Ls60

Z Enkol
Wersja z dnia 14:55, 5 mar 2012 autorstwa Bukowy (dyskusja | edycje) (Utworzył nową stronę „Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana do przewozu towarów głównie na kolejach leśnych.<ref>informacja pochodząca z czeskiej wikipedii, będąca pra...”)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana do przewozu towarów głównie na kolejach leśnych.[1]. Prawdopodobnie zostało wyprodukowanych około pół tysiąca sztuk tych maszyn.

Konstrukcja

Producentem lokomotyw był Fablok przy współpracy z Zastalem. Ostatni model został wyprodukowany w 1971 roku, co zakończyły dziesięcioletnią produkcję.

Docelowo Ls60 miał być rozwinięciem spalinowej lokomotywy manewrowej SM02 (Ls40), z której został użyty silnik wraz z podwoziem, natomiast kabina maszynista została pobrana z SM03 (Ls150).

Eksploatacja

Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce.

Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.

Dane techniczne Ls60

Masa służbowa: 16 t

Układ osi: B

Maksymalna siła pociągowa: 4,5 kN

Rodzaj przekładni: mechaniczna

System hamulca: zaciągowy

Prędkość maksymalna: 12 km/h[2]

Przypisy

  1. informacja pochodząca z czeskiej wikipedii, będąca prawdopodobnie pomyłką z Wls40
  2. wg. wybranych źródeł 11,5 km/h