Heeresfeldbahn
Heeresfeldbahn (niem. wojskowa kolej polowa, w skrócie HF lub HFB) - niemieckie lub austriackie (Rollbahn) prowizoryczne linie kolejowe budowane przez wyspecjalizowane oddziały wojsk kolejowych (Eisenbahnpionieren) w celu transportu żołnierzy i zaopatrzenia. Najczęściej były to linie wąskotorowe układane w szybkim tempie z przęseł patentowych na poligonach lub na zapleczu frontu podczas działań wojennych. Przed I wojną światową w Niemczech przyjęto jako standardową szerokość toru 600 mm, podczas gdy w Austrii stosowano typową dla wąskotorowych kolei austriackich szerokość 760 mm oraz 700 mm w przypadku lekkich kolei dowozowych (Förderbahn). Największą rolę wojskowe koleje polowe odegrały podczas I wojny światowej, gdy ich linie były masowo budowane przez wszystkie armie biorące udział w walkach. Miały zapewniać sprawny dowóz wojska, materiałów i sprzętu podczas prowadzenia działań wojennych. Umożliwiały również ewakuację rannych. Po przesunięciu linii frontu były rozbierane lub przeznaczane do innych funkcji (transport płodów rolnych, drewna a nawet przewozy pasażerskie). W okresie międzywojennym stało się jednak jasne, że wobec rozwoju transportu drogowego, artylerii i lotnictwa ich znaczenie będzie stopniowo malało. Podczas II wojny światowej typowe wojskowe koleje polowe były budowane raczej sporadycznie (przykładem może być linia na Mierzei Wiślanej wybudowana przez Wehrmacht na początku 1945 roku). Podsumowując - po zakończeniu I wojny światowej wąskotorowy transport kolejowy wykorzystywano częściej do prac budowlanych i gospodarczych niż przy prowadzeniu działań wojennych.
Tabor
Zarówno Niemcy jak i Austriacy stworzyli szereg konstrukcji taboru przewidzianych specjalnie do obsługi wojskowych kolei polowych.
Lokomotywy niemieckie
Produkowane w Niemczech do zakończenia I wojny światowej lokomotywy oznaczano kolejnymi numerami z zakresu[1]:
Zakres numeracji | Typ parowozu | Lata budowy | Uwagi |
---|---|---|---|
1 do 200 | Cn2t Cn2t+Cn2t Zwilling |
1894-1905 | W większości lokomotywy podwójne oznaczane jednym numerem HF oraz literami A i B[2] |
201 do 301 | Dn2t Brigadelokomotive | 1905 - 1914 | |
302 | Dn2t | 1911 | Prototyp przygotowany przez Orenstein & Koppel[3] |
303 do 356 | Dn2t Brigadelokomotive | 1914 - 1915 | |
357 do 361 | Dn2t Brigadelokomotive | 1914 | Zapasowe kotły do lokomotyw |
362 do 1140 | Dn2t Brigadelokomotive | 1914 - 1918 | |
1141 do 1200 | Luka numeracyjna | ||
1201 do 2084 | Dn2t Brigadelokomotive | 1918 - 1919 | |
2085 do 2088 | En2t | 1917 - 1918 | Prototypy |
2089 do 2635 | Dn2t Brigadelokomotive | 1918 - 1919 | |
2636 do 2671 | En2t | 1918 - 1919 | |
2672 do 2683 | Luka numeracyjna | ||
2684 do 2745 | Dn2t Brigadelokomotive | 1918 - 1919 | |
2746 do 2790 | Luka numeracyjna | ||
2791 do 2823 | Dn2t Brigadelokomotive | 1919 | |
2824 do 2842 | Luka numeracyjna | ||
2843 do 2853 | Dn2t Brigadelokomotive | 1919 | |
2854 do 2896 | En2t | 1919 |
Przypisy
- ↑ Informacje na podstawie: Oktawian Duda, Zygmunt Świerzewski, Krzysztof Zintel: Leśnie kolejki wąskotorowe południowo-wschodniej Polski, Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 1995, ISBN 83 901902-2-2
- ↑ Według heeresfeldbahn.de zbudowano 182 parowozy podwójne. Część zakresu numeracyjnego pozostała wolna.
- ↑ Nr fabryczny 5020/11, PKP: Tx2-355, zachowana w muzeum w Wenecji koło Żnina.