 1 stycznia 1990 r.
(Dz. Norm. i Miar nr 7/ 1989, poz. 18)