Nasielska Kolej Dojazdowa
Historia
Nasielska Kolej Dojazdowa powstała w 1950 roku, aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk skąd można było dojechać do Warszawy. Drugim powodem otwarcia kolejki była elektrownia w Pułtusku do której trzeba było dostarczać węgiel. Węgiel dostarczano w normalnotorowych wagonach kolejowych (węglarkach), lecz nie przesypywano go do wagonów wąskotorowych, ale dostarczano węglarki na wagonach transporterach. Kolej zamknięto w 2002 roku gdyż przynosiła małe dochody, a ludzie wybierali PKS ponieważ nie trzeba było się przesiadać. Na początku 2006 roku PKP rozpoczęło demontaż torów. Po rozebraniu ok. 1,5 km szlaku zareagował konserwator zabytków, który nakazał natychmiastowe wstrzymanie prac. W 2011 roku tory zostały całkowicie zdemontowane.
Tabor
Na kolei eksploatowano następujące typy pojazdów:
- wagony motorowe Mz (1950–1952)
- lokomotywy parowe Px48 (1951–1986)
- wagony osobowe 1Aw (1960–1991)
- lokomotywy spalinowe Lxd2 (1983–2002)
- pług odśnieżny 802S (1990–2002)
- Spalinowe zespoły trakcyjne A208P (1992–2002)
Linia
Stacja | Kilometraż | Opis stacji |
---|---|---|
Nasielsk Wąskotorowy | 0 | Stacja styczna z koleją normalnotorową wyposażona w parowozownię i rampy przeładunkowe. |
Nasielsk Miasto | 3,02 | |
Poniaty | 8,52 | |
Skoroszki | 10,45 | |
Winnica | 14,49 | Stacja wyposażona w budynek stacyjny i ładownię. |
Golądkowo | 17,28 | |
Kokoszka Mazowiecka | 19,96 | |
Płocochowo | 22,02 | |
Pułtusk | 26,35 | Stacja końcowa z budynkiem stacyjnym i odrębną częścią towarową. |
Źródła
- Zbigniew Tucholski, Nasielska Kolej Dojazdowa
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Nasielska Kolej Dojazdowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.